Wijziging Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit
Reactie
Naam | Deep Water Yachts (Dhr. P.J. Bost) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 7 januari 2020 |
Vraag1
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op het voorliggende wijzigingsvoorstel?U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het ontwerp-besluit en de toelichting.
Pagina 33:
De tweede stap is dat in een afzonderlijk wijzigingsbesluit van het Bal regels worden opgenomen die gericht zijn op verbetering van de handhaafbaarheid. ....................... Bij motie 35000-J nr. 13 heeft het lid van de Tweede Kamer De Groot (D66) verzocht om een dergelijke verzegeling in regelgeving te verankeren. Deze motie is aangenomen. Het ligt in de rede dat in plaats van een verzegeling, ook gekozen kan worden voor een gelijkwaardige oplossing. Daarbij gaat het er uiteindelijk om dat de toezichthouder kan controleren op welke locatie de afsluiter geopend is geweest.
VRAAG:
Op welke termijn wordt deze tweede stap verwacht? Wat is een gelijkwaardige oplossing van verzegeling en hoe denkt men te kunnen vaststellen op welke locatie een afsluiter is geopend?
OPMERKING:
Met enig gemak wordt gesuggereerd om een opslagtank te vervangen voor een zuiveringsinstallatie aan boord. Daarbij gaat men voorbij aan het gegeven dat in met name stalen boten de opslagtanks onderdeel zijn van het casco en dus niet kunnen worden gewijzigd of voor een ander doel worden aangewend. De zuiveringsinstallaties die elders in Europa op de markt zijn zijn van een dergelijke omvang en complexiteit dat ze niet kunnen worden ingebouwd en toegepast op de meeste Nederlandse recreatievaartuigen waarvan het grootse deel kleiner is dan 10 meter. Er is gewoon geen plaats voor of de kosten van de aanpassing staan in geen verhouding tot de waarde van het vaartuig. Vanuit de praktijk gezien en om enig resultaat te bereiken zouden regels t.a.v. zuivering van toiletwater aan boord van toepassing moeten zijn op nieuwe boten, gebouwd vanaf een bepaald bouwjaar. Voor bestaande boten zou een sterfhuis constructie moeten worden ingevoerd. Voor alle boten met een toilet aan boord die direct overboord loost is er wat betreft installatie, kosten en ruimte geen reden om niet een opslagtank te installeren.