Zoekresultaat
3061 resultaten
U heeft gezocht op:
-
Implementatiewet gewijzigde Kaderrichtlijn afvalstoffen
Op 30 mei 2018 is door de EU de Richtlijn (EU) 2018/851 tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG betreffende afvalstoffen aangenomen (ook wel de Kaderrichtlijn afvalstoffen (KRA) genoemd). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wet voor om deze richtlijn te implementeren in Nederlandse regelgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet Milieubeheer (Wm).
-
Implementatiewet herziene detacheringsrichtlijn
Met het wetsvoorstel wordt de herziene detacheringsrichtlijn geïmplementeerd, die tot doel heeft een nieuwe en betere balans te vinden tussen enerzijds het bevorderen van het vrij verrichten van diensten in de Europese Unie en het zorgen voor een gelijk speelveld, en anderzijds de bescherming van de rechten van gedetacheerde werknemers, waaronder met name de bescherming van de arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden van deze werknemers.
-
Implementatiewet herziene richtlijn betaaldiensten
Dit wetsvoorstel implementeert richtlijn nr. 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende betalingsdiensten in de interne markt, houdende wijziging van de Richtlijnen 2002/65/EG, 2009/110/EG en 2013/36/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 en houdende intrekking van Richtlijn 2007/64/EG (hierna: PSD II of de richtlijn).
-
Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet
De Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet implementeert de Richtlijn (EU) 2023/2225 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (ook bekend als de Consumer Credit Directive II, de ‘CCDII’). U kunt uw mening geven over de conceptregeling en de concept-memorie van toelichting. Daarnaast wordt in het Consultatiedocument private lease uw mening gevraagd over mogelijke regulering van bepaalde private-leaseovereenkomsten.
-
Implementatiewet kapitaalvereisten 2020
Dit ontwerpwetsvoorstel bevat wijzigingen van de Wet op het financieel toezicht (Wft) ter implementatie van de Richtlijn 2019/878/EU (CRD-V) en de Verordening (EU) 2019/876 (CRR-II) met betrekking tot kapitaalvereisten voor banken en beleggingsondernemingen.
-
Implementatiewet kapitaalvereisten 2026
Richtlijn 2013/36/EU, beter bekend als CRD (Capital Requirements Directive), bevat het Europese kader voor toezicht op banken. Deze richtlijn is onlangs aangepast door Richtlijn (EU) 2024/1619, beter bekend als CRD VI. Deze richtlijn bevat onder meer:
-
Implementatiewet MCD
Consultatie van het voorstel van wet ter implementatie van de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten met betrekking tot voor bewoning bestemde onroerende goederen 2014/17/EU
-
Implementatiewet Omnibus II-richtlijn
Dit wetsvoorstel maakt onderdeel uit van de implementatie van de Omnibus II-richtlijn. Het wijzigt de Wet op het financieel toezicht, de Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II en de Implementatiewet richtlijn financiële conglomeraten. Beoogde inwerkingtredingsdatum is 31 maart 2015; de bepalingen moeten worden toegepast vanaf 1 januari 2016. De Omnibus II-richtlijn wordt waarschijnlijk 22 mei aanstaande gepubliceerd. Vooralsnog is een link naar het laatst bekende concept opgenomen.
-
Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden
Concept wetsvoorstel houdende regels met betrekking tot de registratie van uiteindelijk belanghebbenden (Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden)
-
Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies
Dit wetsvoorstel strekt tot implementatie van de verplichting tot het bijhouden en centraal registreren van informatie over uiteindelijk belanghebbenden (ultimate beneficial owners) van trusts en soortgelijke juridische constructies. Deze verplichting vloeit voort uit de gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn.
-
implementatiewet richtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen
Dit wetsvoorstel strekt tot implementatie van richtlijn nr. 2014/56/EU betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen. Tevens worden aanpassingen voorgesteld in verband met de introductie van een bijbehorende Verordening (EU) nr. 537/2014 betreffende specifieke eisen voor de wettelijke controles van financiële overzichten van organisaties van openbaar belang.
-
Implementatiewet richtlijn energie-efficiëntie
Dit wetsvoorstel zet de Europese richtlijn energie-efficiëntie (2012/27/EU) om in Nederlandse wetten. In dit wetsvoorstel is, conform vaststaand kabinetsbeleid, ten opzichte van de richtlijn geen aanvullend nationaal beleid opgenomen. Het wetsvoorstel wijzigt de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie, de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet.
-
Implementatiewet richtlijn financiële congomeraten I
Het wetsvoorstel dient ter uitvoering van de richtlijn financiële conglomeraten I (2011/89/EU). Deze richtlijn brengt een aantal, in hoofdzaak technische wijzigingen aan in het toezicht op financiële conglomeraten.
-
Implementatiewet richtlijn gedekte obligaties
Het wetsvoorstel strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2019/2126 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties en tot wijziging van de Richtlijnen 2009/65/EG en 2014/59/EU (PbEU 2009, L 328) (de richtlijn gedekte obligaties).
-
Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsondernemingen
Het wetsvoorstel Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsonderneming implementeert richtlijn (EU) 2021/338. Doel van de richtlijn is de gevolgen van de COVID-19 pandemie te mitigeren door onnodig belastende informatieverplichtingen voor beleggingsondernemingen weg te nemen en het huidige regime voor positielimieten en positiebeheerscontroles voor grondstoffenderivaten te herzien.
-
Implementatiewet richtlijn herstructurering en insolventie
Met dit wetsvoorstel wordt de Europese richtlijn betreffende herstructurering en insolventie geïmplementeerd. De richtlijn vereist dat ondernemingen met financiële moeilijkheden toegang hebben tot een stelsel waarmee zij hun schulden kunnen herstructureren. Daarnaast moeten insolvente ondernemers (natuurlijke personen) een tweede kans kunnen krijgen in de vorm van een volledige kwijtschelding van hun schulden. Ook bevat de richtlijn regels om insolventieprocedures efficiënt te laten verlopen.
-
Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid
Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Implementatiewet richtlijn kapitaalvereisten (CRD IV)
Recent is een akkoord bereikt door de Raad van Ministers van Financiën en het Europees Parlement inzake het Europese kapitaaleisenraamwerk voor banken en beleggingsondernemingen (CRD4). CRD4 omvat een richtlijn en verordening, die de kapitaaleisenrichtlijnen CRD2 en CRD3 vervangen. Voor omzetting in nationale wetgeving is reeds een wetsvoorstel opgesteld, dat is gebaseerd op dit akkoord. Dit betekent dat na officiële publicatie van CRD4 het voorstel op technische punten wordt aangepast.
-
Implementatiewet richtlijn kredietservicers en kredietkopers
Het wetsvoorstel implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167 inzake kredietservicers en kredietkopers. Het voorstel introduceert in de Wet op het financieel toezicht een vergunningplicht en doorlopend toezicht voor partijen die niet-renderende kredietovereenkomsten servicen (kredietservicers). Ook worden eisen aan kredietkopers gesteld, de partijen die niet-renderende kredietovereenkomsten overnemen van een bank. Tot slot bevat het voorstel enkele wijzigingen van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten
Het wetsvoorstel implementeert de richtlijn (EU) 2023/2673 van 22 november 2023 wat betreft op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten (DMFSD). Het wetsvoorstel regelt dat enkele financiële producten die zijn uitgezonderd van de regels uit de Wet op het financieel toezicht (bijvoorbeeld kortlopende kredieten), wel onder de regels over verkoop op afstand vallen en onder de regels voor verkoop buiten de verkoopruimte. Verder bepaalt het wetsvoorstel dat een consument een overeenkomst op afstand eenvoudig moet kunnen ontbinden met behulp van een online ontbindingsfunctie.
-
Implementatiewet richtlijn privaatrechtelijke handhaving mededingingsrecht
Het voorontwerp strekt tot omzetting van de richtlijn 2014/104/EU van het Europees parlement en de Raad van 26 november 2014 betreffende bepaalde regels voor schadevorderingen volgens nationaal recht wegens inbreuken op de bepalingen van het mededingingsrecht van de lidstaten en van de Europese Unie (PbEU L 349/1; de richtlijn privaatrechtelijke handhaving mededingingsrecht).
-
Implementatiewet richtlijn prudentieel toezicht beleggingsondernemingen
Concept wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/2034 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende het prudentiële toezicht op beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314) en tot uitvoering van verordening (EU) 2019/2033 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende prudentiële vereisten voor beleggingsondernemingen (PbEU 2019, L 314)
-
Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten
Het voorontwerp zet de richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten om in het Nederlandse recht. De richtlijn verplicht de lidstaten een collectieve schadevergoedingsactie voor consumenten in te voeren. De richtlijn stelt aan deze actie enkele inhoudelijke eisen en voorwaarden, bijvoorbeeld voor de financiering van de actie. De richtlijn regelt ook dat iedere lidstaat een lijst moet opstellen met organisaties die collectieve acties kunnen beginnen in een andere lidstaat.
-
Implementatiewet toegang basisbankrekening
Dit voorstel strekt tot implementatie van de richtlijn nr. 2014/92/EU van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende de vergelijkbaarheid van de in verband met betaalrekeningen aangerekende vergoedingen, het overstappen naar een andere betaalrekening en de toegang tot betaalrekeningen met basisfuncties (PbEU 2014, L 257) (hierna: de betaalrekeningenrichtlijn).
-
Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten
De consultatie betreft de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften. Deze wet betreft implementatie van Richtlijn (EU) 2019/882. Deze richtlijn heeft tot doel een bijdrage te leveren aan het goed functioneren van de interne markt door onderlinge aanpassing van de wet- en regelgeving van de lidstaten inzake de toegankelijkheidsvoorschriften voor bepaalde producten en diensten. Achterliggend doel is het vergroten van de maatschappelijke deelname van personen met een beperking.
-
Implementatiewet verliesabsorptie- en herkapitalisatiecapaciteit banken en beleggingsondernemingen
Dit wetsvoorstel bevat wijzigingen van de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet ter implementatie van de richtlijn verliesabsorptie- en herkapitalisatiecapaciteit
-
Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn
Concept wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141), alsmede in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).
-
Implementatiewet wijziging richtlijn icbe's
Consultatie van het wetsvoorstel ter implementatie van de wijziging van de richtlijn icbe's (PbEU 2014, L 257).
-
Implementatiewet wijziging richtlijn transparantie
Consultatie van het wetsvoorstel ter implementatie van de wijziging van de richtlijn transparantie (2013/50/EU).
-
Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn
Ter consultatie wordt voorgelegd een concept wetsvoorstel waarmee een groot deel van de bepalingen van richtlijn 2018/843 worden geïmplementeerd. Deze richtlijn wijzigt de vierde anti-witwasrichtlijn.worden geïmplementeerd.
-
Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering
Dit voorontwerp zet de zesde Europese richtlijn motorrijtuigenverzekering om in Nederlands recht. Lidstaten moeten er op grond van deze richtlijn voor zorgen dat er een orgaan is dat slachtoffers van een ongeval compenseert als de verzekeraar van het motorrijtuig failliet is. Daarnaast staat deze richtlijn het lidstaten toe om de verzekeringsplicht, die nu in beginsel geldt voor alle motorrijtuigen, af te schaffen voor bepaalde voertuigen, zoals lichte elektrische voertuigen.
-
Implementatiewetsvoorstel Richtlijn auteursrecht in de digitale eengemaakte markt
Op 17 mei is de Richtlijn (EU) 2019/790 inzake auteursrechten en naburige rechten in de digitale eengemaakte markt en tot wijziging van Richtlijnen 96/9/EG en 2001/29/EG gepubliceerd (PbEU 2019, L 130). De uiterste datum waarop die richtlijn in Nederlands recht moet zijn omgezet is 7 juni 2021. In het kader van de omzetting van de richtlijn worden de Auteurswet, de Wet op de naburige rechten en de Databankenwet gewijzigd.
-
Implementatiewetsvoorstel richtlijn modernisering consumentenbescherming
Met dit wetsvoorstel wordt de Richtlijn (EU) 2019/2161 wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Unie geïmplementeerd. Deze richtlijn beoogt een betere handhaving van consumentenregels. Daarnaast worden deze regels gemoderniseerd zodat zij beter geschikt zijn voor nieuwe, met name digitale, ontwikkelingen.
-
Implementatiewetsvoorstel Richtlijn online omroepdiensten
Dit wetsvoorstel strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2019/789 van 17 april 2019 tot vaststelling van voorschriften inzake de uitoefening van auteursrechten en naburige rechten die van toepassing zijn op bepaalde online-uitzendingen van omroeporganisaties en de doorgifte van televisie- en radioprogramma's en tot wijziging van Richtlijn 93/83/EEG van de Raad. De implementatiedeadline is 7 juni 2021. Het wetsvoorstel wijzigt de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten.
-
Implementatiewetsvoorstel richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud
Met dit wetsvoorstsel worden twee Europese consumentenrechten richtlijnen geïmplementeerd. De richtlijnen regelen o.a. dat consumenten zowel voor digitale inhoud (bijv. games, applicaties), digitale diensten (bijv. streaming) als voor goederen met een digitaal element (bijv. een smart TV) recht krijgen op (veiligheids-)updates zolang zij die redelijkerwijs mogen verwachten. Ook wordt de duur van de omkering van de bewijslast ten gunste van de consument verlengd van zes maanden naar één jaar.
-
Indexering maximum tarieven taxi 2018
Sinds 2010 worden de maximumtarieven voor taxivervoer jaarlijks door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geïndexeerd. Sinds 2017 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Aanleiding hiervoor was de evaluatie van de tariefstructuur in de taxisector, waarover de Tweede Kamer bij brief van 16 juni 2016 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2015–2016, 31 521, nr. 100.) is geïnformeerd. Het streven is de regeling in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2018.
-
Indexering maximumtarieven taxivervoer 2019
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de indexering van de maximumtarieven voor taxivervoer voor. Dit gebeurt sinds 2010, en sinds 2017 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de Landelijke Tarievenindex (LTI). De keuze voor deze index volgt uit de evaluatie van de tariefstructuur in de taxisector, waarover de Tweede Kamer per brief in 2016 is geïnformeerd (Kamerstuk 31521 nr. 100). Het streven is de regeling in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2019.
