Zoekresultaat

3061 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Regeling specifieke uitkering versnelling natuurinclusief isoleren (tweede tranche)

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor de ''Ministeriële Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren, tweede tranche''. Via deze regeling kunnen gemeenten en provincies tegemoet worden gekomen in de kosten die zij maken bij de totstandkoming, uitvoering en monitoring van een soortenmanagementplan (SMP), bij het toezicht hierop en de realisatie van alternatieve verblijfplaatsen t.a.v. de landelijke lijn NVI.

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wetsvoorstel ivm expliciete grondslagen voor woningcorporaties voor (bijzondere) persoonsgegevens

    Wetsvoorstel helpt woningcorporaties beter samen te werken voor leefbare woonomgeving.

  • Wijziging Warmteregeling in verband met nadere invulling berekening operationele kosten van cv-ketel

    Deze wijziging van de Warmteregeling geeft nadere invulling aan de wijze waarop de ACM de operationele kosten van een cv-ketel dient te bepalen bij het jaarlijks door de ACM vaststellen van de maximale verbruiksonafhankelijke warmteprijs.

  • Wet toezicht informeel onderwijs

    Onderwerp van de consultatie is het voorstel voor een wet die toezicht regelt op informeel onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 17 jaar. Dat is onderwijs wat niet verplicht is. Als er vermoedens zijn dat dit onderwijs kinderen aanzet tot haat, geweld of discriminatie, zal de Inspectie van het Onderwijs deze signalen kunnen onderzoeken. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal maatregelen kunnen nemen tegen overtreding van de wet. 

  • Besluit tweetalig primair onderwijs

    Met een wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO wordt het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd van 15% naar maximaal 50%.

  • Besluit veiligheid en kwaliteit lichaamsmateriaal

    Dit conceptbesluit wijzigt de lagere wetgeving over de handelingen met gedoneerde lichaamsmaterialen, zoals nieren, huid en stamcellen. Huid wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het behandelen van mensen met brandwonden. Je wilt dat dit veilig gebeurt. Dit conceptbesluit zorgt er daarom voor dat de donatie veilig is voor de patiënt die het lichaamsmateriaal krijgt en de mensen die doneren. 

  • Wet internationaal verantwoord ondernemen

    Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.

  • Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen

    Om het gebruik van de SFT-regeling te bevorderen, wordt de regeling op een aantal punten aangepast. Hiermee wordt gestimuleerd dat gemeenten meer flexwoningen en transformatiewoningen realiseren. Hierdoor maken meer woningzoekenden zoals starters, mensen in een echtscheiding, dakloze mensen en regulier woningzoekenden sneller kans op een woning.

  • Terinzagelegging ontwerpregeling uitstel gestimuleerde uiterste inzaaidatum vanggewassen 2024

    Met de voorgestelde regeling verschuift de gestimuleerde uiterste inzaaidatum van vanggewassen na de teelt van overige gewassen (alle gewassen met uitzondering van maïs) voor bouwland op zand- en lössgronden in 2024 van 1 oktober naar 21 oktober. Op deze wijziging is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Op de website internetconsultatie.nl kan de ontwerpregeling digitaal worden bekeken en een zienswijze worden ingediend.

  • NL-SBB verplichten (standaard voor betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard NL-SBB geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Wijziging wet toeristische verhuur

    Met dit wetsvoorstel wordt de Huisvestingswet 2014 aangepast om deze aan te laten sluiten bij de nieuwe Europese regels voor kortetermijnverhuur. Ook het Besluit registratie toeristische verhuur moet op een paar punten worden gewijzigd om te voldoen aan deze Europese verordening. De Europese verordening sluit aan bij de bestaande Nederlandse Wet toeristische verhuur en ziet in essentie op het invoeren van een uniforme manier van registreren voor toeristische verhuur. Daarnaast moeten online platforms data delen met gemeenten om zo diens handhaving te ondersteunen.

  • Wijzigingsregeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft 2025

    De regeling wijzigt de eindtermen en toetstermen voor het opleidingsjaar 2025-2026 die gelden voor financieel adviseurs die moeten aantonen vakbekwaam te zijn door middel van examens.

  • Regeling tarief centrale examenbank Wft 2025

    Het College Deskundigheid Financiële Dienstverleners (CDFD) maakt examens om de vakbekwaamheid van financieel adviseurs vast te stellen. Het CDFD en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) construeren de Wft-examens en stellen deze via een centrale examenbank online ter beschikking aan de exameninstituten. De uitvoeringskosten worden gedekt met leges voor de examens. Met deze regeling worden de nieuwe legestarieven door de minister vastgesteld.

