Zoekresultaat

638 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wijziging Besluit functionele zelfstandigheid vanwege urennorm opleiding ambulanceverpleegkundige

    Om ambulanceverpleegkundige te worden moet men na de opleiding tot verpleegkundige een vervolgopleiding volgen. Eén van de eisen van deze vervolgopleiding is dat de opleiding minstens 1109 uur duurt. Deze urennorm sluit echter niet meer aan bij hoe er in de praktijk wordt opgeleid. De urennorm maakt het niet mogelijk om de opleiding aan te passen aan het tempo waarin de zorgverlener zich ontwikkelt. Daarom wordt de urennorm vervangen door een kwalitatieve norm. Dit houdt in dat de opleiding mag worden afgerond als de student laat zien dat hij/zij over alle benodigde competenties beschikt en daartoe bekwaam is verklaard. Het doel van deze wijziging is om de vervolgopleiding flexibeler te maken en beter af te stemmen op de behoeften van de zorgsector.  

  • Regeling speellimieten en speelgedrag

    Sinds in oktober 2021 de eerste vergunningen voor het aanbieden van kansspelen op afstand zijn verleend, is aan het licht gekomen dat er spelers zijn die bij de deelname aan deze kansspelen in korte tijd veel geld hebben verloren. Uit onderzoek bleek al dat het risico op verslaving bij kansspelen op afstand groter is dan bij de zogenoemde landgebonden varianten, maar recent is vastgesteld dat 31% van de spelers die aan kansspelen op afstand deelnemen aan de criteria voor een ‘gematigd- of hoog-risicogokker’ voldoen. Momenteel hebben Nederlanders samen 826.000 actieve accounts bij vergunninghouders van kansspelen op afstand. Het is van belang om hen tegen onmatig gokgedrag en verslavingspreventie te beschermen.

  • Huisvesting Nederlandse evacués

    Deze regeling maakt het mogelijk dat Nederlanders uit het Midden-Oosten sneller aan een huis kunnen worden geholpen. Deze mensen zijn door de Nederlandse overheid naar Nederland gehaald omdat het te onveilig is vanwege de oorlog. Zij hebben hulp van het Rijk nodig en krijgen hiermee een mogelijkheid om gehuisvest te worden.

  • Besluit en Regeling versterking regie volkshuisvesting

    Dit besluit en deze regeling geven nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen.

  • Wijziging van artikel 653 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en van de Overgangswet nieuw Burgerlijk Wetboek in verband met de modernisering van het concurrentiebeding

    Het kabinet stelt met dit wetsvoorstel een aantal aanscherpingen voor van de regels omtrent het concurrentiebeding, zoals geregeld in artikel 653 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Het concurrentiebeding verbiedt een werknemer om na het einde van zijn arbeidsovereenkomst soortgelijke werkzaamheden uit te oefenen bij een ander bedrijf of als ondernemer. Het doel van de werkgever is om hiermee zijn bedrijfsbelangen te beschermen, zoals bijvoorbeeld bedrijfsgeheimen, kennis over tarieven, klantgegevens en -bestanden en goodwill (hierna: het bedrijfsdebiet).

  • Wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg

    Met deze wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg wordt de doelgroep van de regeling verbreed, wordt het subsidiebudget voor 2024 vastgesteld, wordt overgegaan tot een aanvraagtijdvak in november en worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd.

  • Wijziging Regeling Waadi in verband met de invoering van een toelatingsplicht van arbeidskrachten

    De Regeling Waadi wordt aangepast vanwege de wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs i.v.m. het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten.

  • Besluit bescherming slachtoffergegevens in processtukken

    Deze ontwerp-AMvB strekt ertoe te voorkomen dat gegevens van slachtoffers zonder noodzaak ter kennis komen van de verdachte en anderen. Het doel daarvan is het versterken van de rechtspositie van slachtoffers en een betere bescherming van hun privacy. Tegelijkertijd moet een goede procesvoering gewaarborgd blijven, door gegevens van slachtoffers wél te vermelden indien deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor door de rechter te nemen beslissingen. Door alleen die gegevens van het slachtoffer te vermelden die de rechter nodig heeft voor het nemen van een beslissing in de strafzaak, kan spanning tussen de privacy van het slachtoffer enerzijds en een behoorlijke en eerlijke berechting van de verdachte anderzijds worden vermeden.  

  • Verzamelwet gegevensverwerking VWS III

    Dit wetsvoorstel gaat over het verwerken van (gevoelige/bijzondere) persoonsgegevens, zoals gegevens over gezondheid of het burgerservicenummer (BSN). Het is belangrijk dat de wet duidelijk maakt wanneer een organisatie gegevens mag gebruiken en welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt. Het wetsvoorstel verbetert deze regels voor verschillende organisaties in de gezondheidszorg en het sociaal domein.

  • Btw-herziening diensten aan onroerende zaken

    Onder de huidige btw-regelgeving is het mogelijk om door middel van een zogenoemde "short stay structuur" belasting te besparen. Door bijvoorbeeld woningen na een grote verbouwing voor korte tijd btw-belast te verhuren, mag een ondernemer de btw op deze verbouwing aftrekken. Als de ondernemer vervolgens overgaat tot btw-vrijgestelde woningverhuur blijft het aftrekrecht in stand. Dit leidt tot een ongelijk speelveld in de verhuursector. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om deze structuur te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven.