Zoekresultaat

3061 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Gassamenstelling en eisen aan gastoestellen

    Op de lange termijn gaat de gassamenstelling veranderen. Om te zorgen dat gebruikers van gas (waaronder burgers) zich tijdig gaan voorbereiden, wordt nu al de gassamenstelling die op de lange termijn (2021 of later) zal gelden, afgesproken. Ook de eisen aan gastoestellen worden op de andere samenstelling aangepast. Deze eisen gaan op kortere termijn in, zodat gasgebruikers zich bij de aanschaf van een nieuw toestel alvast voorbereiden op de gassamenstelling op de lange termijn.

  • gebruik bsn in de jeugdzorg

    Deze consultatie heeft betrekking op een wetsontwerp dat het gebruik van het burgerservicenummer bij de uitwisseling van persoonsgegevens tussen aanbieders van jeugdzorg en het bureau jeugdzorg mogelijk moet maken.

  • Gebruiksvergoeding spoor

    Het ministerie van infrastructuur en Milieu wijzigt het Besluit ‘Implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte’ met het (concept) Besluit ‘Vergoeding gebruik hoofdspoorweginfrastructuur’ welke de juridische grondslag creëert voor de introductie van een extra heffing en prijsprikkels.

  • Geïntegreerde buitenland- en veiligheidstrategie

    Eén van de voornaamste taken van de overheid is Nederland en Nederlanders veilig te houden. Internationale ontwikkelingen elders in de wereld beïnvloeden onze veiligheid steeds meer. Terrorisme, cyberdreigingen of oorlogen in de nabijheid van Europa hebben direct effect op Nederland. Om deze dreigingen het hoofd te bieden is de overheid actief tot ver over de landsgrenzen. Het kabinet heeft daarom in het regeerakkoord besloten een geïntegreerde buitenland- en veiligheidsstrategie op te stellen.

  • Gemengd afmeren van schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en tegelijkertijd een Regeling met nadere uitwerkingen. In het huidige BPR staan regels over het passeren van sluizen en het ligplaats nemen in de nabijheid van schepen met bepaalde gevaarlijke stoffen. Er gelden nu nog minimumafstanden en scheidingsregels voor. Deze regels worden aangepast.

  • Geothermievergunningen

    Met dit voorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet wordt beoogd de vergunningverlening voor de opsporing en winning van aardwarmte te vereenvoudigen. Er worden twee vergunningen geïntroduceerd: de aardwarmtestartvergunning met een vaste duur (vijf jaar) om aardwarmte op te sporen en direct te winnen, en de aardwarmtevervolgvergunning om de winning voort te zetten. Hierin kunnen voorwaarden voor de winning worden opgenomen. Het indienen van een winningsplan voor aardwarmte is daardoor overbodig.

  • Geschilbeslechting sociaal domein

    Uw mening wordt gevraagd over een voorstel om geschillen op het gebied van het sociaal domein tussen burgers en gemeenten, of tussen burgers en private (zorg)aanbieders, in één procedure aan de orde te kunnen stellen.

  • Gewaslijsten 7e AP vanggewassen en winterteelten

    Met deze consultatie worden aan u twee gewaslijsten voorgelegd: een lijst met vanggewassen en een lijst met winterteelten in het kader van enkele maatregelen uit het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn 2022-2025 met een beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2023. De lijsten zijn gebaseerd op een advies van de Commissie Deskundigen Meststoffen (CDM).

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie.
    De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Gezin krijgt bescherming in de Grondwet

    Dit wetsvoorstel neemt in de Grondwet op dat ieder recht heeft op respect voor zijn gezinsleven en ook het recht van een ieder om te weten wie zijn biologische ouders zijn. De economische, sociale en culturele belangen van het gezin moeten wettelijk gewaarborgd zijn. Bovendien moet de regering zich in ieder geval jaarlijks verantwoorden over de staat van het gezin.

  • Governance van de pensioenfondsen

    De consultatie betreft de verbetering van het bestuursmodel van pensioenfondsen.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Grondwetsherziening zittingsduur Eerste Kamer en herzieningsprocedure

    De leden van de Eerste Kamer worden voortaan voor zes jaar gekozen in plaats van vier jaar. Om de drie jaar worden 37 of 38 leden gekozen. Een tweede lezing van een grondwetsherziening wordt voortaan behandeld in een verenigde vergadering van de Tweede en de Eerste Kamer.

  • Grondwetsvoorstel vervolging ambtsdelicten Kamerleden en bewindspersonen

    Iemand vervolgen betekent dat aan de rechter wordt gevraagd te beoordelen of die persoon iets strafbaars heeft gedaan. Voor de vervolging van Kamerleden en bewindspersonen voor het begaan van ambtsdelicten bestaat een speciale procedure, die anders is dan de procedure voor niet-ambtsdelicten of om 'gewone' burgers te vervolgen. De huidige speciale procedure is verouderd en niet goed werkbaar. Daarnaast zit de procedure zo in elkaar dat het risico bestaat dat politieke motieven een rol spelen bij de keuze om wel of niet te vervolgen. De procedure wordt daarom vernieuwd. De nieuwe procedure is gebaseerd op de adviezen van de commissie-Fokkens.

  • Grondwetswijziging benoemingsprocedure leden Hoge Raad

    De ingevolge art. 118, eerste lid, van de Grondwet door de Tweede Kamer op te maken voordracht voor benoeming van de leden van de Hoge Raad wordt vervangen door een voordracht, op te maken door een commissie van drie personen. Het gewijzigde artikel 118, eerste lid, regelt de wijze waarop deze commissie wordt samengesteld.

  • Handreiking vergunningverlening ANVS

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) werkt aan een vernieuwde Handreiking vergunningverlening ANVS. Voorheen heette dit document ‘Vergunningenbeleid ANVS’. Onder andere met deze handreiking ziet de ANVS er op toe dat de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming in Nederland voldoen aan de hoogste eisen. In deze handreiking is te zien hoe de ANVS vergunningen verleent volgens de geldende wet- en regelgeving.

  • Handreiking voor een veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) herziet de Handreiking voor een Veilig Ontwerp en het veilig Bedrijven van Kernreactoren (VOBK). 
    Regelmatig bekijkt de ANVS of het VOBK aansluit bij de laatste ontwikkelingen en of deze goed te gebruiken is. Voor deze herziening halen we reacties op van burgers, de nucleaire industrie en andere betrokken partijen.

  • Handreiking voor het veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren (VOBK)

    Op dit moment lopen er initiatieven voor een nieuwe onderzoeksreactor en de modernisering van een bestaande onderzoeksreactor. Deze initiatieven krijgen alleen een vergunning als ze voldoen aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van nucleaire veiligheid. De Handreiking VOBK geeft inzicht in de stand van de wetenschap en techniek van de nucleaire veiligheid. De handreiking beschrijft de veiligheidsrandvoorwaarden voor het ontwerp en de bedrijfsvoering van lichtwater gekoelde kernreactoren.

  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Havenbeveiligingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 5 oktober 2022 door middel van een wijzigingswet de Havenbeveiligingswet aangepast. Deze wet voert een aantal wijzigingen door ter verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten. Als nadere uitwerking van deze wetswijziging bereidt het ministerie van IenW een ministeriële regeling voor.

  • Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

    Het kabinet onderzoekt de negatieve effecten van wetten en regels op mensen. U kunt hierbij helpen! Hieronder leest u meer over het onderzoek en hoe u kunt meedoen. Zo zorgen we samen voor betere wetten en regels.

  • Herijking fiscale bodem(voor)recht

    Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.

  • Herijking Grondwetsherzieningsprocedure

    Een wijziging van de Grondwet moet twee keer behandeld worden door de Tweede en Eerste Kamer. Tussen deze twee behandelingen (lezingen) moet een verkiezing van de Tweede Kamer plaatsvinden. Voorgesteld wordt dat de Tweede Kamer die aansluitend op de eerste lezing wordt gekozen, de tweede behandeling moet afronden. Doet zij dit niet, dan vervalt het voorstel van rechtswege.

  • Herimplementatie Europees strafrecht

    Dit wetsvoorstel bevat, naar aanleiding van twee ingebrekestellingen vanuit de Europese Commissie, wijzigingen van de Overleveringswet ter herimplementatie van het kaderbesluit inzake het Europees aanhoudingsbevel en een wijziging van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht ter herimplementatie van het kaderbesluit racisme en vreemdelingenhaat.

  • Herstelbesluit financiële markten 2018

    Dit ontwerpbesluit voorziet in het herstel van gebreken en omissies die zijn opgetreden bij de implementatie van Europese regelgeving op het terrein van de financiële markten.

  • Hervorming van de huurtoeslag

    De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat ons toeslagenstelsel voor een deel van de mensen onzekerheid met zich meebrengt. In het coalitieakkoord 2021-2025 is daarom de ambitie benoemd om op termijn toeslagen af te schaffen. Er moet een eenvoudiger stelsel voor ondersteuning van de mensen met een laag inkomen voor de huidige werkwijze in de plaats komen. Als stap hiertoe is in het coalitieakkoord een set maatregelen opgenomen om het instrument huurtoeslag te hervormen.

  • Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verkeersverdelingsregel voor tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA). Met deze verkeersverdelingsregel wil het ministerie de internationale netwerk- en hubfunctie van AAS maximaal ondersteunen. In deze consultatie wordt een herziene conceptversie van de verkeersverdelingsregel voorgelegd.

  • Herziening arbitragerecht

    Het wetsvoorstel moderniseert de Nederlandse regeling voor arbitrage. Dit is één van de maatregelen die wordt aangekondigd in de Innovatieagenda rechtsbestel.

  • Herziening Energielabel Personenauto’s 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van:

  • herziening heffingenstelsel Diergezondheidsfonds

    Dit betreft de regeling van de diergezondheidsheffing na de opheffing van de productschappen. De bijdrage van het bedrijfsleven (veehouders en producenten) aan het Diergezondheidsfonds werd tot 1 januari 2015 bijeen gebracht door de productschappen (PPE, PVV en PZ). Vanaf 1 januari 2015 is de diergezondheidsheffing ingevoerd. Deze consulatie gaat over de wijziging van de regeling van de diergezondheidsheffing in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en in de Wet dieren.

  • Herziening IBN 2015

    Deze beleidsregel strekt tot herziening van het Integraal Beheerplan Noordzee 2015 naar aanleiding van het vaststellen van het Nationaal Waterplan 2010-2015 en de daarbij behorende Beleidsnota Noordzee.

  • Herziening kwalificatiestructuur mbo

    De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.

  • Herziening ministeriele regeling spoorverkeer

    Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een herziening van de Regeling spoorverkeer voor. De meest recente herziening vond plaats op 1 juli 2015.

  • Herziening pensioenfondsen notariaat

    Wijziging van o.m. de Wet op het notarisambt om een fusie van de notariële pensioenfondsen mogelijk te maken.

  • Herziening Regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, op verzoek van ProRail, een wijziging voor van de Ministeriële regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen. Hiermee worden een aantal onduidelijkheden en inconsistenties aangepakt. Ook wordt het zogenaamde vertrekseinlicht verbeterd, het signaal dat de trein kan gaan vertrekken. De komende jaren worden deze vertrekseinlichten vervangen door een knipperlicht. ProRail verwacht dat conducteurs deze beter zullen waarnemen.

  • Herziening regels niet tijdig beslissen op vreemdelingenrechtelijke aanvragen

    Dit voorstel voorziet in de herziening van de regels voor niet tijdig beslissen op aanvragen op grond van de Vreemdelingenwet 2000

  • Herziening rulingpraktijk

    Staatssecretaris Snel van Financiën bekijkt op welke manier de rulingpraktijk in de Belastingdienst kan worden herzien. Het gaat daarbij om het geven van zekerheid vooraf door middel van rulings met een internationaal karakter. Input op deze herziening wordt gevraagd op drie onderdelen, ‘inhoud’, ‘proces’ en ‘transparantie’.

  • herziening strafbaarstelling faillissementsfraude

    Wetsvoorstel tot modernisering en verbetering van de strafrechtelijke mogelijkheden tot bestrijding van faillissementsfraude

  • Herziening Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) 2025

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH). Met deze subsidieregeling stimuleren we energiebesparing bij huurwoningen van private verhuurders. De SVOH ondersteunt private verhuurders bij het verduurzamen van hun woningen en daarmee samenhangend onderhoud en zorgt daarmee ook voor een lagere energierekening voor huurders. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en passender gemaakt voor de doelgroep.

  • Herziening toezicht advocatuur

    Het voorstel geeft een regeling voor de herziening van het toezicht op advocaten. Dit toezicht ziet op het nakomen van voorschriften die voor advocaten gelden.

  • Herziening van de Wft

    De omvang en de complexiteit van de Wft zijn sterk toegenomen door de vele wijzigingen van de wet sinds de inwerkingtreding op 1 januari 2007. De minister van Financiën heeft, naar aanleiding van een advies van de Raad van State, besloten te verkennen hoe de Wft toegankelijker en toekomstbestendiger kan worden gemaakt.

  • Herziening van het Bescherm- en Herstelplan Gas en preventieve actieplan

    Op basis van de verordening gasleveringszekerheid (Verordening (EU) 2017/1938) dienen dit jaar drie samenhangende documenten met betrekking tot de gasleveringszekerheid te worden herzien:

  • Herziening Warmtewet

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Warmtewet. Met dit wetsvoorstel worden de knelpunten opgelost, zoals die onder meer uit de evaluatie van de wet naar voren zijn gekomen. Daarnaast is een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd om de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en groei van de markt voor collectieve warmtelevering te versterken.

  • Herziening Wet bekostiging financieel toezicht

    Met dit wetsvoorstel wordt de Wet bekostiging financieel toezicht herzien. De opzet van de wet wordt gewijzigd. De uitgangspunten voor de doorberekening van de toezichtkosten aan de sector worden bij wet geregeld. De uitwerking van de verdeling vindt bij lagere regelgeving plaats. De uitgangspunten bij de doorberekening blijven inhoudelijk gelijk.

  • Herziening Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten

    Met het voorstel tot wijziging van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten (Wet SLOA) worden de wettelijke taken van Stichting Cito en Stichting SLO vastgelegd en wordt de subsidiëring van andere instellingen, ten behoeve van onderwijsonderzoek, beëindigd.

  • Herzieningswet ambtsmisdrijven Kamerleden en bewindspersonen

    De wettelijke regeling over de opsporing, vervolging en berechting van ambtsmisdrijven wanneer deze zijn begaan door Kamerleden, ministers en staatssecretarissen wordt met twee wetsvoorstellen langs twee sporen herzien.

  • Herzieningswet WolBES en FinBES

    For English: see ‘relevante documenten’ on this page for the translated ‘explanatory memorandum’ and the ‘IAK form’. 

  • Het buiten gebruik stellen van boorgaten en putten

    De Mijnbouwregeling bevat regels voor het buiten gebruik stellen van putten en boorgaten, die gebruikt zijn voor het opsporen of winnen van delfstoffen, aardwarmte of de opslag van stoffen. Nieuwe technieken, innovaties en ervaringen zijn aanleiding voor actualisatie van deze regels. De ontwerpregeling maakt het mogelijk om nieuw ontwikkelde goede praktijken van mijnbouwondernemingen als beleidsregels vast te stellen.

  • Het buiten gebruik stellen van boorgaten en putten

    De Mijnbouwregeling bevat regels voor het buiten gebruik stellen van putten en boorgaten, die gebruikt zijn voor het opsporen of winnen van delfstoffen, aardwarmte of de opslag van stoffen. Nieuwe technieken, innovaties en ervaringen zijn aanleiding voor actualisatie van deze regels. De ontwerpregeling maakt het mogelijk om nieuw ontwikkelde goede praktijken van mijnbouwondernemingen als beleidsregels vast te stellen.

  • Het eerste concept van het Nederlandse herstel- en veerkrachtplan (HVP)

    Bij de totstandkoming van het Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan (HVP), waarmee aanspraak wordt gemaakt op middelen vanuit de Europese Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF), heeft het kabinet gekozen voor een breed consultatieproces, onder andere door middel van deze publieke internetconsultatie. Op basis van het bijgaande eerste concept van het plan wordt iedereen in de gelegenheid gesteld bij te dragen op dit eerste concept van het Nederlandse HVP.

