Zoekresultaat

461 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Beleidsvisie gegevensdeling en privacy in het sociaal domein

    De visie gaat over hoe om te gaan met het verwerken van persoonsgegevens in het kader van de decentralisaties naar gemeenten. Wanneer mensen zich melden bij een gemeentelijk loket worden er persoonsgegevens opgevraagd. Rechtstreeks of via digitale bestanden. Ook kunnen er gegevens gedeeld worden met instellingen waar gemeenten mee samenwerken. Dat roept vragen op over de mogelijkheden om gegevens te verwerken binnen de wettelijke kaders en zorgen of er niet te veel gegevens gedeeld worden.

  • Besluit aanwijzing categorieën ontwikkelingen afdwingbare financiële bijdragen

    Bij de Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet is een amendement aangenomen dat gemeenten de mogelijkheid geeft om langs publiekrechtelijke weg financiële bijdragen voor aangewezen categorieën ontwikkelingen te verhalen. De financiële bijdrage kan worden opgelegd aan initiatiefnemers van bouwactiviteiten waarvoor de overheid verplicht kosten verhaalt, als het kostenverhaal daarvoor nog ruimte laat. Dit besluit wijst de categorieën ontwikkelingen aan waarvoor dit instrument kan worden ingezet.

  • Besluit abonnementstarief Wmo 2020 en bevoegdheid kwijtschelding CAK bij tekortkomingen keten

    Dit besluit regelt de verdere invoering van een abonnementstarief van €19 per maand voor een belangrijk gedeelte van de Wmo-voorzieningen. Verder wordt de bijdrage voor een persoonsgebonden budget voor beschermd wonen onder de intramurale bijdragesystematiek gebracht. Ten slotte worden maatregelen genomen voor het verminderen van negatieve financiële effecten voor cliënten die het gevolg zijn van stapelfacturen van het CAK die buiten de schuld van de cliënt om zijn ontstaan.

  • Besluit activiteiten leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit activiteiten leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Besluit advisering beschut werk

    De consultatie betreft het Besluit advisering beschut werk

  • Besluit advisering beschut werk in verband met kunnen wisselen van baan met behoud van het advies beschut werk

    Met dit wijzigingsbesluit wordt beoogd de overgang van beschut werk naar een baan in het kader van de banenafspraak of naar werk zonder ondersteuning te versoepelen. Ook wordt zekerheid geboden als -in de omgekeerde situatie- iemand terug moet vallen in beschut werk als de baan buiten de beschutte werkomgeving niet lukt. Doel is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen werken op het niveau van hun eigen kunnen en dat mensen geen belemmeringen ervaren om stappen te zetten in hun ontwikkeling.

  • Besluit basisregistratie ondergrond

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt het Besluit basisregistratie ondergrond voor. Dit besluit is de eerste tranche van de benodigde regelgeving waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Wet basisregistratie ondergrond. Deze wet is op 30 september 2015 door de Koning bekrachtigd en voorziet in de oprichting van de basisregistratie ondergrond. De wet kan in werking treden als de regelgeving, waarin uitvoering wordt gegeven aan de wet, gereed is.

  • Besluit basisregistratie personen

    Het Besluit basisregistratie personen Besluit Brp) geeft nadere invulling aan het wetsvoorstel Basisregistratie personen, dat de Wet GBA gaat vervangen.

  • Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties

    Met dit besluit wordt de toepassing van de informatieveiligheidsstandaarden HTTPS en HSTS verplicht voorgeschreven voor publiek toegankelijke websites en webapplicaties van bestuursorganen.

  • Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

    Het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) is een re-integratie-instrument voor starters en een sociaal vangnet voor startende en gevestigde zelfstandigen. Kern van het Bbz is dat het bedrijf of zelfstandig beroep van de startende of gevestigde zelfstandige (potentieel) levensvatbaar is, zodat na enige tijd bijstandsverlening niet meer nodig is. Voorstel is het Bbz op onderdelen te wijzigen om de regeling te vereenvoudigen en meer in lijn met het beoogde doel te brengen.