Zoekresultaat
3060 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 19
- 20
- 21
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Wet invoering reële ambitieovereenkomst
De consutatie betreft het voorontwerp van wet en de oplegbrief.
-
Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.
De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.
-
Wet invoering rouwverlof
Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat er een basis voor rouwverlof in de wet wordt vastgelegd. Hierdoor krijgen werknemers recht op vijf betaalde verlofdagen in gezinssituaties met minderjarige kinderen waarbij één van de ouders of een minderjarig kind is komen te overlijden. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de begeleiding en ondersteuning van rouwende werknemers.
-
Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie
Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%.
-
Wet kadaster BES-eilanden
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wetsvoorstel voor waarmee de verantwoordelijkheid voor de kadasters op de BES-eilanden van het eilandbestuur naar de Dienst voor het kadaster en de openbare registers verschuift. Deze verschuiving van de kadasterfunctie van de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint-Eustatius naar de Dienst het kadaster en de openbare registers is eerder door de Rijksvertegenwoordiger geadviseerd.
-
Wet keuzevrijheid openingstijden winkeliers
Het doel van dit concept wetsvoorstel is om de keuzevrijheid van de winkelier over openingstijden te verankeren, binnen de grenzen van de bij of krachtens de Winkeltijdenwet vastgestelde openingstijden. Winkeliers kunnen na inwerkingtreding van het wetsvoorstel niet gehouden worden aan bestaande en nieuwe besluiten van derden over openingstijden waarmee zij niet uitdrukkelijk hebben ingestemd.
-
Wet kiescollege niet-ingezetenen
In eerste lezing is ingestemd met het Grondwetsvoorstel dat strekt tot invoering van een nieuw in te stellen kiescollege voor niet-ingezetenen voor de verkiezing van de Eerste Kamer. De behandeling van de tweede lezing start naar verwachting begin oktober 2021. De uitwerking van het grondwetsvoorstel moet geregeld worden in een uitvoeringswet. Dit wetsvoorstel voorziet daarin.
-
Wet kind, draagmoederschap en afstamming
Dit wetsvoorstel is aangekondigd per kabinetsbrief van 12 juli 2019 (Kamerstukken II 2018/19, 33836, 45). De regeling voor draagmoederschap en versterking van het recht op afstammingsinformatie sluit aan bij de veranderingen en behoeften in de samenleving van vandaag en in de toekomst. Het kind staat hierbij centraal, meer in het bijzonder de ontwikkeling van diens afstammingsidentiteit en de bescherming van banden met personen die een belangrijke rol spelen in diens leven.
-
Wet kind, draagmoederschap en afstamming - kinderkoop en wensouderverlof
Met het eerste deel van het voorstel wordt kinder(ver)koop strafbaar gesteld. met het tweede deel van het voorstel wordt wensouderverlof geregeld, vergelijkbaar aan de regeling die bestaat voor adoptiefouders en pleegouders. Beide voorstellen zullen worden opgenomen in het wetsvoorstel Kind, draagmoederschap en afstamming.
-
Wet kinderopvang Caribisch Nederland
Het wetsvoorstel heeft als doel om een stelsel van veilige, kwalitatief goede en (financieel) toegankelijke kinderopvang in Caribisch Nederland te creëren, zodat: • kinderen (0-12 jaar) een perspectief op een betere toekomst hebben doordat zij via de kinderopvang gericht worden gestimuleerd in hun ontwikkeling, en • ouders in staat worden gesteld om inkomen te verdienen omdat zij hun kinderen naar de opvang kunnen brengen.
-
Wet klokkenluidersregeling rechtspraak
Er komt een klokkenluidersregeling specifiek voor de rechtspraak. Onze Grondwet kent waarborgen voor de onafhankelijkheid van rechters. Zo is onder andere geregeld dat toezicht op rechters alleen door rechters zelf mag worden uitgeoefend, en niet bijvoorbeeld door het Huis voor klokkenluiders. Daarom komt er voor de rechtspraak een aparte regeling die in overeenstemming is met de Grondwet. Zo kan er ook binnen de rechtspraak goede opvolging gegeven worden aan een melding van een vermoeden van een misstand.
-
Wet kostenverhaal huisvesting vergunninghouders
Dit wetsvoorstel strekt ertoe gemeenten te verplichten de kosten te vergoeden die het Rijk maakt voor de verlengde opvang van vergunninghouders (verblijfsgerechtigden) doordat gemeenten niet voldoen aan hun taakstelling om die vergunninghouders te huisvesten.
-
Wet kwaliteit incassodienstverlening
De kwaliteit van de buitengerechtelijke incassodienstverlening moet omhoog. Dit is belangrijk voor schuldenaren, schuldeisers en dienstverleners. Er komen eisen voor incassobureaus en buitengerechtelijk incassowerk van advocaten/gerechtsdeurwaarders en bedrijven die vorderingen opkopen. Bureaus en bedrijven die daaraan voldoen, worden openbaar geregistreerd. Zonder registratie mag men niet actief zijn. Ook komt er een regeling tegen ongewenste stapeling van incassokosten bij termijnvorderingen.
-
Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
Met dit wetsvoorstel wordt geregeld dat de Kiesraad extra taken en bevoegdheden krijgt om de kwaliteit van de uitvoering van het verkiezingsproces te beoordelen en verder te bevorderen.
-
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Met dit wetsvoorstel wordt een nieuw stelsel van kwaliteitsborging voor het bouwen geïntroduceerd, waarbij voor bepaalde categorieën bouwwerken gebruik dient te worden gemaakt van toegelaten instrumenten voor kwaliteitsborging om te waarborgen dat aan de bouwtechnische voorschriften kan worden voldaan. Voorts wordt voorzien in enkele wijzigingen van het Burgerlijk Wetboek ter versterking van de privaatrechtelijke positie van de bouwconsument.
-
Wet kwaliteitsregistraties zorg
In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor kwaliteitsregistraties om gepseudonimieseerde (bijzondere) persoonsgegevens te mogen verwerken. Deze grondslag geldt alleen voor kwaliteitsregistraties die het Zorginstituut heeft opgenomen in het, ook bij dit wetsvoorstel te regelen, nieuwe openbare register voor kwaliteitsregistraties.
-
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om voor studenten een gepersonaliseerde leerroute binnen de opleiding te kunnen ontwikkelen (flexibel onderwijs). Deze ruimte wordt gerealiseerd door de verankering van het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk (WHW).
-
Wet lokaal spoor
Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.
-
Wet maatregelen middenhuur
Met de Wet maatregelen middenhuur worden twee belemmeringen rondom middenhuur weggenomen. Ten eerste wordt verduidelijkt dat gemeenten de huisvestingsverordening kunnen inzetten om woningen in het middenhuursegment toe te wijzen. Ten tweede wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd, zodat zij gemakkelijker middenhuurwoningen kunnen bouwen als dat op lokaal niveau gewenst is.
-
Wet maatschappelijk verantwoord inkopen jeugdwet en Wmo 2015
De consultatie ziet op een wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Het doel van de wijziging is drieledig. Hoofddoel is het wegnemen van een belemmering waardoor het voor gemeenten eenvoudiger wordt om overheidsopdrachten op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning te gunnen. Daarnaast bevat het wetsvoorstel twee delegatiebepalingen: een t.a.v. reële prijzen en een t.a.v. zorgvuldigheidseisen.
-
Wet maatwerk bij terugvordering
Deze initiatiefwet geeft gemeenten, UWV en SVB meer mogelijkheden op basis waarvan afgezien kan worden van de terugvordering een uitkering. Op dit moment zijn deze instanties verplicht tot terugvordering bij schending van de inlichtingenplicht, ook als dit onbedoeld was. Dit zorgt voor schrijnende situaties. De menselijke maat ontbreekt. Deze initiatiefwet geeft gemeenten, SVB en UWV de ruimte om onder meer voorwaarden af te zien van terugvordering. De initiatiefwet is een gewijzigde versie van de eerder in consultatie gebrachte Initiatiefwet vergroten beslissingsruimte gemeenten bij terugvordering bijstand. Vanwege fundamentele wijzigingen, zoals de uitbreiding van de reikwijdte, ten op zichte van dat voorstel is voor een nieuwe consultatie gekozen.
-
Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurcontracten (verlenging)
Met de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten is de jaarlijkse huurstijging voor geliberaliseerde huurcontracten gemaximeerd. Deze wet is tijdelijk en loopt op 1 mei 2024 af. Het wetsvoorstel dat nu in consultatie wordt gebracht verlengt de wet tot 1 mei 2027. Doel van de wet is om zittende huurders te beschermen tegen hoge huurprijsstijgingen in het geliberaliseerde segment.
