Zoekresultaat

3061 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel bestendiging bevoegdheden biometrische gegevens vreemdelingen

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat het na 1 maart 2026 mogelijk blijft om vingerafdrukken en gezichtsopnames van vreemdelingen af te nemen, te verwerken en in de vreemdelingenadministratie op te slaan.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Wetsvoorstel bestuurlijke boete slotmisbruik

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet Luchtvaart voor, waarmee de Inspectie Leefomgeving en Transport de mogelijkheid krijgt om een bestuurlijke boete op te leggen als er sprake is van slotmisbruik. Op grond van de slotverordening moet elke lidstaat zorgen voor doeltreffende, evenredige en afschrikwekkende sancties of maatregelen waarmee opgetreden kan worden tegen slotmisbruik. De Minister heeft de Kamer hierover op 2 april jl. geïnformeerd.

  • Wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

    De daling van leerlingen- en studentenaantallen vereist een andere aanpak van scholen en instellingen dan een situatie van groei. Dit wetsvoorstel stelt mbo-instellingen en vo-scholen beter in staat om bestuurlijk samen te werken. Om dit mogelijk te maken wordt de bestuurlijke fusie in het mbo aantrekkelijker gemaakt, wordt het weer mogelijk om verticale scholengemeenschappen (vo-mbo) te vormen en wordt de regelgeving omtrent samenwerking (mbo-mbo en mbo-vo) geüniformeerd.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

    Er worden twee nieuwe bevoegdheden voor het schoolonderwijs in de wet opgenomen, een bevoegdheid voor het jonge kind en een bevoegdheid voor het oude kind. Ook kunnen bekwaamheidseisen en toelatingseisen hiervoor aangepast worden. De commissie Onderwijsbevoegdheden zal begin 2021 een advies uitbrengen over de invulling van bekwaamheidsgebieden en opleidingsroutes. Dit advies zal naar verwachting ook raken aan het doel van dit wetsvoorstel

  • Wetsvoorstel bevoegdheden VO

    Dit wetsvoorstel behelst 2 maatregelen: 1) docenten met een getuigschrift van de lerarenopleiding basisonderwijs (de Pabo) worden benoembaar voor het praktijkonderwijs. 2) Er wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor een tabel van schoolvakken waarvoor geen bevoegdheid kan worden behaald via een lerarenopleiding. De tabel geeft inzicht in de voor die vakken geldende bekwaamheidseisen. Geregeld wordt welke getuigschriften van lerarenopleidingen een onderwijsbevoegdheid geven voor die vakken.

  • Wetsvoorstel bevoegdheidstoedeling en renteverificatie

    Dit wetsvoorstel brengt verbeteringen aan in het wettelijk kader voor de afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen. Hiermee wordt expliciet geregeld dat de Nederlandsche Bank bevoegd is om te beoordelen of een niet-significante bank faalt of waarschijnlijk zal falen. Het betreft daarnaast een wijziging van het faillissementsrecht voor deze instellingen, waaruit volgt dat de rente op een hoger gerangschikte vordering wordt voldaan voor de hoofdsom van een achtergestelde vordering.

  • Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering

    Het wetsvoorstel vloeit voort uit het Integraal Zorgakkoord, hoofdstuk J, Contractering. Het wetsvoorstel beoogt zorgcontractering te bevorderen. Verzekerden hebben recht op vergoeding van zorg van niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Daarbij moeten zorgverzekeraars het hinderpaalcriterium in acht nemen. Dit criterium wordt wettelijk verankerd en verduidelijkt. Verder kan een zorgsector worden aangewezen waarvoor de hoogte van de vergoeding door de overheid kan worden vastgesteld.

  • Wetsvoorstel BIG-II

    Dit wetsvoorstel beoogt het opnemen van de regieverpleegkundige en de orthopedagoog-generalist in artikel 3 van de Wet BIG, het beleggen van een adviestaak bij het Zorginstituut Nederland voor het beoordelen van aanvragen voor regulering via de Wet BIG, alsmede het uitbreiden van de eisen voor herregistratie en het moderniseren van de deskundigheidsgebieden van de apotheker en de verpleegkundige.

  • wetsvoorstel bijdrage strafvordering en slachtofferzorg

    De voorgestelde regeling geeft uitvoering aan het Regeerakkoord waarin is opgenomen dat de kosten van het strafproces waar mogelijk worden verhaald op de daders. Een deel van de opbrengsten van de regeling zal naar de slachtofferzorg gaan.

  • Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

    Het wetsvoorstel betreft 4 maatregelen: • afschaffen verplichte vak ANW; • Scholen mogen zelf meer bepalen hoe zij culturele en kunstzinnige vorming aanbieden. Dat betekent dat CKV niet langer een verplicht examenvak is. Culturele en kunstzinnige vorming blijft uitdrukkelijk een wettelijke verplichting; • verplicht wiskunde voor havo C&M; • aanpassing vakbenamingen Latijnse taal en literatuur en Griekse taal en literatuur tot Latijnse taal en cultuur en Griekse taal en cultuur.

  • Wetsvoorstel Burgerforum kiesstelsel

    Het kabinet wil vanaf 2023 het Burgerforum kiesstelsel invoeren. Dit kiesstelsel biedt de kiezer de keuze om te stemmen op de gehele lijst van een partij of op een afzonderlijke kandidaat op de lijst. Kandidaten die kandidaatsstemmen krijgen, hebben in het nieuwe stelsel meer kans om gekozen te worden dan kandidaten nu met voorkeursstemmen. In dit voorstel wordt verder voorgesteld vanaf 2023 voor alle verkiezingen het aantal ondersteuningsverklaringen en de waarborgsommen te verhogen.

  • Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra

    Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.

  • Wetsvoorstel civielrechtelijk bestuursverbod

    Het civielrechtelijk bestuursverbod betreft een instrument om faillissementsfraude te bestrijden. Een bestuurder met een bestuursverbod mag maximaal vijf jaar geen rechtspersoon besturen.

  • Wetsvoorstel computercriminaliteit III

    Het wetsvoorstel voorziet in de mogelijkheid tot het binnendringen in geautomatiseerd werken met het oog op bepaalde doelen op het gebied van de opsporing.

  • Wetsvoorstel concentratie Europese betalingsbevelprocedure

    Het wetsvoorstel wijzigt de Uitvoeringswet verordening Europese betalingsbevelprocedure in verband met de concentratie van de Europese betalingsbevelprocedure bij de rechtbank ’s-Gravenhage

  • Wetsvoorstel concentratie scheepvaartzaken

    Het wetsvoorstel strekt ertoe scheepvaartzaken te concentreren bij de rechtbank Rotterdam. Deze rechtbank wordt exclusief bevoegd om onder meer zaken betreffende het vervoer van goederen over zee of over de binnenwateren, de exploitatie van een zee-of binnenschip en aanvaring te behandelen.

  • Wetsvoorstel dieraantallen en volksgezondheid

    Dit wetsvoorstel geeft besturen van provincies en gemeenten de bevoegdheid om in een door hen aangewezen gebied het aantal landbouwhuisdieren op een veehouderijlocatie of de dierintensiteit te kunnen reguleren teneinde ongewenste effecten voor de volksgezondheid te beperken of te voorkomen. Het voorstel is aangekondigd in het kabinetsstandpunt Omvang intensieve veehouderij en schaalgrootte.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Wetsvoorstel doelmatige aanpak onderwijshuisvesting

    Deze consultatie gaat over het wetsvoorstel onderwijshuisvesting. Het wetsvoorstel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Wetsvoorstel doorberekenen toezichtkosten

    Deze consultatie betreft het doorberekenen van de toezichtkosten.

  • Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

    Dit wetsvoorstel regelt dat een vmbo-school samen met een mbo-instelling een doorlopende leerroute kan vormgeven. Een doorlopende leerroute is een gezamenlijk onderwijsprogramma vanaf de bovenbouw van het vmbo tot en met een mbo-diploma (op niveau 2, 3 of 4), waarbij het onderwijs verdiept, verrijkt of soms versneld kan worden. Dit voorstel regelt ook de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, waarin een mbo-2 diploma kan worden behaald zonder dat een vmbo-examen behaald wordt.

  • Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

    De naam van de eindtoets wordt gewijzigd in de doorstroomtoets. Om kansenongelijkheid tegen te gaan, melden alle leerlingen zich op één moment aan voor het vo. Om direct zorg te dragen over de kwaliteit van de toetsen wordt het CvTE ingesteld als kwaliteitsbewaker. Marktpartijen bieden inmiddels kwalitatief goede toetsen aan, waardoor de overheid kan stoppen met het aanbieden van een eindtoets.

  • Wetsvoorstel dubbele achternaam

    Het huidige naamrecht laat ouders kiezen tussen de naam van de ene ouder of de andere ouder. Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat ouders ook kunnen kiezen voor een combinatie van hun namen. Als ouders kiezen voor een combinatie van hun namen mogen zij zelf kiezen in welke volgorde die namen komen te staan. In geval van adoptie en als het kind meerdere nationaliteiten heeft, geldt een extra keuzemogelijkheid.

  • Wetsvoorstel dubbele bemiddelingskosten

    De voorgestelde regeling ziet in een gelijktrekken van de positie van kamerhuurders met die van huurders van andere woonruimte met het oog op bemiddelingskosten.

  • Wetsvoorstel eigen bijdrage voor verblijf in een justitiële inrichting

    Het wetsvoorstel voorziet in een eigen bijdrage voor gedetineerden, ter beschikking gestelden en ouders van jeugdigen voor het verblijf in een justitiële inrichting.

  • Wetsvoorstel elektronisch cognossement

    De huidige wetgeving gaat ervan uit dat een cognossement en het CT-document van papier zijn. Er is behoefte om naast papieren vervoersdocumenten ook gebruik te kunnen maken van elektronische vervoersdocumenten. De huidige regelgeving sluit daarom niet helemaal (meer) aan bij de praktijk en is niet toekomstbestendig.

  • Wetsvoorstel Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan een functionerende elektronische gegevensuitwisseling tussen zorgverleners, door verplichtingen op te leggen aan zorgaanbieders en eisen te stellen aan IT-producten of –diensten. Het wetsvoorstel ziet op het elektronisch delen en benaderen van gegevens tussen zorgverleners in aangewezen gegevensuitwisselingen binnen de zorgdomeinen. Door te regelen hoe gegevens moeten worden uitgewisseld, kunnen de randvoorwaarden worden gesteld om goede zorg te verlenen.

  • wetsvoorstel en amvb waardeoverdracht klein pensioen

    Beoogd wordt het huidige afkooprecht voor pensioenuitvoerders van een nieuw klein pensioen na 2 jaar na einde deelneming, aan te passen. Voorts vervallen hele kleine pensioenen in verband met de hoge uitvoeringskosten en wordt het bezwaarrecht in bepaalde gevallen aangepast.

  • Wetsvoorstel en ontwerpbesluit halvering collegegeld

    In de WHW wordt een grondslag opgenomen om bij amvb het wettelijk collegegeld te verlagen. Het wettelijk collegegeld wordt gehalveerd voor studenten die vanaf studiejaar 2018/19 voor het eerst beginnen aan een opleiding (associate degree of bachelor) in het bekostigd hoger onderwijs (ho). Studenten aan een lerarenopleiding die vanaf 2018/19 voor het eerst beginnen met een opleiding in het ho kunnen twee jaar een halvering van het wettelijk collegegeld ontvangen. Dit is geregeld in het besluit.

  • Wetsvoorstel Erfgoedwet

    Dit wetsvoorstel bundelt bestaande wet- en regelgeving voor behoud en beheer van het cultureel erfgoed in Nederland. Hierdoor wordt een integrale bescherming van ons cultureel erfgoed mogelijk.

  • Wetsvoorstel evenredigheidstoets RWN

    Dit wetsvoorstel voegt aan de Rijkswet op het Nederlanderschap een optierecht toe waarmee een persoon wiens Nederlanderschap van rechtswege verloren is gegaan, dat Nederlanderschap onder bepaalde omstandigheden met terugwerkende kracht kan herkrijgen. Dit wetsvoorstel voorziet tevens in een verlenging van de in artikel 15, eerste lid, aanhef en onder c, RWN opgenomen termijn voor verlies, van tien naar dertien jaar.

  • Wetsvoorstel financieringsstructuur Handelsregister

    Weten met wie je zaken doet. Dat is het doel van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Met dit openbare register kan iedereen de gegevens van zakenpartners controleren. Dat biedt rechtszekerheid in het economische verkeer. Tegelijkertijd moeten de in het Handelsregister opgenomen persoonsgegevens voldoende beschermd worden. De KvK en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat treffen nu maatregelen om het evenwicht tussen die twee belangen bij te stellen.

  • Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden

    Met dit wetsvoorstel wordt beoogd de uitwisseling en verwerking van gegevens te verbeteren tussen instanties die met elkaar samenwerken bij de aanpak van bijvoorbeeld de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, van verstoring van de openbare orde en veiligheid, of van misbruik van overheidsgeld en sociale voorzieningen.

  • Wetsvoorstel gerichte bekostiging

    De wetswijziging maakt het mogelijk om verplichtingen te verbinden aan geld dat wordt verstrekt aan scholen.

  • Wetsvoorstel goed verhuurderschap

    Met dit wetsvoorstel krijgen gemeenten de mogelijkheid om landelijk geüniformeerde algemene regels in te stellen ter bevordering van goed verhuurderschap. Daarnaast krijgen gemeenten de mogelijkheid om een gebiedsgerichte verhuurdervergunning te introduceren om malafide verhuurderschap te voorkomen en tegen te gaan.

  • Wetsvoorstel Handhaving Sociale Zekerheid

    Het voorstel gaat over twee handhavingsonderwerpen. Allereerst de handhaving na overtreding van de inlichtingenplicht. Als iemand informatie die relevant is voor de uitkering, bijvoorbeeld als iemand gaat samenwonen of inkomen ontvangt, niet doorgeeft, overtreedt die persoon de inlichtingenplicht. Op dat moment is het sanctieregime van toepassing. Met dit voorstel wordt het sanctieregime aangepast. 

  • Wetsvoorstel harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang

    De consultatie betreft het wetsvoorstel harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang.

  • Wetsvoorstel herwaardering strafbaarstelling actuele delictsvormen

    Dit wetsvoorstel stelt misbruik van seksueel beeldmateriaal (wraakporno) en het uit winstbejag behulpzaam zijn bij illegale prostitutie (pooierverbod) strafbaar in het Wetboek van Strafrecht (Sr). Verder worden de wettelijke strafmaxima voor een aantal actuele delictsvormen (haatzaaien, deelneming aan een criminele organisatie, kindermishandeling, diefstal in een woning gedurende de dag, het hinderen van hulpverleners en het bezit van automatische vuurwapens) verhoogd.

  • Wetsvoorstel Het Nieuwe Toezicht

    De consultatie betreft het wetsvoorstel Het Nieuwe Toezicht

  • Wetsvoorstel houdende wijziging van de Gaswet betreffende een verbod op laagcalorisch gas voor de grootste afnemers

    Om de veiligheid in Groningen te verbeteren wil het kabinet de winning van gas uit het Groningenveld op zo kort mogelijke termijn volledig beëindigen. Een van de aangekondigde maatregelen is het reduceren van de vraag naar laagcalorisch gas. Daartoe wordt in dit wetsvoorstel bepaald dat afnemers die meer dan 100 miljoen m3(n) laagcalorisch gas in de afzonderlijke gasjaren 2017-2019 hebben onttrokken het met ingang van 1 oktober 2022 verboden is laagcalorisch gas te onttrekken.

  • wetsvoorstel Huur en inkomensgrenzen

    Dit wetsvoorstel bevat vier maatregelen voor de gereguleerde huursector: 1. Differentiatie DAEB-inkomensgrenzen naar huishoudenstypen 2. Verbetering van de systematiek van inkomensafhankelijke hogere huurverhoging 3. Tijdelijke huurkorting 4. Zeer lage huren met een hogere huursprong verhogen

  • wetsvoorstel implementatie NRF

    geconsulteerd wordt het wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet, in verband met de implementatie van het gewijzigd Europees regelgevend kader voor elektronische communicatie

  • Wetsvoorstel implementatie Telecomcode

    Met dit wetsvoorstel wordt Richtlijn 2018/1972 van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie geïmplementeerd.

  • Wetsvoorstel implementatie Telecomcode, onderdeel toegangsregulering replicatiebelemmeringen

    Dit voorstel strekt tot wijziging van de Telecommunicatiewet ter implementatie van de Telecomcode en ziet specifiek op de bepalingen over toegangsregulering in geval van replicatiebelemmeringen. Het Europeesrechtelijk verankeren van deze specifieke vorm van toegangsregulering was voor Nederland tijdens de Europese onderhandelingen een belangrijke wens. Gegeven dit belang en omdat het een nieuw onderwerp betreft, wordt er voor gekozen om dit onderdeel apart te consulteren.

  • Wetsvoorstel incassokosten

    De regeling dient ter normering van de vergoeding voor incassokosten. Incassokosten zijn de kosten die een schuldeiser maakt om een geldvordering te innen, indien de schuldenaar deze niet uit zichzelf betaalt. Voorgesteld wordt om een maximale vergoeding voor incassokosten voor vorderingen met een hoofdsom tot 25.000 euro vast te leggen. In dit wetsvoorstel is de grondslag opgenomen voor de algemene maatregel van bestuur waarin de vergoeding voor de incassokosten wordt gemaximeerd.

