Zoekresultaat

3060 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Consultatie Gedragslijn FM

    Het ministerie van EZK wil graag de belangen en wensen van alle stakeholders in kaart brengen om tot een zorgvuldige afweging te komen alvorens een besluit te nemen over het al dan niet opnieuw openstellen van een FM-Gedragslijn en onder welke voorwaarden.

  • Consultatie klimaatmaatregelen financiële sector

    Als samenleving staan we voor de grote opgave om onze economie te verduurzamen. Het ministerie van Financiën verkent samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat of klimaatwetgeving of andere maatregelen voor financiële ondernemingen hierbij kan helpen. En zo ja, hoe dit het beste vormgegeven kan worden.

  • Consultatie MER verlenging openstelling kerncentrale Doel 4 en Tihange 3 in België

    Het voorgestelde project omvat de verlenging met tien jaar van de exploitatie van de reactoren Doel-4 en Tihange-3, en de aanpassingen aan deze reactoren die in dit verband vanwege de veiligheid noodzakelijk zijn. Voor dit project is een Milieu-effectrapportage (MER) opgesteld.

  • Consultatie over een mogelijk verzekeringsgarantiestelsel (IGS)

    Deze vragenlijst is bedoeld om de standpunten en voorkeuren te verkennen van belanghebbenden bij een verzekeringsgarantiestelsel.

  • Consultatie regeling theoretisch solvabiliteitscriterium Wft

    consultatie theoretisch solvabiliteitscriterium

  • Consultatie Regeling wijziging legetarieven Wft-examens en introductie legetarief voor bijzondere examens

    Deze regeling wijzigt het legestarief voor initiële-examens en PE-examens in de Regeling tarief centrale examenbank Wft 2015 en bepaalt een legestarief voor bijzondere examens.

  • Consultatie Vakbekwaamheidsbouwwerk

    In de consultatie wordt een aantal beleidsvoornemens uiteen gezet betreffende het vakbekwaamheidsbouwwerk voor financiële dienstverleners zoals dit momenteel in de Wet op het financieel toezicht (Wft) is opgenomen. De consultatie betreft uitsluitend beleidsvoornemens (nog geen concrete wetteksten).

  • Consultatiedocument ‘Audit Quality Indicators’ – Kwartiermakers Toekomst Accountancysector

    De Kwartiermakers Toekomst Accountancysector hebben tien kwaliteitsindicatoren (Audit Quality Indicators) opgesteld om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van de accountancysector. De kwaliteitsindicatoren kunnen gebruikers van de jaarrekening nader inzicht geven in factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de wettelijke jaarrekeningcontrole, en zien o.a. op cultuur, fraude, innovatiebereidheid en kwaliteitsbeheersingssysteem.

  • Consultatiedocument aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

    De vennootschapsbelastingplicht van de open commanditaire vennootschap komt per 1 januari 2022 te vervallen, hierbij wordt voorzien in overgangsrecht. Daarnaast wordt het open fonds voor gemene rekening in de wet opnieuw gedefinieerd. Tevens wordt voorgesteld om voor een tweetal bijzondere situaties niet de huidige methode van kwalificatie van rechtsvormen, maar een aanvullende methode te gebruiken.

  • Consultatiedocument accountancy

    Het consultatiedocument accountancy is een beleidsconsultatie ten behoeve van de beleidsontwikkeling voor accountancy.

  • Consultatiedocument belastingplichtmaatregel omgekeerde hybride lichamen (ATAD2)

    Op grond tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) dient per 1 januari 2022 de belastingplichtmaatregel voor omgekeerde hybride lichamen te worden geïmplementeerd. De maatregel maakte reeds deel uit van de Wet implementatie ATAD2 die per 1 januari 2020 in werking is getreden, met een uitgestelde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022. Met dit concept wordt beoogd de belastingplichtmaatregel nader in te passen in het systeem van de vennootschaps-, dividend- en bronbelasting.

  • Consultatiedocument implementatie ATAD1

    Onder Nederlands voorzitterschap is een Europese richtlijn tegen belastingontwijking tot stand gekomen, de zogenoemde ‘Anti Tax Avoidance Directive’ (hierna: ATAD1). ATAD1 biedt een minimumharmonisatie ter bescherming van de belastinggrondslag. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD1 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) en de Invorderingswet 1990 (Invorderingswet).

  • Consultatiedocument implementatie ATAD2

    Op 29 mei 2017 is de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking tot wijziging van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking wat betreft hybridemismatches met derde staten (hierna: ATAD2) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD2 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. De maatregelen leiden naar verwachting tot een afname van belastingontwijking door middel van hybridemismatchstructuren.

  • Consultatiedocument insolventierecht

    De discussienota beoogt de praktijk te betrekken bij de ontwikkeling van het insolventierecht en zienswijzen te verzamelen over een aantal actuele thema’s, zoals: de toekomst van de surseance; de efficiency van de faillissementsprocedure; het takenpakket van de curator en de lege boedelproblematiek; het toezicht van de rechter-commissaris in faillissement, en de mate waarin de verschillende categorieën van schuldeisers in faillissement nog enige uitkering op hun vordering kunnen verwachten.

  • Consultatiedocument STROOM

    Dit consultatiedocument schetst de voorgenomen hoofdlijnen van het beleid dat in wetgeving zal neerslaan en is het resultaat van uitgebreide consultatie, evaluatie en onderzoek. Dit proces is erop gericht om veel actoren te betrekken bij de beleidsvorming. Het gaat om een traject dat inzet op gedeelde nieuwe inzichten, een breed draagvlak en gedeelde verantwoordelijkheid.

  • Consultatiedocument wetsvoorstel Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel

    Het doel van dit wetsvoorstel is om mismatches weg te nemen die ontstaan als gevolg van de toepassing van het zakelijkheidsbeginsel en ertoe leiden dat een deel van de winst van een multinationale onderneming niet in een naar de winst geheven belasting wordt betrokken. Met de in dit wetsvoorstel voorgestelde maatregelen loopt Nederland internationaal meer in de pas.

  • consumentenkredietovereenkomsten, goederenkrediet en geldlening

    In vervolg op de Implementatiewet consumentenkrediet, worden de overgebleven bepalingen in de Wet op het consumentenkrediet, de regels betreffende koop op afbetaling en huurkoop in Boek 7A BW, de Tijdelijke wet huurkoop onroerende zaken en bepalingen inzake geldlening herzien en afgestemd op elkaar en in Boek 7 geïntegreerd.

  • Contouren Klimaatplan 2024 en INEK

    Het klimaatbeleid heeft veel invloed op het dagelijks leven van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Iedereen denkt na over hoe het klimaatbeleid hun levens, bedrijven en dienstverlening zal beïnvloeden, met kansen en zorgen. Het kabinet werkt aan het Klimaatplan 2024. Dit plan bevat de belangrijkste thema’s van het klimaatbeleid voor de komende tien jaar. Denk aan onderwerpen als emissiereductie, hernieuwbare energie, energiebesparing, wetenschappelijke inzichten, technologische ontwikkelingen, mondiale ontwikkelingen en de impact op de samenleving en economie.

  • Contourenbrief verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte

    Nederland heeft sinds 1993 een verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken. Op dit moment kent die belasting één vlak tarief dat geldt voor alle dranken. Het tarief geldt daarom ongeacht het suikergehalte. Per 1 januari 2024 is het tarief verhoogd van € 8,83 naar € 26,13 per 100 liter. Nu ligt de keuze voor om de belasting af te stemmen op het suikergehalte van de drank. Daarbij geldt: hoe minder suiker, hoe lager de belasting. Dranken met geen of weinig suiker zullen daardoor goedkoper worden, dranken met veel suiker duurder.

  • Contourennota intrekking Spreidingswet

    In het Regeerprogramma en de ‘Nadere afspraken ten aanzien van de uitvoering van hoofdstuk 2 van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028’ van 25 oktober 2024 is de intrekking van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) aangekondigd.

  • Controleprotocol eID 2018

    De Minister van BZK heeft de mogelijkheid om private identificatiemiddelen toe te laten tot het BSN-domein. Voor verwerving van private middelen dient duidelijk te zijn welke uitleg wordt gegeven en waarop in Nederland wordt gecontroleerd of identificatiemiddelen zijn te kwalificeren op de eIDAS betrouwbaarheidsniveaus substantieel en hoog. Het Controleprotocol ziet op deze aspecten.

  • Coronabelastingschulden

    Op 26 januari 2022 is de motie Mulder aangenomen in de Tweede Kamer. Met deze motie wordt de regering verzocht om in overleg te treden met het bedrijfsleven, zoals de horeca, kappers et cetera, om tot een oplossing te komen voor de problematiek die speelt omtrent het aflossen van uitgestelde belastingschulden. Met een internetconsultatie beoogt het kabinet dit overleg breed vorm te geven en inzicht te verkrijgen in de mogelijke knelpunten. 

  • Crowdfunding

    Crowdfunding is een financieringsvorm, waarbij geldvragers geld van het publiek aantrekt. Met het meer volwassen worden van de markt groeit het belang van een toekomstbestendig juridisch kader gekoppeld aan goed en effectief toezicht. Het is daarom wenselijk te onderzoeken op welke wijze aanpassingen in wet- en regelgeving verder bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van crowdfunding. Dit document richt zich daarbij op crowdfunding waarbij de financiering is vormgegeven als onderhandse lening.

  • Curatele, bewind en mentorschap

    Wetsvoorstel tot wijziging van enige bepalingen van Boek I van het Burgerlijk Wetboek inzake curatele, onderbewindstelling ter bescherming van meerderjarigen en mentorschap ten behoeve van meerderjarigen.

  • Cyberbeveiligingsbesluit

    In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).

  • Cyberbeveiligingswet

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese NIS2-richtlijn. De NIS2-richtlijn beoogt de cyberveiligheid in de Europese Unie naar een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen door de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke entiteiten in de lidstaten te versterken. Dit doel wordt in Nederland bereikt door, ter implementatie van deze richtlijn, in dit wetsvoorstel onder meer verplichtingen op te leggen aan die entiteiten, zoals het treffen van adequate beveiligingsmaatregelen en het melden van ICT-incidenten.

  • Cybersecuritywet

    Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.

  • Datavisie Handelsregister

    Via een open dialoog willen we samen met u komen tot een beleidskader voor integer gebruik van de Handelsregistergegevens ten bate van de samenleving, een 'datavisie'. De verkenning middels een online tool stelt u in staat om uw visie op het Handelsregister te geven. Hiermee worden de overwegingen, zorgen en dilemma’s voor alle deelnemers inzichtelijk. U vindt de link naar de Xleap tool Verkenning Datavisie onder 'externe bronnen' onder aan de pagina (https://19167983.xleap.net/och1).

  • De verbetering van regelgeving over lijsten van toegestane diersoorten

    Deze wijziging zorgt ervoor dat de criteria die worden gebruikt om te bepalen welke dieren geschikt zijn om te worden gehouden (huis- en hobbydierenlijst) aansluiten bij de meest recente wetenschappelijke inzichten. Ook regelt deze wijziging dat er voor de lijst waarop staat met welke dieren er opgetreden mag worden (circusdierenlijst) een toegankelijke procedure komt om de lijst te wijzigen of bezwaar te maken.

  • De Verborgen Vervuiler: Stop de CO2-uitstoot uit veen

    Deze initiatiefnota van GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet gaat over de aanpak van veen in Nederland. Met deze consultatie wil zij graag reacties ontvangen voordat zij de nota in zal dienen als Kamerstuk.

  • De wet democratisering waterschappen

    Deze wetswijziging regelt dat de geborgde zetels uit het waterschapsbestuur worden geschrapt. De wetswijziging is bedoeld om het waterschap volledig te democratiseren zodat de gevestigde belangen van de agrarische sector en het bedrijfsleven op een eerlijke wijze tegen nieuwe belangen rondom klimaatadaptatie worden afgewogen. Deze wetswijziging zorgt er daarmee voor dat het bestuur van de waterschappen meebeweegt met de maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op waterbeheer.

  • Defensiewet

    Dit wetsvoorstel regelt een defensiebeleid gericht op de inrichting en gereedstelling van de krijgsmacht op zodanige wijze dat defensiebudget, middelen en werkwijze toereikend zijn om te voldoen aan de taken van de krijgsmacht, bedoeld in artikel 97 van de Grondwet.

  • Definitie begrip 'inkomstenverhouding'

    • Het Besluit SUWI geeft eenduidige regels over opname van gegevens van werknemers en uitkeringsgerechtigden per inkomstenverhouding in loonaangiften en polisadministratie. • Het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen regelt enkele aanpassingen naar aanleiding van het gewijzigde Besluit SUWI.

  • Demonstratieproject 1 voor waterstofproductie op zee

    Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) is voornemens om in 2025 een openstellingsronde te organiseren, middels een Oproep tot Voorstellen (‘Call for Proposals’), voor de realisatie van een Demonstratieproject 1 (Demo 1) voor waterstofproductie op zee. Dit Demonstratieproject maakt onderdeel uit van de twee eerder aangekondigde Demonstratieprojecten voor waterstofproductie op zee. Een consortium wordt naar verwachting in 2025 geselecteerd voor de realisatie van het project waarvoor een financiële bijdrage (in de vorm van een subsidie) beschikbaar wordt gesteld.

  • Denk mee met de Staatscommissie rechtsstaat

    De Staatscommissie rechtsstaat is ingesteld om te bekijken of de rechtsstaat in Nederland goed werkt. Hierbij kijkt de staatscommissie vooral of het de rechtsstaat lukt burgers goed te beschermen. De commissie zal hierover een onafhankelijk advies uitbrengen aan de regering, het parlement en de rechtspraak. De Staatscommissie rechtsstaat nodigt iedereen uit om via deze website ervaringen te delen en mee te denken over verbeteringen van onze rechtsstaat.

  • Denk opnieuw mee met de Staatscommissie rechtsstaat

    De Staatscommissie rechtsstaat is ingesteld om te bekijken of de rechtsstaat in Nederland goed werkt. De commissie zal hierover een onafhankelijk advies uitbrengen aan de uitvoerende, wetgevende en rechtsprekende macht. Met deze internetconsultatie wil de staatscommissie opnieuw burgers bij haar werk betrekken.

  • Derde wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling op een paar punten aanvullen en verbeteren. In deze regeling staan de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Deze zijn vindbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Een aantal van deze grenzen zijn niet meer actueel. Met deze wijziging worden ze vernieuwd. Let op: in mei 2022 is de Tweede wijzigingsregeling al in consultatie geweest, zie de link hieronder.

  • Derdenbesluit BRP

    Met deze amvb worden vier werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang aangewezen ten behoeve waarvan systematisch gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt. De vier werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang kunt u vinden in de beantwoording van vraag 1 uit het IAK in bijgevoegd document.

  • Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.

  • Differentiatie vliegbelasting

    Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.

  • Digitaal Loket Commissie Toekomst Accountancysector

    De Commissie Toekomst Accountancysector is op 1 januari 2019 ingesteld door de minister van Financiën om, kort gezegd, maatregelen te onderzoeken om de kwaliteit van de wettelijke accountantscontrole duurzaam te verhogen. De Commissie nodigt eenieder uit om via deze website inbreng te leveren voor het werk van de Commissie.

  • digitale radio-omroep laag 6

    Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep.

  • Diplomamodel mbo

    Deze conceptregeling bevat een model en technische veiligheidseisen voor zowel het diploma als de resultatenlijst voor het mbo. De regeling zal naar verwachting per 1 augustus 2012 in werking treden.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms

    Online platforms spelen een steeds belangrijker rol in onze economie en samenleving. Dit leidt tot vraagstukken rond de macht van een aantal platforms. Deze discussienotitie betreft een analyse naar de toepasbaarheid van het mededingingsinstrumentarium in de digitale economie. De consultatie heeft tot doel om deze analyse te toetsen en nut en noodzaak van aanvullende beleidsopties te onderzoeken. Dit document is uitsluitend bedoeld voor discussie en bevat dus geen beleidsinzet.

  • Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

    De houdbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg staat onder druk. Hoewel er al hard wordt gewerkt aan noodzakelijke veranderingen, is er meer nodig om de zorg ook in de toekomst goed te kunnen blijven organiseren. In deze discussienota worden denkbare beleidsopties op het gebied van (1.) preventie & gezondheid, (2.) organisatie & regie en (3.) vernieuwing & werkplezier beschreven. Zodat mensen ook in de toekomst kunnen vertrouwen op goede, betaalbare en toegankelijke zorg.

  • Domein-overstijgende samenwerking

    Met dit wetsvoorstel wordt de samenwerking tussen de inkopende partijen vanuit de verschillende zorgwetten gestimuleerd doordat er voor zorgkantoren financiële ruimte komt om afspraken over de zorgdomeinen heen te maken. Daarnaast maakt dit wetsvoorstel het in bepaalde situaties mogelijk dat de zorgaanbieders, die zorg leveren in de langdurige zorg, in aanvulling op de bekostiging een extra vergoeding voor de geleverde zorg kunnen afspreken.

  • Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp

    Het doel van het wetsvoorstel is om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten doordat er vanuit onderwijs en jeugdhulp niet tijdig een passend aanbod komt. Het voorstel regelt dat de taak voor samenwerkingsverbanden om te zorgen voor een dekkend aanbod explicieter in de wet komt. Ook wordt een verplichting gecreëerd voor samenwerkingsverbanden en voor gemeenten om een gezamenlijke doorbraakaanpak met casusregie vast te leggen om te komen tot een aanbod bij vastgelopen casuïstiek.

  • Eerste aanvullingswet nieuw Wetboek van Strafvordering

    Er komt een nieuw Wetboek van Strafvordering. De twee vaststellingswetten vormen de kern van het nieuwe wetboek.

  • Eerste tranche aanpassing Wpg

    Dit wetsvoorstel is de eerste tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Het creëert een structureel wettelijk kader voor de bestrijding van infectieziekten met pandemisch potentieel, waarbij de betrokkenheid van beide Kamers der Staten-Generaal en de bescherming van grondrechten wettelijk is verankerd.

  • Eerste wijzigingsregeling 2025 Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. 

  • Eerste wijzigingsregeling ministerie van IenW 2024 omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. De ligging van deze grenzen veranderen regelmatig door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Effectiviteit en gewenste mate van Wft bescherming voor zzp-ers en mkb-ers

    Consultatie van belanghebbenden en deskundigen over de effectiviteit en gewenste mate van bescherming van zzp-ers en mkb-ers bij financiële dienstverlening.

  • Eindejaarsregeling 2022

    In de Eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele regelingen.

  • Eindejaarsregeling 2023

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Eindejaarsregeling 2024

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Eisen aan motivering algemeenbelangbesluit

    Dit besluit regelt welke eisen er worden gesteld aan de motivering van een algemeenbelangbesluit dat op basis van de Wet Markt en Overheid wordt genomen. Daarnaast regelt dit besluit ook welke elementen er mee moeten worden genomen in de evaluatie van een algemeenbelangbesluit na 5 jaar. Deze vereisten zijn een codificering van rechterlijke uitspraken.

  • Eisen aan warmtemeters na ingebruikname

    De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van de Regeling gebruik en installatie EU-meetinstrumenten in verband met warmtemeters.

  • Elektriciteits- en gasregeling

    De conceptregeling geeft uitvoering aan de Elektriciteits- en gaswet en het Besluit elektriciteit en gas. De volgende nieuwe onderdelen worden uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, het kwaliteitsborgingssysteem en het bepalen van de windsnelheid en het productieprofiel van een windpark. De windsnelheid en het productieprofiel wordt i.v.m. een andere doorlooptijd apart geconsulteerd. Vervolgens wordt het aan deze regeling toegevoegd.

  • elektronisch deponeren jaarrekening

    Bijna alle organisaties moeten hun jaarrekening bij het handelsregister deponeren. De meesten doen dat via SBR. Een aantal organisaties hoeft nog niet via SBR te deponeren. Dat zijn met name grote bedrijven en hun middelgrote dochterondernemingen. Die uitzondering wordt nu opgeheven.

  • Elektronisch uitwisselen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ)

    In het Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) staat dat sommige gegevensuitwisselingen kunnen worden aangewezen die verplicht elektronisch moeten worden uitgewisseld. Dit conceptbesluit zorgt dat in het Besluit elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Begiz) de overdracht van cliëntgegevens tussen instellingen voor medisch specialistische zorg als aangewezen gegevensuitwisseling wordt gezien. Dit type gegevensuitwisseling moet daardoor gaan voldoen aan de eisen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ).

    Ten slotte kan de cliënt binnen een eigen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) zijn cliëntgegevens inzien. Dit draagt bij aan de juistheid van de gegevens, het samen beslissen met de zorgverlener en het voeren van eigen regie binnen zijn behandelrelatie.

  • Elf standaarden niet meer aanbevelen (lijst aanbevolen standaarden)

    Forum Standaardisatie toetst om elf standaarden niet meer aan te bevelen aan de overheid. In deze openbare consultatie kunt u reageren op het advies van de experts.

  • Energiebesluit (AMvB Energiewet)

    De Tweede Kamer is recent van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de  Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij deze Energiewet hoort ook een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB): het Energiebesluit. Dit Energiebesluit wordt nu geconsulteerd.

