Zoekresultaat

3058 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging Arbeidsomstandighedenwet in verband met een vergunningplicht voor bepaalde asbestwerkzaamheden

    Met deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet wordt een vergunning verplicht voor bedrijven die sloop- of asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren. Ook wordt geregeld dat gegevens van bedrijven met een vergunning openbaar kunnen worden gemaakt. En deze wijziging regelt dat gebruik mag worden gemaakt van de Wet Bibob. Dat is nodig om in bepaalde gevallen strafrechtelijke informatie mee te kunnen nemen bij het kijken of een bedrijf wel een vergunning mag hebben. De vergunningplicht wordt later nog verder in lagere regelgeving uitgewerkt. Voor die wijziging wordt dan apart een internetconsultatie gehouden.

  • Besluit beroepskrachten ve in opleiding en interactief voorlezen

    Het Besluit kwaliteit basisvoorwaarden voorschoolse educatie wordt op een aantal punten gewijzigd. BBL-studenten mogen formatief op een groep met voorschoolse educatie worden ingezet. Voorwaarden hiervoor zijn dat deze studenten niet alleen een groep draaien en dat ze goed worden begeleid. Ook wijzigen de eisen voor beroepskrachten rondom taalvaardigheid: lezen verdwijnt als extra onderdeel uit de taaleis en de vaardigheid interactief voorlezen wordt verplicht onderdeel van de module ontwikkelingsgericht werken in de voorschoolse educatie.

  • ACME verplichten (standaard voor veiliger internet)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard ACME geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. Met name wordt uw reactie gevraagd over:

  • Besluiten Ontvlechting Nederlandse identiteitskaart

    Op dit moment staan de regels over de Nederlandse identiteitskaart in de Paspoortwet en de daaronder liggende regelgeving: het Paspoortbesluit en het Besluit paspoortgelden. De regels over de identiteitskaart worden daaruit gehaald en in een nieuwe Wet op de Nederlandse identiteitskaart en het daarbij behorende Besluit Nederlandse identiteitskaart gezet. Dit noemen we de ontvlechting van de Nederlandse identiteitskaart. 

  • Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie voor het mkb

    Er wordt een subsidieregeling in consultatie gebracht om mkb-ondernemers door middel van een eenmalige financiële tegemoetkoming te ondersteunen bij het investeren in arbeidsondersteunende inclusieve technologie (hierna: inclusiviteitstechnologie). Het doel is om werkgevers te stimuleren om personen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen of personen met een arbeidsbeperking die al in dienst zijn beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

    Deze subsidieregeling biedt werkgevers in het mkb de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te doen voor een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de aanschaf van technologieën en advies voor de implementatie ervan.  Een subsidie wordt altijd verleend op basis van cofinanciering. Maximaal 50% kan worden vergoed door middel van deze regeling, de andere 50% worden door de aanvrager van de subsidie zelf ingebracht.

  • Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten

    In het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten worden regels uit de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten uitgewerkt. De meeste regels uit het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te treffen ter verhoging van de weerbaarheid).

  • Cyberbeveiligingsbesluit

    In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).

  • Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

    • REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
    • Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
    • Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
    • Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
    • Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.

  • Wijziging van de Regeling basisveiligheidsnormen ten behoeve van radiologisch postmortem onderzoek

    Wanneer iemand is overleden kan radiologisch postmortem onderzoek (rpmo) worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld helpen om de doodsoorzaak vast te stellen. Bij rpmo wordt ioniserende straling gebruikt om een afbeelding te maken van botten, weefsels en organen. Voor het gebruik van ioniserende straling is een rechtvaardiging nodig. Dit betekent dat de voordelen van dit onderzoek opwegen tegen de nadelen ervan. Met deze wijziging wordt in bestaande regelgeving een nieuwe rechtvaardigingsgrond gecreëerd voor rpmo. Dit is nodig omdat de bestaande medische rechtvaardigingsgronden over levende patiënten gaan. 

  • Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten

    Voedingssupplementen en kruidenpreparaten moeten veilig te consumeren zijn. Ze mogen geen stoffen bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. In de regeling worden stoffen, waaronder materiaal van planten en schimmels, aangewezen waarvan het gebruik in voedingssupplementen en kruidenpreparaten is verboden of onder voorwaarden is toegestaan. Er zijn reeds stoffen verboden of onder voorwaarden te gebruiken. Deze worden opgenomen in de regeling. Daarnaast worden op basis van wetenschappelijke beoordelingen nieuwe stoffen toegevoegd aan de regeling.

  • Vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden

    Met deze consultatie wordt de vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden runderdrijfmest voorgelegd. Het betreft een wijziging van het Besluit Activiteit Leefomgeving (BAL) en de Omgevingsregeling. Hiermee wordt bovengronds aanwenden, onder voorwaarden, juridisch mogelijk gemaakt. De vrijstellingsregeling geldt voor 2025.  

  • Wijziging Regeling inburgering 2021

    De gronden voor verlenging van de inburgeringstermijn zijn limitatief vastgelegd in de Regeling inburgering 2021 (Ri2021). Inmiddels is in de praktijk gebleken dat er meerdere vertragende omstandigheden zijn waarvan de oorzaken niet aan de inburgeraar te wijten zijn. Het is gewenst om hiervoor extra verlengingsgronden op te nemen in de Ri2021. Daarnaast is er ook aanscherping van enkele bestaande verlengingsgronden gewenst.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Antimicrobiële geneesmiddelen uitzonderen van GVS-vergoedingslimieten

    Dit voorstel houdt in dat de vergoedingslimieten voor antimicrobiële geneesmiddelen, zoals die zijn vastgesteld in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), vervallen. Dit is een experiment met een looptijd van twee jaar. 

  • Regeling kiescollege niet-ingezetenen

    Het Grondwetsvoorstel dat strekt tot invoering van een nieuw in te stellen kiescollege voor niet-ingezetenen voor de verkiezing van de Eerste Kamer is aangenomen in tweede lezing. De uitwerking van het grondwetsvoorstel moet geregeld worden in een uitvoeringswet. In dat wetsvoorstel zitten verschillende grondslagen om bij ministeriële regeling nadere regels te stellen en modellen vast te stellen. Deze regeling dient hiertoe.

  • Besluit implementatie richtlijn herstelpakket beleggingsondernemingen

    Het ontwerpbesluit regelt dat de eisen met betrekking tot het productontwikkelingsproces niet langer van toepassing zijn op obligaties waarin geen ander derivaat dan een make-whole-clausule is ingebouwd. Verder bevat het ontwerpbesluit wijzigingen met betrekking tot enkele (informatie)verplichtingen die van toepassing zijn op het verlenen van beleggingsdiensten aan professionele beleggers.

  • Besluit vergelijkingskaart financiële dienstverleners

    Dit besluit wijzigt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) ten behoeve van de introductie van de vergelijkingskaart financiële dienstverleners. De vergelijkingskaart vervangt het dienstverleningsdocument als informatiedocument dat financiële dienstverleners zoals adviseurs en aanbieders aan consumenten moeten vertrekken.

  • Wet toevoeging pandemieafdeling Kieswet

    Indien er in de toekomst sprake is van een pandemie is het van belang dat er specifiek ten behoeve van de voorbereiding en organisatie van verkiezingen maatregelen kunnen worden voorgeschreven, zodat deze veilig kunnen plaatsvinden voor de kiezers, stembureauleden en de gemeentelijke organisatie. Dit wetsvoorstel introduceert daartoe een pandemieafdeling in de Kieswet.

  • Identiteitskaarten voor gedetineerden

    Dit besluit regelt dat de gemeente waar een gevangenis is, identiteitskaarten kan uitgeven aan mensen die in de gevangenis zitten. Zij kunnen die nu alleen krijgen bij de gemeente waar ze hebben gewoond.

  • Wettelijke grondslag voor gegevensverwerking door Nationaal rapporteur mensenhandel

    De Nationaal rapporteur mensenhandel en seksueel geweld tegen kinderen is een belangrijke spil in de voorkoming en bestrijding van ernstige vormen van misdrijven: mensenhandel en seksueel geweld tegen kinderen. Hij heeft tot taak de regering te voorzien van gegevens over de ontwikkelingen rondom de aanpak daarvan. Met deze regeling wordt een grondslag gecreëerd voor het verwerken van de bijzondere en strafrechtelijke persoonsgegevens die de Nationaal rapporteur in het kader van de uitvoering van zijn taak nodig heeft.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen

    Ter consultatie ligt voor de wijziging van de Arboregeling, behorend bij de wijziging van het Arbobesluit. Het geheel moet leiden tot een nieuwe ARIE-regeling. Beschrijvingen van verplichtingen in Arboregeling dienen gemoderniseerd te worden en aan te sluiten op het Brzo 2015. Met de herziening moet worden bereikt dat bedrijven de ARIE-regeling beter kunnen naleven en er beter kan worden gehandhaafd, zodat de gezondheid en veiligheid van werknemers beter gewaarborgd wordt.

  • Wijzigingen in Arbeidsomstandighedenbesluit door invoering registratieplicht duikberoepen e.a.

    Voor arbeid met vuurwerk en duikarbeid zijn certificatieverplichtingen van kracht die voor kleine beroepsgroepen relatief kostbaar zijn en veel kennis over accreditatienormen en certificatietechniek vragen. Deze verplichtingen worden omgezet naar registratieverplichtingen die goedkoper en eenvoudiger te hanteren zijn, zonder dat dit inboet op de veiligheid en de gezondheid. Daarnaast worden onder meer wijzigingen doorgevoerd op het gebied van arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij duikarbeid.

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.

  • Besluit toevoeging pandemieafdeling Kiesbesluit

    Indien er in de toekomst sprake is van een pandemie is het van belang dat er specifiek ten behoeve van de voorbereiding en organisatie van verkiezingen maatregelen kunnen worden voorgeschreven, zodat deze veilig kunnen plaatsvinden voor de kiezers, stembureauleden en de gemeentelijke organisatie. Het wetsvoorstel Wet toevoeging pandemieafdeling Kieswet introduceert daartoe een afdeling in de Kieswet. Dit besluit bevat enkele nadere regels ter uitwerking van dit wetsvoorstel. 

  • Garantstellingsregeling curatoren 2023

    De garantstellingsregeling curatoren maakt het mogelijk dat een curator onderzoek kan doen naar de oorzaak van een faillissement, waarbij mogelijk sprake is van fraude of wanbeleid. Soms blijft er in een faillissement niet genoeg geld over om dit onderzoek uit te voeren. De curator kan dan gebruik maken van de garantstellingsregeling curatoren (GSR).

  • Wet preferentie kinderalimentatie

    Aan verschuldigde kinderalimentatie is op dit moment geen hogere rang (preferentie) toegekend. Dit heeft tot gevolg dat de kinderalimentatieschuld een concurrente schuld is die op gelijke voet staat met andere concurrente schulden en schulden met een hogere rang voor zich moet dulden. Hoe groter de totale schuldenlast is, des te minder overblijft voor de betaling van de (achterstallige) kinderalimentatie. Hierdoor kunnen schrijnende situaties ontstaan voor kinderen. Het is dan ook in het (financiële) belang van het kind om aan de verschuldigde kinderalimentatie preferentie toe te kennen.

  • Defensiewet

    Dit wetsvoorstel regelt een defensiebeleid gericht op de inrichting en gereedstelling van de krijgsmacht op zodanige wijze dat defensiebudget, middelen en werkwijze toereikend zijn om te voldoen aan de taken van de krijgsmacht, bedoeld in artikel 97 van de Grondwet.

  • VISI (standaard voor gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard VISI in de nieuwe versie (1.6) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. VISI is een standaard voor procescommunicatie in de bouw. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • versies 2022 van AERIUS Calculator, Register en Monitor

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2022 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • Besluit verhoging vergoeding Statenleden en leden algemeen bestuur waterschappen

    De beloning voor de leden van Provinciale Staten en de leden van het algemeen bestuur van de waterschappen wordt verhoogd. De reden hiervoor is onder andere dat de taak van deze leden zwaarder is geworden. Ook is de huidige beloning te laag om de gederfde inkomsten uit werk te compenseren. 

  • Wetsvoorstellen modernisering personenvennootschappen

    Bijgaande drie wetsvoorstellen geven het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling, fiscale maatregelen en enkele invoeringsbepalingen (ook overgangsrecht). Reacties uit de internetconsultatie van 2019 zijn verwerkt.

  • Regeling nadere eisen toelating identificatiemiddelen WDO

    De wet digitale overheid (Wdo) maakt het voor burgers mogelijk om veiliger in te loggen bij de overheid. Het wordt mogelijk gemaakt om naast DigiD ook private inlogmiddelen te gebruiken.

  • Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

    Dit voorontwerp zet de zesde Europese richtlijn motorrijtuigenverzekering om in Nederlands recht. Lidstaten moeten er op grond van deze richtlijn voor zorgen dat er een orgaan is dat slachtoffers van een ongeval compenseert als de verzekeraar van het motorrijtuig failliet is. Daarnaast staat deze richtlijn het lidstaten toe om de verzekeringsplicht, die nu in beginsel geldt voor alle motorrijtuigen, af te schaffen voor bepaalde voertuigen, zoals lichte elektrische voertuigen. 

  • Oekraïense ontheemden krijgen recht op huurtoeslag

    Dit wetsvoorstel regelt dat Oekraiense ontheemden aanspraak kunnen maken op huurtoeslag. Hiervoor moeten zij aan dezelfde voorwaarden voldoen als alle andere aanvragers van huurtoeslag, zoals de hoogte van het inkomen, de huur etc.  

  • Gewaslijsten 7e AP vanggewassen en winterteelten

    Met deze consultatie worden aan u twee gewaslijsten voorgelegd: een lijst met vanggewassen en een lijst met winterteelten in het kader van enkele maatregelen uit het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn 2022-2025 met een beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2023. De lijsten zijn gebaseerd op een advies van de Commissie Deskundigen Meststoffen (CDM).

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Eisen aan motivering algemeenbelangbesluit

    Dit besluit regelt welke eisen er worden gesteld aan de motivering van een algemeenbelangbesluit dat op basis van de Wet Markt en Overheid wordt genomen. Daarnaast regelt dit besluit ook welke elementen er mee moeten worden genomen in de evaluatie van een algemeenbelangbesluit na 5 jaar. Deze vereisten zijn een codificering van rechterlijke uitspraken.

  • Wijziging van de Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden in verband met een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam

    De regeling ondersteunt een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam om hulp aan te bieden aan jongeren met financiële problemen. De regeling maakt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk tussen DUO en de gemeente Amsterdam die nodig is voor het experiment.

  • Wijziging besluit beschikbaarheidbijdrage Wmg ivm inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding

    Deze wijziging van het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG regelt dat de functies inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding kunnen worden bekostigd via een beschikbaarheidbijdrage.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften elektronische communicatiediensten

    De toegankelijkheidsrichtlijn stelt eisen aan telecommunicatiediensten. In een aantal gevallen hoeft dat niet. Als aan bepaalde Europese normen wordt voldaan, mag ervan uitgegaan worden dat wordt voldaan aan die eisen.

  • Lokale aanpak Nationaal Isolatieprogramma

    De lokale aanpak is onderdeel van het Nationaal Isolatieprogramma. Deze regeling lokale aanpak heeft betrekking op 2023 en 2024. Gemeenten kunnen hiervoor isolatieprogramma’s maken, die zich zoveel als mogelijk richten op het verbeteren van de slechtst geïsoleerde woningen. Daarnaast is ondersteuning van eigenaar-bewoners een belangrijk onderdeel van de lokale aanpak. 

  • Verzamelbesluit Omgevingswet 2023

    Dit besluit bevat technische wijzigingen in de vier algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Ook worden enkele aan de Omgevingswet gerelateerde technische wijzigingen doorgevoerd in andere besluiten.

  • Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz)

    Patiënten, cliënten, alsmede jeugdigen en hun ouders in Nederland moeten er op kunnen vertrouwen dat de zorg en jeugdhulp kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar is. Zorg- en jeugdhulpaanbieders die worden gefinancierd met premiegeld en collectieve middelen, dienen zich primair te richten op het behartigen van deze maatschappelijke belangen. De organisatie en de bedrijfsvoering van zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten met het oog op dat doel worden ingericht.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders in verband met de werkzaamheden voor verplichte bevragingen

    Gerechtsdeurwaarders moeten om hun werk goed te doen vaak controleren of een adres klopt. Dat kan digitaal maar kost tijd om te doen en moet altijd en zorgvuldig gebeuren. Een deurwaarder wordt betaald voor zijn werk door de kostenveroordeling in procedures waarin de (schuld)eiser gelijk krijgt.

  • Kwaliteitscriteria waterstof

    In opdracht van het ministerie voor Klimaat en Energie zal Gasuniedochter Hynetwork Services (HNS) het transportnet voor waterstof ontwikkelen. Een transportnet voor waterstof is nodig om locaties van productie, vraag en opslag in binnen- en buitenland met elkaar te verbinden. Voor het functioneren van de waterstofmarkt en het transportnet dienen kwaliteitseisen aan het te transporteren waterstof te worden gesteld. Het ministerie voor Klimaat en Energie zal deze kwaliteitseisen vast gaan stellen. Middels deze consultatie wordt u gevraagd naar uw visie op de ontwikkeling van de Nederlandse waterstofmarkt, de rol van kwaliteitscriteria hierbij en de precieze invulling ervan.

  • Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.

  • Wet nationaal opkoopverbod

    De ernst van de huidige wooncrisis, de noodzaak om de prijs opdrijvende instroom van vermogen aan banden te leggen en de nadelen van de huidige Wet opkoopbescherming en tijdelijke verhuur zijn reden om dit voorstel voor een Wet nationaal opkoopverbod in te dienen. De kern van dit wetsvoorstel is dat de Nederlandse woonsector wordt gedefinancialiseerd. De wet garandeert dat woningen niet langer ongereguleerd kunnen worden omgevormd tot huurwoning. Hiermee garanderen we de originele functie van woningen: gebruik voor bewoning.

  • Wijziging Besluit BRP & Besluit BSN

    Dit besluit wijzigt het Besluit BRP en het Besluit BSN op verschillende onderdelen. De belangrijkste wijziging is het inschrijven van Caribische studenten. Zij krijgen daarmee makkelijker een BSN. 

  • Besluit passende bijdrage huishoudelijke hulp

    Met deze algemene maatregel van bestuur voor de huishoudelijke hulp in het kader van de Wmo 2015 een aparte passende eigenbijdragesystematiek vastgesteld.

  • Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp

    Met dit wetsvoorstel wordt in de Wmo 2015 een grondslag gecreëerd om voor de huishoudelijke hulp een aparte passende eigenbijdragesystematiek vast te stellen via een algemene maatregel van bestuur. Daarnaast wordt het start- en pauzemoment voor de eigen bijdrage in het kader van de Wmo 2015 verduidelijkt.

  • Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens

    Het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens en daarmee ook het ontwerp Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens maken onderdeel uit van het Plan van aanpak witwassen. Deze wetgeving maakt het mogelijk dat opsporingsdiensten die nu al wettelijk bevoegd zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen bij banken, hiervoor in het vervolg gebruik kunnen maken van het verwijzingsportaal bankgegevens in plaats van deze gegevens handmatig op te vragen. Het gaat daarbij alleen om bevragingen aan banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders. Hierdoor kunnen opsporingsdiensten veiliger en sneller beschikken over de juiste saldo- en transactiegegevens, die nu nog via papieren weg worden verstrekt. Het wetsvoorstel en dit besluit bevatten geen uitbreiding van bevoegdheden van autoriteiten om informatie bij banken op te vragen.

  • Wijziging Boetebeleidsregel ACM 2014

    Met deze beleidsregel wordt de Boetebeleidsregel ACM 2014 gewijzigd. In de Boetebeleidsregel is nader uitgewerkt op welke manier de Autoriteit Consument en Markt invulling geeft aan haar bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen als zij een overtreding constateert van een wettelijke bepaling waarvoor zij als toezichthouder is aangewezen. De huidige wijziging betreft:

  • Wijzigingsregeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft 2023

    In de Regeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft voor het examenjaar 2023 zijn de eisen voor het examenjaar 2023 neergelegd waaraan de Wft-examens moeten voldoen.

  • Uitgifte landelijke commerciële radiovergunningen

    Met dit besluit wordt een aantal wijzigingen aangebracht in het Nationaal Frequentieplan 2014. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de nieuwe verdeling van de FM- en DAB-vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroep per 1 september 2023. De analoge en digitale vergunningen zullen samen geveild worden. Een landelijk pakket bestaat uit zowel een analoge als digitale vergunning.

  • Wijzigingsregeling i.v.m. geactualiseerde versies BRL en NTA 8800

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, en ook actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. 

  • Besluit bekendmaking veiling vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023

    Op grond van artikel 3.10, vierde lid, van de Telecommunicatiewet, moet worden bekendgemaakt of de vergunningen voor de betrokken frequentieruimte worden verleend volgens de procedure van veiling of vergelijkende toets, en op welk tijdstip deze procedure aanvangt.

  • Regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023

    Deze regeling voorziet in de aanvraag- en veilingprocedure voor de verdeling van de vergunningen voor analoge landelijke commerciële radio-omroep  en de daarbij behorende  vergunningen voor digitale radio-omroep. Hiermee geeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat uitvoering aan een uitspraak van de rechtbank Rotterdam van 20 juli 2022 om de commerciële radiovergunningen voor 1 september 2023 opnieuw uit te geven.

  • Inventarisatie belastingconstructies

    Het kabinet wil opmerkelijke belastingconstructies aanpakken. Het ministerie van Financiën is hiervoor een project gestart, waarbij naar het gehele belastingstelsel wordt gekeken. In de eerste fase worden de opmerkelijke belastingconstructies in kaart gebracht. Onderdeel hiervan is deze internetconsultatie, waar iedereen wordt opgeroepen opmerkelijke constructies aan te dragen. Alle reacties op de internetconsultatie worden meegenomen bij de totale inventarisatie van constructies.

  • Modernisering Energieprestatievergoeding huur

    Het Besluit Energieprestatievergoeding huur is in 2016 geïntroduceerd en is toe aan een herziening. Met de Energieprestatievergoeding (EPV) kan de "split-incentive" bij vergaande verduurzaming van huurwoningen opgeheven worden. Zowel om technische als om beleidsmatige redenen is modernisering van de EPV gewenst. Een vereenvoudigde EPV die het verhuurders (meestal corporaties) makkelijker maakt tot hoogwaardige verduurzaming over te gaan, helpt bij de klimaatambities uit het Programma Versnelling Verduurzaming Gebouwde Omgeving. 

  • Wijziging van de Wet wapens en munitie (verkoop en dragen van messen)

    Het Ministerie van JenV bereidt ter uitvoering van het Actieplan wapens en jongeren een aanpassing voor van de Wet wapens en munitie om de verkoop aan minderjarigen van (bepaalde) gebruiksmessen en het dragen daarvan in de openbare ruimte te verbieden. 

  • Nicotineproducten zonder tabak

    De Tabaks- en rookwarenwet stelt beperkingen aan de verkoop en het gebruik van tabaks- en aanverwante producten (zoals e-sigaretten en elektronische verhittingsapparaten). Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om ook nicotineproducten die geen tabak bevatten en apparaten die gebruikt worden om dergelijke nicotineproducten te gebruiken (nicotineapparaten) onder de Tabaks- en rookwarenwet te brengen. Nicotineproducten zonder tabak voor oraal gebruik (zoals nicotinezakjes) zullen verboden worden. 

  • Maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit vanuit detentie

    Het gaat om maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit vanuit detentie. Om te voorkomen dat een gedetineerde de contactmogelijkheden met de buitenwereld gebruikt voor het plegen of voorbereiden van ernstige misdrijven, kan de Minister voor Rechtsbescherming bevelen dat deze contactmogelijkheden worden beperkt of dat daarop verscherpt toezicht plaatsvindt. Ook wordt voorzien in visueel toezicht op het contact tussen de gedetineerde en zijn rechtsbijstandsverlener. Verder wordt het aantal rechtsbijstandsverleners dat toegang heeft tot de gedetineerde beperkt tot twee.

  • Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

    Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.

  • Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne

    Sinds 1 april jl. zijn de burgemeesters verantwoordelijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Dat doen zij op basis van het staatsnoodrecht. Het staatsnoodrecht kan slechts tijdelijk worden toegepast. Dit wetsvoorstel volgt het staatsnoodrecht op, en zorgt ervoor dat gemeenten langer, maar wel tijdelijk, in die opvang voorzien.