  • Wetsvoorstel informatiegestuurde controles aan de grens

    De consultatie betreft een wetsvoorstel inhoudende een wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene douanewet met het oog op het structureel verwerken van gegevens ten behoeve van het verbeteren van de grenscontrole en het bestrijden van illegale immigratie alsmede de uitvoering van douanecontrole (informatiegestuurde controles aan de grens).

  • Wetsvoorstel informatieverschaffing in civiele zaken

    Het wetsvoorstel regelt dat degene die partij is bij een rechtsbetrekking, recht heeft op inzage, afschrift of uittreksel van bepaalde bescheiden aangaande die rechtsbetrekking. Het recht kan buiten rechte worden ingeroepen en zo nodig in rechte worden afgedwongen.

  • Wetsvoorstel instemmingsrecht en initiatiefrecht

    Voor het instemmingsrecht regelt dit wetsvoorstel de instemming die verhuurders van hun huurders moeten krijgen als ze woonruimten willen verduurzamen. Voor het initiatiefrecht van huurders leidt dit  wetsvoorstel tot modernisering en een collectief initiatiefrecht. 

  • Wetsvoorstel Instituut Mijnbouwschade Groningen

    In het Regeerakkoord 2017 ‘Vertrouwen in de Toekomst’ is opgenomen dat er onder onafhankelijke publieke regie een schadefonds komt voor de afhandeling van verzoeken om vergoeding van schade als gevolg van bodembeweging door de aanleg of exploitatie van een mijnbouwwerk ten behoeve van gaswinning uit het Groningenveld of gasopslag bij Norg.

  • Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz)

    Patiënten, cliënten, alsmede jeugdigen en hun ouders in Nederland moeten er op kunnen vertrouwen dat de zorg en jeugdhulp kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar is. Zorg- en jeugdhulpaanbieders die worden gefinancierd met premiegeld en collectieve middelen, dienen zich primair te richten op het behartigen van deze maatschappelijke belangen. De organisatie en de bedrijfsvoering van zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten met het oog op dat doel worden ingericht.

  • wetsvoorstel intrekking verhuurderheffing

    Dit wetsvoorstel regelt de intrekking van de verhuurderheffing. 

  • Wetsvoorstel investeringsverplichting voor het Nederlands cultureel audiovisueel product

    Consultatie van een wetsvoorstel waarmee een investeringsverplichting wordt opgelegd aan de landelijke publieke mediadienst, aanbieders van audiovisuele mediadiensten op aanvraag, en aanbieders van bioscoopdiensten, in het Nederlands cultureel audiovisueel product. Dit voorstel is eerder gericht geconsulteerd, en wordt nu naar aanleiding van het advies van de Raad van State in gewijzigde vorm openbaar geconsulteerd.

  • Wetsvoorstel invoering decentrale loting

    Met dit wetsvoorstel wordt, naar aanleiding van de motie Paternotte en Van der Molen decentrale loting toegevoegd als selectiemethode naast decentrale selectie bij associate degree-opleidingen en bacheloropleidingen met een numerus fixus. Hierdoor kunnen hoger onderwijsinstellingen meer maatwerk toepassen en wordt de kansengelijkheid voor studenten vergroot. Loting en selectie kun zelfstandig worden ingezet of gecombineerd.

  • wetsvoorstel invoering personenregister kinderopvang

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel invoering personenregister kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.

  • Wetsvoorstel ivm expliciete grondslagen voor woningcorporaties voor (bijzondere) persoonsgegevens

    Wetsvoorstel helpt woningcorporaties beter samen te werken voor leefbare woonomgeving.

  • Wetsvoorstel kennisprogramma beroepsziekten

    De regering regelt voor de lange duur onderzoek naar beroepsziekten door gevaarlijke stoffen in Nederland. En verbetert de grondslag voor beroepsziekteregelingen.

  • Wetsvoorstel kinderbijslagvoorziening BES

    Dit wetsvoorstel beoogt te komen tot een kinderbijslagvoorziening voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, die rekening houdt met de plaatselijke mogelijkheden en omstandigheden.

  • Wetsvoorstel kleine klassen

    Eén op de elf klassen in het basisonderwijs bevat 30 of meer leerlingen. Te grote klassen behoren tot één van de grootste ergernissen van leerkrachten en ouders. Dit wetsvoorstel beoogt het verkleinen van de klassen in het basisonderwijs. Met kleinere klassen is het mogelijk om alle leerlingen de benodigde aandacht en ondersteuning te geven. Dit voorstel regelt op termijn een gemiddelde van 23 leerlingen per leraar op schoolniveau. Klassen van 30 of meer leerlingen worden per direct verboden.

