Zoekresultaat
84 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Regeling kansrijke wijk (tweede tranche)
De specifieke uitkering (SPUK) Kansrijke Wijk wordt voortgezet voor de twintig gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). De SPUK Kansrijke Wijk is een geldstroom specifiek voor de twintig gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en waarvoor de middelen zijn gebundeld van de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). De SPUK Kansrijke Wijk richt zich op interventies die bijdragen aan re-integratie, het voorkomen van geldzorgen, het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen en jongeren (via ‘School en omgeving’). Ook worden interventies ondersteund die maatschappelijke samenhang versterken en financiële educatie bevorderen.
Let op: deze regeling is eerder in consultatie geweest. Vanwege een aantal wijzigingen in de bijlage bij de regeling, wordt de consultatie opnieuw gestart. Reacties op de vorige versie worden ook meegenomen in het verdere proces en hoeven niet opnieuw te worden ingediend. -
Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo
We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.
-
Regeling verticale scholengemeenschap
Om bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs te verbeteren, wordt het met de Wet bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs (BHB) weer mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen te vormen en bestaande uit te breiden. In deze ministeriële regeling worden de regels voor een aanvraagprocedure voor de vorming, wijziging of beëindiging neergelegd. Deze worden vervolgens vervat in een digitaal formulier op de website van DUO.
-
Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie
Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.
-
Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale waarderingskaders PO, VO, SO en MBO van de Onderwijsinspectie. In de waarderingskaders staat wat de Onderwijsinspectie onderzoekt en waar zij haar oordelen en bevindingen op baseert. De opbrengsten van de consultatie zullen, samen met de ervaringen uit de pilots van de komende maanden, worden meegenomen in de aanpassing van de waarderingskaders in het voorjaar. Er zullen nog waarderingskaders volgen voor o.a. de samenwerkingsverbanden, VAVO en educatie.
-
Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro
Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden twee zogenoemde ‘hardvochtigheden’ in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.
-
Stichten en opheffen openbare scholen en verlenging opheffingstermijn in het primair onderwijs
Het ministerie van OCW verzoekt u te reageren op het voorstel om de stichtings- en opheffingssystematiek in het primair onderwijs op een aantal punten te versoepelen.
-
Technische wijziging passend onderwijs
Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.
-
Toetsbesluit PO
Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.
-
Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs
De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.