  • Wijziging van de Kiesregeling in verband met de verduidelijking van Model Y 32

    In het kiesrecht worden verschillende formulieren gebruikt. Deze formulieren worden modellen genoemd. Die modellen zijn opgenomen in de Kiesregeling. Met deze wijziging van de Kiesregeling wordt Model Y 32 in overeenstemming gebracht met de Kieswet. Daardoor wordt beter duidelijk wat op dit formulier moet worden ingevuld.

  • Wijziging clausuleringen commerciële FM-vergunningen

    Met deze regeling verandert de Regeling aanwijzing en gebruik frequentieruimte commerciële radio-omroep 2003. Dit heeft tot gevolg dat drie van de vijf bestaande clausuleringen voor FM-radio vervallen. De clausulering voor Nederlandstalige muziek en de clausulering voor nieuws, actualiteiten en informatie blijven, maar worden aangepast.

  • Verzamelwijziging Bbl diverse onderwerpen 15 december 2022

    Het gaat om diverse wijzigingen van de bouwregelgeving. Gemeentelijk maatwerk voor de energieprestatie  en de milieuprestatie vervalt. Er komt een verbod op loden leidingen voor huurwoningen en kindlocaties. De brandveiligheidseisen voor hoge gevels worden aangescherpt. De eisen voor het vrijhouden van vluchtwegen worden verduidelijkt. Er komt een eis voor  doorvalveiligheid ramen bij verbouw huurwoningen. 

  • De verbetering van regelgeving over lijsten van toegestane diersoorten

    Deze wijziging zorgt ervoor dat de criteria die worden gebruikt om te bepalen welke dieren geschikt zijn om te worden gehouden (huis- en hobbydierenlijst) aansluiten bij de meest recente wetenschappelijke inzichten. Ook regelt deze wijziging dat er voor de lijst waarop staat met welke dieren er opgetreden mag worden (circusdierenlijst) een toegankelijke procedure komt om de lijst te wijzigen of bezwaar te maken.

  • Wet eerlijke huur

    Met dit wetsvoorstel worden de huurprijzen in een groot deel van de geliberaliseerde huursector gemaximeerd door middel van het van toepassing verklaren van het reeds bestaande woningwaarderingsstelsel. Dit stelsel bepaalt op basis van objectieve criteria wat de maximaal toegestane huurprijs is. Op dit moment is dit stelsel alleen van toepassing op sociale huurwoningen (huren tot 763,47 euro, in 2022). Woningen met een hoger aantal punten kennen op dit moment geen maximale aanvangshuurprijs. Met dit wetsvoorstel wordt dit gewijzigd en geldt de maximale huurprijs ook voor een groot deel van de woningen in het geliberaliseerde segment.

  • Tweede tranche wijziging Wet publieke gezondheid

    Dit wetsvoorstel is de tweede tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Dit wetsvoorstel regelt twee dingen. Allereerst wordt een directe sturingsbevoegdheid van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op de directeur publieke gezondheid (dPG) van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in geval van een epidemie wettelijk geborgd. Deze sturingsbevoegdheid heeft betrekking op het treffen van medisch-operationele maatregelen door de GGD bij de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A of een directe dreiging daarvan. Daarnaast wordt voorzien in een grondslag om regels te kunnen stellen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders de GGD de taken in het kader van de algemene infectieziektebestrijding laat uitvoeren. Op deze manier kan via kaderstelling worden gestuurd op een meer uniforme werkwijze van de GGD’en.

  • PGT bij dragerschap

    Met dit voorstel wordt het mogelijk voor wensouders om preïmplantatie genetische tests (PGT) toe te passen om dragerschap van een ernstige erfelijke ziekte te voorkomen.

  • Wet op de politieke partijen

    Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.

  • Wijziging van de Regeling SUWI, de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar en de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar voor vangnetters zonder werkgever

    Deze ministeriële regeling regelt twee wijzigingen die samenhangen met afspraken die zijn gemaakt bij de uitwerking van het Regeerakkoord december 2018 over een uitvoerbaar pakket aan maatregelen om de loondoorbetalingsverplichtingen makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken.

  • Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces

    Met dit wetsvoorstel wordt geregeld dat de Kiesraad extra taken en bevoegdheden krijgt om de kwaliteit van de uitvoering van het verkiezingsproces te beoordelen en verder te bevorderen.

  • Wet regels gewezen bewindspersonen

    Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewinds­personen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.

  • Nota van wijziging Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma

    Op 2 december 2022 is bij de Tweede Kamer het voorstel voor een Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma ingediend (kamerstukken 36263). In het nader rapport dat naar aanleiding van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State op genoemd wetsvoorstel is uitgebracht, is aangekondigd dat het voornemen bestaat op het wetsvoorstel een nota van wijziging uit te brengen. Het ontwerp van de nota van wijziging behelst inhoudelijk een regeling van een tweetal onderwerpen: (1) een voorafgaande bindende toets op een toestemming voor de real time verzameling van verkeers- en locatiegegevens (een zogeheten "stomme tap") en (2) een regeling die onder bindend toezicht van de afdeling toezicht van de CTIVD de mogelijkheid biedt tot jaarlijkse verlenging van de termijn voor de beoordeling op relevantie van bulkdatasets die met bijzondere bevoegdheden zijn verworven in het kader van alle inlichtingenonderzoeken van de diensten en derhalve niet beperkt tot bulkdatasets die verworven zijn in het kader van de onderzoeken waarop het thans bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstel betrekking heeft.

