Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Luchtvaart

Sorteren op:
  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen

    Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.

  • Warenwetbesluit toegankelijkheidsvoorschriften 2022

    Het ministerie van VWS bereidt de implementatie voor van de toegankelijkheidsvoorschriften voor de in de Europese Toegankelijkheidsakte genoemde producten. Dit vergroot de toegankelijkheid van deze producten voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld aan marktdeelnemers, zijnde fabrikanten, gemachtigden, importeurs of distributeurs, die zich met deze producten bezighouden. De eisen gelden vanaf 28 juni 2025.

  • Verbod Nachtvluchten

    Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, worden nachtvluchten verboden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.

  • Besluit testlocatie drones

    In het AO in de Tweede Kamer van 3 september 2015 is het belang van de aanwezigheid van meer experimenteerruimte op testlocaties voor test- of experimentele vluchten drones onderkend.Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens, het Besluit luchtvaartuigen 2008 en het Besluit vluchtuitvoering te wijzigen in verband met het faciliteren van experimenten en testen met drones op testlocaties.

  • Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een aanpassing van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor. Deze stapsgewijze aanpassing trekt de regelgeving voor recreatieve en beroepsmatige dronevliegers meer gelijk en brengt deze enigszins in lijn met de toekomstige EU-regelgeving. Daarnaast wordt een ongewenste aanscherping van de regelgeving met betrekking tot modelvliegvelden en het vliegen met drones boven deze modelvliegvelden gecorrigeerd.

  • Opleidingseisen vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaarstations

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart met betrekking tot de opleidingseisen voor vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaartstations. Aanleiding zijn de door de NVL gesignaleerde knelpunten die ontstonden bij de brevettering van luchthavenmedewerkers die de taak uitoefenen van luchthaveninformatieverstrekker (ASO). Tevens wordt de wet- en regelgeving aangepast tbv vluchtinformatieverstrekkers (FISO).

  • Wijziging van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen in verband met het verruimen van de mogelijkheden voor gecertificeerd drone gebruik

    De markt voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen systemen groeit heel erg snel de afgelopen jaren. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil deze groei faciliteren door stapsgewijs de regelgeving aan te passen en zo meer ruimte voor professioneel gebruik van drones te bieden. Daarnaast vindt verruiming van het regime plaats vanwege behoefte bij operators en bij gebruikers van drones services, om hoger in de buitenste ring van de civiele Control Zones (CTRs) van een luchthaven te vliegen.

  • Indexering tarieven 2018 Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen tot wijziging - per 1 januari 2018 - van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen. In afwachting van de herzienining tarievenstelsel (verwachting was voorjaar 2017), zijn de tarieven voor het laatst geïndexeerd (inflatiecorrectie) per 1 januari 2016. Aangezien er nog geen herziening is, is besloten de tarieven met een inflatiecorrectie aan te passen voor de jaren 2016 en 2017.

  • Wijziging Besluit slotallocatie

    Gezien de schaarste op de luchthaven Schiphol slagen de verantwoordelijke partijen er niet meer in om gezamenlijk tot een capaciteitsdeclaratie voor de luchthaven Schiphol te komen. De capaciteitsdeclaratie vormt de basis voor de slotallocatie door de slotcoördinator. Om uit deze impasse te komen stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een aanpassing van het Besluit slotallocatie voor. De voorliggende wijziging gaat over het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie.