Zoekresultaat

3060 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit en Arbeidsomstandighedenregeling ter implementatie van Richtlijn (EU) 2024/869 (grenswaarden lood en diisocyanaten)

    Dit wijzigingsbesluit neemt verplichte eisen uit de EU-Richtlijn (EU) 2024/869 op in het Arbeidsomstandighedenbesluit om werknemers beter te beschermen als ze tijdens het werk worden blootgesteld aan de gevaarlijke stofgroepen (i) lood en anorganische verbindingen daarvan en (ii) diisocyanaten. Het gaat om lagere grenswaarden voor blootstelling aan de reprotoxische stof lood en nieuwe grenswaarden voor de blootstelling aan diisocyanaten (dit is een groep allergene stoffen).

  • Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn

    Dit wetsvoorstel implementeert de herziene AIFM-richtlijn en de icbe-richtlijn. In het wetsvoorstel zijn regels opgenomen voor beleggingsinstellingen die leningen initiëren en leninginitiërende beleggingsinstellingen. Tevens worden de regels voor liquiditeitsbeheer aangepast. Beheerders van open-end beleggingsinstellingen en icbe’s dienen te beschikken over tenminste twee liquiditeitsinstrumenten uit de lijst van bijlage V van de richtlijn (zoals een beperking op terugbetalingsverzoeken, een terugbetalingsvergoeding, verlening van een kennisgevingstermijn). Deze instrumenten dienen ook te worden opgenomen in het fondsreglement of statuten van het beleggingsfonds zodat beleggers ook op de hoogte zijn. Verder bevat het wetsvoorstel regels voor beheerders van beleggingsinstellingen en icbe’s omtrent liquiditeitsbeheer, rapportages, uitbesteding en grensoverschrijdende bewaardiensten.  

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Landelijke Doelen Natura 2000

    Het ministerie van Landbouw, Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het voornemen om vernieuwde landelijke doelen vast te stellen voor habitattypen en soorten die met het Natura 2000-netwerk worden beschermd. Het vernieuwen en concreet maken van de doelen bakent de natuurambities voor deze habitattypen en soorten af tot wat nodig is om te voldoen aan internationale verplichtingen van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR). Dat geeft helderheid over hoeveel genoeg is in Nederland. 

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.

  • digitale radio-omroep laag 6

    Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep.

  • Contourennota intrekking Spreidingswet

    In het Regeerprogramma en de ‘Nadere afspraken ten aanzien van de uitvoering van hoofdstuk 2 van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028’ van 25 oktober 2024 is de intrekking van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) aangekondigd.

  • Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet

    De Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet implementeert de Richtlijn (EU) 2023/2225 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (ook bekend als de Consumer Credit Directive II, de ‘CCDII’). U kunt uw mening geven over de conceptregeling en de concept-memorie van toelichting. Daarnaast wordt in het Consultatiedocument private lease uw mening gevraagd over mogelijke regulering van bepaalde private-leaseovereenkomsten.

  • Besluit versterking regie volkshuisvesting 2e consultatie

    Dit besluit geeft nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen. Dit besluit heeft in maart/april 2024 reeds ter consultatie gelegen. Deze consultatie ziet daarom alléén op een aantal
    onderwerpen die mede naar aanleiding van het regeerprogramma van kabinet-Schoof aanvullend op het eerder geconsulteerde ontwerpbesluit Versterking regie volkshuisvesting worden voorgesteld. Deze consultatie ziet op de volgende onderwerpen: 

  • Besluit vernieuwde kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde

    De kerndoelen voor Nederlands en de kerndoelen voor rekenen en wiskunde zijn vernieuwd. In de kerndoelen staat wat leerlingen moeten leren voor deze onderwerpen binnen het (speciaal) basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door het vastleggen van nieuwe kerndoelen, kan het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen verbeterd worden.

  • Regeling Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. In het ontwerpbesluit wordt hiertoe geregeld:

  • Regeling Openbare jaarverantwoording Jeugdwet

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Voorliggende regeling bevat de uitwerking van de verplichting voor jeugdhulpaanbieders (m.u.v. solisten) en gecertificeerde instellingen om een openbare jaarverantwoording te hebben. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG die geldt voor zorgaanbieders.

  • Nieuwe versie Informatieprotocol per 2026

    In het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd staan de gegevens die jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen twee keer per jaar verplicht moeten aanleveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  • Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten

    Het wetsvoorstel implementeert de richtlijn (EU) 2023/2673 van 22 november 2023 wat betreft op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten (DMFSD). Het wetsvoorstel regelt dat enkele financiële producten die zijn uitgezonderd van de regels uit de Wet op het financieel toezicht (bijvoorbeeld kortlopende kredieten), wel onder de regels over verkoop op afstand vallen en onder de regels voor verkoop buiten de verkoopruimte. Verder bepaalt het wetsvoorstel dat een consument een overeenkomst op afstand eenvoudig moet kunnen ontbinden met behulp van een online ontbindingsfunctie.

  • Regeling beëindiging gaswinning uit het Groningenveld

    Op 19 april 2024 kwam er definitief een einde aan de gaswinning uit het Groningenveld. Op deze dag is de Wet van 17 april 2024, houdende wijziging van de Gaswet en Mijnbouwwet in verband met de beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, in werking getreden waarmee een verbod op gaswinning uit het Groningenveld van kracht is geworden. Na decennia van gaswinning is het sinds die dag verboden om gas te winnen uit het Groningenveld. De resterende productielocaties zijn afgesloten en worden ontmanteld. 

  • Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie

    De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.

  • Wetsvoorstel kennisprogramma beroepsziekten

    De regering regelt voor de lange duur onderzoek naar beroepsziekten door gevaarlijke stoffen in Nederland. En verbetert de grondslag voor beroepsziekteregelingen.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Uitbreiding vangnet Participatiewet

    Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet. 

  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Wijziging Besluit kinderopvangtoeslag in verband met de indexatie per 1 januari 2026 van de toetsingsinkomens en de maximum uurprijzen en een verhoging van de toeslagpercentages

    Dit besluit regelt de jaarlijkse indexering van de toetsingsinkomens en maximum uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag. De jaarlijkse indexatie zorgt ervoor dat de kinderopvangtoeslag in de pas loopt met de loon- en prijsontwikkeling. Ook regelt het besluit de inzet van de middelen in 2026 voor het ingroeipad richting het nieuwe stelsel.

  • Aanpassing Boetebesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Boetebesluit socialezekerheidswetten worden wijzigingen doorgevoerd die bijdragen een meer evenredig boeteregime. In navolging op het onderscheid dat in het wetvoorstel Handhaving sociale zekerheid gemaakt wordt tussen normale en ernstige boetewaardige overtredingen, wordt ook de boetesystematiek in het Boetebesluit aangepast: er komen twee boetecategorieën, met een lagere boete voor normale overtredingen en een hogere boete voor ernstige overtredingen. Ook worden de boetepercentages verlaagd, zodat de boetes meer realistisch en evenredig worden. Daarnaast wordt de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep omtrent het matigen van boetes, opdat die binnen een redelijke termijn betaald kunnen worden, vastgelegd in het besluit. Tot slot wordt er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd op het gebied van boetes voor werkgevers, waaronder de inkleding van de met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid geïntroduceerde waarschuwingsbevoegdheid.

  • Aanpassing Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten worden twee technische wijzigingen doorgevoerd die een uitwerking zijn van hetgeen geregeld wordt met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid. Het gaat om het verplaatsen van de vierde en vijfde maatregelcategorie van het besluit naar de materiewetten.

  • Besluit tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 in verband met de mogelijkheid van het aanbieden van het praktijkgerichte vak in het havo

    Veel scholen hebben in een pilot gewerkt aan twee nieuwe vakken in het havo: het praktijkgerichte vak Technologie (pgp-T) en het praktijkgerichte vak Maatschappij (pgp-M). Deze vakken laten leerlingen werken aan levensechte opdrachten voor bedrijven of organisaties. De leerlingen zijn in tijdens de les praktisch bezig. Ze leren bijvoorbeeld beter samen te werken en reken- en taalvaardigheden in praktische situaties toe te passen.

  • Regeling invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Deze regeling bevat nadere regels ter uitwerking van de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES en het Besluit invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES. Door die wet en het besluit krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba een burgerservicenummer (BSN).

  • Wijziging Besluit Diergezondheid 2026

    De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is verantwoordelijk voor het Diergezondheidsfonds. Het Diergezondheidsfonds betaalt monitoring, crisisparaatheid en bestrijding van besmettelijke dierziekten. Houders van dieren dragen via heffingen bij aan het diergezondheidsfonds. Over de verdeling van de kosten zijn afspraken gemaakt in het Convenant financiering bestrijding besmettelijker dierziekten 2025-2029.

  • verlichting zetelvereiste voor kredietinstellingen op Sint Eustatius en Saba

    De bancaire dienstverlening op Saba en Sint Eustatius voldoet al geruime tijd niet aan de maatschappelijke verwachtingen en de ondergrens voor bancaire dienstverlening binnen Caribisch Nederland. Dit belemmert mogelijkheden voor particulieren en bedrijven om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, zoals dat in het Europese deel van Nederland mogelijk is. Op de financiële markten van Saba en Sint Eustatius is sprake van marktfalen. Onderzoek van zowel het ministerie van Financiën en DNB als dat van externe partijen wijst uit dat het praktisch onmogelijk is om aldaar een duurzame en rendabele business case te creëren. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de beperkte marktomvang en fysieke ligging van Saba en Sint Eustatius.

  • Evaluatiewet Wkkgz

    Het voornaamste doel van het wetsvoorstel is om de positie van cliënten te versterken, met name in procedures bij geschilleninstanties in de zorg.  Uit een verdiepend onderzoek naar de geschilleninstanties blijkt dat de positie van de cliënt nog niet sterk genoeg is. Daarnaast heeft het wetsvoorstel als doel te verduidelijken dat samenwerking onderdeel is van goede zorg. Dit is belangrijk omdat samenwerking in de zorg niet meer weg te denken is. Ten slotte is het doel dat de IGJ haar toezicht efficiënter kan inrichten.

  • Besluit openbaarmaking

    De Gezondheidswet en de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens. Met de openbaarmaking van die gegevens wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht en wat de resultaten van die verrichtingen zijn. Het gaat om gegevens van de IGJ en de IJenV, voor zover het haar taken op het gebied van de Jeugdwet betreft.

  • Wetsvoorstel bestendiging bevoegdheden biometrische gegevens vreemdelingen

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat het na 1 maart 2026 mogelijk blijft om vingerafdrukken en gezichtsopnames van vreemdelingen af te nemen, te verwerken en in de vreemdelingenadministratie op te slaan.

  • Wet bescherming vermogen in het familierecht

    Dit wetsvoorstel bevat in de eerste plaats bepalingen die de vermogensrechtelijke positie van (minderjarige) kinderen beter beschermen. Daarnaast zijn enkele andere verbeteringen van financiële aard op familierechtelijk terrein opgenomen.  

  • Evaluatiewet Wvggz en Wzd

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen. 

  • Uitwerking logeren met pgb en maatwerk bij vervoer met pgb

    De Regeling langdurige zorg (hierna: Rlz) wordt gewijzigd. Het gaat om twee wijzigingen:

    1. In de wijziging wordt aangegeven wie voor logeren met de eigen vertrouwde zorgverlener in aanmerking komt. Ook wordt beschreven wanneer er sprake is van een passende zorglocatie bij deze vorm van logeren.

    2. Met de tweede wijziging wordt in bijzondere situaties vervoer met een pgb mogelijk, ook als er collectief vervoer mogelijk is.  Het zorgkantoor geeft hiervoor toestemming.

  • Wetsvoorstel aanvullende tegemoetkoming voor studenten die onder het studievoorschotstelsel hebben gestudeerd

    Dit wetsvoorstel gaat over het invoeren van een aanvullende tegemoetkoming voor (oud-)studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.

  • Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen

    Op 7 juni 2023 is de Europese Richtlijn loontransparantie in werking getreden. Lidstaten van de Europese Unie moeten de maatregelen uit deze richtlijn opnemen in hun eigen wetgeving. Dit wetsvoorstel regelt dit. Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen namelijk nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die zorgen voor transparantie over beloning. Ook zijn maatregelen opgenomen die de rechtsbescherming van werknemers verbeteren.

  • Wet borging gegevensverwerkingen funderend onderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor diverse gegevensverwerkingen voor het funderend onderwijs

  • Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI

    Besluit proactieve dienstverlening SZW

  • Muntthema 2026

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De minister van Financiën, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2026.

  • Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten

    Uitbreiding met drie nieuwe ziekten, aanpassing van protocollen voor huidige ziekten, en enkele kleine technische wijzigingen.

  • Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.

  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring

    Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen

  • Wet screening kennisveiligheid

    Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Wijziging van de wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met de versterking arbeidsmarktinfrastructuur

    Met dit wetsvoorstel krijgen werkenden, werkzoekenden en werkgevers betere (toegang tot) dienstverlening op het gebied van werk en scholing. Daarmee draagt het wetsvoorstel bij aan snellere, betere en duurzamere matches op de arbeidsmarkt.
    Het wetsvoorstel versterkt de samenwerking tussen publieke partijen onderling (UWV en gemeenten) en de samenwerking tussen deze publieke partijen met private partijen binnen de regionale arbeidsmarkten.

  • Aanwijzen gedragscode Stadswerk

    De Omgevingsregeling wordt gewijzigd in verband met het aanwijzen van de Gedragscode soortenbescherming Stadswerk.

  • Verzamelregeling pensioenen 2025

    De verzamelregeling behelst een aantal onderwerpen:

  • Wijzigingsbesluit Woningbouwimpuls 2025

    De Woningbouwimpuls (Wbi) is een bestaande specifieke uitkering die met een aantal wijzigingen wordt voortgezet. De wijziging is nodig omdat het kabinet voornemens is een reguliere woningbouwbijdrage te introduceren in de vorm van de Realisatiestimulans, naast het voortzetten van de Woningbouwimpuls. Met de introductie van de Realisatiestimulans verandert het nut en de noodzaak van de Wbi. Een gemeente kan voortaan alleen nog een aanvraag indienen voor een bijdrage uit de Wbi indien er een dermate significant knelpunt is, dat een aanvullende bijdrage noodzakelijk is om planuitstel of -afstel te voorkomen.

  • Wet bevordering wooncoöperaties

    De wooncoöperatie is -terecht- populair. Wooncoöperaties leveren een bijdrage aan het aanpakken van de wooncrisis. Er is brede politieke steun. Niet voor niets werden coöperatieve woonvormen zowel in het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV, als in het hoofdlijnenakkoord van het kabinet Schoof prominent genoemd. 

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie.
    De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Mapping RED3

    RED III is de herziene EU-richtlijn die de ontwikkeling van hernieuwbare energie stimuleert. Het doel is om het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.

  • Wijziging van de Archiefwet 1995 ter uitvoering van overweging 158 van de Algemene verordening gegevensbescherming

    Om het mogelijk te maken dat het gedigitaliseerde Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) online toegankelijk wordt voor een breed publiek, moet dit voorstel een nieuwe wettelijke balans regelen tussen het belang van de bescherming van persoonsgegevens en het belang van toegang tot overheidsinformatie.