  • Wijziging van de Subsidieregeling STAP-budget en een wijziging van het Besluit Register Onderwijsdeelnemers

    In het coalitieakkoord is opgenomen dat permanente scholing via leerrechten zal worden bevorderd. Deze beschikbare middelen voor leerrechten worden ingezet voor mensen die minder initiële scholing hebben genoten, tot maximaal een afgeronde mbo4 opleiding. Om dit invulling te geven kan de Subsidieregeling STAP-budget worden gebruikt. Daartoe wordt een wijziging van de Subsidieregeling STAP-budget en een wijziging van het Besluit Register Onderwijsdeelnemers voorgesteld.

  • Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven

    Dit voorstel wijzigt artikel 151a van de Gemeentewet. Op basis van dit artikel kunnen gemeenten momenteel al een verordening vaststellen waarin voorschriften worden gesteld met betrekking tot het bedrijfsmatig geven van gelegenheid tot het verrichten van seksuele handelingen met of voor een derde tegen betaling. Een gemeente kan bijvoorbeeld een vergunning verplicht stellen voor prostitutiebedrijven. Het kan vervolgens voor de exploitant (vergunninghouders) en gemeenten noodzakelijk zijn om bepaalde bijzondere persoonsgegevens te verwerken om deze voorschriften te kunnen naleven en te handhaven. Bijvoorbeeld omdat een vergunninghouder met sekswerkers een intakegesprek moet voeren om na te gaan of diegene vrijwillig het werk wil gaan doen. De gemeente moet kunnen controleren of de exploitant dit inderdaad is nagegaan. Het wetsvoorstel maakt dit mogelijk. 

  • Wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 door ontwikkelingen in uitvoering en beleid

    Deze wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000, het Besluit inburgering 2021 en het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2022 strekt tot aanpassingen die voortvloeien uit ontwikkelingen in de uitvoeringspraktijk, beleid en jurisprudentie. 

  • Nota van wijziging Wet regulering sekswerk

    Met deze nota van wijziging wordt het wetsvoorstel regulering sekswerk gewijzigd.

  • Regeling toetswijzer doorstroomtoets PO Bonaire

    De in consultatie liggende regeling met daarin de toetswijzer voor de doorstroomtoets primair onderwijs Bonaire geeft weer aan welke eisen de doorstroomtoets primair onderwijs Bonaire moet voldoen voor wat betreft inhoud en vorm. De toetswijzer expliciteert de inhoudelijke kwaliteitseisen voor de wettelijk verplichte domeinen en vaardigheden die gelden. Daarnaast worden de kwaliteitseisen beschreven voor de domeinen en vaardigheden die optioneel in de doorstroomtoets kunnen worden opgenomen.

  • Wijziging besluit kinderopvangtoeslag in verband met een extra verhoging van de maximum uurprijzen 2023

    Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens voor de kinderopvangtoeslag geïndexeerd aan de hand van de geraamde loon- en prijsontwikkeling in maart 2022 door het Centraal Planbureau. In september 2022 bleek de geraamde prijsontwikkeling veel hoger te liggen dan in maart 2022 werd voorzien. De uitzonderlijke en onvoorziene hoge inflatie is voor het kabinet reden om voor 2023 eenmalig af te wijken van de reguliere systematiek, en de maximum uurprijs extra te verhogen met 1,74%.

  • security.txt (standaard voor veilig internet)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard security.txt geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. security.txt is een standaard voor security-contactinformatie. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over het gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • Wetsvoorstel Handhaving Sociale Zekerheid

    Het voorstel gaat over twee handhavingsonderwerpen. Allereerst de handhaving na overtreding van de inlichtingenplicht. Als iemand informatie die relevant is voor de uitkering, bijvoorbeeld als iemand gaat samenwonen of inkomen ontvangt, niet doorgeeft, overtreedt die persoon de inlichtingenplicht. Op dat moment is het sanctieregime van toepassing. Met dit voorstel wordt het sanctieregime aangepast. 

  • Elektronisch uitwisselen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ)

    In het Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) staat dat sommige gegevensuitwisselingen kunnen worden aangewezen die verplicht elektronisch moeten worden uitgewisseld. Dit conceptbesluit zorgt dat in het Besluit elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Begiz) de overdracht van cliëntgegevens tussen instellingen voor medisch specialistische zorg als aangewezen gegevensuitwisseling wordt gezien. Dit type gegevensuitwisseling moet daardoor gaan voldoen aan de eisen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ).

    Ten slotte kan de cliënt binnen een eigen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) zijn cliëntgegevens inzien. Dit draagt bij aan de juistheid van de gegevens, het samen beslissen met de zorgverlener en het voeren van eigen regie binnen zijn behandelrelatie.