  • het verwijderen of hergebruiken van mijnbouwwerken en investeringsaftrek mijnbouw op zee

    Het wetsvoorstel verduidelijkt op de eerste plaats de bepalingen uit de Mijnbouwwet ten aanzien van het verwijderen en hergebruiken van de infrastructuur die is gebruikt voor mijnbouwactiviteiten en de in dat kader te stellen financiële zekerheden. Het wetsvoorstel actualiseert deze bepalingen en vult deze bepalingen aan. Verder verhoogt het wetsvoorstel de investeringsaftrek voor mijnbouwwerken op zee van 25% naar 40%.

  • Hoger beroep en cassatie in civiele zaken digitaal

    Vereenvoudiging van het burgerlijk procesrecht en digitalisering van procedures in burgerlijk recht in hoger beroep en in cassatie. Zie ook de toelichting op de consultatiestukken.

  • hoofdverblijf in dezelfde woning AOW

    Consultatie betreft het besluit hoofdverblijf in dezelfde woning AOW

  • Horizontaal Toezicht Belastingdienst

    Op verzoek van de staatssecretaris van Financiën evalueert een onafhankelijke commissie onder leiding van emeritus hoogleraar Leo Stevens het horizontaal toezicht. Het gaat in dit geval niet om een concreet voorstel tot wetgeving, maar om de evaluatie van het beleid en de praktijk.

  • Houtskoolschets acute zorg

    De houtskoolschets acute zorg is een discussiestuk over de nieuwe inrichting en bekostiging van het acute zorglandschap. De samenleving verandert, en daar moet de acute zorg op inspelen. We willen immers ook in de toekomst goede, toegankelijke en betaalbare acute zorg. In dit stuk wordt beschreven hoe de acute zorg er in de toekomst uit zou kunnen zien. Uw input op dit stuk gebruiken we graag om de vernieuwde inrichting van de acute zorg verder vorm te geven.

  • Huisvesting aandachtsgroepen 2021

    Goede woonomstandigheden zijn voor iedereen van belang, ook voor groepen in een kwetsbare positie. Dat zijn in deze regeling dak- en thuislozen, arbeidsmigranten, statushouders, woonwagenbewoners, studenten en overige spoedzoekers, oftewel aandachtsgroepen. Het niet tijdig voorzien in de woonvraag van deze groep kan op persoonlijk niveau en voor de samenleving grote gevolgen hebben. Het kabinet heeft daarom middelen vrijgemaakt voor het versneld realiseren van huisvesting voor aandachtsgroepen.

  • Huisvesting Nederlandse evacués

    Deze regeling maakt het mogelijk dat Nederlanders uit het Midden-Oosten sneller aan een huis kunnen worden geholpen. Deze mensen zijn door de Nederlandse overheid naar Nederland gehaald omdat het te onveilig is vanwege de oorlog. Zij hebben hulp van het Rijk nodig en krijgen hiermee een mogelijkheid om gehuisvest te worden.

  • Huurverlaging 2024 voor huurders met lager inkomen

    Huurders die een laag inkomen hebben en die van een sociale huurwoning van woningcorporatie huren, krijgen in 2024 recht op huurverlaging. Dat geldt als zij meer huur dan €550 per maand betalen.

  • Identiteitskaarten voor gedetineerden

    Dit besluit regelt dat de gemeente waar een gevangenis is, identiteitskaarten kan uitgeven aan mensen die in de gevangenis zitten. Zij kunnen die nu alleen krijgen bij de gemeente waar ze hebben gewoond.

  • Implementatie btw elektronische handel

    Nieuwe btw wetgeving gericht op de modernisering en vereenvoudiging van de heffing en inning van btw op grensoverschrijdende internetverkopen.

  • Implementatie EU kaderbesluit recidive in strafzaken

    Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van de implementatie van het EU kaderbesluit betreffende de wijze waarop in een nieuwe strafprocedure rekening wordt gehouden met eerdere veroordelingen afkomstig uit andere lidstaten van de EU.

  • Implementatie FATCA verdrag

    Dit besluit wijzigt onder meer het Uitvoeringsbesluit internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (UB WIB) om uitvoering te geven aan het verdrag tussen Nederland en Amerika waarin afspraken zijn gemaakt over de Amerikaanse wet de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Op grond van de FATCA worden financiële instellingen wereldwijd verplicht te rapporteren over rekeningen die worden gehouden door Amerikaanse belastingplichtigen.

