Zoekresultaat
121 resultaten
U heeft gezocht op:
Organisatie en beleid
-
Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel
Dit wetsvoorstel regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden overgeheveld naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de maximale duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. In eerste instantie wordt in de amvb geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.
-
ANVS Beleidsregel toezicht COVRA tarieven
De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft de taak gekregen om toezicht te houden op de tarieven van de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA). De COVRA verzamelt radioactief afval in Nederland en slaat dat veilig op. Allerlei bedrijven in Nederland betalen COVRA voor deze dienst. De regelgeving bepaalt dat COVRA de tarieven voor deze dienst op een transparante, objectieve en niet-discriminerende manier vaststelt. De ANVS bereidt een beleidsregel voor waarmee ze de tarieven van de COVRA op deze drie vereisten kan beoordelen.
-
Fiscale verzamelwet 2025
De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.
-
Eindejaarsregeling 2023
De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.
-
Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht. Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.
-
Gezin krijgt bescherming in de Grondwet
Dit wetsvoorstel neemt in de Grondwet op dat ieder recht heeft op respect voor zijn gezinsleven en ook het recht van een ieder om te weten wie zijn biologische ouders zijn. De economische, sociale en culturele belangen van het gezin moeten wettelijk gewaarborgd zijn. Bovendien moet de regering zich in ieder geval jaarlijks verantwoorden over de staat van het gezin.
-
Verbod stroomstootapparatuur
Met deze Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) wordt het gebruik van apparaten waarmee elektrische schokken kunnen worden toegepast (stroomstootapparatuur) bij het voortdrijven van dieren in de veehouderij verboden.
-
Consultatie MER verlenging openstelling kerncentrale Doel 4 en Tihange 3 in België
Het voorgestelde project omvat de verlenging met tien jaar van de exploitatie van de reactoren Doel-4 en Tihange-3, en de aanpassingen aan deze reactoren die in dit verband vanwege de veiligheid noodzakelijk zijn. Voor dit project is een Milieu-effectrapportage (MER) opgesteld.
-
VISI (standaard voor gegevensuitwisseling)
Forum Standaardisatie toetst of de standaard VISI in de nieuwe versie (1.6) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. VISI is een standaard voor procescommunicatie in de bouw. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.
-
Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)
In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.