Zoekresultaat
3061 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 22
- 23
- 24
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Wetsvoorstel strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden
Het wetsvoorstel bevat een strafbaarstelling van het gebruik van persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden. Het gaat om het zich verschaffen, verspreiden of anderszins ter beschikking stellen van identificerende persoonsgegevens van een ander of een derde met het oogmerk om die ander vrees aan te (laten) jagen, ernstige overlast aan te (laten) doen of hem in de uitoefening van zijn ambt of beroep ernstig te (laten) hinderen.
-
Wetsvoorstel strafuitsluitingsgrond humanitaire hulpverleners en journalisten
Met dit wetsvoorstel wordt de strafbaarstelling van verblijf in een door een terroristische organisatie gecontroleerd gebied – zoals opgenomen in wetsvoorstel 35 125 – aangevuld met een strafuitsluitingsgrond voor humanitaire hulpverleners, evenals voor journalisten en publicisten.
-
Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Deze consultatie betreft het wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid. Het hoofddoel is om alle bekostigde scholen en besturen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs strategisch personeelsbeleid te laten voeren. Aanvullend is het doel dat het onderwijs een aantrekkelijke werkplek blijft. Het is de bedoeling dat dit bijdraagt aan kwalitatief goed en duurzaam inzetbaar personeel dat zorgt voor kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs.
-
Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM
Wijziging van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt en enige andere wetten in verband met de stroomlijning van het door de Autoriteit Consument en Markt te houden markttoezicht
-
Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap
Het wetsvoorstel biedt een regeling voor het tegengaan van huwelijkse gevangenschap. Daarnaast wordt de praktijk voor zittingen gesloten jeugdhulp op locatie en de praktijk van het doen van mondelinge uitspraak in spoedeisende gevallen met dit voorstel verankerd. Daarnaast bevat het voorstel een aantal technische wijzigingen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, Boeken 1 en 10 van het Burgerlijke Wetboek en enige andere wetten.
-
Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket
Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.
-
Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Het doel van dit wetsvoorstel is om verzuim terug te dringen. Het voorstel bestaat uit drie onderdelen:
-
Wetsvoorstel tijdelijke afwijkende voorwaarde voor inschrijving voor het studiejaar 2022-2023 in verband met COVID-19
Het wetsvoorstel creëert een mogelijkheid om voor het studiejaar 2022-2023 (aspirant-)studenten in te schrijven voor het hoger onderwijs die ten gevolge van COVID-19 nog niet aan alle vooropleidings- of toelatingseisen voldoen bij de start van de opleiding.
-
Wetsvoorstel toegang Wlz voor mensen met een psychische stoornis
Dit wetsvoorstel heeft tot doel om mensen met een psychische stoornis die voldoen aan de bestaande Wlz-toegangscriteria toegang tot de Wlz te geven. Mensen met een psychische stoornis worden dan niet anders behandeld dan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap, of mensen met een somatische of psychogeriatrische beperking of aandoening.
-
Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod
Het onderwerp van het wetsvoorstel dat ter consultatie wordt voorgelegd is de verplichting om op overeenstemming gericht overleg te voeren met andere schoolbesturen over het toekomstig onderwijsaanbod. Daarnaast gaat de consultatie over het vergemakkelijken van verplaatsen van een school, omzetten of uitbreiding met een richting.
-
Wetsvoorstel toevoegen gegevens aan procesdossier minderjarige
Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de rechter in een civiele zaak betreffende een minderjarige ambtshalve gegevens uit andere de minderjarige betreffende dossiers aan het procesdossier toevoegt en aan zijn beslissing ten grondslag legt. Hij kan dit doen wanneer hij dit noodzakelijk acht met het oog op de beoordeling van de belangen van de minderjarige.
-
Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
De financiële ruimte op de Rijksbegroting voor de aanleg van Rijksinfrastructuur is beperkt. Voor twee projecten biedt tolheffing uitkomst. Het gaat om de Blankenburgverbinding, een nieuwe weg die de A15 en de A20 ten westen van Rotterdam met elkaar verbindt, en om de ViA15. Dit is een doortrekking van de A15 vanaf knooppunt Valburg naar de A12 bij Zevenaar. Het voorstel voor een Wet tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 maakt de tolheffing op de genoemde verbindingen juridisch mogelijk.
-
Wetsvoorstel tot herziening van het beslag- en executierecht
Het wetsvoorstel herziet het beslag- en executierecht in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Het wetsvoorstel voert o.a. een beslagvrij bedrag in bij beslag op een bankrekening en het beslagverbod op roerende zaken, zoals inboedel, wordt gemoderniseerd.
-
Wetsvoorstel tot invoering van de tbo-maatregel
Dit wetsvoorstel introduceert een nieuwe strafrechtelijke maatregel die verplicht tot het volgen van onderwijs. Deze maatregel 'ter beschikking stelling aan het onderwijs' (tbo-maatregel) kan worden opgelegd aan jeugdigen en jongvolwassenen van 12 tot 23 jaar ten tijde van het plegen van een delict. Het onderwijs waar het om gaat is voortgezet (speciaal) onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel vloeit voort uit het regeerakkoord 'Bruggen slaan'.
-
Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen
Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.
-
Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 62 Geneesmiddelenwet
De online verkoop van uitsluitend apotheek en drogist-geneesmiddelen (UAD-geneesmiddelen) is staande praktijk die breed wordt geaccepteerd. Echter is de online verkoop niet te verenigen met de letterlijke verwoording van de wet. Ook biedt de wet geen ruimte voor gewenste digitale voorlichting in het fysieke verkooppunt door een digitaal oproepbare (assistent-)drogist. Bijvoorbeeld wanneer er een keer niet voldoende (assistent-)drogisten aanwezig kunnen zijn.
- Wetsvoorstel tot Wijziging van de Advocatenwet, de Gerechtsdeurwaarderswet, de Wet op het notarisambt
-
Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering
Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.
-
Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers
Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.
-
Wetsvoorstel uitbreiding strafbaarheid spionage
Veel spionageactiviteiten zijn momenteel al strafbaar volgens de Nederlandse wet. Denk daarbij aan klassieke spionage zoals het schenden van staats- en bedrijfsgeheimen. Ontwikkelingen, zoals de komst van nieuwe en steeds assertievere spelers op het wereldtoneel en de opkomst van digitale spionage, hebben aanleiding gegeven om opnieuw te kijken naar de wetgeving.
-
Wetsvoorstel uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers
De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.
-
wetsvoorstel uitzondering exportbeperking AOW voor oorlogsgetroffenen
Het wetsvoorstel betreft een uitzondering op de exportbeperking van het AOW-pensioen voor oorlogsgetroffenen.
-
Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties
In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken. De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).
-
Wetsvoorstel verbeterde werking Vormerkung bij beslag
Ambtelijk voorontwerp voor een wetsvoorstel tot verbetering van de werking van Vormerkung bij beslag.
-
Wetsvoorstel verbetering bestrijding heling
Dit wetsvoorstel dat tot doel heeft om heling beter te kunnen bestrijden en als gevolg daarvan de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten, zoals diefstal, te kunnen voorkomen en bestrijden.
-
Wetsvoorstel verbetering rechtspositie en rechtsbescherming mbo-student
Dit wetsvoorstel heeft tot doel om studenten in het middelbaar beroepsonderwijs een betere rechtspositie en rechtsbescherming te geven. De rechtspositie van studenten wordt verbeterd door rechten rondom schorsing en verwijdering in de wet op te nemen. De rechtsbescherming wordt verbeterd door onafhankelijke geschillenbeslechting laagdrempeliger te maken. Daarnaast beoogt dit wetsvoorstel de regeldruk voor instellingen te verminderen door onder andere de onderwijsovereenkomst af te schaffen.
-
Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.
-
Wetsvoorstel vereenvoudigde verkrijging dubbele kinderbijslag
Ouders van kinderen met een ernstige ziekte of aandoening verlenen extra zorg aan hun kind. Dit brengt eveneens meer kosten met zich mee. Om ouders tegemoet te komen in deze kosten, kunnen zij recht hebben op het dubbele bedrag van de kinderbijslag. Dit wetsvoorstel draagt bij aan het verminderen van de complexiteit van de regeling voor ouders. Ook draagt het wetsvoorstel bij aan het bestrijden van niet-gebruik.
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO
Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging vo
Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de basisbekostiging van het voortgezet onderwijs. Het nieuwe bekostigingsmodel bevat twee leerlingenprijzen en een vast bedrag op vestigingsniveau. Door deze vereenvoudiging wordt de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via deze consultatie wordt ook inzicht gegeven in de indicatieve herverdeeleffecten per bestuur via de rekentoolbekostiging-vo
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht
Het conceptwetsvoorstel vereenvoudigt en moderniseert de regels over het verzamelen van informatie en bewijs voorafgaand en tijdens een civiele procedure. De verschillende bewijsverrichtingen worden meer op elkaar afgestemd en de rechter krijgt meer regie over bewijskwesties in de procedure.
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong
Het doel van het wetsvoorstel is om de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten (Wajong) te vereenvoudigen en stroomlijnen waardoor (meer) werken lonend is, mensen die gaan studeren er niet op achteruit gaan en mensen niet langer bang zijn hun uitkering te verliezen als ze gaan werken.
-
Wetsvoorstel verhoging boetemaxima ACM
Wijziging van een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Economische Zaken houdende een verhoging van voor de Autoriteit Consument en Markt geldende boetemaxima
-
wetsvoorstel verruiming fouilleerbevoegdheden
Wetsvoorstel ter verruiming van fouilleerbevoegdheden van de politie: burgemeester kan voor maximaal 12 uur een gebied aanwijzen waar de politie op (mondeling) bevel van (hulp)officier van justitie preventief fouilleert op wapens; burgemeester kan zo’n gebied ook in noodverordening aanwijzen; onderzoek aan kleding en tassen bij arrestatie; verruiming fouilleerbevoegdheden bij insluiting in politiecel.
-
Wetsvoorstel versterken positie mbo-studenten
Iedere jongere, ongeacht zijn of haar financiële of persoonlijke situatie, moet de kans krijgen om onderwijs te volgen. Het wetsvoorstel ‘versterken positie mbo-studenten’ draagt hieraan bij via 1) de introductie van een mbo-studentenfonds; 2) maatregelen voor de versterking van de positie van zwangere mbo-studenten; 3) de introductie van de mbo-verklaring; 4) wijziging van de benaming van mbo-studenten en 5) het niet langer verplichten om nadere vooropleidingseisen te stellen.
-
wetsvoorstel versterking
Het kabinet heeft in 2018 besloten de afweging over de hoogte van de gaswinning uit het Groningenveld, het afhandelen van schade en bouwkundige versterking in publieke handen te nemen. De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in het wetsvoorstel Tijdelijke wet Groningen. Dit wetsvoorstel is een aanvulling daarop en regelt de versterking van gebouwen omwille van de veiligheid in Groningen.
-
Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II
Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.
-
Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II
Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.
-
wetsvoorstel versterking bestrijding computercriminaliteit
Het wetsvoorstel bevat een zelfstandige bevoegdheid voor de officier van justitie om strafbare gegevens van het internet te laten verwijderen. Daarnaast wordt het, volgens het wetsvoorstel, strafbaar om zonder toestemming gegevens uit een computer over te nemen, en om computergegevens die op die manier zijn verkregen, te bezitten of aan een ander bekend te maken (“heling” van computergegevens). Ten slotte wordt het strafbaar om stiekem een met een ander gevoerd gesprek op te nemen.
-
Wetsvoorstel versterking handhaving en inning studiefinanciering
Er zijn te weinig mogelijkheden voor effectief toezicht op het gebruik van studiefinanciering en om op te treden tegen wanbetalers. Dit wetsvoorstel geeft DUO meer instrumenten om toezicht te houden op het gebruik van studiefinanciering en om misbruik te bestrijden. DUO kan door het wetsvoorstel ook beter preventief optreden door studenten en debiteuren die onbewust de regels overtreden daarop wijzen. Daarmee kan worden voorkomen dat ze onnodige schulden opbouwen of een boete krijgen.
-
Wetsvoorstel versterking rechtsbijstand in het strafproces
Dit wetsvoorstel legt verschillende uitbreidingen van het recht op kosteloze rechtsbijstand in strafzaken in de wet vast. Het gaat onder andere om rechtsbijstand voor verdachten wiens zaak met een strafbeschikking wordt afgedaan en zowel minderjarige als kwetsbare meerderjarige verdachten die zich in vrijheid bevinden en worden uitgenodigd voor een verhoor op het politiebureau. Voor een deel wordt dit in de praktijk al toegepast. Daarnaast voert het wetsvoorstel een aantal procedurele wijzigingen door die het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand in strafzaken beter uitvoerbaar maken voor de betrokken organisaties.
-
Wetsvoorstel verzekerdeninvloed
Het onderwerp van deze consultatie is het wetsontwerp waarmee de invloed van verzekerden op het beleid van zorgverzekeraars wordt vergroot. Onderdeel daarvan is het zorginkoopbeleid (denk aan de inkoop van ziekenhuiszorg, huisartsenzorg, geestelijke gezondheidszorg, etc).
-
Wetsvoorstel voor het creëren van grondslagen tbv kwaliteitsregistraties LADIS en LTR
Dit wetsvoorstel regelt een wettelijke grondslag voor het verwerken van gepseudonimiseerde persoonsgegevens voor de kwaliteitsregistraties LADIS en LTR ter bevordering van de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg.