  • Implementatie Richtlijn 2019/1

    Wetsvoorstel tot implementatie van Richtlijn (EU) 2019/1 tot toekenning van bevoegdheden aan nationale mededingingsautoriteiten van de lidstaten voor een doeltreffendere handhaving en ter waarborging van de goede werking van de interne markt.

  • Implementatie roetfiltertest met deeltjesteller

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling voertuigen voor om een test voor controle van roetfilters mogelijk te maken. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter stoten veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Controle van roetfilters is mogelijk door een test met een deeltjesteller. Ook worden enkele wijzigingen over koplamptesters doorgevoerd.

  • implementatie Solvabiliteit II

    Consultatie implementatiewetsvoorstel richtlijn 138/2009/EG (Solvabiliteit II) en invoering van een aangepast regime voor kleine verzekeraars (Solvency II Basic)

  • Implementatie van het vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de implementatie van het vierde Spoorwegpakket in de Nederlandse Spoorwetgeving voor. Implementatie vindt plaats door aanpassing van de Spoorwegwet, de Wet personenvervoer 2000, de Wet lokaal spoor en de op deze wetten gebaseerde regelgeving. Het Vierde Spoorwegpakket schrijft voor dat de marktpijler uiterlijk op 25 december 2018 geïmplementeerd moet zijn in nationale wetgeving en de technische pijler uiterlijk op 16 juni 2019.

  • Implementatiebesluit assurance-onderzoek duurzaamheidsrapportering

    Dit besluit werkt het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering (richtlijn 2022/2464, CSRD) verder uit. Deze richtlijn verplicht bepaalde ondernemingen om verslag te doen over duurzaamheidskwesties. Het besluit werkt de wettelijke eisen voor accountants en accountantsorganisaties uit als zij deze verslaggeving beoordelen.

  • Implementatiebesluit digitale operationele weerbaarheid financiële sector

    Dit besluit zorgt voor uitvoering van de verordening digitale operationele weerbaarheid financiële sector (ook wel bekend als DORA). Deze  EU-verordening heeft als doel dat financiële organisaties hun IT-risico’s beter gaan beheersen en daarmee weerbaarder worden tegen cyberdreigingen. 

  • Implementatiebesluit elektronischgeldrichtlijn (2009/110/EG)

    Naast implementatie op wetsniveau van de herziene elektronischgeldrichtlijn (2009/110/EG) zijn wijzigingen nodig in enkele algemene maatregelen van bestuur op het gebied van het financieel toezicht. Deze wijzigingen zijn opgenomen in een concept-algemene maatregel van bestuur (het implementatiebesluit). U wordt uitgenodigd om op de concept-algemene maatregel van bestuur ter implementatie van de richtlijn en op de voorgestelde wijziging van de Vrijstellingsregeling Wft uw reactie te geven.

  • Implementatiebesluit herziene richtlijn betaaldiensten

    Dit besluit implementeert richtlijn nr. 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende betalingsdiensten in de interne markt, houdende wijziging van de Richtlijnen 2002/65/EG, 2009/110/EG en 2013/36/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 en houdende intrekking van Richtlijn 2007/64/EG (hierna: PSD II of de richtlijn).

  • Implementatiebesluit kapitaalbuffers 2020

    Dit ontwerpbesluit bevat wijzigingen van het Besluit prudentiële regels (Bpr), het Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten (BUEUVo) en het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft ter implementatie van de Richtlijn 2019/878/EU (CRD-V) en de Verordening (EU) 2019/876 (CRR-II) met betrekking tot kapitaalvereisten voor banken en beleggingsondernemingen.

  • Implementatiebesluit kapitaalvereisten 2020

    Dit ontwerpbesluit bevat wijzigingen van het Besluit prudentiële regels Wft (Bpr), het Besluit Besluit prudentieel toezicht financiële groepen Wft (Bptfg) en het Besluit bestuurlijke boetes financiële sector ter implementatie van de Richtlijn (EU) 2019/878 (CRD-V) met betrekking tot kapitaalvereisten voor banken en beleggingsondernemingen.

