Zoekresultaat

37 resultaten
U heeft gezocht op: Europese zaken

Sorteren op:
  • Subsidieregeling opschaling hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse

    Het kabinet vindt waterstof belangrijk voor het behalen van onze klimaatdoelen. De waterstof moet dan wel duurzaam gemaakt worden. Om daarvoor te zorgen wil het kabinet 250 miljoen euro aan subsidies besteden aan de bouw van waterstoffabrieken (zogeheten elektrolysers). Geïnteresseerde bedrijven kunnen een bod uitbrengen, de projecten met het laagste bod krijgen vervolgens een subsidie. Om een subsidie te krijgen moeten bedrijven wel bewijzen dat ze waterstof maken uit duurzame energie, zoals wind- en zonneparken.

  • Regeling voorzieningen Wdo

    De regeling bevat veranderingen in welke burgers gebruik kunnen maken van DigiD.

  • Uitvoeringswet digitalemarktenverordening (Digital Markets Act)

    Op 1 november 2022 is de Europese digitalemarktenverordening (Verordening (EU) 2022/1925) (Digital Markets Act, hierna: DMA) in werking getreden. Voor de goede werking van de DMA is nationale uitvoeringsregelgeving nodig. De DMA bevat regels voor de allergrootste online platforms. Deze platforms kwalificeren door hun aanzienlijke marktpositie als zogenoemde poortwachters. Zakelijke gebruikers of eindgebruikers kunnen vanwege die marktpositie niet of nauwelijks meer om die platforms heen. Doel van de DMA is om gebruikers van die platforms beter te beschermen en te zorgen voor beter werkende digitale markten.

  • Wet EU-informatievoorziening Staten-Generaal

    Over steeds meer aangelegenheden die ons dagelijks leven raken worden besluiten op het niveau van de Europese Unie genomen, zoals wetgeving op terrein van klimaat, digitalisering, migratie en de interne markt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt aan regels over hoe de regering de Tweede en Eerste Kamer informeert over deze en andere aangelegenheden van de Europese Unie (EU-informatievoorziening). De regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de Tweede en Eerste Kamer het werk van de regering in de Europese Unie goed kunnen controleren en zelf ook invloed kunnen uitoefenen op besluiten van de Europese Unie. De regels zijn gebaseerd op afspraken die de regering en de Tweede en Eerste Kamer in de afgelopen jaren met elkaar hebben gemaakt over EU-informatievoorziening.

  • Wetsvoorstel platform-to-business

    Met het wetsvoorstel publiek toezicht ‘platform-to-business verordening’ krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid de Europese platform-to-business verordening te handhaven. Het wetsvoorstel voorziet ook in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering, om de verhouding tussen de bepalingen uit de verordening over collectieve rechtsvorderingen en het nationale recht te verduidelijken.

  • Implementatiebesluit registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische

    Het Implementatiebesluit registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies strekt tezamen met de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies tot implementatie van artikel 31 van de Europese gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn. Een aantal zaken dat is geregeld in genoemde implementatiewet wordt in dit besluit nader uitgewerkt.

  • Ontwerpbesluit single use plastics

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de voorbereiding van het Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik (inwerkingtreding 3 juli 2021), en een bijbehorende wijziging van het Besluit beheer verpakkingen 2014. Dit betreft Europese regelgeving (de Single use plastics richtlijn) die ook in Nederland moet worden geïmplementeerd.