-
Indexering maximumtarieven taxivervoer 2020
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de indexering van de maximumtarieven voor taxivervoer voor. Dit gebeurt sinds 2010, en sinds 2017 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Het streven is de regeling in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2020.
-
Indexering tarieven 2018 Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen tot wijziging - per 1 januari 2018 - van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen. In afwachting van de herzienining tarievenstelsel (verwachting was voorjaar 2017), zijn de tarieven voor het laatst geïndexeerd (inflatiecorrectie) per 1 januari 2016. Aangezien er nog geen herziening is, is besloten de tarieven met een inflatiecorrectie aan te passen voor de jaren 2016 en 2017.
-
Informatieplicht energiebesparing Bal
Het Activiteitenbesluit milieubeheer is per 2 mei 2019 aangepast. Deze wijzigingen, waarmee de informatieplicht energiebesparing geïntroduceerd werd, waren indertijd niet opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna: Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (hierna: Bbl). Met deze technische omzetting van de bestaande bepalingen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer wordt bedoelde informatieplicht alsnog in het Bal en dus in de omgevingswetsystematiek opgenomen.
-
Informatieplicht luchthavens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet luchtvaart. Aanleiding is de maatschappelijke vraag om meer regie van de minister op o.a. luchthaven Schiphol. Hiervoor is een versterking van de informatiepositie van het ministerie nodig. In de Luchtvaartnota en Uitvoeringsagenda is opgenomen dat er hiervoor een informatieplicht voor luchthavens moet komen, ook voor burgerluchtvaart op militaire luchthavens.
-
Informeren gemeenten over detentie voor de re-integratie van ex-gedetineerden
Dit besluit regelt dat aan gemeenten kan worden gemeld wanneer iemand vastzit en wanneer deze weer terugkeert in de betreffende gemeente. Dit brengt gemeenten in positie hun ondersteunende en coördinerende rol bij de re-integratie van ex-gedetineerden actief in te vullen. De justitiële gegevens die kunnen worden verstrekt zijn persoonsidentificerende gegevens en de datum en wijze waarop de vrijheidsbeneming is aangevangen en beëindigd.
-
Inframarginale elektriciteitsheffing
Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.
-
Ingebruiknamebesluit Besluit bouwwerken leefomgeving
In dit besluit worden enkele wijzigingen aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aangebracht. De wijziging omvat het regelen van een ingebruiknamebesluit en een verduidelijking van de samenhang tussen de vergunningplicht en vergunningvrije bouwactiviteiten.
-
Initiatiefwet Gijs van Dijk tot het recht op onbereikbaarheid
Werkgevers moeten de risico’s van continue bereikbaar zijn in kaart brengen en daarbij, in samenspraak met werknemers, maatregelen nemen om de nadelige gevolgen van het altijd bereikbaar zijn te voorkomen. Iedereen moet namelijk zeker kunnen zijn van ongestoorde vrije tijd
-
Initiatiefwet Hijink afschaffing eigen risico
Het verplicht eigen risico binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) zorgt ervoor dat de kosten van de zorg voor een groter deel worden gedragen door mensen die veel zorg nodig hebben. Dit maakt dat mensen die met meer gezondheidsproblemen kampen ook nog eens financieel een zwaardere last dragen dan mensen die het geluk hebben gezond te zijn. Het is daarmee praktisch een boete op ziek zijn. Dit is oneerlijk, aangezien mensen met gezondheidsproblemen maar een beperkte invloed hebben op hoeveel zorg zij nodig hebben.
-
Initiatiefwet Van Weyenberg tot vergroten inspraak deelnemers pensioen over uitsluitingenbeleid en verantwoord beleggingsbeleid
Verantwoordingsorganen en belanghebbendenorgaan bij pensioenfondsen krijgen een goedkeuringsrecht op het uitsluitingenbeleid van het pensioenfonds en een adviesrecht op het verantwoord beleggingsbeleid. Het beleggingsbeleid zal hierdoor beter gaan corresponderen met de voorkeuren van de deelnemer.
-
Initiatiefwet vergroten beslissingsruimte gemeenten bij terugvordering bijstand
Deze initiatiefwet geeft gemeenten meer beleidsvrijheid om te beslissen of zij bijstand terugvorderen en een boete opleggen bij schending van de inlichtingenplicht. Op dit moment zijn gemeenten verplicht tot terugvordering en boete bij schending van de inlichtingenplicht, ook als dit onbedoeld was. Dit zorgt voor schrijnende situaties. De menselijke maat ontbreekt. Deze initiatiefwet geeft gemeenten de ruimte om zelf een afweging te maken, door een kan-bepaling te maken van de verplichtingen.