  • Implementatiebesluit MCD

    Consultatie van de Algemene Maatregel van Bestuur ter implementatie van de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten met betrekking tot voor bewoning bestemde onroerende goederen 2014/17/EU

  • Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen

    Ontwerpbesluit ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/2034 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende het prudentiële toezicht op beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314) en tot uitvoering van verordening (EU) 2019/2033 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende prudentiële vereisten voor beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314)

  • Implementatiebesluit registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische

    Het Implementatiebesluit registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies strekt tezamen met de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies tot implementatie van artikel 31 van de Europese gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn. Een aantal zaken dat is geregeld in genoemde implementatiewet wordt in dit besluit nader uitgewerkt.

  • Implementatiebesluit registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten

    Dit besluit betreft een uitwerking van het register van uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten. In het besluit worden onder meer de documenten aangewezen ter onderbouwing van het economisch belang van een UBO, worden de bevoegde autoriteiten aangewezen en is een afschermingsregime voor uitzonderlijke omstandigheden geregeld.

  • Implementatiebesluit richtlijn betaalrekeningen

    Implementatiebesluit richtlijn betaalrekeningen

  • Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering

    Het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering implementeert de Corporate Sustainability Reporting Directive, ook wel kortweg aangeduid als ‘CSRD’. Deze richtlijn ziet op duurzaamheidsrapportering door ondernemingen. 

  • Implementatiebesluit richtlijn en verordening kapitaalvereisten

    Ontwerpbesluit ter uitvoering van de richtlijn kapitaalvereisten en de verordening kapitaalvereisten.

  • Implementatiebesluit richtlijn en verordening solvabiliteit II

    Ontwerpbesluit ter implementatie van de richtlijn solvabiliteit II en de verordening solvabiliteit II.

  • Implementatiebesluit richtlijn gedekte obligaties

    Het besluit strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2019/2126 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties en tot wijziging van de Richtlijnen 2009/65/EG en 2014/59/EU (PbEU 2009, L 328) (de richtlijn gedekte obligaties).

  • Implementatiebesluit richtlijn kredietservicers en kredietkopers

    Het besluit implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167 inzake kredietservicers en kredietkopers. Deze richtlijn wordt ook geïmplementeerd met een wetsvoorstel. Het wetsvoorstel is al geconsulteerd en wordt behandeld door de Tweede Kamer (Kamerstukken 36 664). Het implementatiebesluit werkt de verplichtingen voor kredietservicers en kredietkopers uit het wetsvoorstel verder uit.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften bankdiensten

    Het besluit strekt tezamen met de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten tot implementatie van de toegankelijkheidsrichtlijn (Richtlijn (EU) 2019/882). Aanbieders van krediet, banken, beleggingsondernemingen, betaaldienstverleners en elektronischgeldinstellingen die bankdiensten verlenen, dienen vanaf 28 juni 2025 te voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften zoals opgenomen in het besluit.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten

    Deze consultatie gaat over de implementatie van een EU-richtlijn. De richtlijn wil het voor mensen met een beperking makkelijker maken om diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten te gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld apps van streamingdiensten en elektronische programmagidsen.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften e-boekdiensten

    Deze consultatie gaat over de implementatie van een EU-richtlijn. De richtlijn wil het makkelijker maken voor mensen met een beperking om e-boeken te gebruiken.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften elektronische communicatiediensten

    De toegankelijkheidsrichtlijn stelt eisen aan telecommunicatiediensten. In een aantal gevallen hoeft dat niet. Als aan bepaalde Europese normen wordt voldaan, mag ervan uitgegaan worden dat wordt voldaan aan die eisen.

  • Implementatiebesluit verliesabsorptie- en herkapitalisatiecapaciteit van banken en beleggingsondernemingen

    Het Implementatiebesluit verliesabsorptie- en herkapitalisatiecapaciteit van banken en beleggingsondernemingen wijzigt enkele onderdelen van het Besluit bestuurlijke boetes financiële sector ter implementatie van de BRRD II.

  • Implementatiebesluit wijziging richtlijn icbe's

    Consultatie van het Ontwerpbesluit ter implementatie van de gewijzigde richtlijn icbe's (Richtlijn 2014/91/EU).

  • Implementatiebesluit wijziging richtlijn transparantie

    Consultatie van het ontwerpbesluit ter implementatie van de wijziging van de richtlijn transparantie (2013/50/EU).

  • Implementatiebesluit wijziging vierde anti-witwasrichtlijn

    Dit besluit strekt ter implementatie van richtlijn 2018/843, die de vierde anti-witwasrichtlijn wijzigt.