-
Wetsvoorstel Voortgang Energietransitie
Dit wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet om deze verder toekomstbestendig te maken en de uitgangspositie voor de energietransitie te verbeteren door belemmeringen weg te nemen.
-
Wetsvoorstel wijziging Awb n.a.v. HvJ EU Varkens in Nood
Voor bestuursorganen / uitvoeringsorganisaties op rijks- en decentraal niveau die Aarhus-besluiten nemen ( d.w.z. besluiten over activiteiten die aanzienlijke milieueffecten kunnen hebben), burgers/bedrijven, belangenoranisaties en bestuursrechtspraak
-
Wetsvoorstel wijziging crediteurenhierarchie banken
Het wetsvoorstel strekt tot implementatie van een Europese richtlijn. De richtlijn verlangt dat de lidstaten, kort gezegd, aan de rangorde waarin vorderingen in het faillissement van een bank op de boedel kunnen worden verhaald (faillissementsladder) een specifieke categorie vorderingen toevoegen. Deze vorderingen worden uit de boedel van een failliete bank voldaan onmiddellijk na de gewone concurrente vorderingen en voor de achtergestelde vorderingen.
-
Wetsvoorstel wijziging huursomstijging
Dit wetsvoorstel past de maximale huursomstijging die voor woningcorporaties geldt inhoudelijk aan en geeft mogelijkheid om in gezamenlijke afspraak tussen woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeenten lokaal af te wijken van de huursomstijging. Het wetsvoorstel geeft hiermee invulling aan een deel van de afspraken uit het Sociaal Huurakkoord van Aedes en de Woonbond.
-
Wetsvoorstel wijziging markt en overheid, concentratietoezicht en privaatr. handh.
Met het wetsvoorstel wordt de algemeenbelanguitzondering in de wet markt en overheid (hoofdstuk 4b Mededingingswet) aangescherpt via motiveringseisen, meer inspraak voor ondernemers en een verplichte periodieke evaluatie van gemaakte uitzonderingen. Het wetsvoorstel bevat ook technische wijzigingen in het concentratietoezicht en een wijziging in het Burgerlijk Wetboek om de bepalingen over privaatrechtelijke handhaving van het mededingingsrecht op nationale overtredingen toe te passen.
-
wetsvoorstel wijziging Meststoffenwet
De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijziging ziet op wijziging van de Meststoffenwet per 1 januari 2020.
-
wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet
Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.
-
Wetsvoorstel woonplaatsbeginsel
In het nieuwe woonplaatsbeginsel hoeft de gezaghebber van het kind niet meer te worden uitgezocht. Voor het woonadres wordt aangesloten bij de Basisregistratie Personen van de jeugdige.
-
Wetsvoorstel zeggenschap lichaamsmateriaal
De Wet zeggenschap lichaamsmateriaal (Wzl) wordt aangepast. Deze aanpassingen staan in de tweede nota van wijziging.
-
Wetsvoorstel zorg- en affectieschade
Dit wetsvoorstel verbetert de positie van personen die door toedoen van een ander letselschade lijden en van de naasten van personen die door toedoen van een ander letselschade lijden of komen te overlijden.
-
Wetsvoorstellen modernisering personenvennootschappen
Bijgaande drie wetsvoorstellen geven het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling, fiscale maatregelen en enkele invoeringsbepalingen (ook overgangsrecht). Reacties uit de internetconsultatie van 2019 zijn verwerkt.
-
Wetswijziging deponering in handelsregister langs elektronische weg
Wijziging van de Handelsregisterwet 2007, het Burgerlijk Wetboek en de Wet op de formeel buitenlandse vennootschappen in verband met deponering bescheiden in het handelsregister langs elektronische weg
-
Wetswijziging energie-etikettering
Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.
-
Wetswijziging energie-etikettering
Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.
-
wetswijziging Engels, Duits en Frans als deelvoertaal in het po
Consultatie mbt standpunten over de wetswijziging van artikel 9, tiende lid, van de Wet op het primair onderwijs en artikel 18 van de Wet op de expertisecentra om scholen de mogelijkheid te geven tot 15% van de onderwijstijd in het Engels, Duits of Frans aan te bieden.