-
Initiatiefwetsvoorstel hatecrimes
Invoering discriminatoir oogmerk als strafverzwarende omstandigheid
-
Initiatiefwetsvoorstel invloed van zorgverleners
Zorgverleners invloed geven op beslissingen die de dagelijkse praktijk van de zorgverlening raakt en op zorginhoudelijk beleid van de organisatie met als doel het verbeteren van de kwaliteit van zorg.
-
Initiatiefwetsvoorstel strafbaar stellen publicatie beelden van slachtoffers
Initiatiefwetsvoorstel van de leden Van Toorenburg (CDA), Kuiken (PvdA) en Van den Berge (GroenLinks) dat de strafbaarstelling beoogt van de publicatie van beelden van personen die hulp behoeven of van overledenen.
-
Innovatiewet Strafvordering
Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van een enkele onderdelen van het Wetboek van Strafvordering met het oog op bevordering van innovatie binnen het strafprocesrecht. Die innovatie is gericht op de modernisering van het Wetboek van Strafvordering.
-
Inrichtingen en Activiteitenbesluit BES
(For English, see documents below). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in nauwe samenwerking met de openbare lichamen, het Inrichtingen- en activiteiten besluit BES voor. Het besluit stelt milieuregels voor bedrijven, ter bescherming van de leefomgeving op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij bepaalt de zwaarte van de milieubelasting of het bedrijf zich alleen aan de algemene regels moet houden, een melding moet doen, of een vergunning moet aanvragen.
-
Inspraak op milieueffectrapport levensduurverlenging Doel 1 en Doel 2 in België
De Belgische federale overheid bereidt de levensduurverlenging van 2015 tot en met 2025 voor van de reactoren Doel-1 en Doel-2 van de kerncentrale in Doel. Hiervoor heeft ze grensoverschrijdende inspraak opengesteld op het milieueffectrapport (MER). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt via deze internetconsultatie de inspraakmogelijkheid in België. Het MER bestaat uit twee rapporten en omschrijft de milieueffecten van deze levensduurverlenging.
-
Inspraakverplichtingen Kernenergiewet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Kernenergiewet voor. Dit is een van de maatregelen om uitvoering te geven aan de aanbeveling van het Nalevingscomité bij het Verdrag van Aarhus van 4 oktober 2018. Die aanbeveling is, dat Nederland de noodzakelijke wettelijke, regulerende en bestuurlijke maatregelen neemt om bij aanpassingen van de duur van een nucleaire activiteit te voldoen aan de inspraakverplichtingen van het Verdrag van Aarhus.
-
Instelling Keuringsdienst roodvleesslachterijen
De roodvleeskeuring in Nederland wordt nu uitgevoerd door de private organisatie KDS. KDS handelt in opdracht van de NVWA. De roodvleeskeuring is een cruciale stap in de borging van de publieke belangen volksgezondheid en voedselveiligheid. Aan de borging van deze belangen mogen geen concessies worden gedaan. Deze wetswijziging beoogd dan ook de publieke inbedding van de post mortem (PM) keuringswerkzaamheden, die KDS momenteel uitvoert, in een op te richten Keuringsdienst roodvleesslachterijen.
-
Instellingswet Adviescollege toetsing regeldruk
Dit wetsvoorstel regelt de instelling van een permanent adviescollege, dat zich richt op de toetsing van voorgenomen regelgeving ten aanzien van de transparantie van regeldrukeffecten. In grote lijnen komt dit overeen met wat het huidige Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) doet. Dat adviescollege is echter tijdelijk; per 1 december loopt de termijn af. Deze kan niet verlengd worden.
Het nieuwe adviescollege krijgt er een aantal taken bij, waarvan het adviseren over beleidsvisies en een rol bij bij EU-wetgeving de belangrijkste zijn. -
Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad
-
Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs
Consultatie betreffende de inpassing van het leerwegondersteunend onderwijs (hierna: lwoo) en praktijkonderwijs (hierna: pro) in het stelsel van passend onderwijs. Op de website www.passendonderwijs.nl is meer te lezen over passend onderwijs.
-
Integratiewet Awgb
De Integratiewet Awgb voegt de belangrijkste wetten op het gebied van gelijke behandeling samen tot één wet, de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb). Verder worden door middel van de Integratiewet Awgb enige wijzigingen doorgevoerd, die voortvloeien uit de evaluatie van de Awgb of die tegemoetkomen aan bezwaren van de Europese Commissie tegen de formulering van enkele huidige Nederlandse wettelijke bepalingen.
-
Interimwet veedichte gebieden
Dit wetsvoorstel bevat instrumenten om maatregelen te nemen voor gebieden die te kampen hebben met negatieve gevolgen van de aanwezige, omvangrijke veehouderij voor de kwaliteit van de leefomgeving
-
internationale misdrijven
Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van het wetsvoorstel ter verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van verdachten van internationale misdrijven
-
Internetconsultatie mondiale gezondheidsstrategie
Op 20 april 2022 presenteerde de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) haar advies 'Fundament voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie' aan de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de Tweede Kamer. Het AIV-advies bevat bouwstenen voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie en stelt drie prioriteiten: 1) versterking van gezondheidsstelsels; 2) pandemische paraatheid; 3) nationale en internationale coherentie.
-
Internetconsultation Global Health Strategy
On April 20, 2022, the Advisory Council on International Affairs (AIV) presented her advice ‘Fundament voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie' - A Framework for a Dutch Global Health Strategy, to the Dutch Parliament Committee on Foreign Aid and Trade. The AIV advice included building blocks for a Dutch Global Health Strategy and stipulates three priorities: 1) health systems strengthening; 2) pandemic preparedness and response; 3) national and international coherence.
-
Interventiewet
Het ontwerpwetsvoorstel voorziet in een aanvulling van het wettelijke instrumentarium van de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet. Doel van deze aanvulling is om de interventiemogelijkheden ten aanzien van financiële ondernemingen uit te breiden.
-
Intrekkingswet Zondagswet
De Zondagswet regelt de zondagsrust in Nederland. Voorgesteld wordt om deze wet in te trekken. Dat betekent dat het voortaan aan gemeenten is om de zondagsrust te beschermen, en niet meer aan het rijk.
-
Introductie conservatoire afname van celmateriaal voor DNA-onderzoek
De Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden regelt dat celmateriaal – meestal wangslijm – wordt afgenomen van personen die wegens ernstige misdrijven zijn veroordeeld tot vrijheidsbenemende sancties of taakstraffen. Met dat celmateriaal wordt een DNA-profiel opgesteld, dat wordt opgeslagen in de DNA-databank voor strafzaken. Op die manier kan worden onderzocht of deze personen eerder strafbare feiten hebben gepleegd waarbij celmateriaal van de dader is achtergelaten. Ook kan bij toekomstige strafbare feiten waarbij celmateriaal van de dader wordt achtergelaten, worden onderzocht of het DNA-profiel van de verdachte van dat feit in de DNA-databank is opgenomen.
-
Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo
In het mbo wordt het mogelijk gemaakt dat met een afgelegd Staatsexamen Nt2 op het juiste niveau, vrijstelling kan worden aangevraagd. Tevens wordt het mogelijk binnen de mbo opleiding het Staatsexamen Nt2 af te leggen als alternatief examen voor het examenonderdeel Nederlands. Voor beide opties geldt dat dit alleen mogelijk is voor studenten die Nederlands niet sinds hun vroege jeugd hebben aangeleerd.
-
Inventarisatie belastingconstructies
Het kabinet wil opmerkelijke belastingconstructies aanpakken. Het ministerie van Financiën is hiervoor een project gestart, waarbij naar het gehele belastingstelsel wordt gekeken. In de eerste fase worden de opmerkelijke belastingconstructies in kaart gebracht. Onderdeel hiervan is deze internetconsultatie, waar iedereen wordt opgeroepen opmerkelijke constructies aan te dragen. Alle reacties op de internetconsultatie worden meegenomen bij de totale inventarisatie van constructies.
-
Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie
De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector.
-
Invoeren publiek identificatiemiddel (eID) op het rijbewijs
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement Rijbewijzen en een paar ministeriële regelingen. Met deze op uitvoering gerichte wijzigingen wordt deze regelgeving aangepast aan de Wet digitale overheid. In deze wet wordt geregeld dat de RDW op het rijbewijs een zogeheten publiek identificatiemiddel (eID) plaatst. Na activatie kan de burger hiermee op het hoogste betrouwbaarheidsniveau communiceren met de overheid en digitale diensten afnemen.
-
Invoering aantekening PRO voor luchtverkeersleiders
Bewijzen van bevoegdheid die aan luchtverkeerleiders worden verstrekt zijn gebaseerd op een Europese richtlijn. In bijzondere gevallen mogen lidstaten naast de Europese bewijzen specifieke nationale aantekeningen ontwikkelen. Luchtverkeersleiders op Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kunnen niet aan de eisen van de Europese bewijzen voldoen. Het concept wijzigingsbesluit creëert voor die luchtverkeersleiders een nationale aantekening: procedural control (PRO).
-
Invoering herijkte rekeneisen en aanpassing omvang keuzedelen middenkaderopleiding
Met dit wijzigingsbesluit wordt geregeld dat de herijkte rekeneisen voor het mbo worden ingevoerd en dat het resultaat voor rekenen in de slaag-zakregeling gaat meetellen. Daarnaast wordt de omvang keuzedelen voor de middenkaderopleiding aangepast naar 720 klokuren.
-
Invoering Omgevingswet
Het kabinet werkt aan een bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Nu de Omgevingswet in het Staatsblad staat, zijn hiervoor inmiddels verschillende andere trajecten in gang gezet. Het wetsvoorstel waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, regelt de invoering van de Omgevingswet.
