Zoekresultaat

126 resultaten
U heeft gezocht op: Waterschappen

Sorteren op:
  • Peppol BIS 3 (standaard voor gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard Peppol BIS geschikt is om aan te bevelen aan de overheid. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van experts. Peppol BIS is een internationaal afsprakenstelsel in het elektronisch berichtenverkeer voor bestel, inkoop en facturatie. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • Regeling Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor. Deze regeling draagt bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord om de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector te verminderen. AanZET heeft ook als doel om sneller over te gaan stappen op emissieloze vrachtwagens. Daartoe vergoedt de regeling een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen.

  • Regeling APK Landbouwvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van enkele ministeriële regelingen. Dit in verband met de invoering van een APK-, registratie- en kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers en een registratie- en kentekenplicht voor motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines en enige andere wijzigingen.

  • Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen (hierna de regeling). De regeling bepaalt onder andere hoe de kengetallen berekend worden, die door waterschappen worden gebruikt. De wijziging zorgt ervoor dat deze regeling aansluit op wijzigingen die in het Waterschapsbesluit worden doorgevoerd. Hiermee wordt de huidige praktijk in de regelgeving geborgd.

  • Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden

    Belasting wordt aan de Nederlandse staat betaald via de Belastingdienst, maar ook aan de andere overheden: gemeenten, waterschappen en soms provincies. Als iemand echt geen belasting kan betalen kan diegene aan de overheid vragen of de belasting kan worden kwijtgescholden. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. Om te kijken of iemand echt geen belasting kan betalen kijkt de overheid naar zijn inkomen en spaargeld (vermogen). De gemeenten, provincies of waterschappen gebruiken hiervoor dezelfde regels die de Belastingdienst ook gebruikt: de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. In deze regels staat precies hoeveel inkomen of vermogen iemand mag hebben. Is je inkomen of vermogen hoger, dan krijg je geen kwijtschelding. Met de nieuwe “Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden” kunnen de medeoverheden sommige van deze regels net iets soepeler maken. Iemand mag dan een iets hoger inkomen of vermogen hebben en toch nog kwijtschelding krijgen. Een gemeente, provincie of waterschap moet hier dan wel voor kiezen. Zij mogen namelijk zelf beslissen of ze de regels iets willen versoepelen. 

  • Regeling niet publiekrechtelijke normen overgedragen milieuregels

    Deze wijziging van de Omgevingsregeling is een beleidsarme en technische aanpassing om gemeenten en waterschappen te ontzorgen door de uitvoering van de bekendmakingsverplichtingen met betrekking tot niet-publiekrechtelijke normen te vergemakkelijken.

  • Regeling preventieve beveiligingsmaatregelen decentrale bestuurders

    Deze regeling strekt ertoe dat iedere decentrale bestuurder een vergoeding kan krijgen om diens woning preventief te laten beveiligen met een vaststaand pakket aan maatregelen, zonder dat dit door een vertegenwoordigend orgaan kan worden goed- of afgekeurd. Dit draagt bij aan de veiligheid van decentrale bestuurders.

  • Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers in verband met beveiligingsmaatregelen voor decentrale bestuurders

    Om de veiligheid van decentrale bestuurders te verhogen, maakt deze nieuwe regeling maatwerk mogelijk bij het nemen van beveiligingsmaatregelen. 

  • Regeling taken meteorologie en seismologie (bevoegdheid KNMI)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling taken meteorologie en seismologie (Rtms). Hierin staan onder andere de kaders en criteria voor het algemeen weerbericht. Ook zijn weerwaarschuwingen en samenwerking van het KNMI met bestuursorganen zoals waterschappen en veiligheidsregio’s vastgelegd. Uit een evaluatie van de bovenliggende wet (Wtms) kan worden geconcludeerd dat de uitvoerbaarheid in de praktijk verbeterd kan worden. Dit is in het belang van de publieke veiligheid. Dit verbetert namelijk de informatievoorziening richting waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers bij extreem weer en calamiteiten. Dat is belangrijk, aangezien in het veranderende klimaat weersextremen vaker voorkomen. 

  • Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een regeling voor ter implementatie van de Europese Richtlijn ter bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen. Ook wel de Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. De regeling legt elke aanbestedende dienst een verplichting op om bepaalde percentages voertuigen schoon aan te besteden.