-
Wet Mediation
De consultatie betreft het voorontwerp van een initiatiefwetsvoorstel van Tweede Kamerlid Ard van der Steur over mediation. Het geheel bestaat uit drie wetten: 1. Wet registermediator; 2. Wet bevordering van mediation in het burgerlijk recht; 3. Wet bevordering van mediation in het bestuursrecht. De memorie van toelichting volgt op de wetsvoorstellen. Het algemeen deel van de memorie van toelichting van alle drie de wetsvoorstellen is gelijk.
-
Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen
In het kader van de wet Meer Ruimte voor Nieuwe scholen wordt bij een aanvraag de te verwachten onderwijskwaliteit getoetst door de inspectie. Het daarbij te gebruiken advieskader wordt hier in concept ter consultatie aangeboden.
-
Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen
Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.
-
Wet Met één stem meer keus
Met dit wetsvoorstel krijgt de kiezer de mogelijkheid om een stem uit te brengen op de gehele lijst van een politieke partij, of op één enkele kandidaat van die partij. Kandidaten die zo voorkeursstemmen krijgen, worden in de meeste gevallen sneller gekozen als volksvertegenwoordiger dan nu het geval is. De voorgestelde wijziging van het kiesstelsel gaat gelden voor alle directe verkiezingen, dus voor de Tweede Kamer, provinciale staten, waterschappen, gemeenteraden en de eilandsraden. Het wetsvoorstel regelt ook nog drie andere zaken: het verhogen van het aantal ondersteuningsverklaringen en van de waarborgsommen voor nieuwe partijen die deelnemen aan de verkiezingen, en de maximering van één kandidatenlijst per verkiezing, in plaats van dat er per kieskring een lijst moet worden ingediend.
-
Wet milieubeheer RED-III
Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.
-
Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking
In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (Bijlage bij Kamerstukken II, 34700 nr. 34) is afgesproken om per 2020 een minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopwekking in te voeren bij bedrijven die vallen onder Europese systeem voor emissiehandel (ETS). De prijs bestaat uit een combinatie van de CO2-prijs die volgt uit het ETS en een nationale heffing. De prijs loopt op tot 43 euro in 2030.
-
Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring
De huidige wetgeving knelt in de visie van het kabinet voor zzp’ers en hun opdrachtgevers. Daarom zijn in het regeerakkoord maatregelen aangekondigd om deze partijen meer zekerheid te geven over de kwalificatie van hun arbeidsrelatie én om schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te voorkomen. Daarom doet de regering een voorstel voor twee maatregelen: 1. Minimumtarief van €16,- 2. Zelfstandigenverklaring
-
Wet minimumuurloon
Dit wetsvoorstel brengt wijzigingen aan in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) om te komen tot een voor elke onder de reikwijdte van de WML vallende werkende geldend uniform minimumuurloon. De introductie van een uniform wettelijk minimumuurloon leidt tot een eerlijker en transparanter minimumloon voor iedereen. Daarnaast is het noodzakelijk om de handhaving te versterken.
-
Wet ministeriële verantwoordelijkheid
Het wetsvoorstel bevat een beperkte modernisering van de wet van 22 april 1855 (Wet ministeriële verantwoordelijkheid). Die wet gaat in hoofdzaak over de procedure die de Tweede Kamer moet volgen als de Tweede Kamer een beslissing moet nemen over de vervolging van een Kamerlid, een minister of een staatssecretaris wegens een ambtsdelict.
-
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
Wijziging van afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbij wordt geregeld dat bestuursorganen het mogelijk moeten maken om voor ieder type bericht een elektronisch kanaal aan te wijzen.
-
Wet modernisering faillissementsprocedure
Het wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure bevat wijzigingen in de faillissementswet om de procedure sneller en met minder kosten te doorlopen.
-
Wet modernisering speelcasinoregime
Wijziging van de Wet op de kansspelen in verband met de modernisering van het speelcasinoregime.
-
Wet modernisering tuchtrecht Wet BIG
De consultatie betreft een ontwerp tot wijziging van de Wet BIG dat leidt tot: a. beter functioneren van het tuchtrecht, b. aanpassing van het stelsel van voorbehouden handelingen waardoor duidelijk is dat de Wet BIG ook van toepassing is op de als voorbehouden aangemerkte handelingen indien zij buiten de individuele gezondheidszorg worden verricht, c. betere toegankelijkheid van het BIG-register, en d. opname van de huidtherapeut in het BIG-register.