  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Wet aanscherping strafbaarstelling ronselen en vereisten toewijzing restzetels

    Ronselen is het vragen aan een kiezer om zijn stem af te geven. Die stem wordt ook wel volmachtstem genoemd. Het ronselen van volmachtstemmen is strafbaar. Maar uit onderzoek van de Kiesraad blijkt dat ronselen nu niet goed kan worden aangepakt. Deze wet wijzigt de Kieswet zó dat ronselen wél goed kan worden aangepakt. 

  • Wijziging Besluit kwaliteit kinderopvang BSO en BIO dagopvang

    De kwaliteitseisen in de huidige regelgeving knellen, zeker in combinatie met de huidige personeelskrapte en werkdruk in de sector. Daarom doet de regering in nauw overleg met sectorpartijen in de kinderopvang, een voorstel voor aanpassing van verschillende kwaliteitseisen. Met deze wijzigingen krijgen houders van kinderopvangorganisaties meer ruimte om aan het vaste gezichtencriterium te voldoen en om een rijker activiteitenaanbod op de buitenschoolse opvang aan te bieden.

  • Regeling studiefinanciering 2000

    Als gevolg van de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer (OVpay) is de Wet studiefinanciering 2000 technisch aangepast. De Regeling studiefinanciering 2000 moet ook worden aangepast, zodat het studentenreisproduct juridisch klaar is voor toekomstig gebruik met de nieuwe betaalmethoden.

  • Wijziging besluit kinderopvangtoeslag 2024

    Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens in de kinderopvangtoeslag geïndexeerd. De precieze bedragen zijn nog niet opgenomen, omdat hiervoor de raming gebruikt wordt die medio maart 2023 gepubliceerd wordt (het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau).

  • Ontwerpregeling spuk regionale structuur NPLW

    De regionale structuur is onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Deze regeling is voor de periode 2023 t/m 2025 en beoogt gemeenten te ondersteunen in hun regionale samenwerking ten behoeve van de warmtetransitie en de uitvoering van de transitievisies warmte of uitvoeringsplannen. 

  • Wijziging van de Examenregeling frequentiegebruik 2008

    In deze consultatie gaat het om een wijziging in de regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat.

  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • Besluit ter implementatie Europese blauwe kaart richtlijn

    De herziene Richtlijn regelt de voorwaarden voor toegang en verblijf voor langer dan drie maanden van onderdanen van derde landen, met het oog op een hooggekwalificeerde baan (kennismigranten) en van hun gezinsleden. Daarnaast regelt de Richtlijn het verblijf in andere lidstaten nadat een Europese blauwe kaart (Europese kennismigrantenvergunning) is uitgereikt. Deze vergunning bestaat al, maar met de herziene Richtlijn wordt geprobeerd meer eenheid te creëren tussen Europese lidstaten en worden snellere procedures, soepelere en inclusievere toelatingscriteria en uitgebreidere rechten gemaakt. Dit moet Nederland en Europa aantrekkelijker maken voor kennismigranten.

  • Consultatie over een mogelijk verzekeringsgarantiestelsel (IGS)

    Deze vragenlijst is bedoeld om de standpunten en voorkeuren te verkennen van belanghebbenden bij een verzekeringsgarantiestelsel.

  • Reparatiewet OCW 20##

    Met dit wetsvoorstel worden technische wijzigingen aangebracht in wetgeving van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel is om de wetgeving van het ministerie te verbeteren en te verduidelijken.

  • Concept voorstel van wet aanpassing fgr vbi fbi

    Op basis van de op Prinsjesdag 2022 voorgestelde vastgoedmaatregel mag een fbi niet meer direct in vastgoed beleggen. Vanaf 1 januari 2025 wordt de winst van een lichaam dat direct in vastgoed belegt, belast tegen het reguliere vennootschapsbelastingtarief, omdat dat lichaam niet meer voor toepassing van het fbi-regime in aanmerking komt.

  • Wijziging RWN herkrijging en verlies Nederlanderschap na langdurig verblijf buiten Koninkrijk en EU

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ staat dat het automatisme wordt herzien waarbij Nederlanders met een meervoudige nationaliteit na langdurig verblijf buiten het grondgebied van de Europese Unie het Nederlanderschap verliezen. Voor hen wordt het gemakkelijker het Nederlanderschap te behouden naast hun andere nationaliteit of, voor degenen die het na 1 april 2003 verloren, te herkrijgen. Dit wetsvoorstel strekt daartoe.

  • Initiatiefwet Hijink afschaffing eigen risico

    Het verplicht eigen risico binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) zorgt ervoor dat de kosten van de zorg voor een groter deel worden gedragen door mensen die veel zorg nodig hebben. Dit maakt dat mensen die met meer gezondheidsproblemen kampen ook nog eens financieel een zwaardere last dragen dan mensen die het geluk hebben gezond te zijn. Het is daarmee praktisch een boete op ziek zijn. Dit is oneerlijk, aangezien mensen met gezondheidsproblemen maar een beperkte invloed hebben op hoeveel zorg zij nodig hebben.