Wijziging Leerplichtwet 1969 vrijstelling bij lichamelijke of psychische gronden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Venlo
Datum 8 september 2020

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel?
(50% INGEKORT)
Beste,

In (maar ook rondom) de periode waarin een ontheffing van kracht zou zijn, lijkt toch nog veelvuldig de regie te ontbreken en kom ik veel schrijnende situaties tegen (ook rondom vergelijkbare dilemma's als VSV, thuiszitters, onderwijs-zorgmijders, MBO 1 uitval of immigratie). In mijn optiek dienen er, voor toekenning, ook partijen van zorg en onderwijs gecommitteerd te zijn om (juist) in die periode in contact te blijven met het kind / de jongere. Indien de juiste professionals actief regie voeren en daardoor structureel mogelijkheden aftasten, is de mogelijkheid om op of af te schalen aanwezig als het kind / de jongere / het gezin hier aan toe is. Dit lijkt dan ook aan te sluiten bij uw eigen wens om te besluiten tot een termijn die zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.

Het is sinecuur werk, verricht door specialisten, hetgeen uiteraard een bekostigingsvraagstuk met zich mee zal brengen. Hiervoor zijn diverse arrangerende integrale oplossingen te bedenken. Een provinciale of zelfs landelijke richtlijn zou hierin helpend kunnen zijn.

Een andere mogelijkheid ligt verborgen in de structuur van het onderwijs. Een aantal samenwerkingsverbanden lijkt vermindert in staat, eender welke reden, om een passend antwoord voor deze kinderen te creëren in de vrijgestelde periode. Daar waar zorg dan beter in staat lijkt te zijn om op maat en de plek waar nodig haar rol te kunnen vervullen, lijkt het onderwijs hierin niet of onvoldoende in staat. Men is gebonden aan een gebied, een samenwerkingsverband en niet 'gewenst' buiten haar vaste plek.

Samenvattend wil ik aan uw wetsvoorstel het volgende ter overweging meegeven: voor toekenning dienen er integrale onderwijs- en zorgpartners te zijn gecommitteerd. Deze hebben een integraal regievoerend karakter vanuit 1 kind - 1 plan (1 gezin) benadering en ten doel het contact actief te onderhouden om reïntegratie te bevorderen van het kind en zijn systeem. Pas na positieve bestendiging van bijvoorbeeld 3 maanden na reïntegratie, kan worden besloten tot afschaling en overdracht van regie. Hiervoor kan (een vorm van) onderwijs, tijdelijk, worden ingezet in samenwerking met zorg; binnen en buiten de regio.

Vraag2

Omdat op dit moment onduidelijk is bij welke partij de adviesrol ten aanzien van de onderwijskundige invalshoek neergelegd kan worden als het gaat om kinderen en jongeren die op het mbo zitten, is hierover op dit moment nog niets geregeld in het wetsvoorstel. Zou deze functie bij de RMC-regio kunnen worden belegd? Of komt een contactschool meer in aanmerking? Of is er een andere oplossing denkbaar?
In de lijn van mijn antwoord op vraag 1, zou dit een toegewezen integrale onderwijs-zorg partner kunnen zijn, die de expertise (reeds) levert en bundelt om een gedegen besluit te kunnen nemen.

Bijlage