-
Wetswijziging Klimaatwet
De huidige Klimaatwet houdt geen rekening met de juridisch bindende verplichtingen uit de Europese Klimaatwet. Op grond van de Europese Klimaatwet geldt - om in 2050 klimaatneutraal te zijn - in 2030 een reductienorm van tenminste 55%. Het betreft een technische aanpassing van de Klimaatwet aan de Europese Klimaatwet. Het doel van ‘klimaatneutraliteit’ in 2050 is in de Europese klimaatwet vastgelegd. Een meer inhoudelijke aanpassing van de Klimaatwet wordt later dit jaar verwacht.
-
Wetswijziging regionalisering brandweer
Conceptwijziging van de Wet veiligheidsregio’s aangaande de regionalisering van de brandweer.
-
Wetswijziging Wet KvK BES en HR-wet BES
Beide Kamers lopen in de praktijk aan tegen knelpunten in de Wet op de Kamers van Koophandel en Nijverheid BES en de Handelsregisterwet 2009 BES. Daarom is in overleg met de Kamers, de openbare lichamen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven op Bonaire, Sint Eustatius en Saba onderzocht welke knelpunten dat zijn en zijn wensen voor mogelijke oplossingen geïnventariseerd. Hierbij is gebleken dat een aantal wijzigingen van deze wetten en de daarop gebaseerde lagere regelgeving nodig is.
-
Wetswijziging Wet luchtvaart voor Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet luchtvaart voor. Per 1 juli 2023 is de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) opgericht. De MRS is een wettelijk overleg- en adviesorgaan over luchtvaartzaken rondom Schiphol. De MRS richt zich op beleid over leefomgevingskwaliteit en levert maatschappelijke inbreng op concrete projecten om hinder te voorkomen of te verminderen. De MRS is de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).
-
Wetswijzigingen inzake aansprakelijkheid wrakopruiming
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt, mede namens het ministerie van Justitie en Veiligheid, boek 8 BW, boek 8 BW BES en de Wet bestrijding maritieme ongevallen in verband met de schrapping van de beperking van aansprakelijkheid voor vorderingen inzake wrakopruiming. Aanleiding voor voorstel zijn de kosten die door de Nederlandse overheid moesten worden gemaakt bij opruiming van het schip ‘Baltic Ace’, dat op 5 december 2012 zonk nabij de haven van Rotterdam.
-
Wetswijzigingen medezeggenschap scholen
Het wetsvoorstel kent 4 onderdelen: 1. MR funderend onderwijs krijgt instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting; 2 OPR krijgt instemmingsrecht op de meerjarenbegroting van het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband passend onderwijs; 3 Het schoolondersteuningsprofiel van de school in het funderend onderwijs wordt jaarlijks vastgesteld en wordt onderdeel van de schoolgids; 4 De MR in het po krijgt een adviesrecht bij vaststelling groepsgrootte.
-
Wettelijke grondslag voor gegevensverwerking door Nationaal rapporteur mensenhandel
De Nationaal rapporteur mensenhandel en seksueel geweld tegen kinderen is een belangrijke spil in de voorkoming en bestrijding van ernstige vormen van misdrijven: mensenhandel en seksueel geweld tegen kinderen. Hij heeft tot taak de regering te voorzien van gegevens over de ontwikkelingen rondom de aanpak daarvan. Met deze regeling wordt een grondslag gecreëerd voor het verwerken van de bijzondere en strafrechtelijke persoonsgegevens die de Nationaal rapporteur in het kader van de uitvoering van zijn taak nodig heeft.
-
wettelijke verankering gedragscode franchise
Concept wetsvoorstel wettelijke verankering gedragscode franchise
-
Wetvoorstel wijziging rentepercentage lening hoger onderwijs
Dit wetsvoorstel, een maatregel uit het Regeerakkoord, past de rentemaatstaf voor leningen in het hoger onderwijs aan. Momenteel wordt het rentepercentage vastgesteld op basis van het gemiddeld effectief rendement over de periode van 12 maanden (oktober voorgaande jaar t/m september huidige jaar) van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden, met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren. Dit wetsvoorstel past de gemiddelde resterende looptijd aan van 5 naar 10 jaren.
-
Wijz Besluit onderstand BES ivm introductie toeslag AOV
Het doel van het wijzigingsbesluit is om de inkomenspositie van alleenstaande AOV-gerechtigden te verbeteren.
