Zoekresultaat

2791 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • wijziging regulering zegenvisserij IJsselmeer

    De wijzigingsregeling maakt het mogelijk om bij de jaarlijkse vergunningverlening voor het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer (hierna tezamen aangeduid als IJsselmeer) te bepalen dat gedurende dat visseizoen de zegen op minder dan zeven dagen per zegenrecht mag worden ingezet, indien dit nodig is vanuit het oogpunt van visstandbeheer.

  • Besluit uitvoering PEPP-verordening

    Besluit ter uitvoering van de PEPP-verordening

  • Wetsvoorstel bevoegdheidstoedeling en renteverificatie

    Dit wetsvoorstel brengt verbeteringen aan in het wettelijk kader voor de afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen. Hiermee wordt expliciet geregeld dat de Nederlandsche Bank bevoegd is om te beoordelen of een niet-significante bank faalt of waarschijnlijk zal falen. Het betreft daarnaast een wijziging van het faillissementsrecht voor deze instellingen, waaruit volgt dat de rente op een hoger gerangschikte vordering wordt voldaan voor de hoofdsom van een achtergestelde vordering.

  • Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen

    Ontwerpbesluit ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/2034 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende het prudentiële toezicht op beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314) en tot uitvoering van verordening (EU) 2019/2033 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende prudentiële vereisten voor beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314)

  • Besluit bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

    Daling van leerlingen- en studentenaantallen vereist een andere aanpak van scholen en instellingen dan bij groei. Wetsvoorstel BHB stelt mbo en vo beter in staat om bestuurlijk samen te werken. De bestuurlijke fusie in het mbo wordt aantrekkelijker gemaakt het wordt weer mogelijk om verticale scholengemeenschappen (vo-mbo) te vormen en de regelgeving omtrent samenwerking tussen mbo onderling en tussen vo en mbo wordt geüniformeerd. Deze AMvB geeft verdere uitvoering aan deze voornemens.

  • Uitvoeringsbesluit verordening herstel en afwikkeling centrale tegenpartijen

    Dit besluit geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/23 inzake herstel en afwikkeling van centrale tegenpartijen. In dit besluit wordt de Nederlandsche Bank (DNB) aangewezen als toezichthouder en afwikkelingsautoriteit. Daarnaast worden een aantal artikelen uit de verordening beboetbaar gesteld.

  • SAH-wijziging

    Deze regeling levert een bijdrage aan het Klimaatakkoord door het aardgasvrij maken van de woningvoorraad. Verhuurders en gemengde VvE's kunnen aanspraak maken op subsidie om hun woningen op een warmtenet aan te sluiten en/of het kookgas te verwijderen.

  • Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om voor studenten een gepersonaliseerde leerroute binnen de opleiding te kunnen ontwikkelen (flexibel onderwijs). Deze ruimte wordt gerealiseerd door de verankering van het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk (WHW).

  • Wetsvoorstel platform-to-business

    Met het wetsvoorstel publiek toezicht ‘platform-to-business verordening’ krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid de Europese platform-to-business verordening te handhaven. Het wetsvoorstel voorziet ook in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering, om de verhouding tussen de bepalingen uit de verordening over collectieve rechtsvorderingen en het nationale recht te verduidelijken.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.