Zoekresultaat

3166 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet verbetering rechtsbescherming WOZ

    Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.

  • Wet verbetering toegang arbeidsmarkt nieuwkomers

    Dit initiatiefwetsvoorstel is er om het makkelijker te maken voor kansrijke asielzoekers om te werken in Nederland en voor werkgevers om hen in dienst te nemen. Dat bevordert de integratie van deze groep en is goed voor de economie.

  • Wet verbetering verenigingen van eigenaars

    Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van het appartementsrecht in het Burgerlijk Wetboek met als doel onderhoud aan appartementsgebouwen te verbeteren en verduurzaming van gebouwen die in beheer zijn van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) te stimuleren. Er wordt een verplichte vulling van het reservefonds voorgesteld waarin een meerjaren onderhoudsplan of een reservering van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw leidend is. Verder wordt de mogelijkheid om een lening aan te gaan verbeterd.

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wet verbetermaatregelen toeslagen

    Met dit wetsvoorstel worden vier maatregelen voorgesteld om de toeslagen te verbeteren. Dit zijn: 

  • Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie

    Dit wetsvoorstel bevat een verbod op het gebruik van kolen als brandstof voor elektriciteitsproductie. Dit verbod geldt onmiddellijk bij inwerkingtreding van de wet. Voor de oudste centrales – de Hemweg en de Amercentrale - wordt er een overgangsperiode geboden tot en met 31 december 2024. Voor de nieuwe centrales geldt er een overgangsperiode tot 1 januari 2030. Voor alle centrales geldt dat zij na afloop van de overgangsperiode geen kolen meer kunnen gebruiken voor elektriciteitsproductie.

  • Wet verbod pelsdierhouderij herstelsancties

    Op grond van de Wet verbod pelsdierhouderij is het vanaf 1 januari 2024 verboden om nertsen te houden. Tot 1 januari 2024 geldt een overgangstermijn voor bedrijven die zich vóór de inwerkingtreding van de wet hebben gemeld bij RVO.nl. Met de wetswijziging Wet verbod pelsdierhouderij wordt het mogelijk gemaakt de wet ook door middel van bestuursrechtelijke herstelsancties te handhaven.

  • Wet verdere versterking integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak

    Aanpassing van enkele wetten in verband met verdere versterking onafhankelijke, onpartijdige en integere rechtspraak

  • Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

  • Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling arbeidsbeperkten

    In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en sociale partners afgesproken om per 2026 125.000 extra banen te creëren bij reguliere werkgevers voor mensen met een arbeidsbeperking. De Wet banenafspraak is tot dusver succesvol geweest: de macro-aantallen zijn, vooral dankzij marktwerkgevers, ruimschoots gehaald. In de praktijk bleek echter ook dat de oorspronkelijke Wet banenafspraak ingewikkeld is. Dit staat het realiseren van de 125.000 banen op de lange termijn in de weg.