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Wetsvoorstel lesbisch ouderschap

    Het wetsvoorstel regelt dat de vrouwelijke partner van de moeder, de duomoeder, de juridische ouder van een moeder kan worden zonder dat daarvoor een gerechtelijke procedure is vereist.

  • Wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA

    Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan maatregelen om de loondoorbetalingsverplichtingen voor werkgevers makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken. Twee maatregelen uit dit pakket vergen wetswijziging. De derde maatregel uit dit wetsvoorstel heeft als doel om WIA-gerechtigden te stimuleren het werk te hervatten of uit te breiden.

  • Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

    Het mbo speelt een cruciale rol in het opleiden van vakmensen. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en de spreiding van opleidingen kan beter. Dit wetsvoorstel creëert waarborgen om deelnemers, instellingen en bedrijfsleven in positie te brengen om een doelmatige situatie ook daadwerkelijk te realiseren. Mocht desondanks een ondoelmatige situatie blijven voortduren, dan kent dit wetsvoorstel een sluitstuk met ingrijpen door de overheid.

  • Wetsvoorstel modernisering bepalingen voorzieningenplanning voortgezet onderwijs

    In 2013 heeft een evaluatie van de bepalingen in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) over de voorzieningenplanning plaatsgevonden. Daaruit is naar voren gekomen dat de wet naar behoren functioneert. Wel zijn er sinds de wetswijziging in 2008 enige technische en licht beleidsmatige punten gebleken die aanpassing behoeven. In de beleidsreactie op de evaluatie heeft OCW aangekondigd de WVO op die punten te verbeteren. Dat gebeurt in bijgaand conceptwetsvoorstel.

  • Wetsvoorstel modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel

    Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is om de strafbaarstelling van mensenhandel in (Caribisch) Nederland uit te breiden en te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen daders eerder worden vervolgd, berecht en bestraft en slachtoffers beter worden beschermd. De uitbreiding van de strafbaarheid vindt vooral plaats ten aanzien van ernstige misstanden in de arbeidssfeer. Ook wordt voorgesteld om mensen die profiteren van mensenhandel eerder strafbaar te maken. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan een opdracht uit het coalitieakkoord, waarin staat dat de strafbaarstelling wordt gemoderniseerd. In het coalitieakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode.

  • Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen

    Bijgaand voorontwerp geeft het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling. De fiscale maatregelen, het overgangsrecht en wijzigingen in overige wetten zullen op een later moment worden geconsulteerd, samen met het civielrechtelijke gedeelte.

  • Wetsvoorstel modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen

    Dit conceptwetsvoorstel geeft aan hoe de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen gewijzigd zou kunnen worden. Het bestaande uitgangspunt van 'onbelast, tenzij' verandert in 'belast, tenzij'.

  • Wetsvoorstel Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL)

    Als een Nederlander in een ander Europees land op de spoedeisende hulp terecht komt of zorg nodig heeft, is het in veel gevallen niet mogelijk om de medische gegevens van die patiënt digitaal uit te wisselen. Het kan wel heel belangrijk zijn dat de zorgverlener de medische gegevens van de patiënt heeft. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de zorg voor de patiënt en verlaagt de kans op medische fouten. Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat medische gegevens via het Nederlandse Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL) wel grensoverschrijdend kunnen worden uitgewisseld tussen zorgverleners. Daarvoor moet de Nederlandse patiënt toestemming geven, anders kunnen de medische gegevens niet worden uitgewisseld.

  • Wetsvoorstel natuurcompensatiebank

    Wijziging van de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet in verband met het opnemen van regels over het registreren, reserveren en toedelen van maatregelen ter compensatie van de gevolgen voor Natura 2000-gebieden van stikstofdepositie veroorzaakt door projecten van groot openbaar belang

  • Wetsvoorstel Netherlands Commercial Court

    Het voorstel strekt ertoe om in complexe, internationale handelsgeschillen procederen in de Engelse taal mogelijk te maken als partijen dat onderling uitdrukkelijk zijn overeengekomen.

  • Wetsvoorstel nieuwe regels inzake huisvesting vergunninghouders

    Met dit wetsvoorstel wordt het verboden voor gemeenten om vergunninghouders voorrang te verlenen op de grond dat zij vergunninghouder zijn.

  • Wetsvoorstel NLQF

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

    Dit wetsvoorstel neemt belemmeringen weg bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Indien appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, indien het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

  • Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).