-
Invoering persoonsregisters
In het Arbobesluit wordt voor bepaalde typen beroepsbeoefenaren de verplichting ingevoerd om door de Minister van SZW te zijn geregistreerd in een persoonsregister. De uitoefening van de betreffende beroepen is slechts toegestaan indien de beroepsbeoefenaar in het bezit is van een geldig registratiebewijs.
-
Invoering twee educatieve maatregelen en wijziging EMG
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de ‘Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid’ en een wijziging van de ‘Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen’. Snelheidsovertredingen en drugsgebruik zijn toenemende problemen in het verkeer en slecht voor de verkeersveiligheid. De huidige instrumenten voor handhaving en gedragsverandering zijn onvoldoende en niet altijd passend. Hiervoor komen er nieuwe educatieve maatregelen en een uitbreiding.
-
Invoering uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel voor. Die moet ingaan per 2023. Textiel is een van de meest vervuilende industrieën wereldwijd waarbij veel grondstoffen worden verspild. De UPV maakt producenten van textiel verantwoordelijk voor de inzameling, hergebruik, recycling en afvalverwerking van hun producten. Dit moet zorgen voor meer hergebruik, minder verspilling en minder vervuiling.
-
Invoering van een depositogarantiestelsel op de BES-eilanden
Met het onderhavige besluit wordt voorzien in de invoering van een depositogarantiestelsel voor spaartegoeden op de BES-eilanden.
-
Invoeringsbesluit Omgevingswet
Het ontwerp-Invoeringsbesluit Omgevingswet wijzigt de vier AMvB's onder de Omgevingswet en 40 andere besluiten, trekt 35 besluiten in en regelt overgangsrecht, waaronder een set van voormalige rijksregels voor het omgevingsplan en de waterschapsverordening.
-
Invoeringsregeling Omgevingswet
De Invoeringsregeling Omgevingswet wijzigt 72 regelingen en trekt 62 regelingen in die zijn opgegaan in de Omgevingswet (OW), de 4 AMvB’s of Omgevingsregeling. Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling en vult die aan op de 6 bestaande thema’s en voegt een nieuw thema toe: het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze regeling regelt het overgangsrecht voor de te wijzigen en in te trekken regelingen voor zover dat al niet geregeld wordt in de Invoeringswet OW en het Invoeringsbesluit OW.
-
Invoeringswet Europees Openbaar Ministerie
Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan de verordening van de EU betreffende het Europees Openbaar Ministerie
-
Invoeringswet herziening kinderbeschermingsmaatregelen
Het wetsvoorstel bevat aanpassingen die nodig zijn om de wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen in te voeren. Het gaat voornamelijk om technische aanpassingen. Ook bevat het voorstel overgangsrecht om de invoering van de wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen te versoepelen.
-
Invoeringswet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen
Met dit wetsvoorstel wordt de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (Stb. 2017, 82) gereed gemaakt voor inwerkingtreding. De wet wordt technisch gecorrigeerd en er wordt voorzien in samenloop met andere wetgeving. Daarnaast worden enkele zaken in de tenuitvoerlegging geregeld, waaronder de afschaffing van de executieverjaringstermijnen en een wetstechnische stroomlijning van bepalingen over de tbs-maatregel en de pij-maatregel.
-
Invoeringswet vereenvoudiging en digitalisering procesrecht
De Invoeringswet vereenvoudiging en digitalisering procesrecht regelt de aanpassing van de nieuwe terminologie in alle overige wetten.
-
Jaarverplichting groen gas
Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.
-
Jeugdwet
Het wetsvoorstel voorziet in een decentralisatie van alle ondersteuning, hulp en bepaalde vormen van zorg voor jeugd naar gemeenten, zowel bestuurlijk als financieel.
-
Jongeren strategie/ Youth Strategy
A large group of young people in the Sahel, Horn of Africa and the MENA region is facing a huge lack of prospects for the future, among other things due to the enormous unemployment and insufficient education. There is a gap between (the quality and relevance of) education and what young people learn and the demands of the labor market. The Netherlands invests in more perspective for young people and focuses on education and work. To be able to do that well, we are developing a strategy.
-
kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht
In deze consultatie wordt uw mening gevraagd over de Kabinetsnotitie Stelselwijziging Omgevingsrecht. De notitie beschrijft het nieuwe stelsel van omgevingsrecht. De wetten en regels voor de inrichting van onze leefomgeving noemen we het omgevingsrecht. Nu zijn er nog 60 wetten, 100 algemene maatregelen van bestuur en honderden regelingen op het gebied van water, milieu, ruimte, infrastructuur, natuur, bouw, cultuurhistorie, enz. Uw reactie is input voor de uitwerking van een wetsvoorstel.