  • Implementatiebesluit wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen

    Dit Besluit strekt tot implementatie van richtlijn nr. 2014/56/EU van 16 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen (PbEU 2014, L 158). Tevens worden aanpassingen voorgesteld in verband met de Verordening (EU) nr. 537/2014 van 16 april 2014 betreffende specifieke eisen voor de wettelijke controles van financiële overzichten van organisaties van openbaar belang (PbEU 2014, L 158).

  • Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn

    Dit ontwerp voor een ministeriële regeling strekt samen met het voorstel voor de Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn en het ontwerp Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 tot implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn. Het ontwerp voor de Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn voorziet onder meer in een vrijstelling van de verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voor aanbieders van bepaalde kansspelen.

  • Implementatieverslag Verdrag van Aarhus

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een update van het nationaal implementatierapport over het Verdrag van Aarhus voor. Dit rapport geeft weer hoe de diverse verdragsartikelen in nationale regelgeving zijn omgezet. Ook wordt praktische informatie over de uitvoering gegeven. Het conceptrapport wordt hierbij ter publieke consultatie aangeboden .

  • Implementatieverslag Verdrag van Aarhus 2021

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een update van het nationaal implementatierapport over het Verdrag van Aarhus voor. Dit rapport geeft weer hoe de diverse verdragsartikelen in nationale regelgeving zijn omgezet. Ook wordt praktische informatie over de uitvoering gegeven. Het conceptrapport wordt hierbij ter publieke consultatie aangeboden.

  • Implementatiewet aanbestedingsrichtlijnen

    Het ministerie van Economische Zaken wil eenieder graag in de gelegenheid stellen zijn/haar mening te geven over de inhoud van het conceptwetsvoorstel tot Wijziging van de Aanbestedingswet 2012 in verband met de implementatie van aanbestedingsrichtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU.

  • Implementatiewet anti-SLAPP richtlijn

    Dit wetsvoorstel implementeert Richtlijn (EU) 2024/1069 over strategische rechtszaken tegen publieke participatie. De richtlijn moet uiterlijk op 7 mei 2026 zijn geïmplementeerd.

  • Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële sector

    Het pakket digitale operationele weerbaarheid van de financiële sector heeft tot doel de cyber en ICT weerbaarheid van de financiële sector te verbeteren door verplichtingen op te leggen met betrekking tot de ICT-huishouding van een financiële onderneming, ethische hacktests te verplichten voor financiële ondernemingen en de Europese Toezichthoudende Autoriteiten (ETA’s) toezichtsbevoegdheden te geven op “derde dienstverleners” (zoals clouddienstverleners) die diensten aan financiële ondernemingen leveren. Het pakket bestaat uit een verordening (Vo 2022/2554) en een richtlijn (RL 2022/2556).

  • Implementatiewet Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen

    In onderhavig wetsvoorstel wordt de richtlijn voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen (Bank Recovery and Resolution Directive, BRRD) geïmplementeerd en wordt tegelijkertijd uitvoering gegeven aan de verordening inzake een gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme (Single Resolution Mechanism, SRM). Hiermee vormt het wetsvoorstel voor Nederland de uitwerking van het Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen.

  • Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn

    Dit wetsvoorstel implementeert de herziene AIFM-richtlijn en de icbe-richtlijn. In het wetsvoorstel zijn regels opgenomen voor beleggingsinstellingen die leningen initiëren en leninginitiërende beleggingsinstellingen. Tevens worden de regels voor liquiditeitsbeheer aangepast. Beheerders van open-end beleggingsinstellingen en icbe’s dienen te beschikken over tenminste twee liquiditeitsinstrumenten uit de lijst van bijlage V van de richtlijn (zoals een beperking op terugbetalingsverzoeken, een terugbetalingsvergoeding, verlening van een kennisgevingstermijn). Deze instrumenten dienen ook te worden opgenomen in het fondsreglement of statuten van het beleggingsfonds zodat beleggers ook op de hoogte zijn. Verder bevat het wetsvoorstel regels voor beheerders van beleggingsinstellingen en icbe’s omtrent liquiditeitsbeheer, rapportages, uitbesteding en grensoverschrijdende bewaardiensten.