  • Regeling ontheffingsmogelijkheid ter bevordering van vergaand geautomatiseerd varen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een ministeriële regeling met de verdere uitwerking van artikel 1.26 van het Binnenvaartpolitiereglement (Bpr). Op grond van dit artikel kan een bevoegde autoriteit ontheffing verlenen van specifieke artikelen van het Bpr. Oftewel, besluiten dat er aan bepaalde regels van het Bpr niet hoeft worden voldaan onder voorwaarden. De ontheffingen zijn vooral gericht op vormen van automatische- of afstandbesturing van een vaartuig. Deze regeling moet ervoor zorgen dat de bevoegde autoriteit alle ontheffingsaanvragen gelijk behandelt.

  • Verhoging van de norm voor intern toezicht voor zorgaanbieders

    Met dit besluit wordt het Uitvoeringsbesluit Wtza gewijzigd. 

  • Wijzigingsbesluit boetecategorie verbod contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro

    Dit besluit zorgt ervoor dat er een boetecategorie komt voor handelaren die de regel overtreden dat contante betalingen van meer dan € 3.000 niet zijn toegestaan. Dit geldt voor handelaren die beroepsmatig of zakelijk goederen kopen en verkopen. De Wet plan van aanpak witwassen zorgt voor de invoering van dit verbod door de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) te veranderen. In de Wwft is hiervoor een nieuw artikel 1f toegevoegd. De boetecategorie doorgevoerd in het Besluit bestuurlijke boetes financiële sector (Bbbfs). 

  • Wijziging bijkantoorgrenzen kredietinstellingen en verzekeraars en vrijstelling grote posities BES

    De regeling strekt ertoe de grenzen die gelden voor de omvang van bijkantoren in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (verder: BES) van kredietinstellingen en verzekeraars met zetel op Curaçao en Sint Maarten flink te verhogen. Deze verhoging is noodzakelijk. De huidige, aan de lage kant vastgestelde grenzen werken marktverstorend en  veroorzaken daarmee onbedoeld belemmeringen voor de toegang tot financiële dienstverlening in de BES.

  • Wijziging Omgevingsregeling eDNA als erkende maatregel

    Deze regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling  strekt ertoe dat door middel van het toepassen van de soortenDNA-methode en de bijbehorende werkwijze wordt voldaan aan de specifieke zorgplicht (art. 11.27 Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)) ten aanzien van flora- en fauna-activiteiten waar bedrijven en woningeigenaren aan moeten voldoen bij het isoleren van grondgebonden woningen.

  • Vastleggen algeheel verbod etnisch profileren

    Dit wetsvoorstel versterkt het discriminatieverbod door de kern van de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag van 14 februari 2023 in de wet vast te leggen (MTV-controles). Daarmee gaat het om een zogeheten 'codificatie' van het verbod op etnisch profileren. Regels die al gelden worden vastgelegd zodat zij toekomstbestendig zijn en boven elke twijfel verheven zijn. 

  • Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap

    Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.

  • Besluit uitbreiding intermediaire activiteit

    Met de wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap wordt mogelijk dat UWV voortaan tolkuren kan toekennen aan leerlingen met een auditieve beperking in (1) cluster 2 die een deel van de onderwijstijd regulier onderwijs volgen of stage lopen, in (2) cluster 1, 3 en 4 en (3) aan leerlingen met een beperking die een belemmering ondervinden bij het volgen van onderwijs.

  • Uitbreiding verbod op wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen met gecoupeerde honden en paarden

    Deze consultatie betreft een wijziging van het 'Besluit houders van dieren'. Het is al verboden om de oren en/of staart van honden en paarden te (laten) couperen wanneer dit niet diergeneeskundig noodzakelijk is. Honden en paarden die tóch onnodig gecoupeerd zijn, mogen ter ondersteuning van het verbod niet deelnemen aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen. Helaas worden er toch nog veel gecoupeerde dieren bij deze gelegenheden gezien, maar is het erg lastig om te bewijzen dat ze onnodig gecoupeerd zijn. Deze uitbreiding van het verbod op deelname aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen is nodig om het (laten) uitvoeren van deze ingrepen verder te ontmoedigen. 

  • Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago. 

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering

    Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.

  • Verlaging verplicht eigen risico naar € 165 vanaf 2027

    Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht eigen risico in de zorg verlaagd naar 165 euro vanaf 2027.

  • Tranchering verplicht eigen risico in medisch-specialistische zorg vanaf 2027

    Met deze wijziging geldt vanaf 2027 een maximumbedrag van € 50 per behandelprestatie voor medisch-specialistische zorg, tot een maximum van € 165.

  • Neutraal uniform voor buitengewoon opsporingsambtenaren

    De regering hecht aan de neutraliteit van buitengewoon opsporingsambtenaren bij hun taakuitoefening in contact met het publiek. In dit besluit wordt een verbod voorgesteld op het dragen van zichtbare uitingen van godsdienst of levensovertuiging door de buitengewoon opsporingsambtenaar die bij zijn taakuitoefening in contact met het publiek een uniform of bedrijfskleding draagt.

  • Wijziging Besluit toepassingsbereik sensitieve technologie

    De Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (hierna verder te noemen: Wet vifo) is op 1 juni 2023 in werking getreden. De Wet vifo heeft tot doel risico's voor de nationale veiligheid te beheersen door middel van veiligheidstoetsing van investeringen in en fusies van ondernemingen. Met het Besluit toepassingsbereik sensitieve technologie wordt geregeld welke sensitieve technologieën binnen het toepassingsbereik van de Wet vifo vallen.

  • Wijzigingswet financiële markten 2026

    Dit voorstel past de Wet toezicht trustkantoren 2018 aan. Trustkantoren krijgen de verplichting om jaarlijks op hun website te melden wat de aard en de herkomst van hun cliënten is. Dit is bedoeld om transparantie te bevorderen. Daarnaast moeten trustkantoren informatie uitwisselen met andere kantoren als een potentiële cliënt op voorhand bij een ander kantoor is geweigerd vanwege verhoogde integriteitsrisico's.

  • Wijziging Regeling Tarieven Identificatie en Registratie Wet Dieren

    In de Europese diergezondheidsverordening zijn identificatie- en registratieverplichtingen (I&R) opgenomen voor de houders van bepaalde diersoorten. Dit gold al voor onder meer runderen, schapen, geiten, varkens en pluimvee, maar is de afgelopen jaren uitgebreid naar onder meer paardachtigen, bijen en hommels, kameelachtigen, hertachtigen, in gevangenschap levende vogels en overige landdieren. 

  • Wet versterking rechtsbescherming in de jeugdbescherming

    Dit wetsvoorstel wil bereiken dat de rechtsbescherming wordt verbeterd voor ouders en kinderen die te maken krijgen met een kinderbeschermingsmaatregel. Diverse rapporten en adviezen maken duidelijk dat de rechtsbescherming in de jeugdbescherming tekortschiet en dat verbeteringen dringend nodig zijn om de rechten van kinderen en ouders te garanderen. Een kinderbeschermingsmaatregel is een uiterst middel en vraagt om grote zorgvuldigheid, omdat deze diep ingrijpen in het familieleven van ouders en kinderen. In dit wetsvoorstel regelen we onder andere dat na een uithuisplaatsing de omgang tussen kind en ouders weer sneller op gang komt, ouders kosteloos een advocaat krijgen bij ingrijpende maatregelen als een uithuisplaatsing en dat er meer toezicht wordt gehouden op kinderen die niet meer thuis zullen opgroeien.

  • Verzamelbesluit bouwwerken leefomgeving 2025

    Het besluit gaat over een wijziging van de landelijke bouwregelgeving (Bbl) voor het aanbrengen van PUR-schuim, de aanpassing van de voorschriften voor tijdige bouwwerken, het omgevingsvergunningvrij plaatsen van buitenunits en enkele ondergeschikte wijzigingen.

  • Wijziging Omgevingsregeling NEN normen 2025

    Met deze wijziging van de Omgevingsregeling is van een aantal in het Besluit bouwwerken leefomgeving aangestuurde normen een nieuwe versie van toepassing verklaard of is een correctie van de aansturing doorgevoerd. 

  • Registratieplicht gevogelte

    Met deze regeling zijn bepaalde categorieën van exploitanten die vogels houden onder voorwaarden uitgezonderd van de registratie van hun inrichting.

  • Regeling taken meteorologie en seismologie (bevoegdheid KNMI)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling taken meteorologie en seismologie (Rtms). Hierin staan onder andere de kaders en criteria voor het algemeen weerbericht. Ook zijn weerwaarschuwingen en samenwerking van het KNMI met bestuursorganen zoals waterschappen en veiligheidsregio’s vastgelegd. Uit een evaluatie van de bovenliggende wet (Wtms) kan worden geconcludeerd dat de uitvoerbaarheid in de praktijk verbeterd kan worden. Dit is in het belang van de publieke veiligheid. Dit verbetert namelijk de informatievoorziening richting waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers bij extreem weer en calamiteiten. Dat is belangrijk, aangezien in het veranderende klimaat weersextremen vaker voorkomen. 

  • Modernisering Rijksoctrooiwet 1995

    De Rijksoctrooiwet 1995 wordt gemoderniseerd. De belangrijkste wijziging die wordt voorgesteld is de introductie van het getoetst octrooi. Dat betekent dat een octrooi alleen wordt verleend als aan alle eisen voor octrooiverlening is voldaan. Nu wordt dat alleen achteraf getoetst door de rechter. Met een getoetst octrooi weten zowel octrooihouders als hun concurrenten beter waar ze aan toe zijn.

  • Uitvoerings- en implementatiewet Asiel- en Migratiepact 2026

    Op 11 juni 2024 is het Asiel- en migratiepact in werking getreden. Het pact beoogt verdergaande harmonisatie van de regels over asiel en migratie in de lidstaten van de Europese Unie.

  • Wet versterking lokale publieke omroepen

    Het gaat hier om een wetsvoorstel voor de lokale publieke omroepen. De regering wil met dit wetsvoorstel de lokale publieke omroepen in Nederland sterker maken. Zo kunnen ze hun taken beter uitvoeren. Dat is goed voor de democratie.  

  • Meldplicht leveringsonderbrekingen hulpmiddelen

    Op 9 juli 2024 heeft de Europese Commissie nieuwe regels ingevoerd voor medische hulpmiddelen en medische testen. Een belangrijke verandering is dat fabrikanten vanaf 10 januari 2025 moeten melden als een belangrijk hulpmiddel tijdelijk niet of helemaal niet meer beschikbaar is en dit nadelig is voor de patiëntveiligheid en/of volksgezondheid. Melden moet zes maanden van tevoren gebeuren, zodat de overheid, zorginstellingen en zorgverleners op tijd worden geïnformeerd. Het doel is om beter voorbereid te zijn op tekorten van hulpmiddelen. 

  • Implementatiebesluit assurance-onderzoek duurzaamheidsrapportering

    Dit besluit werkt het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering (richtlijn 2022/2464, CSRD) verder uit. Deze richtlijn verplicht bepaalde ondernemingen om verslag te doen over duurzaamheidskwesties. Het besluit werkt de wettelijke eisen voor accountants en accountantsorganisaties uit als zij deze verslaggeving beoordelen.

  • Wijziging Regeling kwaliteit gastouderbureaus en Regeling Wet kinderopvang ivm verbetertraject gastouderopvang

    Het wetsvoorstel verbetermaatregelen gastouderopvang is in oktober 2024 aangenomen door de Tweede Kamer, deze ligt nu ter behandeling bij de Eerste Kamer. Het wijzigingsbesluit heeft in april 2024 opengestaan voor internetconsultatie en ligt nu ter advies voor bij de Raad van State. In deze regeling worden de maatregelen uit de wet en het besluit nader uitgewerkt om de kwaliteit van de gastouderopvang te verbeteren. Deze maatregelen zien op het verbeteren van de begeleiding van gastouders door gastouderbureaus en op het professionaliseren van gastouders.

  • Wetsvoorstel gerichte bekostiging

    De wetswijziging maakt het mogelijk om verplichtingen te verbinden aan geld dat wordt verstrekt aan scholen.

  • Wijzigingsbesluit financiële markten 2026

    Dit is een verzamelbesluit op het gebied van de financiële markten. Het besluit bevat onderwerpen die te klein zijn voor een apart besluit. De belangrijkste onderwerpen van dit besluit zijn:

  • Kaderwet rijksinspecties

    De wet zorgt ervoor dat inspecties niet zomaar beïnvloed kunnen worden door ministers of politiek. Dit is belangrijk, omdat inspecties onafhankelijk en eerlijk moeten werken. Het doel van de wet is om het vertrouwen in de overheid te vergroten en te zorgen dat inspecties hun werk goed, onafhankelijk en transparant doen. Ministers blijven verantwoordelijk, maar kunnen de inspecties niet dwingen tot ongepaste acties.

  • Regeling verduidelijking tijdelijk gebruik DSM-hoofdgroepen en basis ggz-profielen

    Op dit moment is er onrust in de ggz sector over het delen van bepaalde diagnosegegevens met zorgverzekeraars bij het declareren van zorg. De aanleiding daarvoor is het vervallen van bepaalde regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Met deze ministeriële regeling wordt de wettelijke grondslag voor verwerking van DSM-hoofdgroepen, basis ggz-profielen, en DSM-5 classificatie verduidelijkt.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Afschaffing van de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten

    Dit wetsvoorstel regelt de afschaffing van de tegemoetkoming arbeidsongeschikten. In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat die tegemoetkoming per 2027 wordt afgeschaft. Momenteel ontvangt iemand die recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op basis van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) en de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) (en in geval van de WAO, WIA en WAZ: die ten minste 35% arbeidsongeschiktheid is) de tegemoetkoming arbeidsongeschikten.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Besluit tot Wijziging van het Besluit Participatiewet, het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen 2004

    Het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (hierna: Bbz) wijzigt in verband met twee ontwikkelingen:

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling LVVN 2025

    De Verzamelwijziging Omgevingsregeling LVVN 2025 bevat technische wijzigingen van ondergeschikte betekenis in de Omgevingsregeling. Met deze wijzigingen worden technische onvolkomenheden in de Omgevingsregeling verholpen.

  • Borgstelling MKB-kredieten Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    De Subsidieregeling Borgstelling MKB-kredieten Aruba, Curaçao en Sint Maarten (BMKB ACS) heeft als doel om bij te dragen aan een betere toegang tot kapitaal voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Zo wordt de economische groei in deze drie landen bevorderd. 

  • Besluit vrij en veilig onderwijs

    Dit besluit stelt aanvullende regels aan hoe scholen en landelijke klachtencommissies moeten voldoen aan de verplichtingen uit het Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Ten eerste worden er regels gesteld aan de manier waarop de resultaten van de leerlingmonitor met de Inspectie van het Onderwijs gedeeld moeten worden. Ten tweede worden er regels gesteld aan de inhoud, de doelgroep en de afnamefrequentie van de personeelsmonitor. Ten derde worden er regels gesteld aan de deskundigheid van de leden van de landelijke klachtencommissies en de manier waarop klachten worden behandeld.

  • Verlengingswet Innovatiewet Strafvordering

    Het voorstel verlengt een aantal onderdelen uit de Innovatiewet Strafvordering. Deze wet heeft een tijdelijke werking tot aan 30 september 2025. De Innovatiewet is geëvalueerd en zowel uit de evaluatie als uit de ketenpartners bleek de wens om de vijf onderdelen van de Innovatiewet te verlengen tot aan inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van Strafvordering in 2029. Het gaat om de volgende onderdelen: de prejudiciële procedure bij de Hoge Raad in strafzaken, het vastleggen en kennisnemen van gegevens na inbeslagneming, Audio visuele registratie als vervanging van een volledig proces-verbaal en als bewijsmiddel, extra bevoegdheden van de hulpofficier van justitie  en mediation na aanvang van het onderzoek op de terechtzitting.

  • Uitvoeringsbesluit TOI-verordening

    De Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud (hierna: Uitvoeringswet TOI-Verordening) is in werking getreden en beoogt de verspreiding van terroristische online-inhoud tegen te gaan. Ter uitvoering van de Uitvoeringswet TOI-verordening moeten nadere regels worden gesteld. Dit besluit voorziet daarin door nadere regels te geven over de openbaar te maken gegevens bij het openbaar maken van een bestuurlijke boete.

  • Besluit bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal

    Per 1 juli 2024 is de Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal in werking getreden. Daartoe heeft de Autoriteit Online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (hierna: ATKM) bestuursrechtelijke bevoegdheden om op te treden tegen aanbieders van hosting- en communicatiediensten die niet vrijwillig meewerken aan ontoegankelijkmaking van dit materiaal. Ter uitvoering van de wet is het noodzakelijk om nadere regels te stellen over:

  • Aanwijzing Gedragscode soortenbescherming Unie van Waterschappen

    De Omgevingsregeling wordt gewijzigd in verband met het aanwijzen van de Gedragscode soortenbescherming Unie van Waterschappen.

  • Wijziging Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen (Rgbv) inzake digitale bekendmaking

    Het openbaar maken van informatie over verdragen is belangrijk. Deze informatie wordt digitaal beter beschikbaar gemaakt. Met deze wet wordt de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen gewijzigd:

  • Nummerplanwijziging gratis maken van het nummer 113

    Dit wijzigingsbesluit strekt tot wijziging van het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten (hierna: nummerplan) met als doeleinden: (i) het gratis maken van het nummer 113 voor degenen die naar dit nummer bellen, en (ii) het bestemmen van specifieke reeksen nummers bedoeld voor het verwerken van hoge aantallen oproepen in korte tijd (medianummers).

  • Consultatie fonds voor gemene rekening

    De motie Van Eijk (Kamerstukken II 2024/25, 36 602, nr. 105) verzoekt het kabinet te onderzoeken of er knelpunten (blijven) bestaan in relatie tot de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen en de Wet aanpassing fonds voor gemene rekening en vrijgestelde beleggingsinstelling waar het het fonds voor gemene rekening betreft en te bezien of deze opgelost kunnen worden. Deze internetconsultatie is het startpunt van de uitvoering van voornoemde motie. 

  • Besluit aanpassing begripsbepaling nieuwkomers vo

    Dit besluit past de begripsbepaling van nieuwkomers aan in het voortgezet onderwijs

  • Besluit van school naar duurzaam werk

    Het Besluit van school naar duurzaam werk en de Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 vormen een nadere uitwerking van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dat nu in de Tweede Kamer ligt. Vanwege de samenhang tussen het besluit en de regeling ziet deze consultatie op beide.

  • Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie

    Op Europees niveau zijn er afspraken gemaakt, in Richtlijn 2014/59/EU (de Banking Recovery and Resolution Directive - BRRD), over het herstel- en afwikkelingskader voor wanneer banken en beleggingsondernemingen in grote problemen geraken (falen). In Nederland is dit kader geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.

  • Wetsvoorstel nieuwe regels inzake huisvesting vergunninghouders

    Met dit wetsvoorstel wordt het verboden voor gemeenten om vergunninghouders voorrang te verlenen op de grond dat zij vergunninghouder zijn.

  • Verzamelwet SZW 2026

    Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid brengt jaarlijks een Verzamelwet uit. Ook in 2026. De Verzamelwet is bedoeld om wetgeving technisch te onderhouden en te optimaliseren. Technische wijzigingen zijn wijzigingen zonder inhoudelijke component, zoals het corrigeren van verwijzingen en het verbeteren van taalkundige formuleringen. In de Verzamelwet zijn ook een paar kleine inhoudelijke wijzigingen opgenomen.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenwet in verband met een vergunningplicht voor bepaalde asbestwerkzaamheden

    Met deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet wordt een vergunning verplicht voor bedrijven die sloop- of asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren. Ook wordt geregeld dat gegevens van bedrijven met een vergunning openbaar kunnen worden gemaakt. En deze wijziging regelt dat gebruik mag worden gemaakt van de Wet Bibob. Dat is nodig om in bepaalde gevallen strafrechtelijke informatie mee te kunnen nemen bij het kijken of een bedrijf wel een vergunning mag hebben. De vergunningplicht wordt later nog verder in lagere regelgeving uitgewerkt. Voor die wijziging wordt dan apart een internetconsultatie gehouden.

  • Besluit beroepskrachten ve in opleiding en interactief voorlezen

    Het Besluit kwaliteit basisvoorwaarden voorschoolse educatie wordt op een aantal punten gewijzigd. BBL-studenten mogen formatief op een groep met voorschoolse educatie worden ingezet. Voorwaarden hiervoor zijn dat deze studenten niet alleen een groep draaien en dat ze goed worden begeleid. Ook wijzigen de eisen voor beroepskrachten rondom taalvaardigheid: lezen verdwijnt als extra onderdeel uit de taaleis en de vaardigheid interactief voorlezen wordt verplicht onderdeel van de module ontwikkelingsgericht werken in de voorschoolse educatie.

  • ACME verplichten (standaard voor veiliger internet)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard ACME geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. Met name wordt uw reactie gevraagd over:

  • Besluiten Ontvlechting Nederlandse identiteitskaart

    Op dit moment staan de regels over de Nederlandse identiteitskaart in de Paspoortwet en de daaronder liggende regelgeving: het Paspoortbesluit en het Besluit paspoortgelden. De regels over de identiteitskaart worden daaruit gehaald en in een nieuwe Wet op de Nederlandse identiteitskaart en het daarbij behorende Besluit Nederlandse identiteitskaart gezet. Dit noemen we de ontvlechting van de Nederlandse identiteitskaart. 

  • Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie voor het mkb

    Er wordt een subsidieregeling in consultatie gebracht om mkb-ondernemers door middel van een eenmalige financiële tegemoetkoming te ondersteunen bij het investeren in arbeidsondersteunende inclusieve technologie (hierna: inclusiviteitstechnologie). Het doel is om werkgevers te stimuleren om personen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen of personen met een arbeidsbeperking die al in dienst zijn beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

    Deze subsidieregeling biedt werkgevers in het mkb de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te doen voor een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van technologieën en advies voor de implementatie ervan.  Een subsidie wordt altijd verleend op basis van cofinanciering. Maximaal 50% kan worden vergoed door middel van deze regeling, de andere 50% worden door de aanvrager van de subsidie zelf ingebracht.

  • Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten

    In het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten worden regels uit de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten uitgewerkt. De meeste regels uit het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te treffen ter verhoging van de weerbaarheid).

  • Cyberbeveiligingsbesluit

    In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).

  • Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

    • REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
    • Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
    • Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
    • Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
    • Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.

  • Wijziging van de Regeling basisveiligheidsnormen ten behoeve van radiologisch postmortem onderzoek

    Wanneer iemand is overleden kan radiologisch postmortem onderzoek (rpmo) worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld helpen om de doodsoorzaak vast te stellen. Bij rpmo wordt ioniserende straling gebruikt om een afbeelding te maken van botten, weefsels en organen. Voor het gebruik van ioniserende straling is een rechtvaardiging nodig. Dit betekent dat de voordelen van dit onderzoek opwegen tegen de nadelen ervan. Met deze wijziging wordt in bestaande regelgeving een nieuwe rechtvaardigingsgrond gecreëerd voor rpmo. Dit is nodig omdat de bestaande medische rechtvaardigingsgronden over levende patiënten gaan. 

  • Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten

    Voedingssupplementen en kruidenpreparaten moeten veilig te consumeren zijn. Ze mogen geen stoffen bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. In de regeling worden stoffen, waaronder materiaal van planten en schimmels, aangewezen waarvan het gebruik in voedingssupplementen en kruidenpreparaten is verboden of onder voorwaarden is toegestaan. Er zijn reeds stoffen verboden of onder voorwaarden te gebruiken. Deze worden opgenomen in de regeling. Daarnaast worden op basis van wetenschappelijke beoordelingen nieuwe stoffen toegevoegd aan de regeling.

  • Vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden

    Met deze consultatie wordt de vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden runderdrijfmest voorgelegd. Het betreft een wijziging van het Besluit Activiteit Leefomgeving (BAL) en de Omgevingsregeling. Hiermee wordt bovengronds aanwenden, onder voorwaarden, juridisch mogelijk gemaakt. De vrijstellingsregeling geldt voor 2025.  

  • Wijziging Regeling inburgering 2021

    De gronden voor verlenging van de inburgeringstermijn zijn limitatief vastgelegd in de Regeling inburgering 2021 (Ri2021). Inmiddels is in de praktijk gebleken dat er meerdere vertragende omstandigheden zijn waarvan de oorzaken niet aan de inburgeraar te wijten zijn. Het is gewenst om hiervoor extra verlengingsgronden op te nemen in de Ri2021. Daarnaast is er ook aanscherping van enkele bestaande verlengingsgronden gewenst.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Antimicrobiële geneesmiddelen uitzonderen van GVS-vergoedingslimieten

    Dit voorstel houdt in dat de vergoedingslimieten voor antimicrobiële geneesmiddelen, zoals die zijn vastgesteld in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), vervallen. Dit is een experiment met een looptijd van twee jaar. 

  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Wijziging basispakket Zorgverzekeringswet 2026

    Het voorstel betreft twee wijzigingen van het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw):

  • Wijziging Bbl woonfunctie zorggeschikt en nultreden

    Er worden twee nieuwe woonfuncties zorggeschikt en nultreden toegevoegd aan het Bbl met bijbehorende bruikbaarheidseisen.

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor. Dit voorstel gaat over de uitgifte van locaties voor laden en shops op verzorgingsplaatsen. Verzorgingsplaatsen zijn de terreinen langs autowegen en autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk. Weggebruikers kunnen hier stoppen voor een korte pauze, om te tanken of om hun voertuig op te laden. Het wetsvoorstel regelt dat voor laadvoorzieningen en shops op verzorgingsplaatsen een exploitatievergunning nodig is, die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verdeelt door middel van periodieke veilingen.

  • Regeling erkenning T-rijbewijzen België en Duitsland

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regelgeving rond T-rijbewijzen uit België en Duitsland (in België wordt dit het G-rijbewijs genoemd). Op dit moment zijn deze rijbewijzen niet geldig in Nederland. Daardoor worden bedrijven en burgers onnodig met drempels geconfronteerd. Het gaat om het gebruik van deze rijbewijzen over de grens en de mogelijkheden om ze om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs na verhuizing naar Nederland. 

  • Uitvoeringswet Verordening cyberweerbaarheid

    De Europese Verordening cyberweerbaarheid (of Cyber Resilience Act, hierna: CRA) introduceert cybersecurityeisen voor alle producten met digitale elementen. Hierbij gaat het om hardware, software en losse componenten die vanaf 11 december 2027 in de Europese Unie op de markt worden aangeboden. Vanaf 11 september 2026 geldt voor fabrikanten van deze producten een meldplicht bij actief uitgebuite kwetsbaarheden en ernstige incidenten. De verordening heeft rechtstreekse werking en wordt dus niet omgezet in nationale wetgeving. Wel dient er in een uitvoeringswet te worden bepaald wie wordt aangewezen voor de uitvoering, toezicht en handhaving van de CRA in Nederland, en dienen de bijbehorende boetebevoegdheden en rechtsbescherming te worden geregeld. 

  • Defensiewet

    Dit wetsvoorstel regelt een defensiebeleid gericht op de inrichting en gereedstelling van de krijgsmacht op zodanige wijze dat defensiebudget, middelen en werkwijze toereikend zijn om te voldoen aan de taken van de krijgsmacht, bedoeld in artikel 97 van de Grondwet.

  • VISI (standaard voor gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard VISI in de nieuwe versie (1.6) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. VISI is een standaard voor procescommunicatie in de bouw. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • versies 2022 van AERIUS Calculator, Register en Monitor

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2022 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • Besluit verhoging vergoeding Statenleden en leden algemeen bestuur waterschappen

    De beloning voor de leden van Provinciale Staten en de leden van het algemeen bestuur van de waterschappen wordt verhoogd. De reden hiervoor is onder andere dat de taak van deze leden zwaarder is geworden. Ook is de huidige beloning te laag om de gederfde inkomsten uit werk te compenseren. 

  • Wetsvoorstellen modernisering personenvennootschappen

    Bijgaande drie wetsvoorstellen geven het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling, fiscale maatregelen en enkele invoeringsbepalingen (ook overgangsrecht). Reacties uit de internetconsultatie van 2019 zijn verwerkt.

  • Regeling nadere eisen toelating identificatiemiddelen WDO

    De wet digitale overheid (Wdo) maakt het voor burgers mogelijk om veiliger in te loggen bij de overheid. Het wordt mogelijk gemaakt om naast DigiD ook private inlogmiddelen te gebruiken.

  • Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

    Dit voorontwerp zet de zesde Europese richtlijn motorrijtuigenverzekering om in Nederlands recht. Lidstaten moeten er op grond van deze richtlijn voor zorgen dat er een orgaan is dat slachtoffers van een ongeval compenseert als de verzekeraar van het motorrijtuig failliet is. Daarnaast staat deze richtlijn het lidstaten toe om de verzekeringsplicht, die nu in beginsel geldt voor alle motorrijtuigen, af te schaffen voor bepaalde voertuigen, zoals lichte elektrische voertuigen. 

  • Oekraïense ontheemden krijgen recht op huurtoeslag

    Dit wetsvoorstel regelt dat Oekraiense ontheemden aanspraak kunnen maken op huurtoeslag. Hiervoor moeten zij aan dezelfde voorwaarden voldoen als alle andere aanvragers van huurtoeslag, zoals de hoogte van het inkomen, de huur etc.  

  • Gewaslijsten 7e AP vanggewassen en winterteelten

    Met deze consultatie worden aan u twee gewaslijsten voorgelegd: een lijst met vanggewassen en een lijst met winterteelten in het kader van enkele maatregelen uit het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn 2022-2025 met een beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2023. De lijsten zijn gebaseerd op een advies van de Commissie Deskundigen Meststoffen (CDM).

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Eisen aan motivering algemeenbelangbesluit

    Dit besluit regelt welke eisen er worden gesteld aan de motivering van een algemeenbelangbesluit dat op basis van de Wet Markt en Overheid wordt genomen. Daarnaast regelt dit besluit ook welke elementen er mee moeten worden genomen in de evaluatie van een algemeenbelangbesluit na 5 jaar. Deze vereisten zijn een codificering van rechterlijke uitspraken.

  • Wijziging van de Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden in verband met een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam

    De regeling ondersteunt een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam om hulp aan te bieden aan jongeren met financiële problemen. De regeling maakt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk tussen DUO en de gemeente Amsterdam die nodig is voor het experiment.