  • Wijziging van het Vrijstellings- en boetebesluit Wet Bpf 2000 en wijziging van het overgangsrecht Wet toekomst pensioenen

    In dit besluit worden enige wijzigingen van het Vrijstellings- en boetebesluit voorgesteld. Dit ziet op 3 elementen:

  • Tweede wijzigingsregeling 2025 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. Er ontstaan door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Verzamelregeling Studiefinanciering

    De consultatie gaat over de Verzamelregeling studiefinanciering. Met deze regeling worden verschillende technische wijzigingen gedaan in regelingen met betrekking tot studiefinanciering, tegemoetkoming scholieren en les- en cursusgeld. Ook worden fouten in de regelingen hersteld.

  • Wijziging meerjarige regeling aandachtsgroepen

    Deze tranche is gericht op twee doelgroepen vanwege het aanhoudende tekort aan geschikte woonruimten voor deze groepen.

  • Wijziging van de Woningwet in verband met het vervangen van de actuele waarde door de beleidswaarde

    De financiële verantwoording van woningcorporaties wordt versimpeld. Dit wetsvoorstel regelt dat woningcorporaties in de jaarrekening niet langer de marktwaarde van hun vastgoed hoeven te verantwoorden. In plaats daarvan gaan ze het vastgoed waarderen tegen de beleidswaarde. De beleidswaarde is een eenvoudigere manier om de waarde te bepalen en deze waarde geeft een beter beeld van de financiële positie van woningcorporaties. Met deze wijziging wordt de regeldruk voor woningcorporaties verminderd.

  • Wet concretisering voorschriften inzake het ononderbroken ontwikkelingsproces, de kwaliteit van het onderwijs en het stelsel van kwaliteitszorg

    Dit wetsvoorstel concretiseert twee wettelijke eisen die van invloed zijn op de onderwijskwaliteit. Hierbij wordt verplicht gesteld dat:
    - Scholen cyclisch en planmatig werken aan het bewaken en verbeteren van het onderwijs
    - scholen op een evidence-informed manier werken;
    - Schoolbesturen een kwaliteitscultuur bevorderen.

  • Wijziging Regeling betrouwbaarheidsniveaus Wet digitale overheid

    Deze regeling wijzigt de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening (hierna: Regeling betrouwbaarheidsniveaus).

  • Implementatiebesluit richtlijn kredietservicers en kredietkopers

    Het besluit implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167 inzake kredietservicers en kredietkopers. Deze richtlijn wordt ook geïmplementeerd met een wetsvoorstel. Het wetsvoorstel is al geconsulteerd en wordt behandeld door de Tweede Kamer (Kamerstukken 36 664). Het implementatiebesluit werkt de verplichtingen voor kredietservicers en kredietkopers uit het wetsvoorstel verder uit.

  • Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB

    Dit wetsvoorstel maakt duidelijk wat mbo- en vavo-instellingen moeten doen om de burgerschapsopdracht uit te voeren. Instellingen moeten zorgen voor een veilige omgeving. In deze omgeving moeten instellingen bevorderen dat studenten oefenen met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dit helpt studenten om zichzelf (verder) te ontwikkelen, een plek te vinden in de samenleving en goed mee te doen op de arbeidsmarkt.

  • Wijziging toepassingseisen thermische gereinigde grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt als onderdeel  van de eerste fase van de herijking bodemregelgeving een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over het toepassen van thermisch gereinigde grond (hierna TGG). 

  • Regeling verbod voorziening omzeilen controle opvoeren elektrische fietsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van de regeling Voertuigen. De wijziging is onderdeel van de aanpak tegen het opvoeren elektrische fietsen, waaronder fatbikes (zie Kamerbrief 29 maart 2024). Met deze regeling wordt het verboden om een techniek aanwezig te hebben om controles op de snelheid te omzeilen. Verder worden er een aantal zaken in de toelichting bij deze regeling verder uitgelegd: 
    -    De regels voor het in de handel brengen van fietsen met trapondersteuning. 
    -    De regels voor het op de markt aanbieden van fietsen met trapondersteuning.
    -    De regels voor het gebruik van fietsen met trapondersteuning.

  • Wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening

    Door de wijziging van deze wet kunnen mensen die ouder zijn dan 30 jaar een onderwijsvoorziening aanvragen. Ook kunnen na deze wijziging mensen die deeltijdonderwijs volgen een onderwijsvoorziening aanvragen

  • Wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening

    Dit ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening. De wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen bevat alleen technische aanpassingen. De aanpassingen zorgen ervoor dat het besluit goed past bij de wijziging van de Wet overige OCW-subsidies. Het wetsvoorstel is tegelijkertijd in consultatie.

  • Wijziging Besluit bewijzen van bevoegdheid en onderliggende regeling voor ASO en FISO

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisatie en verduidelijking voor van: 
    •    het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart; 
    •    de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers.
    Door deze wijzigingen kunnen belanghebbenden hun taken weer goed uitvoeren.  

  • Wet inroepbevoegdheid ACM

    Preventief concentratietoezicht moet voorkomen dat ondernemingen door overnames en fusies (concentraties) te veel marktmacht krijgen en daarmee kunnen gaan zorgen voor ongezonde concurrentieverhoudingen. 

  • Wijziging basispakket Zorgverzekeringswet 2026

    Het voorstel betreft twee wijzigingen van het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw):

  • Wijziging Bbl woonfunctie zorggeschikt en nultreden

    Er worden twee nieuwe woonfuncties zorggeschikt en nultreden toegevoegd aan het Bbl met bijbehorende bruikbaarheidseisen.

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor. Dit voorstel gaat over de uitgifte van locaties voor laden en shops op verzorgingsplaatsen. Verzorgingsplaatsen zijn de terreinen langs autowegen en autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk. Weggebruikers kunnen hier stoppen voor een korte pauze, om te tanken of om hun voertuig op te laden. Het wetsvoorstel regelt dat voor laadvoorzieningen en shops op verzorgingsplaatsen een exploitatievergunning nodig is, die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verdeelt door middel van periodieke veilingen.

  • Regeling erkenning T-rijbewijzen België en Duitsland

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regelgeving rond T-rijbewijzen uit België en Duitsland (in België wordt dit het G-rijbewijs genoemd). Op dit moment zijn deze rijbewijzen niet geldig in Nederland. Daardoor worden bedrijven en burgers onnodig met drempels geconfronteerd. Het gaat om het gebruik van deze rijbewijzen over de grens en de mogelijkheden om ze om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs na verhuizing naar Nederland. 

  • Uitvoeringswet Verordening cyberweerbaarheid

    De Europese Verordening cyberweerbaarheid (of Cyber Resilience Act, hierna: CRA) introduceert cybersecurityeisen voor alle producten met digitale elementen. Hierbij gaat het om hardware, software en losse componenten die vanaf 11 december 2027 in de Europese Unie op de markt worden aangeboden. Vanaf 11 september 2026 geldt voor fabrikanten van deze producten een meldplicht bij actief uitgebuite kwetsbaarheden en ernstige incidenten. De verordening heeft rechtstreekse werking en wordt dus niet omgezet in nationale wetgeving. Wel dient er in een uitvoeringswet te worden bepaald wie wordt aangewezen voor de uitvoering, toezicht en handhaving van de CRA in Nederland, en dienen de bijbehorende boetebevoegdheden en rechtsbescherming te worden geregeld. 

  • Uitbreiding verbod op wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen met gecoupeerde honden en paarden

    Deze consultatie betreft een wijziging van het 'Besluit houders van dieren'. Het is al verboden om de oren en/of staart van honden en paarden te (laten) couperen wanneer dit niet diergeneeskundig noodzakelijk is. Honden en paarden die tóch onnodig gecoupeerd zijn, mogen ter ondersteuning van het verbod niet deelnemen aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen. Helaas worden er toch nog veel gecoupeerde dieren bij deze gelegenheden gezien, maar is het erg lastig om te bewijzen dat ze onnodig gecoupeerd zijn. Deze uitbreiding van het verbod op deelname aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen is nodig om het (laten) uitvoeren van deze ingrepen verder te ontmoedigen. 

  • Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago. 

  • Nieuwe versie (5.0) NLCS verplichten (voor betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de nieuwe versie (5.0) van de standaard NLCS geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Differentiatie vliegbelasting

    Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.

  • Grondwetsvoorstel vervolging ambtsdelicten Kamerleden en bewindspersonen

    Iemand vervolgen betekent dat aan de rechter wordt gevraagd te beoordelen of die persoon iets strafbaars heeft gedaan. Voor de vervolging van Kamerleden en bewindspersonen voor het begaan van ambtsdelicten bestaat een speciale procedure, die anders is dan de procedure voor niet-ambtsdelicten of om 'gewone' burgers te vervolgen. De huidige speciale procedure is verouderd en niet goed werkbaar. Daarnaast zit de procedure zo in elkaar dat het risico bestaat dat politieke motieven een rol spelen bij de keuze om wel of niet te vervolgen. De procedure wordt daarom vernieuwd. De nieuwe procedure is gebaseerd op de adviezen van de commissie-Fokkens.

  • Herzieningswet ambtsmisdrijven Kamerleden en bewindspersonen

    De wettelijke regeling over de opsporing, vervolging en berechting van ambtsmisdrijven wanneer deze zijn begaan door Kamerleden, ministers en staatssecretarissen wordt met twee wetsvoorstellen langs twee sporen herzien.

  • Verzamelbesluit Justitie en Veiligheid en Asiel en Migratie

    Op periodieke basis wordt een verzamelbesluit voorbereid. Dit besluit bevat verschillende technische en kleine inhoudelijke wijzigingen van regelgeving op het terrein van het ministerie van Justitie en Veiligheid en op het terrein van het ministerie van Asiel en Migratie. De wijzigingen zijn veelal ter herstel van redactionele omissies of het gevolg van gewijzigde regelgeving of recente ontwikkelingen in de rechtspraak.

  • Verzamelwet VRO-BZK 20XX

    Dit conceptvoorstel herstelt technische fouten in wetten op het terrein van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze fouten zijn bijvoorbeeld taal- en spelfouten of een onjuiste verwijzing naar een andere wet. Het voorstel zet ook regels uit de Vangnetregeling Omgevingswet over naar andere wetten. Deze regels gelden al sinds 1 januari 2024 en worden alleen verplaatst van de regeling naar de wet.  

  • Wijziging mediabesluit 2008 in verband met nadere regels investeringsverplichting

    Deze consultatie gaat over regels die helpen bij de uitvoering van de investeringsverplichting, die in de Mediawet 2008 staat. Door deze regels wordt duidelijk wanneer een mediadienst gericht is op publiek in Nederland, en wanneer een mediadienst opnieuw moet investeren nadat een eerdere investering toch niet doorgaat.

  • Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten. Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (afgekort: UPV) luiers en incontinentieproducten wordt het volgende geregeld: producenten van luiers en incontinentieproducten voor eenmalig gebruik worden verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de producten die zij in Nederland op de markt aanbieden. Voor de recycling van deze producten worden in deze UPV doelstellingen vastgesteld. Het instrument van UPV past binnen het  principe ‘de vervuiler betaalt’.

  • Ontwerpregeling isolatie en ventilatie Groningen en Noord-Drenthe (maatregel 29)

    De concept regeling regelt een extra subsidie voor isolatie- en ventilatiemaatregelen voor woningeigenaren in Groningen en Noord-Drenthe, voor maatregelen die nodig zijn om de standaard voor woningisolatie te bereiken. De regeling is een uitwerking van maatregel 29, een van de maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun.

