Zoekresultaat

134 resultaten
U heeft gezocht op: Lucht

Sorteren op:
  • Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.

  • Regeling tot wijziging van enkele regelingen in verband met de introductie van de paramotortrike

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van meerdere regelingen voor in verband met het opnemen van nadere regels voor het gemotoriseerde schermvliegtuig en de paramotortrike. Met deze wijziging wil de minister onder andere de paramotortrike introduceren in de luchtvaartregelgeving. Ook kunnen in het buitenland geregistreerde gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes van Nederlandse eigenaren in Nederland in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden en voorzien van een (speciaal) bewijs van luchtwaardigheid (sBVL).

  • Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Wijzigingsbesluit toegankelijkheid van het OV

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de implementatie voor van de Europese Toegankelijkheidsvoorschriften voor het openbaar vervoer. Dit vergroot de toegankelijkheid van informatie voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld voor dienstverleners in het openbaar vervoer (trein, tram, metro, bus), die gelden vanaf 28 juni 2025.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Balanced Approach Schiphol

    ** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **

  • Regeling Afwijkend gebruik frequentieruimte

    Deze regeling regelt de voorwaarden waaronder speciale organisaties van Defensie, de politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid onbemande mobiele voertuigen, zoals drones mogen tegenhouden. Dat zullen zij dan doen met apparaten die deze drones uit de lucht kunnen halen. Een drone moet dan een groot gevaar vormen voor de openbare veiligheid en de dreiging moet ernstig, acuut en herkenbaar zijn. 

  • Wetswijziging Wet luchtvaart voor Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet luchtvaart voor. Per 1 juli 2023 is de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) opgericht. De MRS is een wettelijk overleg- en adviesorgaan over luchtvaartzaken rondom Schiphol. De MRS richt zich op beleid over leefomgevingskwaliteit en levert maatschappelijke inbreng op concrete projecten om hinder te voorkomen of te verminderen. De MRS is de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).