  • Wetsvoorstel opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur

    Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om in een gebied een opkoopbescherming in te voeren, zodat mensen die op zoek zijn naar een koopwoning om zelf in te wonen hierop meer kans maken. Daarnaast wordt het mogelijk om langere tijdelijke huurcontracten te sluiten en deze tussentijds maximaal eenmaal te verlengen, zodat de mogelijkheid tot tijdelijke huurcontracten beter aansluit bij de behoeften in de praktijk.

  • Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg

    Dit wetsvoorstel zorgt er voor dat medische gegevens makkelijker op te vragen zijn als iemand spoedeisende zorg nodig heeft. Dit is beter voor de kwaliteit van de zorg. Want dan kan beter worden bepaald hoe snel iemand moet worden geholpen en wat voor hulp iemand nodig heeft. En is er bijvoorbeeld minder kans op medische fouten. Het wetsvoorstel regelt dat sommige zorgaanbieders in principe verplicht worden bepaalde gegevens opvraagbaar te maken. Die “verplicht opvraagbaar gemaakte gegevens” mogen alleen worden ingezien door bepaalde zorgverleners in geval van spoedeisende zorg. En alleen als de cliënt geen bezwaar maakt.

  • wetsvoorstel ouderparticipatiecreches

    De consultatie betreft het wetsvoorstel ouderparticipatiecrèches. Ouderparticipatiecrèches (OPC’s) zijn crèches die geleid en georganiseerd worden door de ouders van de kinderen zelf. Minstens één van beide ouders verzorgt onbezoldigd minimaal één dagdeel per week opvang op de crèche. Er bestaan ongeveer zeven OPC’s in Nederland. Het gaat om ongeveer 120 kindplaatsen.

  • Wetsvoorstel over instemmingsrecht van ouders op handelingsdeel ontwikkelingsperspectief

    Het wetsvoorstel regelt het instemmingsrecht van ouders op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief in het po, vo en (v)so. Het handelingsdeel is voor het (v)so geen verplicht onderdeel van het ontwikkelingsperspectief. In het wetsvoorstel wordt het handelingsdeel als verplicht onderdeel van het ontwikkelingsperspectief voor het (v)so alsnog geregeld.

  • Wetsvoorstel overstappen telecom

    Het wetsvoorstel tot het wijzigen van de Telecommunicatiewet strekt primair tot het verlagen van overstapdrempels voor eindgebruikers teneinde het overstappen naar een andere telecomaanbieder te vergemakkelijken en de mededinging te bevorderen. Daarnaast krijgt de Minister de bevoegdheid om inlichtingen te vorderen van aanbieders van elektronische communicatiediensten en–netwerken ten behoeve van het uitvoeren van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken.

  • Wetsvoorstel pensioenverdeling bij scheiding 2021

    Beter gebruik van de wettelijke regels voor pensioenverdeling na scheiding en aanpassing van deze regels aan de huidige tijd. De standaard verdeelmethode wordt conversie, hierdoor zijn ex-partners niet meer levenslang via het pensioen aan elkaar verbonden. De conversie wordt automatisch uitgevoerd, tenzij tijdig afwijkende afspraken worden gemeld. Het bijzonder partnerpensioen wordt beperkt tot de huwelijkse periode.

  • Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis

    Het Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis heeft als doel om bedrijven en hun werknemers te ondersteunen in het behouden van banen bij een crisis die buiten het ondernemersrisico valt en onvoorzienbaar is. Denk daarbij aan een brand in het bedrijf, een overstroming, een oorlogssituatie of beperkende maatregelen om verspreiding van een ziekte te voorkomen. Het wetsvoorstel geeft werkgevers de mogelijkheid om in dit soort situaties hun personeel tijdelijk te herplaatsen of, als er niet gewerkt kan worden, het loon verminderd door te betalen en een loonsubsidie aan te vragen.

  • Wetsvoorstel persoonsgerichte aanpak en meldingen over radicalisering en terroristische activiteiten

    Dit wetsvoorstel verankert de wettelijke taak voor het college van burgemeester en wethouders om casusoverleggen over radicalisering te organiseren. Tevens voorziet dit wetsvoorstel in een duidelijke grondslag voor gegevensdeling door de partijen die deelnemen aan genoemde casusoverleggen.

  • Wetsvoorstel platform-to-business

    Met het wetsvoorstel publiek toezicht ‘platform-to-business verordening’ krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid de Europese platform-to-business verordening te handhaven. Het wetsvoorstel voorziet ook in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering, om de verhouding tussen de bepalingen uit de verordening over collectieve rechtsvorderingen en het nationale recht te verduidelijken.