-
Kabinetsreactie Regulering van online content
Nederland staat voor een open, vrij en veilig internet. Maar als gevolg van onder meer terroristische content online, hate speech en desinformatie groeien de zorgen over online content. De roep om internetregulering wordt dan ook steeds sterker. Internetregulering kan implicaties hebben voor het open en vrije internet en internetgebruikers wereldwijd en in Nederland. Het kabinet heeft het AIV gevraagd om reguleringsopties te onderzoeken, en zal nu op basis van dit advies een reactie schrijven.
-
Kaderbesluit overige JenV-subsidies
In deze AMvB worden de delegatiebepalingen die in het wetsvoorstel voor een Kaderwet overige JenV-subsidies staan nader ingevuld. De internet-consultatie voor de hiervoor genoemde Kaderwet loopt tegelijk met de internetconsulatie voor deze AMvB.
-
Kaderwet dienstplicht
Aanpassing van de Kaderwet dienstplicht en de Wet gewetensbezwaren militaire dienst.
-
Kaderwet overige JenV-subsidies
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid bereidt de Kaderwet overige JenV-subsidies voor. Deze komt in plaats van de Wet Justitie-subsidies. Deze wet harmoniseert en standaardiseert de subsidieregelgeving van het ministerie en draagt tevens bij aan de rechtseenheid binnen het subsidierecht in Nederland doordat de systematiek van de wet aansluit bij de subsidiekaderregelgeving van de andere ministeries.
-
Kaderwet rijksinspecties
De wet zorgt ervoor dat inspecties niet zomaar beïnvloed kunnen worden door ministers of politiek. Dit is belangrijk, omdat inspecties onafhankelijk en eerlijk moeten werken. Het doel van de wet is om het vertrouwen in de overheid te vergroten en te zorgen dat inspecties hun werk goed, onafhankelijk en transparant doen. Ministers blijven verantwoordelijk, maar kunnen de inspecties niet dwingen tot ongepaste acties.
-
kansspelen op afstand
Dit wetsvoorstel stelt strikte regels voor kansspelen op afstand, bijvoorbeeld via internet.
-
Kiesbesluit Kamer van Koophandel en Nijverheid BES 2021
Dit ontwerpbesluit vervangt het Kiesbesluit voor de Kamers van Koophandel en Nijverheid BES, en bevat de gedetailleerde regels over de verkiezingen voor het bestuur van de Kamers van Koophandel BES (Hierna: de Kamers). In de Wet op de Kamers van Koophandel en Nijverheid BES zijn met de Wijzigingswet de basisregels vereenvoudigd, namelijk de regels over kiesrecht, de eisen voor verkiesbaarheid, de zittingsduur en de wijze van opvolgen.
-
Klimaatplan 2025-2035
Het ontwerp-Klimaatplan heeft van 24 oktober 2024 tot en met 5 december 2024 ter inzage gelegen. In deze periode is een groot aantal reacties binnengekomen. Door een procedurele fout is voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerp-Klimaatplan geen kennisgeving in de Staatscourant geplaatst. Daarom is ervoor gekozen om hetzelfde ontwerp-Klimaatplan nogmaals ter inzage te leggen tot en met 7 februari 2025. U kunt in deze periode uw mening geven over het ontwerp-Klimaatplan. Indien u eerder al een zienswijze heeft ingediend, hoeft u dat niet opnieuw te doen.
-
Klimaatplan en INEK
Het Klimaatplan beschrijft het klimaatbeleid voor de periode 2021-2030. In het INEK rapporteert Nederland hierover aan Europa. Het INEK gaat tevens dieper in op energie-thema’s. Het Klimaatplan vat de hoofdlijnen van het beleid samen, die voor een belangrijk deel zijn bepaald door het Klimaatakkoord. In de uitvoering zet het kabinet in op brede betrokkenheid van de samenleving. Met het oog hierop zijn richtinggevende vragen geformuleerd.
-
Klimaatwet 1.5
Voorstel van wet van het lid Van Raan houdende wijziging van de Klimaatwet om te bewerkstelligen dat Nederland zo spoedig mogelijk een zo groot mogelijke bijdrage gaat leveren aan het voorkomen van een verdere opwarming van de Aarde (Klimaatwet 1.5). De klimaatcrisis dient daadwerkelijk als een crisis behandeld te worden. De Klimaatwet 1.5 legt vast dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om deze crisis te bezweren.
-
Knelpuntenregeling schadeafhandeling Groningen
Met onderhavige (concept-)regeling wordt een drietal taken in verband met knelpunten in de schadeafhandeling in Groningen wettelijk verankerd en aan het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opgedragen.
-
Kostenverevening broeikasgassen
Consultatie in verband met de introductie van kostenverevening als instrument ter beperking van de uitstoot van broeikasgassen. De bedoeling is dit instrument toe te passen in de glastuinbouwsector. Bedrijfsleven en geïnteresseerden uit het publiek worden uitgenodigd om te reageren op het concept-wetsvoorstel.