Zoekresultaat

28 resultaten
U heeft gezocht op: Scheepvaart

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel concentratie scheepvaartzaken

    Het wetsvoorstel strekt ertoe scheepvaartzaken te concentreren bij de rechtbank Rotterdam. Deze rechtbank wordt exclusief bevoegd om onder meer zaken betreffende het vervoer van goederen over zee of over de binnenwateren, de exploitatie van een zee-of binnenschip en aanvaring te behandelen.

  • wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014

    De analoge vergunningen (FM) voor kavels B05, B28, B29 en B34 zijn ingetrokken. Vanuit het oogpunt van doelmatig ethergebruik is het wenselijk om deze kavels opnieuw te verdelen, met een verplichting tot digitalisering. Om het mogelijk te kunnen maken om de FM-kavels B28 en B34 te veilen met een definitieve koppeling in allotment 6B van de bovenregionale kavel, net als kavel B29, wordt het Nationaal Frequentieplan aangepast.

  • NFP wijziging 700MHz

    Het ontwerpbesluit Nationaal Frequentieplan wijziging 700 MHz band wordt ter inzage gelegd om eenieder de gelegenheid te bieden opmerkingen over het wijzigingsbesluit in te dienen en de frequentietabel te controleren op de correcte vermelding van rechten. Daaraan verbonden wordt de ontwerpvergunning voor installaties ter zee geconsulteerd; deze vergunningen worden vergund via het verdeelmechanisme ‘verdeling op afroep’ (VoA).

  • Wetswijzigingen inzake aansprakelijkheid wrakopruiming

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt, mede namens het ministerie van Justitie en Veiligheid, boek 8 BW, boek 8 BW BES en de Wet bestrijding maritieme ongevallen in verband met de schrapping van de beperking van aansprakelijkheid voor vorderingen inzake wrakopruiming. Aanleiding voor voorstel zijn de kosten die door de Nederlandse overheid moesten worden gemaakt bij opruiming van het schip ‘Baltic Ace’, dat op 5 december 2012 zonk nabij de haven van Rotterdam.

  • Indexering tarieven 2018 Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen tot wijziging - per 1 januari 2018 - van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen. In afwachting van de herzienining tarievenstelsel (verwachting was voorjaar 2017), zijn de tarieven voor het laatst geïndexeerd (inflatiecorrectie) per 1 januari 2016. Aangezien er nog geen herziening is, is besloten de tarieven met een inflatiecorrectie aan te passen voor de jaren 2016 en 2017.

  • Regeling tarieven Infrastructuur en Waterstaat ILT, 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2021 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Windparken op zee

    Dit concept-besluit introduceert algemene regels voor windparken op zee. Het betreft niet-locatie specifieke vereisten voor de bouw, exploitatie en verwijdering van een windpark op zee ter bescherming van met name scheepvaart, luchtvaart en het milieu.

  • Wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met flexibilisering van de loodsplicht

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu herziet de loodsplicht (Loodsplicht nieuwe stijl). Deze loodsplicht ziet erop toe dat kapiteins van zeeschepen bij binnenkomst of vertrek uit een zeehaven verplicht zijn van de diensten van een loods gebruik te maken. Uitgangspunt van de herziening is om uniformering in de loodsplichtvrijstellingen en ontheffingen te scheppen.

  • Wijziging van de loodsplichtregeling 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Loodsplichtregeling 2021 voor. De Loodsplichtregeling 2021 is onderdeel van het vernieuwde stelsel van loodsplichtregelgeving (Loodsplicht Nieuwe Stijl), die op 1 januari 2021 in werking is getreden. Dit stelsel bevat regels over ontheffing en vrijstelling van de loodsplicht ten behoeve van de veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer in en rond de Nederlandse zeehavens. De loods adviseert de kapitein aan boord van het schip of vanaf een andere locatie over de te voeren navigatie. Met instemming van de kapitein kan de loods optreden als verkeersdeelnemer.