Zoekresultaat

135 resultaten
U heeft gezocht op: Lucht

Sorteren op:
  • Concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op AAS worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op AAS voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op AAS worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).

  • Cyberbeveiligingswet

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese NIS2-richtlijn. De NIS2-richtlijn beoogt de cyberveiligheid in de Europese Unie naar een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen door de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke entiteiten in de lidstaten te versterken. Dit doel wordt in Nederland bereikt door, ter implementatie van deze richtlijn, in dit wetsvoorstel onder meer verplichtingen op te leggen aan die entiteiten, zoals het treffen van adequate beveiligingsmaatregelen en het melden van ICT-incidenten.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verkeersverdelingsregel voor tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA). Met deze verkeersverdelingsregel wil het ministerie de internationale netwerk- en hubfunctie van AAS maximaal ondersteunen. In deze consultatie wordt een herziene conceptversie van de verkeersverdelingsregel voorgelegd.

  • Implementatie roetfiltertest met deeltjesteller

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling voertuigen voor om een test voor controle van roetfilters mogelijk te maken. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter stoten veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Controle van roetfilters is mogelijk door een test met een deeltjesteller. Ook worden enkele wijzigingen over koplamptesters doorgevoerd.

  • Indexering tarieven 2018 Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen tot wijziging - per 1 januari 2018 - van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen. In afwachting van de herzienining tarievenstelsel (verwachting was voorjaar 2017), zijn de tarieven voor het laatst geïndexeerd (inflatiecorrectie) per 1 januari 2016. Aangezien er nog geen herziening is, is besloten de tarieven met een inflatiecorrectie aan te passen voor de jaren 2016 en 2017.

  • Informatieplicht luchthavens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet luchtvaart. Aanleiding is de maatschappelijke vraag om meer regie van de minister op o.a. luchthaven Schiphol. Hiervoor is een versterking van de informatiepositie van het ministerie nodig. In de Luchtvaartnota en Uitvoeringsagenda is opgenomen dat er hiervoor een informatieplicht voor luchthavens moet komen, ook voor burgerluchtvaart op militaire luchthavens.

  • Inrichtingen en Activiteitenbesluit BES

    (For English, see documents below). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in nauwe samenwerking met de openbare lichamen, het Inrichtingen- en activiteiten besluit BES voor. Het besluit stelt milieuregels voor bedrijven, ter bescherming van de leefomgeving op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij bepaalt de zwaarte van de milieubelasting of het bedrijf zich alleen aan de algemene regels moet houden, een melding moet doen, of een vergunning moet aanvragen.

  • Invoering aantekening PRO voor luchtverkeersleiders

    Bewijzen van bevoegdheid die aan luchtverkeerleiders worden verstrekt zijn gebaseerd op een Europese richtlijn. In bijzondere gevallen mogen lidstaten naast de Europese bewijzen specifieke nationale aantekeningen ontwikkelen. Luchtverkeersleiders op Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kunnen niet aan de eisen van de Europese bewijzen voldoen. Het concept wijzigingsbesluit creëert voor die luchtverkeersleiders een nationale aantekening: procedural control (PRO).

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.