Zoekresultaat

79 resultaten
U heeft gezocht op: ICT

Sorteren op:
  • Wet Adviescollege ICT-toetsing

    Dit wetsvoorstel geeft het Adviescollege ICT-toetsing, nu tijdelijk ingesteld per ministerieel besluit, een permanente grondslag. Hiermee kan het Adviescollege onder meer blijvend adviseren over ICT-projecten en onderhoud- en beheeractiviteiten aan informatiesystemen. Het college komt voorts verder op afstand te staan van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Wet implementatie verordening en richtlijn marktmisbruik

    Het wetsvoorstel implementeert Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (PbEU 2014, L 173) en Richtlijn nr. 2014/57/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik (PbEU 2014, L 173)

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Wet ministeriële verantwoordelijkheid

    Het wetsvoorstel bevat een beperkte modernisering van de wet van 22 april 1855 (Wet ministeriële verantwoordelijkheid). Die wet gaat in hoofdzaak over de procedure die de Tweede Kamer moet volgen als de Tweede Kamer een beslissing moet nemen over de vervolging van een Kamerlid, een minister of een staatssecretaris wegens een ambtsdelict.

  • Wet plan van aanpak witwassen

    Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. De tweede maatregel maakt mogelijk dat instellingen zoals banken, die een wettelijke plicht hebben om transacties te monitoren, makkelijker gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. De derde maatregel zorgt ervoor dat instellingen die moeten voldoen aan de Wwft informatie met elkaar kunnen delen wanneer er bij hun cliënten tekenen zijn van integriteitsrisico’s.

  • Wet seksuele misdrijven

    Dit wetsvoorstel moderniseert de seksuele misdrijven in het Wetboek van Strafrecht. De strafbaarheid van aanranding en verkrachting wordt verruimd. Beide delicten krijgen een schuld- en een opzetvariant. Het gebruik van dwang, geweld en bedreiging geldt als strafverzwarend. Ook worden seksuele intimidatie en sexchatting met kinderen strafbaar gesteld en worden de maximumstraffen van verschillende seksuele misdrijven verhoogd.

  • Wet Uitvoering Verordening 2017/821

    Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.

  • Wet uitvoering verordening financiële benchmarks

    Het wetsvoorstel dient ter uitvoering van de Verordening (EU) nr. 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2016 betreffende indices die worden gebruikt als benchmarks voor financiële instrumenten en financiële overeenkomsten of om de prestatie van beleggingsfondsen te meten en tot wijziging van Richtlijnen 2008/48/EG en 2014/17/EU en Verordening (EU) nr. 596/2014 (PbEU 2016, L 171).

  • Wet vuurwerkverbod

    Dit initiatiefwetsvoorstel voorziet in de introductie van een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten.