Zoekresultaat

2791 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Accreditatie onder voorwaarden

    Elke opleiding in het hoger onderwijs wordt elke zes jaar op kwaliteit beoordeeld door de NVAO (geaccrediteerd), op basis van advies van een commissie van deskundigen. Bij tekortkomingen wordt in beginsel geen accreditatie verleend. Deze regeling beschrijf in welke gevallen de NVAO hiervan kan afwijken en accreditatie onder voorwaarden kan verlenen (nu bekend als de “herstelperiode”).

  • Minimaliseren gaswinning Groningenveld

    De inzet van Groningen wordt het sluitstuk in de vraag naar laagcalorisch gas. Om te zorgen dat er niet meer gewonnen wordt dan noodzakelijk, is een aanpassing van de Gaswet en Mijnbouwwet noodzakelijk. Het wetsvoorstel regelt dat GTS de minister van EZK adviseert over de benodigde minimale gaswinning uit het Groningenveld en dat vervolgens middels een operationele strategie NAM wordt opgedragen deze hoeveelheid te winnen.

  • Besluit uitvoering EU-Verordeningen interne Energiemarkt

    De consultatie heeft betrekking op het ontwerp-besluit ter uitvoering van Europese verordeningen betreffende de interne energiemarkt.

  • Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie

    Dit wetsvoorstel bevat een verbod op het gebruik van kolen als brandstof voor elektriciteitsproductie. Dit verbod geldt onmiddellijk bij inwerkingtreding van de wet. Voor de oudste centrales – de Hemweg en de Amercentrale - wordt er een overgangsperiode geboden tot en met 31 december 2024. Voor de nieuwe centrales geldt er een overgangsperiode tot 1 januari 2030. Voor alle centrales geldt dat zij na afloop van de overgangsperiode geen kolen meer kunnen gebruiken voor elektriciteitsproductie.

  • Wetvoorstel wijziging rentepercentage lening hoger onderwijs

    Dit wetsvoorstel, een maatregel uit het Regeerakkoord, past de rentemaatstaf voor leningen in het hoger onderwijs aan. Momenteel wordt het rentepercentage vastgesteld op basis van het gemiddeld effectief rendement over de periode van 12 maanden (oktober voorgaande jaar t/m september huidige jaar) van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden, met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren. Dit wetsvoorstel past de gemiddelde resterende looptijd aan van 5 naar 10 jaren.

  • Nieuwe modeltekst investeringsakkoorden

    Nederland heeft 79 bilaterale investeringsakkoorden met staten buiten de Europese Unie. Het kabinet wil deze akkoorden heronderhandelen en zo moderniseren. Doelstelling is om meer evenwicht te brengen in de rechten en plichten van staten en investeerders. De nieuwe modeltekst vormt de Nederlandse inzet in onderhandelingen met andere staten. Met deze nieuwe onderhandelingsinzet kunnen ook opgeschorte en nieuwe onderhandelingen worden gestart.

  • Experimenten-AMvB Elektriciteitswet 1998 en Gaswet

    Sinds de inwerkingtreding van het Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking hebben meer actoren dan coöperaties en verenigingen uit de energiesector verzocht om experimenteerruimte. Daarbij is de wens geuit andere experimenten dan uitsluitend ten behoeve van decentrale en duurzame energie mogelijk te maken. De Wet Voortgang Energietransitie (VET) voorziet en waarvoor dit besluit nadere uitvoeringsvoorschriften stelt.

  • Wet versterking decentrale rekenkamers

    Het wetsvoorstel schaft de mogelijkheid af om regels te stellen over de rekenkamerfunctie, waardoor elke gemeente een onafhankelijke (of gemeenschappelijke) rekenkamer moet instellen. Het wetsvoorstel maakt mogelijk dat de raad een of meer van zijn leden als adviseur aan de rekenkamer toevoegt en breidt de onderzoeksbevoegdheden van rekenkamers uit. Deze wetswijziging is een noodzakelijke voorwaarde voor gedegen rekenkameronderzoek in elke gemeente ter ondersteuning van de gemeenteraad.

  • Wijziging Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid

    Deze AMvB regelt de nieuwe verdeelsystematiek voor de verdeling van onderwijsachterstandsmiddelen voor gemeenten. Risico’s op onderwijsachterstanden worden hierin gebaseerd op een nieuwe, objectieve indicator, ontwikkeld door het CBS, die het risico van een kind op een onderwijsachterstand beter in beeld brengt op basis van objectieve, actuele en centraal beschikbare data.

  • Wijziging van het Besluit bekostiging WPO in verband met het aanpassen van de groeiregeling en van het onderwijsachterstandenbeleid in het primair onderwijs

    Deze AMvB regelt de nieuwe verdeelsystematiek voor onderwijsachterstandsmiddelen. Risico’s op onderwijsachterstanden worden hierin gebaseerd op cijfers van het CBS. Scholen hoeven geen gewicht meer toe te kennen aan een leerling. Hierdoor is er minder administratie nodig en worden fouten voorkomen. Daarnaast worden meer factoren meegewogen dan alleen het opleidingsniveau van de ouders, zoals in de oude regeling het geval was.