-
Wet nadere beloningsmaatregelen financiële sector
Dit wetsvoorstel bevat nadere beloningsmaatregelen voor de financiële sector die de minister van Financiën heeft aangekondigd in de agenda financiële sector van december 2018. Daarnaast bevat dit wetsvoorstel enkele meer technische wijzigingen van de beloningsregels voor de financiële sector die aanvankelijk onderdeel waren van het voorstel voor de Wijzigingswet financiële markten 2018 alsmede de bestendiging van bestaand beleid met betrekking tot handelaren voor eigen rekening.
-
Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie
Op Europees niveau zijn er afspraken gemaakt, in Richtlijn 2014/59/EU (de Banking Recovery and Resolution Directive - BRRD), over het herstel- en afwikkelingskader voor wanneer banken en beleggingsondernemingen in grote problemen geraken (falen). In Nederland is dit kader geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.
-
Wet Nationaal Groeifonds
De internetconsultatie voor de Instellingswet voor een begrotingsfonds voor het Nationaal Groeifonds.
-
Wet nationaal opkoopverbod
De ernst van de huidige wooncrisis, de noodzaak om de prijs opdrijvende instroom van vermogen aan banden te leggen en de nadelen van de huidige Wet opkoopbescherming en tijdelijke verhuur zijn reden om dit voorstel voor een Wet nationaal opkoopverbod in te dienen. De kern van dit wetsvoorstel is dat de Nederlandse woonsector wordt gedefinancialiseerd. De wet garandeert dat woningen niet langer ongereguleerd kunnen worden omgevormd tot huurwoning. Hiermee garanderen we de originele functie van woningen: gebruik voor bewoning.
-
wet natuur
Het wetsvoorstel voorziet in een nieuw wettelijk kader voor de natuurwetgeving, ter bescherming van gebieden, soorten en houtopstanden.
-
Wet NLQF
De wet NLQF geeft een basis voor het NLQF en de 8 NLQF-niveaus van opleidingen. Het niveau van opleidingen wordt bepaald door de leeruitkomsten (kwalificatie) van die opleidingen te vergelijken met de meetlat van het NLQF. Het Nederlandse NLQF is gerelateerd aan het Europese EQF. Het wetsvoorstel wordt, op advies van de Afdeling advisering van de Raad van State, opnieuw aangeboden voor internetconsultatie.
-
Wet omzetgerelateerde vrijstelling voor ondernemers van belasting
Wijziging van de huidige kleineondernemingsregeling in de Wet op de omzetbelasting 1968 in een facultatieve omzetgerelateerde vrijstellingsregeling van omzetbelasting.
-
Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen
Op 30 april 2019 is Richtlijn (EU) 2019/633 van het Europees Parlement en de Raad inzake oneerlijke handelspraktijken in de relaties tussen ondernemingen in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen gepubliceerd. Met dit conceptwetsvoorstel wordt voornoemde Richtlijn geïmplementeerd in nationale wetgeving. Tevens wordt uitvoering gegeven aan het bepaalde in het Regeerakkoord van Rutte III zoals aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 29 juni 2018 over de positie van de boer in de keten.
-
Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie
Het doel van het wetsvoorstel is het creëren van een bevoegdheid voor de Minister van Economische Zaken om vanuit het perspectief van de openbare orde en nationale veiligheid ongewenste zeggenschap in een telecommunicatiepartij te verbieden.
-
Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring
Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen
-
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 20..
Regels met betrekking tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten alsmede wijziging van enkele wetten
-
Wet op de jeugdverblijven
Deze consultatie betreft het wetsvoorstel op de jeugdverblijven.
-
Wet op de politieke partijen
Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.
-
Wet op de politieke partijen - aangevuld
--Tweede consultatie ronde--
-
Wet op het accountantsberoep
Het ontwerp van een Wet op het accountantsberoep bevat bepalingen over de uitoefening van het accountantsberoep, de beroepsorganisatie van accountants, het accountantsregister, de bescherming van de titel 'accountant' en de opleiding voor accountants.
-
Wet op het lerarenregister
Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.
-
Wet opheffing bedrijfslichamen
Consultatie betreffende de opheffing van de product- en bedrijfschappen.
-
Wet opheffing verpandingsverboden
In het zakelijke rechtsverkeer heeft zich een contractuele praktijk ontwikkeld waarbij de overdracht of verpanding van geldvorderingen op naam vaak wordt uitgesloten. Daardoor kunnen deze vorderingen niet worden ingezet voor financieringsdoeleinden. Dit leidt tot een verlies aan mogelijke kredietruimte, met name voor het mkb. Dit voorontwerp tot wijziging van m.n. artikel 3:83 BW strekt ertoe om aan deze contractuele praktijk, evenals bijvoorbeeld in Oostenrijk en Duitsland, een einde te maken.
-
Wet opleggen betalingsregeling door de rechter
Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.
-
Wet overgang taken kenniscentra
Het wetsvoorstel regelt o.a: De wettelijke taken en de bekostiging van kenniscentra worden beëindigd. De minister kan een rechtspersoon aanwijzen en deze belasten met de huidige wettelijke taken van de kenniscentra, waaronder: Voorstellen doen voor kwalificatiedossiers De kwaliteit van leerbedrijven in de mbo- /vo-sector beoordelen.
-
Wet overgang van onderneming in faillissement
Met dit wetsontwerp en deze ministeriële regeling wordt een nieuwe regeling ingevoerd betreffende de positie van werknemers in faillissement. In het bijzonder betreft het de rechten van werknemers bij een overgang van onderneming in faillissement.
-
Wet overgang van onderneming in faillissement
Met dit wetsvoorstel en de bijbehorende ministeriële regeling wordt de positie van werknemers in faillissement verbeterd, met name in geval van een overgang van een onderneming (doorstart) in faillissement.
-
Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp
Met dit wetsvoorstel wordt in de Wmo 2015 een grondslag gecreëerd om voor de huishoudelijke hulp een aparte passende eigenbijdragesystematiek vast te stellen via een algemene maatregel van bestuur. Daarnaast wordt het start- en pauzemoment voor de eigen bijdrage in het kader van de Wmo 2015 verduidelijkt.
-
Wet Pensioencommunicatie
De consultatie betreft het voorontwerp van wet tot wijziging van de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met verbetering van de pensioencommunicatie (Wet pensioencommunicatie)
-
Wet plan van aanpak witwassen
Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. De tweede maatregel maakt mogelijk dat instellingen zoals banken, die een wettelijke plicht hebben om transacties te monitoren, makkelijker gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. De derde maatregel zorgt ervoor dat instellingen die moeten voldoen aan de Wwft informatie met elkaar kunnen delen wanneer er bij hun cliënten tekenen zijn van integriteitsrisico’s.
-
Wet politiekosten evenementen
Het wetsvoorstel politiekosten evenementen maakt het mogelijk om kosten voor de inzet van politie voor de preventieve handhaving van de openbare orde bij grote evenementen in rekening te brengen bij de organisatoren van die evenementen.
-
Wet precursoren voor explosieven
Op 1 maart 2013 is Verordening (EU) nr. 98/2013 in werking getreden. Ter uitvoering van deze verordening wordt een nieuwe wet voorgesteld, houdende regels met betrekking tot het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven. Deze regels zien met name op de invoering van een vergunningstelsel.
-
Wet preferentie kinderalimentatie
Aan verschuldigde kinderalimentatie is op dit moment geen hogere rang (preferentie) toegekend. Dit heeft tot gevolg dat de kinderalimentatieschuld een concurrente schuld is die op gelijke voet staat met andere concurrente schulden en schulden met een hogere rang voor zich moet dulden. Hoe groter de totale schuldenlast is, des te minder overblijft voor de betaling van de (achterstallige) kinderalimentatie. Hierdoor kunnen schrijnende situaties ontstaan voor kinderen. Het is dan ook in het (financiële) belang van het kind om aan de verschuldigde kinderalimentatie preferentie toe te kennen.
-
Wet prejudiciële vragen aan de Hoge Raad
De consultatie betreft het voorontwerp van de introductie van een prejudiciële procedure bij de civiele kamer van de Hoge Raad. De Minister van Justitie heeft besloten via een internetconsultatie reacties op het voorontwerp in te winnen.
-
Wet proactieve dienstverlening SZW
Met dit wetsvoorstel kunnen UWV, de SVB en gemeenten proactieve dienstverlening inzetten. Dit betekent dat zij mogen onderzoeken wie waarschijnlijk recht heeft op een uitkering of een andere ondersteunende voorziening, maar deze niet gebruikt. Zij mogen contact opnemen met deze mensen en hen ondersteunen als zij een aanvraag voor een uitkering of voorziening willen doen. Hiervoor mogen zij persoonsgegevens verwerken. Het doel van dit voorstel is niet-gebruik van uitkeringen en andere voorzieningen in de sociale zekerheid verminderen.
-
Wet programmatuur verkiezingsuitslagen
Met dit wetsvoorstel worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd rond het beheer en het gebruik van uitslagprogrammatuur in het verkiezingsproces.
-
Wet provinciale inbesteding vervoersconcessies
Deze wetswijziging zorgt ervoor dat provinciale besturen het openbaar vervoer in de door hen beheerde concessiegebieden zelf kunnen regelen wanneer zij daar reden toe zien. Dit wordt gedaan met een wijziging van de Wet personenvervoer 2000. De mogelijkheid tot inbesteding van een vervoersconcessie wordt hiermee toegevoegd aan het provinciale instrumentarium, naast het al bestaande instrument van aanbesteding aan private bedrijven. De wetswijziging zorgt er daarmee voor dat de mogelijkheden van provincies met betrekking tot het regelen van het regionale openbaar vervoer worden gelijkgetrokken met die van de (vervoer)regio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
-
Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
-
Wet rapportage hypotheekmarkt DNB
Dit wetsvoorstel voorziet in een rapportageverplichting voor bepaalde banken, (beheerders van) beleggingsinstellingen, pensioenfondsen en verzekeraars (of hun moederholdings). Zij worden verplicht gegevens te rapporteren aan De Nederlandsche Bank (DNB) over de door hen verstrekte of op hun balans staande hypothecaire leningen voor woningen en zakelijk vastgoed. Deze gegevens heeft DNB nodig om betrouwbare en actuele statistieken over de financiële sector en risicobeoordelingen op het gebied van de financiële stabiliteit te maken. De precieze gegevensset die moet worden gerapporteerd zal worden vastgelegd bij algemene maatregel van bestuur.
-
Wet rechtspositie gesloten jeugdinstellingen
Het wetsvoorstel heeft betrekking op de interne rechtspositie van jeugdigen in gesloten instellingen.
-
Wet regels gewezen bewindspersonen
Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewindspersonen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.
-
Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON
Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.
-
Wet regulering sekswerk
Er komt een wettelijke, uniforme vergunningplicht voor alle prostituees en exploitanten van seksbedrijven om de seksbranche te reguleren en misstanden tegen te gaan. Prostituees zonder vergunning zijn in overtreding. Dit geldt ook voor exploitanten die een seksbedrijf leiden zonder de juiste papieren. Klanten en faciliteerders van illegale prostitutie zijn strafbaar.
-
Wet scheiden zonder rechter
Dit wetsvoorstel regelt dat echtscheiding voor echtgenoten zonder minderjarige kinderen en die het eens zijn over de echtscheiding mogelijk wordt via de burgerlijke stand in plaats van via de rechter
-
Wet screening kennisveiligheid
Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.
-
Wet seksuele misdrijven
Dit voorontwerp van een wetsvoorstel moderniseert de strafbaarstellingen van seksuele en seksueel getinte misdrijven in het Wetboek van Strafrecht. Er worden nieuwe strafbaarstellingen toegevoegd (seks tegen de wil, seksuele intimidatie en sexchatting). Bestaande strafbaarstellingen, zoals van verkrachting, worden geherformuleerd en op onderdelen aangescherpt. Ook worden er maximumstraffen verhoogd.
-
Wet seksuele misdrijven
Dit wetsvoorstel moderniseert de seksuele misdrijven in het Wetboek van Strafrecht. De strafbaarheid van aanranding en verkrachting wordt verruimd. Beide delicten krijgen een schuld- en een opzetvariant. Het gebruik van dwang, geweld en bedreiging geldt als strafverzwarend. Ook worden seksuele intimidatie en sexchatting met kinderen strafbaar gesteld en worden de maximumstraffen van verschillende seksuele misdrijven verhoogd.
-
Wet splitsing RvS en opheffing CRvB en CBb
De Minister van BZK en de Minister van VenJ nemen maatregelen om de taken van de Raad van State functioneel te scheiden en komen tot een concentratie van de bestuursrechtspraak, waarbij de Centrale Raad van Beroep respectievelijk het College van Beroep voor het bedrijfsleven worden opgeheven en de rechtsmacht overgaat naar de gerechtshoven (met de mogelijkheid van cassatieberoep bij de Hoge Raad) respectievelijk de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
-
Wet stelsel kredietregistratie
Registratie van kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop heeft tot doel om financiële problemen van mensen te voorkomen en om risico’s voor kredietverstrekkers te beperken. Bij kredietregistratie door BKR worden veel gegevens van mensen verwerkt. Het wetsvoorstel maakt van het beheer van het kredietregister een wettelijke taak, maakt het mogelijk om BKR aan te wijzen als uitvoerder van die taak, en zorgt ervoor dat gegevens zorgvuldig worden gebruikt.
-
Wet stelselvernieuwing rechtsbijstand
Met dit wetsvoorstel worden maatregelen doorgevoerd om de stelselvernieuwing rechtsbijstand vorm te kunnen geven. Om de houdbaarheid van het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand ook voor de toekomst te waarborgen, is van tijd tot tijd vernieuwing en modernisering van het stelsel nodig.
-
Wet stikstofreductie en natuurverbetering
Dit wetsvoorstel introduceert in de Wet natuurbescherming en later in de Omgevingswet een streef/omgevingswaarde en een programma met maatregelen om de depositie van stikstof op daarvoor gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden te verminderen en de natuur in die gebieden te verbeteren. Het programma wordt gemonitord, elke 6 jaar geactualiseerd en ook tussentijds gewijzigd als dat nodig is om te voldoen aan de streef/omgevingswaarde.
-
Wet Strafbaarstelling Ecocide
Met dit wetsvoorstel beoogt de initiatiefnemer een nieuwe norm in het strafrecht te introduceren: dat het milieu een intrinsieke waarde heeft en dat de ernstige aantasting van dat milieu, door een menselijk handelen of nalaten, strafbaar moet worden. Om het handhaven van deze nieuwe norm mogelijk te maken, wordt in het Nederlandse strafrecht het begrip ‘ecocide’ geïntroduceerd: de strafbare en ernstige aantasting van het milieu door (potentieel) schadetoebrengend handelen of nalaten. Daartoe wordt het plegen van ecocide als autonoom strafbaar feit opgenomen in het Wetboek van Strafrecht.
-
Wet stroomlijning bestuurlijke boetemaxima en termijnen
Dit wetsvoorstel verkleint de verschillen tussen bestuurlijke en strafrechtelijke boetes. De Raad van State heeft in 2015 geadviseerd de verschillen te verkleinen. In reactie op dit advies heeft de regering in 2018 aangekondigd dit advies te zullen opvolgen.
-
Wet stroomlijning keten voor derdenbeslag
De verbreding van het beslagregister is de volgende stap om het bestaansminimum van mensen met schulden beter te beschermen en om ophoging van schulden met onnodige proces- en executiekosten te voorkomen. Voor een goede uitvoering moeten beslagleggende (overheids)partijen over verschillende gegevens beschikken. Het doel van het wetsvoorstel is een wettelijke grondslag creëren voor de verbeterde uitwisseling van gegevens tussen de beslagleggende partijen.
-
Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling
Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke
schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek
onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het
tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een
tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande
schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de
betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen
en 4) een pseudo-MSNP. -
Wet tegengaan ontwijking WNT
Het doel van het wetsvoorstel is om de toepassing van de WNT in de zorg te verbeteren en een drietal mogelijkheden om de WNT te ontwijken aan te pakken.
-
Wet ter regeling van tabaksverhittingsapparaten en gestandaardiseerde sigaretten
Met dit wetsvoorstel wordt een elektronisch apparaat, dat gebruikt kan worden voor de consumptie van tabaksproducten via een proces van verhitting, onder de reikwijdte van de Tabaks- en rookwarenwet gebracht. Ook wordt uitvoering gegeven aan het in het Preventieakkoord opgenomen voornemen om bij ministeriële regeling eisen te stellen aan het uiterlijk van sigaretten (zoals eisen die een standaard uiterlijk voorschrijven).
-
Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
Wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
-
Wet terugvordering staatssteun
Dit wetsvoorstel voorziet in nationaalrechtelijke grondslagen voor de terugvordering van staatssteun indien een besluit van de Europese Commissie tot terugvordering verplicht.
-
Wet testen bij vertrek
Vreemdelingen met een vertrekplicht die moeten terugkeren naar hun land van herkomst, kunnen straks gedwongen worden om een test te doen voor ernstige en besmettelijke ziektes, waaronder corona. Met deze maatregel wordt voorkomen dat vreemdelingen hun terugkeer kunnen frustreren door niet mee te werken aan zo’n test. Om dit te regelen wordt in de Vreemdelingenwet 2000 een wettelijke grondslag gecreëerd.
-
Wet tijdelijke huur
De voorgestelde regeling voorziet in een uitbreiding van de mogelijkheden tot tijdelijke huur.
-
Wet toekomst accountancysector
Het voorstel strekt tot invoering van maatregelen om de kwaliteit van de wettelijke controle duurzaam te verbeteren. Met deze maatregelen wordt uitvoering gegeven aan de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie toekomst accountancysector (Cta), die bij brief van 20 maart 2020 aan beide Kamers der Staten-Generaal is gezonden.
-
Wet toekomst pensioenen
Dit wetsvoorstel strekt tot herziening van de tweede pijler van het pensioenstelsel, ter uitwerking van het Pensioenakkoord van juni 2019 tussen kabinet en sociale partners. En tot standaardisering van het nabestaandenpensioen.
-
Wet toekomstbestendige Huurcommissie
Deze consultatie gaat over een wetsvoorstel dat wijzigingen voorstelt om de werking van de Huurcommissie te verbeteren waarmee huurders en verhuurders beter kunnen worden geholpen om conflicten op te lossen zonder dat een dure en tijdrovende gang naar de rechter nodig is. De Huurcommissie is een onafhankelijke, onpartijdige en landelijk opererende organisatie in Nederland die geschillen tussen huurders en verhuurders beslecht, voornamelijk op het gebied van huurprijzen, onderhoudsgebreken en servicekosten.
-
Wet toetreding zorgaanbieders en Aanpassingswet Wtza
Met het wetsontwerp Wet toetreding zorgaanbieder (Wtza) wordt een meldplicht voor alle nieuwe zorgaanbieders geïntroduceerd en de procedure voor het aanvragen van een vergunning wordt vernieuwd. Een met het wetsontwerp Wtza samenhangend wetsontwerp Aanpassingswet Wtza regelt de wetswijzigingen die hieruit voortvloeien voor andere wetten en bevat daarnaast enkele inhoudelijke wijzigingen.
-
Wet toetsing economie en nationale veiligheid
Dit wetvoorstel is aangekondigd als een investeringstoets op risico’s voor de nationale veiligheid. Met dit wetsvoorstel wordt gevolg gegeven aan de bescherming van de nationale veiligheid door een toets in te voeren op activiteiten die leiden tot wijzigingen in de zeggenschap of invloed op ondernemingen die van wezenlijk belang zijn voor de vitale processen of die beschikken over sensitieve technologie.
-
Wet toevoeging pandemieafdeling Kieswet
Indien er in de toekomst sprake is van een pandemie is het van belang dat er specifiek ten behoeve van de voorbereiding en organisatie van verkiezingen maatregelen kunnen worden voorgeschreven, zodat deze veilig kunnen plaatsvinden voor de kiezers, stembureauleden en de gemeentelijke organisatie. Dit wetsvoorstel introduceert daartoe een pandemieafdeling in de Kieswet.
-
Wet toezeggingen pensioenonderwerpen
Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in de Eerste Kamer zijn een aantal toezeggingen gedaan. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan deze toezeggingen. Er is toegezegd de vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk te maken en het kindbegrip te uniformeren. Deze twee dingen worden met dit wetsvoorstel geregeld. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid, voor gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Het wetsvoorstel bevat ook een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen.
-
Wet toezicht discriminatievrije werving en selectie
Het kabinet vindt het onacceptabel dat mensen discriminatie ervaren bij het zoeken naar een baan. Daarom dient de werkgever een werkwijze op te stellen waarin hij aangeeft hoe hij de werving aanpakt en verboden onderscheid voorkomt. Bij inschakeling van een intermediair, bv. een uitzendbureau, moet hij nagaan of ook deze over een werkwijze beschikt. De Inspectie SZW kan controleren of werkgevers over een werkwijze beschikken en indien de werkgever in gebreke blijft een boete opleggen.
-
Wet toezicht informeel onderwijs
Onderwerp van de consultatie is het voorstel voor een wet die toezicht regelt op informeel onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 17 jaar. Dat is onderwijs wat niet verplicht is. Als er vermoedens zijn dat dit onderwijs kinderen aanzet tot haat, geweld of discriminatie, zal de Inspectie van het Onderwijs deze signalen kunnen onderzoeken. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal maatregelen kunnen nemen tegen overtreding van de wet.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 19
- 20
- 21
- ...
- 31
- volgende pagina