Zoekresultaat

105 resultaten
U heeft gezocht op: Transport

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel bestuurlijke boete slotmisbruik

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet Luchtvaart voor, waarmee de Inspectie Leefomgeving en Transport de mogelijkheid krijgt om een bestuurlijke boete op te leggen als er sprake is van slotmisbruik. Op grond van de slotverordening moet elke lidstaat zorgen voor doeltreffende, evenredige en afschrikwekkende sancties of maatregelen waarmee opgetreden kan worden tegen slotmisbruik. De Minister heeft de Kamer hierover op 2 april jl. geïnformeerd.

  • Regeling veiligheid luchtvaartuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling veiligheid luchtvaartuigen voor. In deze regeling worden alle voorschriften verzameld voor luchtvaartuigen die niet door de Europese regelgever worden afgedekt. De bestaande regelingen voor amateurbouw, ultralights, historische luchtvaartuigen en onderhoud worden hierin opgenomen en zoveel mogelijk consistent gemaakt.

  • Wijziging Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen, en de bijlagen van enkele aanverwante regelingen (VLG, VSG en VBG). De systematiek van het verlenen van erkenningen wordt gewijzigd: er wordt voortaan verwezen naar concrete handelingen en niet meer naar opsommingen in andere systemen. Daarnaast worden enkele zaken gecorrigeerd.

  • Aanpassing tarieven Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2020 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • Regeling indienststelling spoorvoertuigen 2020

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in samenwerking met diverse partijen, een wijziging voor van de Regeling indienststelling spoorvoertuigen (Ris) naar Ris 2020. De regeling wordt aangepast vanwege inwerkingtreding van gewijzigde Europese Technical Specifications for Interoperability (TSI’s). Eisen uit de huidige Ris zijn nu opgenomen in de TSI’s. De nieuwe Ris 2020 bevat alleen de nationale eisen om spoorvoertuigen toe te laten tot het Nederlandse spoor.

  • Wijziging Besluit energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’). 

  • Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.

  • Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren en de Regeling examinatoren voor luchtvarenden. Het gaat hierbij vooral om indexering van de tarieven voor vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden in de regeling een aantal tekstuele aanpassingen doorgevoerd en tarieven gewijzigd.

  • Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op: