Zoekresultaat

92 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Paspoortbesluit

    In dit nieuwe besluit worden enkele zaken geregeld op grond van het in de Tweede Kamer voorliggende wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet ivm de invoering van elektronische identificatie met een publiek identificatiemiddel op de Nederlandse identiteitskaart en het uitbreiden van het basisregister reisdocumenten. Daarnaast wordt de wetgevingsarchitectuur gestroomlijnd nu er een breed Paspoortbesluit bij komt.

  • Aanvullingsregeling natuur Omgevingswet

    Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bereidt de concept Aanvullingsregeling natuur Omgevingswet voor. Deze concept Aanvullingsregeling bevat regels die nodig zijn voor de toepassing van de Aanvullingswet en het Aanvullingsbesluit natuur bij de Omgevingswet en de daarbij behorende algemene maatregelen van bestuur. De Aanvullingsregeling natuur vult de Omgevingsregeling aan met de meer uitvoeringstechnische en administratieve onderdelen en met enkele vrijstellingen.

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.

  • Aanvullingswet geluid (Omgevingswet)

    De Aanvullingswet geluid Omgevingswet vervangt materieel de Wet geluidhinder en H11 van de Wet milieubeheer. Het kabinet werkt aan voorstellen voor bundeling en vereenvoudiging van de wet- en regelgeving op het terrein van het omgevingsrecht. Inmiddels is het wetsvoorstel voor de Omgevingswet in de Eerste Kamer aanvaard. Geluid heeft grote invloed op de kwaliteit van de leefomgeving, geluid speelt dan ook bijna altijd een rol bij nieuwe ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.

  • Besluit activiteiten leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit activiteiten leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

    Het Besluit bijzondere spoorwegen stelt regels voor bijzonder spoor. In artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen is bepaald dat binnen bij ministeriële regeling te bepalen afstanden bepaalde activiteiten, zoals bouwen en graven, niet mogen worden verricht. Zonder deze afstanden in de regeling is de verbodsbepaling, opgenomen in artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen, niet uitgewerkt.

  • Herziening ministeriele regeling spoorverkeer

    Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een herziening van de Regeling spoorverkeer voor. De meest recente herziening vond plaats op 1 juli 2015.

  • Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen ivm toelating HSL-Zuid en grensbaanvak Venlo-DL

    De wijziging van de Regeling indienststelling spoorvoertuigen introduceert toelatingsregels voor spoorvoertuigen die rijden op twee specifieke trajecten in Nederland: allereerst de hogesnelheidslijn-zuid (hierna: HSL-zuid) en ten tweede de sporen die lopen vanaf de Duitse grens tot aan het emplacement in Venlo.

  • Aanwijzen spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand als lokale spoorweg

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt twee aanwijzingsbesluiten, het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen en het Besluit aanwijzing lokale spoorwegen, opdat de spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand per 1 april 2017 omgezet wordt van hoofdspoor in lokaal spoor. Dit gebeurt omdat de spoorweg vanaf 1 april 2017 omgebouwd wordt tot metrolijn en de bevoegdheid voor de spoorweg overgaat van het Rijk naar Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

  • Ministeriele regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen

    In onderhavige ontwerpregeling worden regels voor de vrijstelling van de vergunningplicht van artikel 19 van de Spoorwegwet voor bepaalde activiteiten langs de hoofdspoorwegen geregeld. Daarbij worden algemene regels en verplichtingen geformuleerd, die als voorwaarden gelden voor de vrijstelling.