Zoekresultaat

665 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wet implementatie herziening mer-richtlijn (Wihm)

    De Europese richtlijn voor milieueffectrapportage (mer) is herzien (Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten). De wijzigingen moeten uiterlijk 16 mei 2017 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dit betreft wijzigingen in de Wet milieubeheer, de Crisis- en herstelwet en het Besluit mer.

  • Rijbewijsplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid

    Per 1 juli 2015 wordt het trekkerrijbewijs (T-rijbewijs) ingevoerd. Iedereen die met een tractor (landbouw- of bosbouwtrekker, LBT) of een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) op de openbare weg rijdt, moet dan een T-rijbewijs hebben. Uitgezonderd van de rijbewijsplicht zijn de landbouwbouw- en bosbouwvoertuigen en MMBS'en die smaller zijn dan 1.30 meter en die een van de volgende functies hebben: maaien, vegen, poepzuigen, sneeuw verwijderen of strooien, onkruid besproeien of heffen.

  • Ontwerpwetsvoorstel omvorming Stichting NIWO naar publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan

    Dit wetsvoorstel beoogt de Wet wegvervoer goederen (Wwg) te wijzigen teneinde de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO), die krachtens privaatrecht is opgericht, om te vormen naar een krachtens publiekrecht ingesteld zelfstandig bestuursorgaan (zbo).

  • Aanvullingswet geluid (Omgevingswet)

    De Aanvullingswet geluid Omgevingswet vervangt materieel de Wet geluidhinder en H11 van de Wet milieubeheer. Het kabinet werkt aan voorstellen voor bundeling en vereenvoudiging van de wet- en regelgeving op het terrein van het omgevingsrecht. Inmiddels is het wetsvoorstel voor de Omgevingswet in de Eerste Kamer aanvaard. Geluid heeft grote invloed op de kwaliteit van de leefomgeving, geluid speelt dan ook bijna altijd een rol bij nieuwe ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.

  • Besluit activiteiten leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit activiteiten leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Vereenvoudiging taxiregelgeving

    In het najaar van 2014 en voorjaar van 2015 heeft evaluatie van het taxibeleid en de taxiregelgeving plaatsgevonden. Op basis van de evaluatie heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer bij brief van 5 mei 2015 toegezegd de regelgeving op een vijftal onderdelen te versoepelen. Met deze ministeriële regeling wordt uitvoering gegeven aan deze toezegging.

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

    Het ontwerp wijzigingsbesluit regelt dat alle zogenoemde ‘speed-pedelecs’ met ingang van 1 januari 2017 gelden als bromfietsen. Bestuurders van speed-pedelecs moeten zich dan houden aan de verkeersregels voor bromfietsen.

  • Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

    Het Besluit bijzondere spoorwegen stelt regels voor bijzonder spoor. In artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen is bepaald dat binnen bij ministeriële regeling te bepalen afstanden bepaalde activiteiten, zoals bouwen en graven, niet mogen worden verricht. Zonder deze afstanden in de regeling is de verbodsbepaling, opgenomen in artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen, niet uitgewerkt.

  • Aanpassing maximum tarieven taxivervoer 2016

    Jaarlijks vindt er een indexering plaats van de maximumtarieven voor taxivervoer. Hiervoor wordt sinds 2013 gebruik gemaakt van de samengestelde OV-index. Dit levert voor 2016 een stijging op van 0,69%. Met bijgevoegde regeling worden de maximum tarieven aangepast voor 2016. De tarieven per minuut, zoals vermeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel c en artikel 1a, tweede lid, onderdeel c blijven, vanwege het lage percentage, ongewijzigd.

  • Wijzigingen van de WvW1994 in verband met de invoering van 2toDrive (begeleid rijden)

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de definitieve invoering van 2toDrive voor. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen en onder begeleiding rijden tot ze 18 zijn. Momenteel loopt er een experiment waaruit blijkt dat de jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen en alvast veel belangrijke rijervaring opdoen. Zo leren ze op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan.