Zoekresultaat

665 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro

    Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden twee zogenoemde ‘hardvochtigheden’ in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.

  • Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen

    Deze subsidieregeling levert een bijdrage aan het CO2-neutraal maken van de woningvoorraad in 2050. De Startmotor als onderdeel van het Klimaatakkoord richt zich op de versnelling en opschaling van het aansluiten van woningen op warmtenetten. De Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen (SAH) draagt financieel bij aan de investeringen die verhuurders moeten doen om woningen aardgasvrij te maken en aan te sluiten op een warmtenet.

  • Strafbaarstelling Leeftijdsdiscriminatie

    Met deze wet beogen de initiatiefnemers om strafrechtelijke vervolging van leeftijdsdiscriminatie mogelijk te maken net zoals strafrechtelijke vervolging wettelijk al mogelijk is voor discriminatie op grond van ras, geslacht, godsdienst of levensovertuiging, seksuele gerichtheid of lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, en met dezelfde strafmaat.

  • Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Omdat er nog maar weinig batterij-elektrische vrachtauto’s (BEV’s) zijn, komt de uitrol van logistieke laadinfrastructuur nu maar langzaam op gang. Het doel van de regeling is de uitrol te versnellen. Met deze regeling kunnen investeerders subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen, wat op zijn beurt de transitie naar schone mobiliteit bevordert.

  • Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen voor. Door deze regeling kunnen subsidies worden verstrekt aan ondernemers voor de aanschaf van een nieuw licht emissieloos bedrijfsvoertuig (elektrisch en waterstof), zodat een duurzame investering voor hen aantrekkelijker is op het moment dat ze daaraan toe zijn. Hiermee geeft het ministerie uitvoering aan de afspraak in het Klimaatakkoord om deze aanschafregeling in te stellen.

  • Subsidieregeling gasopslag Bergermeer 2023

    In het belang van het borgen van de gas- en energieleveringszekerheid en gezien de volatiele en onzekere situatie op de gas- en energiemarkt is het essentieel dat de Europese seizoensgasopslagen voldoende gevuld worden gedurende het injectieseizoen.

  • Subsidieregeling gender- en lhbti-gelijkheid

    Deze conceptregeling bevat de voorwaarden om subsidie te verstrekken aan en strategisch partnerschappen aan te gaan met maatschappelijke instellingen die zich richten op het landelijk bevorderen van gendergelijkheid en gelijkheid wat betreft seksuele oriëntatie, genderidentiteit en/of geslachtskenmerken in de Nederlandse samenleving voor de periode 2017-2022. Om te kunnen blijven inspelen op de actualiteit en om ruimte te houden voor vernieuwing blijft projectsubsidie beschikbaar.

  • Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep

    Het doel van deze regeling is om door middel van subsidie de inzet van Individuele Plaatsing en Steun trajecten (IPS) voor de gemeentelijke doelgroep te bevorderen. De trajecten zijn erop gericht de arbeidsparticipatie van klanten met psychische aandoeningen te vergroten. Doel van het IPS-traject kan toeleiding naar regulier werk zijn, maar ook toeleiding naar een Beroeps Begeleidende Leerweg traject.

  • Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties

    Patiënten- en gehandicaptenorganisaties (verder: pg-organisaties) worden gesubsidieerd vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (verder: VWS). Het huidige beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties 2019-2022 (verder: beleidskader PGO), dat vorig jaar met één jaar is verlengd, loopt eind 2023 af. De herziening van het huidige beleidskader PGO krijgt vorm in een nieuwe subsidieregeling. Per 1 januari 2024 zal de nieuwe subsidieregeling PGO 2024-2028 in werking treden.