Zoekresultaat

441 resultaten
U heeft gezocht op: Handel

Sorteren op:
  • Wijziging Besluit donorgegevens kunstmatige bevruchting

    De Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting wordt gewijzigd. Een aantal aspecten moet in lagere regelgeving worden uitgewerkt in het Besluit donorgegevens kunstmatige bevruchting. 

  • Wet stelsel kredietregistratie

    Registratie van kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop heeft tot doel om financiële problemen van mensen te voorkomen en om risico’s voor kredietverstrekkers te beperken. Bij kredietregistratie door BKR worden veel gegevens van mensen verwerkt. Het wetsvoorstel maakt van het beheer van het kredietregister een wettelijke taak, maakt het mogelijk om BKR aan te wijzen als uitvoerder van die taak, en zorgt ervoor dat gegevens zorgvuldig worden gebruikt. 

  • Nota van wijziging bij de novelle bij het wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring (Wtvb)

    Deze nota van wijziging wijzigt de novelle bij het wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring (hierna: Wtvb). De Wtvb kent een lange voorgeschiedenis. Gelet op het grote tijdsverloop dat de wetsbehandeling inmiddels in beslag neemt, zijn bepaalde onderdelen van de Wtvb verouderd en ontbreken er onmisbare voorzieningen. Deze nota van wijziging beoogt het wetsvoorstel weer bij de tijd te brengen. Deze nota van wijziging bevat daartoe hoofdzakelijk technische wijzigingen van de novelle.

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wet vrij en veilig onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over het verbeteren van de veiligheid op school. Daarbij moeten scholen meer doen om onveilige situaties in beeld te krijgen en ervoor te zorgen dat die minder voorkomen. De Onderwijsinspectie krijgt ook meer informatie over onveilige situaties. Daarnaast komen er regels voor de manier waarop scholen omgaan met klachten. Ten slotte moeten scholen jaarlijks hun veiligheidsbeleid beoordelen in het licht van de kennis die zij op het gebied van (on)veiligheid hebben opgedaan.

  • Besluit uitbreiding van de monitoringsverplichting leerlingen funderend onderwijs

    Deze uitvraag gaat over het uitbreiden van de monitor sociale veiligheid voor leerlingen. Scholen moeten nu elk jaar aan hun leerlingen vragen hoe zij de veiligheid op school beleven. Dit wordt de schoolmonitor genoemd. Deze monitor wordt op twee manieren uitgebreid. Ten eerste wordt het aantal leerlingen bij wie scholen de monitor moeten afnemen verhoogd. Ten tweede moeten scholen een aantal extra onderwerpen gaan bevragen.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Wet Aanscherping EBI- en AIT-regime

    Met dit voorstel wordt de Penitentiaire beginselenwet gewijzigd. Dit wetsvoorstel creëert een uniform regime voor de Afdelingen Intensief Toezicht en de Extra Beveiligde Inrichting. Voorts wordt communicatie met de buitenwereld en andere vormen van risicovolle communicatie beperkt om voortgezet crimineel handelen tijdens detentie te voorkomen.

  • Wijziging van de Penitentiaire maatregel en het Besluit politiegegevens

    Met het Besluit wordt verder uitvoering gegeven aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Penitentiaire beginselenwet in verband met aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie (Kamerstukken II 2022/23, 36 372, nr. 2). Dit wetsvoorstel vergroot de armslag bij de bestrijding van ernstige georganiseerde criminaliteit vanuit detentie.