-
Wijz Participatiewet voor verbeteren van de ondersteuning van mensen in de bijstand
Het kabinet beoogt een inclusieve samenleving, waarbij mensen zoveel mogelijk meedoen in betaald werk, en als dat (nog) niet mogelijk is via andere vormen van participatie. Het is van belang dat mensen in de bijstand regelmatig worden gezien en gesproken en dat gemeenten samen met hen onderzoeken welke ondersteuning nodig is. De regering stelt twee maatregelen voor: 1. Opdracht van het college expliciteren om ondersteuning te bieden aan bijstandsgerechtigden 2. Aanpassing uitvoering taaleis
-
Wijz Wet gemeentelijke schuldhulpverlening tbv de uitwisseling van persoonsgegevens
Het uitwisselen van persoonsgegevens faciliteren voor vroegsignalering van schulden en voor het besluit over toegang en plan van aanpak schuldhulpverlening.
-
Wijz. Participatiewet ivm uitsluiten fraudevorderingen bij vermogenstoets
Dit wetsvoorstel heeft als doel het wegnemen van de onterecht gunstige positie van mensen met fraudevorderingen bij de toegang tot het recht op bijstand. Om dit te bereiken wordt voorgesteld openstaande vorderingen en boetes wegens fraude binnen de sociale zekerheid uit te sluiten als ‘schuld’ bij de vermogenstoets. Fraude mag immers niet lonen.
-
Wijz. Tabaks- en rookwarenregeling ivm verbod op kenmerkende aroma's voor verhitte tabaksproducten
De Europese Commissie heeft in verband met het toegenomen gebruik van verhitte tabaksproducten een gedelegeerde richtlijn vastgesteld. Deze richtlijn wijzigt de Tabaksproductenrichtlijn. Doel van deze gedelegeerde richtlijn is de regels over kenmerkende aroma’s en verplichte gezondheidswaarschuwingen voor tabaksproducten uit te breiden naar verhitte tabaksproducten. In deze ontwerpregeling wordt deze Europese richtlijn in nationale wetgeving geïmplementeerd.
-
Wijzging van de Wrra ivm de herpositionering van het overeenstemmingsvereiste
de Wet rechtspositionering rechterlijke ambtenaren wordt aangepast i.v.m. de herpositionering van het overeenstemmingsvereiste over arbeidsrechtelijke bepalingen.
-
Wijzigen Wet windenergie op zee
De kern van de Wet windenergie op zee blijft ongewijzigd. Het wetsvoorstel bestaat uit het vastleggen van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de ministers en het voor de verdere toekomst geschikt maken van de wet voor ook andere energiedragers dan elektriciteit. Tot slot wordt de procedure voor de vergunningverlening middels de vergelijkende toets verbeterd en wordt de mogelijkheid om de vergunning te veilen aan de wet toegevoegd.
-
Wijziging Aanbestedingswetgeving inzake e-factureren (implementatie richtlijn 2014/55/EU)
Op basis van de Europese richtlijn 2014/55/EU moeten aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven voor overeenkomsten waarop de aanbestedingsrichtlijnen of concessierichtlijn van toepassing zijn, elektronische facturen (e-facturen) kunnen ontvangen en verwerken die voldoen aan de EU-norm en lijst van syntaxen. Deze eisen worden met voorliggende wijziging van de Aanbestedingswetten (zie kopje “concept regeling”) en Aanbestedingsbesluiten (zie kopje “meer informatie”) geïmplementeerd.
-
Wijziging aansprakenpakket BES 2025 en premiepercentages werkgever 2025
Met deze regeling wordt de Regeling aanspraken zorgververzekering BES (Raz BES) met ingang van 1 januari 2025 gewijzigd zodat aangesloten wordt bij de aanpassingen van het basispakket in Europees Nederland. Daarnaast zijn er enkele andere wijzigingen aangebracht in het aansprakenpakket voor Caribisch Nederland, los van de wijzigingen die in Europees Nederland worden doorgevoerd.
-
Wijziging Activiteitenbesluit artikel 2.15 milieubeheer
Wet milieubeheer-plichtige bedrijven moeten alle energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd van vijf jaar of minder hebben. Aan artikel 2.15 Activiteitenbesluit Wet milieubeheer wordt een verplichting toegevoegd om te melden hoe aan deze energiebesparingsverplichting wordt voldaan. Ook wordt er een grondslag gegeven voor algemene regels over de wijze waarop terugverdientijd en de onderliggende parameters worden berekend.
-
Wijziging Activiteitenregeling milieubeheer 2020
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer voor. Dit betreft regulier onderhoud en actueel houden van de Activiteitenregeling. Daarmee zorgen we voor het behoud van een goede uitvoerbaarheid en naleefbaarheid. De actualisatie betreft: • De richtlijn over opslag van gevaarlijke stoffen (PGS 31); • De NEN1059 over gasvoorzieningssystemen; • Handboek Immissietoets Water.
-
Wijziging afdoening en betaling vorderingen onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011. Aanleiding zijn de doorwerking in de vorderingsprocedure (art 130 en WvW1994) vanwege een wetswijziging voor de verbeterde aanpak van drugs in het verkeer, het stopzetten van een volledige subsidie voor onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid in het kader van die vorderingsprocedure en nieuwe inzichten in het beoordelen van bepaalde gedragingen in het verkeer door het CBR.
-
Wijziging Algemeen inkomensbesluit en Dagloonbesluit ivm aanvullend geboorteverlof
Vanaf 1 juli 2020 hebben partners van de moeder recht op aanvullend geboorteverlof. Dit verlof bedraagt maximaal 5 maal de wekelijkse arbeidsduur. Dit is geregeld in de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG). Dit besluit voorziet in een aanpassing van het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (AIB) en het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen (Dagloonbesluit) om te regelen wat onder inkomen wordt verstaan als iemand de nieuwe uitkering, geïntroduceerd met de WIEG, ontvangt.
-
Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht. Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.
-
Wijziging Ambtsinstructie
De huidige Ambtsinstructie is in 1994 in werking getreden en nadien op onderdelen aangepast, maar tot op heden niet algeheel geactualiseerd. Op grond van onder meer het rapport “Verantwoord politiegeweld” van de Nationale Ombudsman, de Politiewet 2012, de politiepraktijk en het traject “integrale stelselherziening geweldsaanwending opsporingsambtenaar” bestaat die noodzaak thans wel.
-
Wijziging Ambtsinstructie i.v.m. herziening geweldsmelding
Het ontwerpbesluit strekt ertoe de regels in de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren (Ambtsinstructie) over het melden van aangewend geweld te wijzigen.
-
wijziging Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren vanwege verruiming van fouilleerbevoegdheden
Deze wijziging van de Ambtsinstructie is nodig voor de inwerkingtreding van een wijziging van artikel 7 van de Politiewet 2012, als onderdeel van de Wet verruiming fouilleerbevoegdheden uit 2014 (gewijzigd in 2015). Deze wijziging bevat bepalingen over de zogenoemde veiligheids- en vervoersfouillering (onderzoek aan kleding en voorwerpen) en insluitingsfouillering (onderzoek aan kleding en voorwerpen en aan en in het lichaam).
-
Wijziging AMvB over o.a. insecten en dry needling
Hiermee worden wijzigingen aangebracht in het Besluit houders van dieren en het Besluit diergeneeskundigen. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op het houden van insecten voor productiedoeleinden en op het toestaan dat dierenfysiotherapeuten dry needling uitvoeren bij dieren. Daarnaast worden nog een aantal technische wijzigingen doorgevoerd.
-
Wijziging ANVSverordening basisveiligheidsnormen stralingsbescherming
De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) bereidt een wijziging van de ANVS-verordening voor. Deze wijziging stelt een maximale afvoertermijn van twee jaar vast voor radioactieve afvalstoffen en splijtstof of erts bevattende afvalstoffen. Daarnaast brengt de wijziging een correctie in een bijlage aan.
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit en Arbeidsomstandighedenregeling ter implementatie van Richtlijn (EU) 2024/869 (grenswaarden lood en diisocyanaten)
Dit wijzigingsbesluit neemt verplichte eisen uit de EU-Richtlijn (EU) 2024/869 op in het Arbeidsomstandighedenbesluit om werknemers beter te beschermen als ze tijdens het werk worden blootgesteld aan de gevaarlijke stofgroepen (i) lood en anorganische verbindingen daarvan en (ii) diisocyanaten. Het gaat om lagere grenswaarden voor blootstelling aan de reprotoxische stof lood en nieuwe grenswaarden voor de blootstelling aan diisocyanaten (dit is een groep allergene stoffen).
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit i.v.m. gewijzigde eisen certificerende instellingen
De Arbowet verplicht voor bepaalde beroepen of bedrijven tot het beschikken over certificaten, afgegeven door ministerieel aangewezen certificerende instellingen. Voor zo’n aanwijzing is een positieve “beoordeling” van de Raad voor Accreditatie (RvA) vereist. Bedoeling is in het Arbobesluit te regelen dat zij voortaan een accreditatie door de RvA moeten hebben. Dit vloeit voort uit Europese regelgeving en sluit aan bij het kabinetsstandpunt over gebruik van certificatie in overheidsbeleid.
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit i.v.m. nieuwe regels m.b.t. gebruik werkbakken en werkplatforms aan hijswerktuigen
Deze wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit heeft betrekking op het vervoer van personen in werkbakken, die daarvoor niet bestemd of geschikt zijn. Aanpassing van artikel 7.23d dient als doel om het onterecht gebruik terug te dringen en om het gebruik bij asbestsanering beperkt en tijdelijk toe te staan onder strenge aanvullende voorwaarden ten behoeve van de veiligheid van werknemers.
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met de aanpassing van de bouwprocesbepalingen
Op grond van de Arbowet is de werkgever verantwoordelijk voor het gezond en veilig werken door zijn werknemers en dient hij een beleid te voeren dat gericht is op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden. Een opdrachtgever van werk heeft ook invloed op de mogelijkheden om gezond en veilig te werken. Met dit besluit worden de bouwprocesbepalingen voor opdrachtgevers scherper geformuleerd, hetgeen de handhaving verbeterd.”
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenwet in verband met een vergunningplicht voor bepaalde asbestwerkzaamheden
Met deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet wordt een vergunning verplicht voor bedrijven die sloop- of asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren. Ook wordt geregeld dat gegevens van bedrijven met een vergunning openbaar kunnen worden gemaakt. En deze wijziging regelt dat gebruik mag worden gemaakt van de Wet Bibob. Dat is nodig om in bepaalde gevallen strafrechtelijke informatie mee te kunnen nemen bij het kijken of een bedrijf wel een vergunning mag hebben. De vergunningplicht wordt later nog verder in lagere regelgeving uitgewerkt. Voor die wijziging wordt dan apart een internetconsultatie gehouden.
-
Wijziging Arbowet met het oog op versterken arbodienstverlening
Deze consultatie betreft de wijziging van de Arbowet met het oog op het versterken van de arbodienstverlening.
-
Wijziging artikel 18 Frequentiebesluit 2013
Van 17 oktober tot 15 november 2013 is een concept-wijziging van het Frequentiebesluit 2013 geconsulteerd (http://www.internetconsultatie.nl/wijziging_frequentiebesluit_2013). Naar aanleiding van deze consultatie is het concept-besluit aangepast, en wordt het aangepaste concept-besluit opnieuw geconsulteerd.
-
Wijziging Awb stroomlijning omgevingsrecht
Dit wetsvoorstel vervangt de huidige regeling voor de coördinatie van samenhangende besluiten in afdeling 3.5 van de Awb door een nieuwe regeling. De nieuwe coördinatieregeling is toepasbaar voor het gehele omgevingsrecht. Het wetsvoorstel bevat daarnaast ook nog enkele andere wijzigingen in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Tot slot past het wetsvoorstel enkele wetten aan met het oog op de invoering van de algemene regeling over nadeelcompensatie in titel 4.5 van de Awb.
-
Wijziging Awgb en WvSr t.a.v. seksuele gerichtheid en genderidentiteit
Dit concept-wetsvoorstel beoogt de term ‘hetero- of homoseksuele gerichtheid’ in de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) en in het Wetboek van Strafrecht (WvSr) te vervangen door de term ‘seksuele gerichtheid’. Ook wordt voorgesteld om de strafrechtelijke bescherming van intersekse personen en transgender personen te verbeteren door in het WvSr groepsbelediging op grond van genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken te verbieden.
-
Wijziging BAL regels stalemissies biologisch pluimvee en varkens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Voor stallen met biologisch gehouden pluimvee en varkens en voor scharrelvarkens geldt nu nog een uitzondering op de emissiegrenswaarden. Dit wordt gewijzigd: de uitzondering van de emissiegrenswaarden voor het biologisch houden van legkippen vervalt. En voor biologisch gehouden varkens en scharrelvarkens moet een plan worden opgesteld voor een emissiereductie van 40%.
-
Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving voor. Die wijziging is erop gericht dat op een pleziervaartuig de afsluiter in de leiding tussen opvangtank/toilet en de huiddoorvoer in gesloten stand verzegeld moet zijn. Daarmee wordt lozing van ongezuiverd toiletwater voorkomen.
-
Wijziging basispakket Zorgverzekeringswet 2026
Het voorstel betreft twee wijzigingen van het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw):
-
Wijziging Bbft 2019 ivm heffingsreserve, handelsplatformen en accountancytoezicht
Dit ontwerpbesluit bevat drie wijzigingen in het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019.
-
Wijziging Bbl woonfunctie zorggeschikt en nultreden
Er worden twee nieuwe woonfuncties zorggeschikt en nultreden toegevoegd aan het Bbl met bijbehorende bruikbaarheidseisen.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 22
- 23
- 24
- ...
- 31
- volgende pagina