Wijziging Leerplichtwet 1969 vrijstelling bij lichamelijke of psychische gronden
Reactie
Naam
|
consultatie leerplicht artikel 5a TR Zijlstra
|
Plaats
|
Stadskanaal
|
Datum
|
4 september 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel?
Ik vind dat art.5a ongemoeid moet blijven nu er steeds meer kinderen klem komen te zitten in het (niet altijd even) passende onderwijs. Iemand die moelijk ter been is en die moet rijden met zn rolstoel op een grindpad, zet je niet uit zijn of haar rolstoel, maar dan zorg je dat de weg rolstoelvriendelijk geplaveid is. .
Zo moet je niet de uitvlucht dichttimmeren die kwetsbare kinderen nu hebben dankzij de vrijstelling van de schoolplicht, art. 5a. Maak eerst het ondewijs voor deze kwetsbare kindereren fijner sociaal veiliger en flexibeler zodat er meer kinderen mee kunnen doen.
Een voorbeeld zijn de sociocratische scholen zoals plan b in Stadskanaal. Hier zitten een aantal kwetsbare kinderen naar volle tevredenheid. De school heeft een brin nummer, een zeer lovend rapport van de onderwijsinspectie, maar de ouders moeten dit zelf betalen en de lerearen werken bijna vrijwillig, voor heel weinig geld, maar met het hart voor deze kinderen op de goede plaats. We krijgen geen bekostiging van de overheid. Dus scholen die wel fijn zijn voor kwetsbare kinderen krijgen geen bekostiging, worden niet opgenomen onder de bekostigde scholenkoepels. Ze houden het geld liever voor zichzelf. Bieden scholen die als keurslijven voelen voor een groep kinderen. Door nu aan artikel 5a te gaan zitten sleutelen is de omgekeerde volgorde. Er zijn goed functionerende thuiszitalternatieven. Omarm deze initiatieven door ze te bekostigen als ze voldoen aan regels van de schoolinspectie. Zorg dat kinderen niet uitvallen door mee te bewegen of door te kijken wat zij nodig hebben. Dat kunnen vaak hele kleine maar bepalende maatregelen zijn. Geef kinderen die prikkelgevoelig zijn een pauzepas. Ga met de kinderen in gesprek hoe ze de schoolgang wel kunnen volbrengen. Wees hard in het doel (het behalen bv van een diploma) maar zacht in de middelen. Als dat met persoonlijke afspraken kan... bv een beetje meer thuisonderwijs en een beetje minder schooluren. Geef ruimte ipv starheid. Beweeg mee zodat niemand aan de kant komt te staan. Zolang als hier schrijnende verhalen over blijven bestaan en school het wel even beter weet zonder het kind centraal te stellen kan je niet zomaar tornen aan artikel 5a.
Vraag2
Omdat op dit moment onduidelijk is bij welke partij de adviesrol ten aanzien van de onderwijskundige invalshoek neergelegd kan worden als het gaat om kinderen en jongeren die op het mbo zitten, is hierover op dit moment nog niets geregeld in het wetsvoorstel. Zou deze functie bij de RMC-regio kunnen worden belegd? Of komt een contactschool meer in aanmerking? Of is er een andere oplossing denkbaar?
-
Vraag3
De wijziging heeft ook betrekking op Caribisch Nederland. De adviesrol ten aanzien van het onderwijskundig perspectief is met deze wijziging belegd bij het Expertisecentrum onderwijszorg. Is het Expertisecentrum de meest geschikte partij om de adviesrol ten aanzien van het onderwijskundig perspectief te beleggen?
-