Zoekresultaat

2787 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet proactieve dienstverlening SZW

    Met dit wetsvoorstel kunnen UWV, de SVB en gemeenten proactieve dienstverlening inzetten. Dit betekent dat zij mogen onderzoeken wie waarschijnlijk recht heeft op een uitkering of een andere ondersteunende voorziening, maar deze niet gebruikt. Zij mogen contact opnemen met deze mensen en hen ondersteunen als zij een aanvraag voor een uitkering of voorziening willen doen. Hiervoor mogen zij persoonsgegevens verwerken. Het doel van dit voorstel is niet-gebruik van uitkeringen en andere voorzieningen in de sociale zekerheid verminderen.

  • Besluit bescherming slachtoffergegevens in processtukken

    Deze ontwerp-AMvB strekt ertoe te voorkomen dat gegevens van slachtoffers zonder noodzaak ter kennis komen van de verdachte en anderen. Het doel daarvan is het versterken van de rechtspositie van slachtoffers en een betere bescherming van hun privacy. Tegelijkertijd moet een goede procesvoering gewaarborgd blijven, door gegevens van slachtoffers wél te vermelden indien deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor door de rechter te nemen beslissingen. Door alleen die gegevens van het slachtoffer te vermelden die de rechter nodig heeft voor het nemen van een beslissing in de strafzaak, kan spanning tussen de privacy van het slachtoffer enerzijds en een behoorlijke en eerlijke berechting van de verdachte anderzijds worden vermeden.  

  • Verzamelwet gegevensverwerking VWS III

    Dit wetsvoorstel gaat over het verwerken van (gevoelige/bijzondere) persoonsgegevens, zoals gegevens over gezondheid of het burgerservicenummer (BSN). Het is belangrijk dat de wet duidelijk maakt wanneer een organisatie gegevens mag gebruiken en welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt. Het wetsvoorstel verbetert deze regels voor verschillende organisaties in de gezondheidszorg en het sociaal domein.

  • Btw-herziening diensten aan onroerende zaken

    Onder de huidige btw-regelgeving is het mogelijk om door middel van een zogenoemde "short stay structuur" belasting te besparen. Door bijvoorbeeld woningen na een grote verbouwing voor korte tijd btw-belast te verhuren, mag een ondernemer de btw op deze verbouwing aftrekken. Als de ondernemer vervolgens overgaat tot btw-vrijgestelde woningverhuur blijft het aftrekrecht in stand. Dit leidt tot een ongelijk speelveld in de verhuursector. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om deze structuur te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven.

  • Wijziging van de Regeling Wet kinderopvang in verband met verlenging van de verruimde inzet van beroepskrachten in opleiding

    Vanwege de werkdruk en de personeelstekorten in de kinderopvang is sinds 1 januari 2022 de mogelijkheid tot het inzetten van beroepskrachten in opleiding verruimd van 33 procent naar 50 procent van het totaal minimaal aantal in te zetten beroepskrachten op een kindercentrum. Minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil deze maatregel verlengen tot 1 juli 2026 vanwege de personeelstekorten en de hoge werkdruk in de kinderopvang. Tegelijk wil de minister een nieuwe voorwaarde aan de formatieve inzet van beroepskrachten in opleiding verbinden. Die houdt in dat de beroepskracht in opleiding, de praktijkbegeleider en de opleidingsbegeleider schriftelijk moeten instemmen met het begeleidingsplan.

  • Wijziging Besluit functionele zelfstandigheid vanwege urennorm opleiding ambulanceverpleegkundige

    Om ambulanceverpleegkundige te worden moet men na de opleiding tot verpleegkundige een vervolgopleiding volgen. Eén van de eisen van deze vervolgopleiding is dat de opleiding minstens 1109 uur duurt. Deze urennorm sluit echter niet meer aan bij hoe er in de praktijk wordt opgeleid. De urennorm maakt het niet mogelijk om de opleiding aan te passen aan het tempo waarin de zorgverlener zich ontwikkelt. Daarom wordt de urennorm vervangen door een kwalitatieve norm. Dit houdt in dat de opleiding mag worden afgerond als de student laat zien dat hij/zij over alle benodigde competenties beschikt en daartoe bekwaam is verklaard. Het doel van deze wijziging is om de vervolgopleiding flexibeler te maken en beter af te stemmen op de behoeften van de zorgsector.  

  • Regeling speellimieten en speelgedrag

    Sinds in oktober 2021 de eerste vergunningen voor het aanbieden van kansspelen op afstand zijn verleend, is aan het licht gekomen dat er spelers zijn die bij de deelname aan deze kansspelen in korte tijd veel geld hebben verloren. Uit onderzoek bleek al dat het risico op verslaving bij kansspelen op afstand groter is dan bij de zogenoemde landgebonden varianten, maar recent is vastgesteld dat 31% van de spelers die aan kansspelen op afstand deelnemen aan de criteria voor een ‘gematigd- of hoog-risicogokker’ voldoen. Momenteel hebben Nederlanders samen 826.000 actieve accounts bij vergunninghouders van kansspelen op afstand. Het is van belang om hen tegen onmatig gokgedrag en verslavingspreventie te beschermen.

  • Besluit en Regeling versterking regie volkshuisvesting

    Dit besluit en deze regeling geven nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen.

  • Volkshuisvestingsfonds 2024

    De Meerjarige Regeling Specifieke Uitkering Herstructurering Volkshuisvesting (Volkshuisvestingsfonds, VHF) is op 1 juli 2023 gestart voor gemeenten. De aanleiding voor het aanpassen van deze regeling is een aantal aanbevelingen dat is gedaan door de VHF-toetsingscommissie die in 2023 de minister advies heeft gegeven in het kader van de tweede tranche VHF.

  • Uitvoeringswet dataverordening

    De wet voert de Europese Dataverordening uit. De wet wijst aan wie in Nederland toezicht houdt op de Dataverordening en wat de sancties en de rechtsgang zullen zijn. De belangrijkste doelen uit de Dataverordening zijn om gebruikers van producten controle te geven over de data uit die producten en concurrentie in de cloudmarkt te vergroten.