  • Besluit invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Dit besluit bevat nadere regels ter uitwerking van de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES. Door die wet krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN). 

  • Subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten rioolwater tweede tranche

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling voor. De subsidieregeling biedt waterschappen financiële ondersteuning bij de aanleg van een vergaande zuiveringstrap (vierde trap) op hun rioolwaterzuiveringsinstallaties. Dit helpt bij het verwijderen van microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het rioolwater.

  • Regeling 3e tranche lokale aanpak NIP

    De middelen uit het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) komen in drie rondes beschikbaar voor gemeenten voor de lokale aanpak, waarin in totaal 750.000 woningen worden geïsoleerd. Deze wijzigingsregeling heeft betrekking op de derde ronde van de lokale aanpak, waarmee in totaal ruim 458 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld voor het isoleren van ruim 213 duizend woningen.

  • Opname medisch hulpverlener acute zorg en klinisch fysicus in artikel 3 Wet BIG

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat de beroepen medisch hulpverlener acute zorg (MHAZ) en klinisch fysicus (KF) in het BIG-register komen. Hierdoor krijgen ze titelbescherming en vallen ze onder het tuchtrecht. Artikelen 3 en 47 van de Wet BIG worden hiervoor aangepast. Ook wordt de mogelijkheid in de Wet BIG opgenomen om regels te stellen aan de opleiding en deskundigheid van deze beroepen via een algemene maatregel van bestuur. De klinisch fysicus (behalve de audioloog) krijgt de bevoegdheid om zelfstandig de voorbehouden handeling met radioactieve stoffen of ioniserende stralen te verrichten. Voor de MHAZ zal  een functionele zelfstandige bevoegdheid voor het verrichten van bepaalde voorbehouden handelingen worden toegekend in het Besluit functionele zelfstandigheid.

  • Besluit aanpassing begripsbepaling nieuwkomers vo

    Dit besluit past de begripsbepaling van nieuwkomers aan in het voortgezet onderwijs

  • Besluit van school naar duurzaam werk

    Het Besluit van school naar duurzaam werk en de Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 vormen een nadere uitwerking van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dat nu in de Tweede Kamer ligt. Vanwege de samenhang tussen het besluit en de regeling ziet deze consultatie op beide.

  • Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie

    Op Europees niveau zijn er afspraken gemaakt, in Richtlijn 2014/59/EU (de Banking Recovery and Resolution Directive - BRRD), over het herstel- en afwikkelingskader voor wanneer banken en beleggingsondernemingen in grote problemen geraken (falen). In Nederland is dit kader geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.

  • Wetsvoorstel nieuwe regels inzake huisvesting vergunninghouders

    Met dit wetsvoorstel wordt het verboden voor gemeenten om vergunninghouders voorrang te verlenen op de grond dat zij vergunninghouder zijn.

  • Verzamelwet SZW 2026

    Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid brengt jaarlijks een Verzamelwet uit. Ook in 2026. De Verzamelwet is bedoeld om wetgeving technisch te onderhouden en te optimaliseren. Technische wijzigingen zijn wijzigingen zonder inhoudelijke component, zoals het corrigeren van verwijzingen en het verbeteren van taalkundige formuleringen. In de Verzamelwet zijn ook een paar kleine inhoudelijke wijzigingen opgenomen.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenwet in verband met een vergunningplicht voor bepaalde asbestwerkzaamheden

    Met deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet wordt een vergunning verplicht voor bedrijven die sloop- of asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren. Ook wordt geregeld dat gegevens van bedrijven met een vergunning openbaar kunnen worden gemaakt. En deze wijziging regelt dat gebruik mag worden gemaakt van de Wet Bibob. Dat is nodig om in bepaalde gevallen strafrechtelijke informatie mee te kunnen nemen bij het kijken of een bedrijf wel een vergunning mag hebben. De vergunningplicht wordt later nog verder in lagere regelgeving uitgewerkt. Voor die wijziging wordt dan apart een internetconsultatie gehouden.