  • Energiebesluit (AMvB Energiewet) - faillissementsregeling

    De Tweede Kamer is begin 2023 van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de  Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem.

  • Energiebesparingsplicht Bal

    Actualisatie Energiebesparingsplicht in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), artikel 5.15 Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).

  • Energiebesparingsplicht Bbl

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

  • Energielabel via mijnoverheid

    Deze regeling voorziet in een juridische grondslag in de Regeling Energieprestatie Gebouwen en Omgevingsregeling om de benodigde gegevensverwerkingen te mogen uitvoeren om het energielabel te verstrekken aan de eigenaar van het gebouw waarvoor het energielabel is afgegeven en aan personen die hun woonadres hebben in dat gebouw.

  • Energiewet

    Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.

  • Enkele wijzigingen van specifieke renteaftrekbeperkingen in de Wet Vpb 1969

    Rente is in beginsel aftrekbaar van de winst. De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) kent echter enkele specifieke renteaftrekbeperkingen om ongewenste vormen van grondslaguitholling door renteaftrek tegen te gaan. Met de voorgenomen wijzigingen wordt gevolg gegeven aan enkele toezeggingen in de kabinetsreactie op de initiatiefnota van de leden Groot en Nijboer ‘Private equity: einde aan de excessen’.

  • Erkende maatregelenlijst (EML) en terugverdientijdmethodiek glastuinbouwsector

    De bestaande energiebesparingsplicht wordt aangescherpt, waardoor ook inrichtingen waarop het kostenvereveningssysteem reductie CO₂-emissies (hierna: CO₂-sectorsysteem) voor de glastuinbouw ziet, per 1 juli 2023 onder deze verplichting vallen. Deze regeling wijzigt de activiteitenregeling milieubeheer in verband met deze actualisatie. In bijlage 10c zijn de erkende maatregelen voor verduurzaming van het energiegebruik opgenomen, waarmee door deze inrichtingen invulling kan worden gegeven aan de verplichting tot verduurzaming van het energiegebruik (energiebesparingsplicht). In bijlage 10d zijn de methoden voor deze inrichtingen voor de bepaling van de terugverdientijd en de berekening van de emissie van kooldioxide opgenomen, waarbij bij in de bestaande methode voor het bepalen van de terugverdientijd een onderdeel over warmtekrachtkoppeling-installaties (WKK-installaties) is toegevoegd.

  • Europees bevel tot conservatoir beslag

    Het voorstel van de Europese Commissie stelt een nieuwe en zelfstandige Europese procedure voor grensoverschrijdend conservatoir beslag op bankrekeningen in, die als alternatief moet bestaan voor de nationale procedures.

  • Evaluatiewet bestuursrechtelijke geldschuldenregeling Awb

    Dit wetsvoorstel bevat twee voorstellen tot wijziging van titel 4.4 Awb: - Bestuursorganen krijgen de mogelijkheid om de betaling van voorschotten op te schorten als daarvoor goede redenen zijn. - De positie van derden bij de inning van verbeurde dwangsommen wordt versterkt door de verjaringstermijn van verbeurde dwangsommen op te schorten. Deze wijzigingen vloeien voort uit de evaluatie van de geldschuldentitel van de Awb.

  • Evaluatiewet Wkkgz

    Het voornaamste doel van het wetsvoorstel is om de positie van cliënten te versterken, met name in procedures bij geschilleninstanties in de zorg.  Uit een verdiepend onderzoek naar de geschilleninstanties blijkt dat de positie van de cliënt nog niet sterk genoeg is. Daarnaast heeft het wetsvoorstel als doel te verduidelijken dat samenwerking onderdeel is van goede zorg. Dit is belangrijk omdat samenwerking in de zorg niet meer weg te denken is. Ten slotte is het doel dat de IGJ haar toezicht efficiënter kan inrichten.

  • Evaluatiewet WNT

    Op 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. In 2015 is de wet voor het eerst integraal geëvalueerd. Met het wetsvoorstel Evaluatiewet WNT worden verschillende verbetermaatregelen geïmplementeerd die voortvloeien uit de eerste wetsevaluatie.

  • Evaluatiewet Wvggz en Wzd

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen. 

  • Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio

    Met het experiment kwalificatiestructuur: ruimte voor de regio wordt ruimte geboden aan mbo-instellingen om in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven het onderwijs nadrukkelijker aan te laten sluiten op de vraag vanuit de regio. Tevens heeft het experiment tot doel om het eigenaarschap onder docenten(teams) over de inhoud van het onderwijs te vergroten

  • Experiment met een nieuw type stembiljet

    Het wetsvoorstel voorziet erin dat bij toekomstige verkiezingen kan worden geëxperimenteerd met een nieuw type model stembiljet in het stemlokaal.

  • Experimentbesluit BRP dataminimalisatie

    Dit besluit regelt een experiment in de Basisregistratie Personen (BRP). Met een technische vernieuwing wordt de toegang van (overheids)organisaties tot persoonsgegevens beperkt tot de minimaal noodzakelijke informatie over iemand. Dit wordt ook wel ‘dataminimalisatie’ genoemd.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Experimenteerwet zelfrijdende auto

    De regering wil experimenten faciliteren met voertuigen waarbij systemen de rijtaak tijdelijk of compleet overnemen van de mens. Uiteindelijk zullen deze experimenten leiden tot permanente regelgeving voor de zelfrijdende auto. Omdat de zelfrijdende auto nog volop in ontwikkeling is en het nog onbekend is hoe de zelfrijdende auto er in de toekomst uit zal zien, zullen zelfrijdende auto's eerst door middel van experimenten op de openbare weg worden toegelaten.

  • Experimenten met een nieuw stembiljet

    De AMvB voorziet erin dat bij toekomstige verkiezingen kan worden geëxperimenteerd met een nieuw type model stembiljet in het stemlokaal.

  • Experimenten-AMvB Elektriciteitswet 1998 en Gaswet

    Sinds de inwerkingtreding van het Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking hebben meer actoren dan coöperaties en verenigingen uit de energiesector verzocht om experimenteerruimte. Daarbij is de wens geuit andere experimenten dan uitsluitend ten behoeve van decentrale en duurzame energie mogelijk te maken. De Wet Voortgang Energietransitie (VET) voorziet en waarvoor dit besluit nadere uitvoeringsvoorschriften stelt.

  • Experimentenbesluit BRP

    Dit besluit regelt twee experimenten in de basisregistratie personen (BRP).

  • Experimentenwet gemeenten

    Ter bevordering van een innovatieve aanpak van maatschappelijke opgaven heeft het kabinet een experimentenwet aangekondigd op grond waarvan een aantal specifiek aangewezen gemeenten gedurende een vooraf vastgestelde periode in de gelegenheid wordt gesteld om in afwijking van bestaande regelgeving te experimenteren met een alternatieve, innovatieve aanpak.

  • Experimentenwet rechtspleging

    Het conceptwetsvoorstel biedt een wettelijke grondslag voor experimenten met innovatieve gerechtelijke procedures. Bij algemene maatregel van bestuur zal bij wijze van experiment tijdelijk kunnen worden afgeweken van de wetgeving over procederen bij de burgerlijke rechter. Afwijking wordt mogelijk van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de Wet op de rechterlijke organisatie, de Faillissementswet, de Wet griffierechten burgerlijke zaken en de Wet op de rechtsbijstand.

  • Ficobesluit I

    Conceptbesluit fico I ter implementatie van de richtlijn fico I.

  • Filmauteurscontractenrecht

    Mogelijke nota van wijziging inzake artikel 45d Auteurswet (wetsvoorstel auteurscontractenrecht)

  • Financiële regeling handelsregister BES 2021

    In de ontwerpregeling Financiële regeling handelsregister BES 2021 worden de bedragen vastgesteld voor verschillende handelingen betreffende het handelsregister en het uitvoeren van de taken van de Kamers.

  • Fink

    Hoe kan informatie over de financierbaarheid van het midden- en kleinbedrijf worden verbeterd, gestandaardiseerd en ontsloten? Deze vraag staat centraal in de pilot Fink, die voortvloeit uit het Aanvullend Actieplan Mkb-financiering van 2014. In september 2015 is de pilot van start gegaan met de lancering van de website www.financieringslink.nl. De pilot loopt tot september 2016. De consultatie richt zich op de toekomst van Fink.

  • Fiscale uitvoeringsregelingen Wet toekomst pensioenen

    Met de Wet toekomst pensioenen wordt onder andere het fiscale kader voor pensioenen gewijzigd. Dit wetsvoorstel is op 30 maart 2022 naar de Tweede Kamer gezonden. In dat wetsvoorstel wordt voorgesteld de fiscale verschillen tussen de tweede pensioenpijler (werknemerspensioen) en de derde pensioenpijler (individuele pensioenvoorzieningen voor bijvoorbeeld ondernemers of werknemers zonder pensioenregeling), waar mogelijk en wenselijk op te heffen. Met de uitvoeringsregelingen die hier ter consultatie voorliggen, wordt hier onder andere invulling aan gegeven. Het kabinet onderzoekt in hoeverre de fiscale regels voor lijfrenten waarin wordt doorbelegd na de ingangsdatum kunnen worden geharmoniseerd met de regels die gelden voor pensioenen waarin wordt doorbelegd na de ingangsdatum. De toelichting op de beoogde wijziging is daarin opgenomen. De reacties op de consultatie zullen bijdragen aan de definitieve tekst van de regeling.

  • Fiscale verzamelwet 2024

    Fiscale wetgeving is aan maatschappelijke veranderingen onderhevig en moet daarom in sommige gevallen aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook wordt een aantal beleidsbesluiten gecodificeerd en zijn wijzigingen voor de BES-eilanden opgenomen in deze fiscale verzamelwet. Verder loopt er een separaat wetsvoorstel mee. Dit is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst.

  • Fiscale verzamelwet 2025

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Flex-e

    Om grootverbruikers te ondersteunen om hun elektriciteitsverbruik te flexibiliseren en daarmee de effecten van netcongestie voor afname te verminderen, is de Ministeriële Regeling Flexibel elektriciteitsverbruik (Flex-e) in ontwikkeling. In deze internetconsultatie wordt de concept regeling Flexibel Elektriciteitsverbruik ter consultatie voorgelegd.

  • Flexpoolregeling derde tranche (ondersteuning ambtelijke capaciteit woningbouw)

    Deze consultatie betreft een Specifieke Uitkering (SPUK) flexibele inzet ondersteuning woningbouw (derde tranche). Met deze SPUK-regeling worden financiële middelen verstrekt aan provincies, bedoeld voor het aantrekken van extra capaciteit en expertise om de snelheid van woningbouwprojecten te bevorderen. Ook werkzaamheden in het kader van herstructurering, woonzorgvisies en het aanpakken van de leefbaarheid op vakantieparken vallen onder de doelstelling.

  • FM-gedragslijn 2021

    Naar aanleiding van de motie Weverling en Sjoerdsma en in dialoog met de commerciële omroepsector en nieuwkomers is gesproken over onder meer de wens om tot meer flexibele regels te komen omtrent netverbetering. De uit de Dialoogsessies voorvloeiende afspraken zijn neergelegd in de FM-gedragslijn 2021.

  • Frequentieveiling 3,5 GHz 2023

    In 2023 zal de veiling van de vergunningen voor het gebruik van de 3,5 GHz-frequenties plaatsvinden. Ter voorbereiding daarop worden de benodigde besluiten, regelingen en beschikkingen die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van deze veiling openbaar geconsulteerd.

  • Frequentieveiling 3,5 GHz-band

    In 2022 zal de veiling van de vergunningen voor het gebruik van de 3,5 GHz-frequenties plaatsvinden. Ter voorbereiding daarop worden de benodigde besluiten, regelingen en beschikkingen die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van deze veiling openbaar geconsulteerd.

  • Functioneel toepassingsgebied IPv6 verduidelijken (standaard voor veiliger internet)

    Forum Standaardisatie toetst of het toepassingsgebied voor IPv6 op de 'pas toe of leg uit'-lijst van het Forum Standaardisatie kan worden verduidelijkt. Daarbij wordt tevens getoetst of de benaming op de lijst kan worden verduidelijkt en gewijzigd van "IPv6 en IPv4" naar "IPv6". In deze openbare consultatie kunt u reageren op het advies van de experts die betrokken waren bij het expertonderzoek voor deze toetsing.

  • Garantstellingsregeling curatoren 2023

    De garantstellingsregeling curatoren maakt het mogelijk dat een curator onderzoek kan doen naar de oorzaak van een faillissement, waarbij mogelijk sprake is van fraude of wanbeleid. Soms blijft er in een faillissement niet genoeg geld over om dit onderzoek uit te voeren. De curator kan dan gebruik maken van de garantstellingsregeling curatoren (GSR).