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Wetsvoorstel productiebeperking kolen

    Dit wetsvoorstel bevat een jaarlijkse beperking op het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Op 24 april jl. heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer over het Urgenda-vonnis aangekondigd forse CO2-reductie te willen realiseren door de komende jaren de elektriciteitsproductie met kolen substantieel terug te dringen. Bovenop bestaande maatregelen wordt een aanvullende CO2-reductie beoogd van 5 MTon.

  • Wetsvoorstel profielen vmbo

    Met dit wetsvoorstel worden de sectoren en afdelingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) vervangen door profielen. Elk profiel zal bestaan uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. Het beroepsgerichte onderwijs zal gaan bestaan uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

  • Wetsvoorstel publicatie door particulieren van camerabeelden van diefstal of vernieling

    Dit wetsvoorstel regelt dat burgers en bedrijven camerabeelden van misdrijven mogen publiceren ter ondersteuning van de opsporing, mits: 1. het uitsluitend gaat om diefstal of vernieling. Inbraak is daaronder inbegrepen; 2. het feit duidelijk zichtbaar is op de beelden; 3. er aangifte is gedaan en de beelden ter beschikking van de politie worden gesteld; 4. de identiteit van de verdachte niet bekend is; 5. andere personen dan de verdachte niet herkenbaar in beeld worden gebracht.

  • wetsvoorstel Quotumwet

    De consultatie betreft het wetsvoorstel Quotumwet.

  • Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

    Een inkoopopdracht van de overheid heet een aanbesteding. De overheid moet zich aan bepaalde regels houden bij aanbestedingen. Deze staan in de Aanbestedingswet 2012. Er wordt voorgesteld om deze wet te wijzigen zodat ondernemers makkelijker problemen kunnen aankaarten bij de overheid en  problemen sneller en beter kunnen worden opgelost. 

  • Wetsvoorstel rechtspositie rechterlijke ambtenaren ZSM

    Wijziging rechtspositie rechterlijke ambtenaren

  • Wetsvoorstel Registratie vrijstellingen van de Leerplichtwet

    U wordt gevraagd te reageren op het wetsvoorstel waarmee de vrijstellingen van de Leerplichtwet of vervangende leerplicht voortaan door de leerplichtambtenaren op uniforme wijze wordt geregistreerd via een vrijstellingenmodule in het Digitaal Verzuimloket.

  • Wetsvoorstel risicovluchten

    Wijziging van de Luchtvaartwet met het oog op de aanwijzing van luchtvaartterreinen waarvan gebruikt dient te worden gemaakt voor de landing van vluchten die een sterk verhoogd risico vormen om te worden gebruikt voor drugssmokkel

  • Wetsvoorstel ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven

    Het wetsvoorstel helpt groene coalities duurzaamheidsinitiatieven te realiseren. Het wetsvoorstel biedt daarvoor een heldere procedure waarbij recht wordt gedaan aan het initiatief en de borging van publieke belangen. De minister maakt een eigenstandige afweging en kan bij een positief besluit het initiatief opnemen in een wettelijke regeling. Hierdoor wordt een aantal belemmeringen voor de totstandkoming of het succes van dergelijke duurzaamheidsinitiatieven weggenomen.

  • Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

    Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.

  • Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.

  • Wetsvoorstel schrappen grondslag kwaliteitsbekostiging hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de kwaliteitsbekostiging uit de WHW te schrappen en de middelen die bestemd zijn voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit aan de instellingen toe te kennen via de lumpsumbekostiging.

  • Wetsvoorstel sluitingsbevoegdheid uitbraak

    Het voorgestelde artikel 58na Wpg biedt een eenduidige wettelijke grondslag voor de burgemeester om de sluiting van publieke en besloten plaatsen te kunnen bevelen bij een uitbraak van het virus. Er is sprake van een uitbraak van het virus wanneer ten minste drie besmette personen aan elkaar zijn te relateren in tijd plaats en persoon, het aannemelijk is dat die specifieke plaats de besmettingsbron is en er aanwijzingen zijn dat de transmissie op de plaats nog gaande is.

  • Wetsvoorstel strafbaarstelling conversiehandelingen

    Dit wetsvoorstel strekt tot het instellen van een strafrechtelijk verbod op conversiehandelingen, ook wel 'conversietherapie' of 'homogenezing' genoemd.