Zoekresultaat

3060 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging regelingen herstructurering examenstructuur rijbewijzen C en D en code 95

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van drie ministeriële regelingen. De opzet van de theorie-examens voor bus- en vrachtwagenrijbewijzen (C en D) en de vakbekwaamheid (code 95) wordt veranderd. In februari 2022 is al een ontwerpbesluit over deze herstructurering in internetconsultatie gebracht, deze regelingen werken dit verder uit. Twee nieuwe punten: 1. het CBR kan eenvoudiger de examens verbeteren, meer toegespitst op de benodigde kennis; 2. Er komt een overgangsregeling.

  • Wijziging Reglement Rijbewijzen ivm nieuwe opzet rijexamen C en D en vakbekwaamheid

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met het CBR de opzet veranderen van de theorie-examens voor bus- en vrachtwagenrijbewijzen (categorieën C en D) en voor het getuigschrift van vakbekwaamheid (basiskwalificatie code 95). Daardoor wordt het makkelijker om de examens te verbeteren en aan te passen aan de kennis die de chauffeur nodig heeft voor het betreffende voertuig. Ook kunnen overbodige of verouderde onderwerpen sneller uit de examens worden geschrapt.

  • Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 voor. Tot nu toe waren bestuurders en passagiers van snorfietsers uitgezonderd van de helmplicht. De belangrijkste wijziging in het RVV 1990 is dat deze uitzondering komt te vervallen, het dragen van een helm wordt voor snorfietsers verplicht. Daarnaast worden er een aantal kleinere wijzigingen aangebracht en enkele (redactionele) omissies hersteld.

  • Wijziging Reglement voor de binnenvisserij 1985

    De grondslag voor het nemen van visserijmaatregelen bij stuwen, sluizen, gemalen en vispassages wordt aangepast. Hiermee wordt toekomstig maatwerk mogelijk gemaakt voor het nemen van visserijmaatregelen op deze locaties. De sportvisserij met de hengel met kunstaas groter dan 2,5 cm wordt voor de maanden april en mei mogelijk gemaakt in de Limburgse Geul.

  • Wijziging Reglement voor de binnenvisserij 1985 en Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985

    Een aantal vereenvoudigingen en wijzigingen van beleidsmatige aard wordt aangebracht in het Reglement voor de binnenvisserij 1985 en in het Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985.

  • wijziging regulering zegenvisserij IJsselmeer

    De wijzigingsregeling maakt het mogelijk om bij de jaarlijkse vergunningverlening voor het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer (hierna tezamen aangeduid als IJsselmeer) te bepalen dat gedurende dat visseizoen de zegen op minder dan zeven dagen per zegenrecht mag worden ingezet, indien dit nodig is vanuit het oogpunt van visstandbeheer.

  • Wijziging Reïntegratiebesluit i.v.m. tolkvoorziening

    UWV kan ten hoogste voor 15% van de arbeidstijd de kosten van een tolkvoorziening of andere intermediaire voorzieningen vergoeden. In situatie waarin dit leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, mag het UWV meer uren toekennen. Dit is niet mogelijk in (meer) structurele situaties meer uren toe te kennen. Met dit besluit wordt de mogelijkheid verruimd voor UWV om meer uren toe te kennen boven het maximum van 15%, zodat ook in (meer) structurele situaties meer uren kunnen worden vergoed.

  • Wijziging rekenmethoden geluid van wegen en spoorwegen 2023

    Het ministerie van IenW werkt aan een wijzigingsregeling van bijlagen IVe en IVf van de Omgevingsregeling en bijlagen III en IV van het Reken- en Meetvoorschrift geluid 2012. De wijzigingen zijn gericht op:

  • Wijziging Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen (Rgbv) inzake digitale bekendmaking

    Het openbaar maken van informatie over verdragen is belangrijk. Deze informatie wordt digitaal beter beschikbaar gemaakt. Met deze wet wordt de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen gewijzigd:

  • wijziging Rnb en Or (snelheidsmaatregel uit stikstofregister)

    Deze wijzigingsregeling schrapt de begin 2020 ingevoerde landelijke verlaging van de maximum-snelheid op snelwegen als bronmaatregel die stikstofruimte oplevert voor het stikstofregistratiesysteem. In samenhang daarmee komt AERIUS Register versie 2021 beschikbaar. Daarnaast wordt met deze regeling AERIUS Monitor versie 2021 voorgeschreven voor de monitoring voor de omgevingswaarde voor stikstofdepositie voor 2030.

  • Wijziging RTIV ivm aanpassing van de fair value verhouding

    Corporaties en projectontwikkelaars kunnen bij de verkoop van woningen gebruik maken van een verkoop onder voorwaarden-constructie (hierna: VoV). Bij een VoV-constructie krijgt de koper korting bij de aankoop van een woning doordat een deel van de marktwaarde van de woning niet direct betaald hoeft te worden, en in ruil daarvoor deelt de verkoper via een vaste verhouding (‘fair value’) in de waardeontwikkeling van de woning bij verkoop. Deze fair value-verhouding is vanwege de marktomstandigheden aan aanpassing toe. 

  • Wijziging Rude in verband met de wijziging van artikel 12.1 Telecommunicatiewet

    Wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen Door een voorgenomen wijziging van artikel 12.1 Telecommunicatiewet en een daarop vooruitlopende wijziging van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen zijn bepaalde nummergebruikers niet langer verplicht zich aan te sluiten bij een geschillencommissie. Aangezien artikel 3.5a Rude deels gebaseerd was op deze verplichting, moet het artikel aan deze wijzigingen worden aangepast.

  • Wijziging RVV 1990 in verband met aanpassing definitie rolstoeltoegankelijke voertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), om de definitie van ‘voor rolstoelen toegankelijk voertuig’ te wijzigen. 

  • Wijziging RVV 1990 ivm voorwaarden en overgangsbepalingen van nul-emissiezones

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). In het RVV 1990 is al geregeld dat het voor gemeenten per 2025 mogelijk is nul-emissiezones (ZE-zones) voor stadslogistiek in te stellen. Met deze aanpassing wordt een overgangsregeling vastgesteld voor vrachtwagens en bestelwagens. Ook worden in het ontwerp-besluit de landelijke vrijstellingen en ontheffingen bepaald.

  • Wijziging RWN herkrijging en verlies Nederlanderschap na langdurig verblijf buiten Koninkrijk en EU

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ staat dat het automatisme wordt herzien waarbij Nederlanders met een meervoudige nationaliteit na langdurig verblijf buiten het grondgebied van de Europese Unie het Nederlanderschap verliezen. Voor hen wordt het gemakkelijker het Nederlanderschap te behouden naast hun andere nationaliteit of, voor degenen die het na 1 april 2003 verloren, te herkrijgen. Dit wetsvoorstel strekt daartoe.

  • Wijziging RWN ivm het intrekken van het Nederlanderschap

    Wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap in verband met het intrekken van het Nederlanderschap in het belang van de nationale veiligheid

  • Wijziging Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart voor samenvoeging fasen I en II verbod varend ontgassen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart. Met de wijziging wordt het verbod op varend ontgassen uitgebreid. Door de uitbreiding geldt het verbod vanaf 1 juli 2024 of zo snel mogelijk daarna niet alleen voor de stoffen bedoeld in fase I van het verbod uit het CDNI-verdrag, maar ook voor de stoffen bedoeld in fase II.

  • Wijziging Schepenwet i.v.m. onderwerpen van uiteenlopende aard

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Schepenwet voor. De Schepenwet en de onderliggende regelgeving vormen het kader voor de veiligheid van zeeschepen die onder de vlag van het Koninkrijk opereren. De huidige wet sluit  gedeeltelijk niet meer aan op de praktijk. Daarnaast is onderliggende regelgeving aangepast en de staatkundige structuur van het Koninkrijk gewijzigd. Hierdoor is het wenselijk de Schepenwet te wijzigen.

  • Wijziging Spoorwegwet overwegveiligheid

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Spoorwegwet voor. Overwegveiligheid is een belangrijk thema in het spoorveiligheidsbeleid. Het voorstel is een aanwijzingsbevoegdheid voor de minister van IenW in de Spoorwegwet vast te leggen waarmee maatregelen voor niet actief beveiligde overwegen (nabo) kunnen worden getroffen. Ook wordt het verplicht dat eenieder zorgt dat (land)hekken bij een nabo, indien deze aanwezig zijn, weer gesloten zijn na het oversteken.

  • Wijziging Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting (SOO), derde tranche. Om ervoor te zorgen dat ouderen ook in de toekomst goed wonen is een passend woningaanbod nodig. Het Rijk stimuleert geclusterd bouwen voor ouderen en de realisatie van ontmoetingsruimten in geclusterde woonvormen met deze regeling. Hierdoor kunnen er meer geclusterde woonvormen voor ouderen gerealiseerd worden en wordt het makkelijker voor ouderen om zelfstandig te blijven wonen, elkaar te ontmoeten en te helpen.

  • Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

    Het ministerie van IenW bereidt een uitbreiding voor van de regeling voor Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties (DKTI). Dit nieuwe onderdeel heet ‘Learning by Using’. Bedrijven die samen kennis willen opdoen met de inzet van zero-emissie (ZE) vrachtwagens kunnen in het kader van Learning by Using subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor experimentele ontwikkeling, voertuigen en tank- en laadinfrastructuur. Ook zijn er enkele kleinere wijzigingen in de bestaande regeling.

  • Wijziging subsidieregeling DUMAVA

    Deze wijzigingsregeling voorziet in een nieuwe aanvraagronde voor de subsidie op grond van de Subsidieregeling Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed (hierna: DUMAVA) van 2 juni 2025 tot en met 31 oktober 2025. Daarnaast wijzigt deze regeling de DUMAVA op enkele punten. 

  • Wijziging subsidieregeling DUMAVA

    Met deze wijzigingsregeling wordt het tempo van de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed verhoogd. De subsidieregeling DUMAVA voorziet in een gedeeltelijke tegemoetkoming voor investeringen die gedaan worden in verduurzamingsmaatregelen of integrale verduurzamingsprojecten. 

  • Wijziging subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor het wijzigen van de subsidieregeling "duurzaam maatschappelijk vastgoed". Via deze regeling kunnen eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet worden gekomen in de kosten die zij maken om te verduurzamen. Het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed draagt bij aan de klimaatdoelstellingen voor de gebouwde omgeving.

  • Wijziging subsidieregeling met oog op samenvoegen versterkingsbudgetten

    Het voorstel maakt het mogelijk voor eigenaren van meerdere gebouwen dat versterkingsbudgetten worden samengevoegd, zodat eigenaren de versterking van hun bezig projectmatig kunnen aanpakken en meer flexibiliteit hebben om hun woningen passend bij hun eigen woonopgave terug te kunnen bouwen. Daarnaast wordt mogelijk gemaakt dat eigen en personele inzet voor vergoeding in aanmerking komt. 

  • Wijziging Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties 2024-2028

    Het afgelopen jaar is er ervaring opgedaan met de nieuwe subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties 2024-2028. Met name in de uitvoering zijn er verbeterpunten komen bovendrijven die in deze conceptregeling zijn meegenomen. Tevens zijn er uit de bezwarenprocedure van de aanvragen voor kalenderjaar 2024 nieuwe invalshoeken gekomen, die ook hebben geresulteerd in het wijzigen van de regeling op bepaalde punten. Het gaat hier om vooral technische wijzigingen. 

  • Wijziging subsidieregeling sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij

    De geconsulteerde stukken voorzien in wijzigingen van het Besluit subsidiëring sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij en de Regeling subsidiëring sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij (hierna: de subsidieregeling) om de subsidiebedragen te actualiseren en, waar mogelijk, knelpunten weg te nemen.

  • Wijziging SVOH

    Deze regeling draagt bij aan het beleidsdoel energiebesparing in de gebouwde omgeving. Met deze wijziging wordt de regeling verder verbeterd met oog op dit beleidsdoel. Private verhuurders kunnen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparing, onderhoud en energieadvies.

  • Wijziging Telecommunicatiewet en Mediawet 2008

    Met deze consultatie wordt aan u de wijziging van artikel 3.11 van de Telecommunicatiewet voorgelegd.

  • Wijziging Telecommunicatiewet i.v.m. gebruik netwerkinterne nummers

    Dit wetsvoorstel strekt tot wijziging van hoofdstuk 4 (Nummerbeleid en nummerbeheer) van de Telecommunicatiewet, in verband met het gebruik van netwerkinterne nummers.

  • Wijziging tijdelijk besluit postbezorgers 2011

    In het Tijdelijk besluit postbezorgers 2011 is bepaald dat een postvervoerbedrijf met 80% van de postbezorgers die hij inzet voor zijn postvervoer een arbeidsovereenkomst moet zijn aangegaan. Op dit uitgangspunt bestaan een paar uitzonderingen, waaronder de uitzondering dat bij cao kan worden afgeweken van het minimumpercentage van 80%. Met het wijzigingsbesluit komt de uitzondering voor postvervoerbedrijven die via cao afwijken van het minimumpercentage te vervallen.

  • Wijziging Tijdelijk besluit postbezorgers 2011

    De reikwijdte van het Tijdelijk besluit postbezorgers 2011 wordt gewijzigd. Hierdoor vallen ook banen van de doelgroep van de banenafspraak die op basis van een uitzendovereenkomst werken binnen de reikwijdte van het minimumpercentage van 80%.

  • Wijziging Tijdelijke wet verkiezingen covid-19

    Dit wetsvoorstel ziet op de herindelingsverkiezingen van nov. 2021. Doel: het verkiezingsproces weer zoveel mogelijk terug naar het “oude normaal”. Voor de Tweede Kamerverkiezing in maart jl. waren maatregelen nodig (briefstemmen en 3 i.p.v. 2 volmachten per kiezer) die gevolgen hadden voor de waarborgen waaraan het verkiezingsproces moet voldoen. Nu er kan worden afgeschaald, laat dit wetsvoorstel als eerste die maatregelen vervallen. Verder worden enkele verbeteringen voorgesteld.

  • Wijziging toepassingseisen thermische gereinigde grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt als onderdeel  van de eerste fase van de herijking bodemregelgeving een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over het toepassen van thermisch gereinigde grond (hierna TGG). 

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.

  • Wijziging Ubm

    Inwinnen zienswijzen ten aanzien van voorgenomen wijziging Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet per 1 januari 2015

  • Wijziging Ubm ivm digitale verantwoording vervoer meststoffen

    Deze voorgenomen wijziging van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet voorziet in een systeem van digitale en realtime verantwoording van het vervoer van dierlijke meststoffen

  • wijziging Ubm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn

    De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijzigingsregeling wijzigt hiertoe het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet per 1 januari 2020.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017

    Wijziging van het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017 in verband met het toevoegen en wijzigen van een aantal eed- en belofteformulieren aan de bijlage bij het besluit.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet WOZ

    Met dit conceptwijzigingsbesluit wordt het toevoegen van twee grondslagen aan het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken voorbereid. Voor twee situaties wordt voor bestuursorganen toegang tot gegevens in de Landelijke Voorziening WOZ mogelijk gemaakt.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet tbv invoering equivalente maatregel 'opbrengstafhankelijke fosfaatnorm'

    Inwinnen zienswijzen ten aanzien van voorgenomen wijziging Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet in verband met het mogelijk maken van een verhoging van de fosfaatgebruiksnorm bij het treffen van de equivalente maatregel gewasopbrengstafhankelijke fosfaatgebruiksnormen op landbouwgrond met fosfaattoestand neutraal

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit WHW 2008 bekostiging Open Universiteit

    De consultatie betreft de wijziging van de bekostiging van de Open Universiteit (OU). De rijksbijdrage van de OU is momenteel een vast bedrag plus een bedrag op basis van het aantal verleende graden. Dit besluit regelt dat de rijksbijdrage van de OU vanaf begrotingsjaar 2018 ook is gebaseerd op het aantal inschrijvingen.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wkkgz

    Dit uitvoeringsbesluit regelt dat bij de afhandelingen van calamiteitenmeldingen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) niet altijd het integrale onderzoeksrapport van de zorgaanbieder hoeft te ontvangen en te beoordelen. Ook volgt bij een melding van ontslag bij disfunctioneren niet langer in alle gevallen een onderzoek van de IGJ. Bovendien krijgt de IGJ met dit besluit meer differentiatiemogelijkheden in de afhandelingen van meldingen.

    Aanleiding van dit wijzigingsbesluit is de beleidsreactie op de evaluatie van de Wkggz. Daarin is aangegeven dat bij afhandeling van deze meldingen door de IGJ meer flexibiliteit kan worden geboden, zonder in te boeten op de veiligheid of de kwaliteit van zorg of het belang van de cliënt. Zo kan de IGJ haar toezichtcapaciteit effectiever inzetten. Dit wijzigingsbesluit zorgt daarvoor. 

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wwft in verband met overdracht bevoegdheden aan kansspelautoriteit

    Met deze amvb worden Wwft-handhavingsbevoegdheden aan de kansspelautoriteit overgedragen.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Wijziging Uitvoeringsregeling Meststoffenwet ivm invoering equivalente maatregelen

    Inwinnen zienswijzen ten aanzien van voorgenomen wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet in verband met het mogelijk maken van een verhoging van de fosfaatgebruiksnorm of stikstofgebruiksnorm bij het treffen van de equivalente maatregelen ‘gewasopbrengstafhankelijke gebruiksnormen’, ‘vervanging drijfmest’ en ‘rijenbemesting in mais’.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling Wkkgz in verband met kwaliteitsregistraties

    Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bereidt een wijziging voor van de Uitvoeringsregeling bij de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in verband met regie op de kwaliteitsregistraties zorg. In deze ministeriële regeling wordt:

  • Wijziging uitvoeringswetten internationale kinderontvoering en internationale kinderbescherming

    Dit voorontwerp strekt tot verbetering van de positie van de direct betrokkenen in zaken van internationale kinderontvoering. Voorgesteld wordt om de teruggeleidingsprocedure aanmerkelijk te bespoedigen. Ook wordt voorgesteld dat een kind een hoger beroep in een teruggeleidingsprocedure in Nederland kan afwachten. Het voorstel voorziet ten slotte in een verduidelijking van de positie van de Centrale autoriteit in zaken van internationale kinderontvoering en – bescherming.

  • Wijziging Urm

    Deze consultatie gaat over (1) de verplichting om monstername van vaste mest te laten uitvoeren door een onafhankelijk monsternemer, (2) het intrekken van de uitzondering op de AGR/GPS verplichting bij export van mest, (3) de erkenning van laboratoria betrokken bij mestonderzoek en (4) aangepaste verwijzing naar NEN normen in bijlage Ac

  • Wijziging URM 1 januari 2016

    De regeling strekt tot wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (hierna ook: Urm) in verband met de actualisatie van diverse forfaits. Zo worden de excretieforfaits van andere diersoorten dan rundvee geactualiseerd alsmede de forfaits voor de mestsamenstelling per diersoort. Ook worden forfaitaire gehalten voor champost aangepast.

  • Wijziging Urm 5e AP UOV

    Zienswijzen inwinnen ten aanzien van de voorgenomen wijziging van de regeling.

  • Wijziging Urm i.v.m. digitale verantwoording vervoer meststoffen

    Deze voorgenomen wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet voorziet in de uitwerking van een systeem van digitale en realtime verantwoording van het vervoer van dierlijke meststoffen (rVDM)

  • Wijziging Urm ivm digitale verantwoording vervoer meststoffen

    Deze voorgenomen wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet voorziet in de uitwerking van een systeem van digitale en realtime verantwoording van het vervoer van dierlijke meststoffen

  • Wijziging URM per 1 januari 2015

    Per 1 januari 2015 wijzigt de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet op een aantal punten. Het gaat daarbij om wijzigingen in de forfaits voor bepaalde dieren en voor de mestsamenstelling, de uitbreiding van de pilot voor mineralenconcentraat en wat technische aanpassingen

  • Wijziging Urm ter implementatie 5e AP

    Consultatie wijziging Uitvoeringsregeling Meststoffenwet ter implementatie 5e AP

  • Wijziging Urm vanwege wijziging vervoer mest en toevoegen reststoffen aan bijlage Aa

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm). Met de voorgestelde regeling wordt het vervoer van pony- en paardenmest naar een substraatbereider en het vervoer van meststoffen per pijpleiding verruimd en worden er enkele reststoffen toegevoegd aan bijlage Aa.

  • Wijziging Urm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018-2021

    De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijzigingsregeling wijzigt hiertoe de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet, per 1 januari 2020.

  • Wijziging UWEB in verband met instellen landelijk afzonderlijk budget basisberoepsopleiding

    Het kabinet stelt aanvullende middelen beschikbaar voor mbo-niveau 2. De middelen komen structureel beschikbaar en worden vanaf 2025 toegevoegd aan de rijksbijdrage voor mbo-instellingen. De exacte verdeelwijze van de rijksbijdrage is geregeld in het Uitvoeringsbesluit WEB (UWEB). De verdeelwijze wordt gewijzigd zodat de aanvullende middelen gericht kunnen worden verdeeld over mbo-instellingen met mbo-niveau 2 studenten.

  • Wijziging van artikel 13 Grondwet

    Artikel 13 van de Grondwet is verouderd door de ontwikkelingen in de informatietechnologie. Dit wetsvoorstel vervangt de onschendbaarheid van het brief-, telefoon- en telegraafgeheim daarom door het brief- en telecommunicatiegeheim. Deze techniekonafhankelijke formulering betekent een uitbreiding van de reikwijdte van het communicatiegeheim in de Grondwet naar alle communicatiemiddelen.

  • Wijziging van artikel 653 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en van de Overgangswet nieuw Burgerlijk Wetboek in verband met de modernisering van het concurrentiebeding

    Het kabinet stelt met dit wetsvoorstel een aantal aanscherpingen voor van de regels omtrent het concurrentiebeding, zoals geregeld in artikel 653 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Het concurrentiebeding verbiedt een werknemer om na het einde van zijn arbeidsovereenkomst soortgelijke werkzaamheden uit te oefenen bij een ander bedrijf of als ondernemer. Het doel van de werkgever is om hiermee zijn bedrijfsbelangen te beschermen, zoals bijvoorbeeld bedrijfsgeheimen, kennis over tarieven, klantgegevens en -bestanden en goodwill (hierna: het bedrijfsdebiet).

  • Wijziging van Besluit geslachtsnaamswijziging ivm Wet introductie gecombineerde geslachtsnaam

    Op 1 januari 2024 treedt de Wet introductie gecombineerde geslachtsnaam in werking. Door die nieuwe wet mogen ouders straks voor hun kind ook kiezen voor een combinatie van hun namen. De consultatie van deze wet is al geweest (zie hieronder bij ondersteunende documenten). De nieuwe keuzemogelijkheden uit de wet moeten ook worden verwerkt in het Besluit geslachtsnaamswijziging, het besluit dat regelt wanneer iemand zijn achternaam mag veranderen. Daarover gaat onderstaande consultatie.

  • Wijziging van Besluit natuurbescherming i.v.m. handelsverbod op Aziatische duizendknopen

    Handelsverbod in Aziatische duizendknopen. Aziatische duizendknopen zijn invasieve uitheemse planten die schade aan natuur, infrastructuur, bouwconstructies en waterkeringen veroorzaken. De maatregel beperkt nieuwe introductie en verspreiding in het milieu als gevolg van handel. Het verbod geldt voor drie soorten; Japanse duizendknoop (Fallopia japonica inclusief Fallopia japonica var.compacta), Sachalinse duizendknoop (Fallopia sachalinensis) en bastaardduizendknoop (Fallopia x bohemica).

  • Wijziging van Besluit onderstand BES en Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen BES ivm wijziging van taken tav bijzondere onderstand en vrijstellen van de twv-plicht mbt onderwijzers op Saba

    In dit ontwerpbesluit worden twee besluiten gewijzigd ten behoeve van het openbaar lichaam Saba. Ten eerste wordt het Besluit onderstand BES gewijzigd zodat Saba voortaan financieel en beleidsmatig verantwoordelijk is voor de uitvoering van de bijzondere onderstand. Ten tweede wordt het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen BES gewijzigd, zodat er voor een vreemdeling die onderwijs geeft op Saba niet langer een tewerkstellingsvergunning vereist is.

  • Wijziging van Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet Tweede Tranche

    Het ontwerp betreft de tweede tranche het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet en regelt de openbaarmaking van calamiteitenrapporten. Het besluit geeft uitvoering aan de actieve openbaarmaking o.g.v. de Gezondheidswet en de Jeugdwet (Stb. 2016, 448). Bij de parlementaire behandeling van de wijziging van de Gezondheidswet en de Jeugdwet is de toezegging gedaan dat de openbaarmaking van calamiteitenrapporten zal worden geregeld in deze tweede tranche.

  • Wijziging van Bkl ivm aanwijzing en begrenzing van werelderfgoed en ontheffingsmogelijkheid voor gs

    Dit betreft de consultatie van een ontwerpbesluit waarmee het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) wordt gewijzigd, in verband met de aanwijzing en begrenzing van UNESCO-werelderfgoederen en een ontheffingsmogelijkheid voor gedeputeerde staten in verband met de uitzonderlijke universele waarde van werelderfgoederen.

  • Wijziging van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het verkorten van de wettelijke betaaltermijn tot 30 dagen

    Dit wetsvoorstel strekt tot wijziging van artikel 6:119a lid 6 BW en zorgt ervoor dat grote ondernemingen in hun handelsrelatie met mkb-ondernemingen een betaaltermijn van ten hoogste 30 dagen kunnen afspreken.

  • Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wijziging van de Activiteitenregeling met betrekking tot de eisen aan de rapportage van energiebesparende maatregelen

    In deze wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer wordt artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer nader uitgewerkt. Na artikel 2.16 worden vier artikelen toegevoegd. Ook wordt een terugverdientijdmethodiek toegevoegd. Deze methodiek wordt gebruikt voor het in kaart brengen van de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen voor een individuele inrichting.

  • Wijziging van de Alcoholwet i.v.m. online verkoop, kleine kansspelen en enkele andere wijzigingen

    Met deze verzamelwijziging van de Alcoholwet wordt ingezet op verdere verbetering van de naleving van de leeftijdsgrens bij de online verkoop van alcohol, het mogelijk maken van kleine kansspelen in horecalokaliteiten en enkele andere kleine wijzigingen.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met de invoering van de registratieplicht voor duikberoepen, vuurwerkbezigers en vuurwerkbewerkers, en enige andere wijzigingen

    Met deze wijziging worden de registratieplichten voor personen die duikarbeid en arbeid met vuurwerk verrichten, ingevoerd. De wijzigingen gaan over de te gebruiken persoonsgegevens bij registratie, verwijzingen naar de nieuwe registratie-eisen, uitzonderingen op de registratieplicht, opname van richtlijnen die gelden o.a. bij het keuren van duikers en bepalingen voor de overgang naar registratie.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen

    Ter consultatie ligt voor de wijziging van de Arboregeling, behorend bij de wijziging van het Arbobesluit. Het geheel moet leiden tot een nieuwe ARIE-regeling. Beschrijvingen van verplichtingen in Arboregeling dienen gemoderniseerd te worden en aan te sluiten op het Brzo 2015. Met de herziening moet worden bereikt dat bedrijven de ARIE-regeling beter kunnen naleven en er beter kan worden gehandhaafd, zodat de gezondheid en veiligheid van werknemers beter gewaarborgd wordt.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Wijziging van de Archiefwet 1995 ter uitvoering van overweging 158 van de Algemene verordening gegevensbescherming

    Om het mogelijk te maken dat het gedigitaliseerde Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) online toegankelijk wordt voor een breed publiek, moet dit voorstel een nieuwe wettelijke balans regelen tussen het belang van de bescherming van persoonsgegevens en het belang van toegang tot overheidsinformatie.

  • Wijziging van de Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs

    De Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan om als onderwijsaanbieder graden te mogen verlenen voor één of alle door de onderwijsaanbieder aangeboden opleidingen. De tekst van de beleidsregel is op een aantal punten aangepast of verhelderd. Het doel is om overzichtelijker te maken hoe een onderwijsaanbieder aan de wettelijke eisen kan voldoen.

  • Wijziging van de Cwu

    Dit wetsvoorstel moderniseert de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden (Cwu). De Cwu regelt in welke gevallen en op welke wijze de algemene of de beperkte noodtoestand kan worden afgekondigd en geeft procedures over het in- en buiten werking stellen van noodbevoegdheden tijdens deze noodtoestanden.

  • Wijziging van de Drank- en Horecawet ivm preventieakkoord en evaluatie

    Naar aanleiding van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord en de evaluatie van de Drank- en Horecawet, wordt de Drank- en Horecawet gewijzigd. De wijzigingen worden via internetconsultatie voorgelegd voor reacties.

  • Wijziging van de Drinkwaterregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterregeling. Elke drie jaar stelt de minister de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (of weighted average cost of capital, WACC) voor drinkwaterbedrijven vast. Dit zorgt ervoor dat er redelijke drinkwatertarieven in rekening worden gebracht bij de consument en waarborgt het voorkomen van overwinsten van drinkwaterbedrijven. Met de nieuwe wijziging sluit de manier van berekenen van de WACC beter aan bij de actuele inzichten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

  • Wijziging van de Examenregeling frequentiegebruik 2008

    In deze consultatie gaat het om een wijziging in de regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat.

  • Wijziging van de Faillissementswet m.b.t. rechten en verplichtingen inzake deelname aan betalings- en effectenafwikkelsystemen in derde landen

    Banken voeren overboekingsopdrachten in in systemen m.b.t. zowel geld als girale financiële instrumenten. De EU-Finaliteitsrichtlijn bepaalt dat overboekingsopdrachten die zijn ingevoerd in een aangewezen systeem finaal zijn en biedt lidstaten de mogelijkheid de richtlijn ook op systemen van niet-lidstaten toe te passen. Onderhavig ontwerpwetsvoorstel maakt van die mogelijkheid gebruik.

  • Wijziging van de Gerechtsdeurwaarderswet

    Wijziging van de Gerechtsdeurwaarderswet

  • Wijziging van de Handelsregisterwet 2007 en het Burgerlijk Wetboek

    Dit wetsvoorstel beoogt ter versterking van de rechtszekerheid in het economisch verkeer, de kwaliteit van het handelsregister te vergroten en de slagvaardigheid van de Kamer van Koophandel bij de uitvoering van de handelsregistertaak te verbeteren.

  • Wijziging van de Huisvestingswet 2014

    Dit wetsvoorstel strekt tot verbetering van de werking, uitvoerbaarheid en toekomstbestendigheid van de Huisvestingswet 2014. Om dit te bereiken worden de regels aangaande woonruimteverdeling, woonruimtevoorraadbeheer en de sturing en het toezicht op het lokale huisvestingsbeleid aangevuld en aangepast. Daarnaast worden een aantal technische wijzigingen doorgevoerd en wordt verduidelijkt hoe de Huisvestingswet 2014 zich in de praktijk verhoudt tot andere aanverwante wet- en regelgeving.

  • Wijziging van de Jeugdwet en enkele andere wetten in verband met de verlenging van de duur van pleegzorg en het vervallen van de verleningsbeschikking bij machtigingen tot uithuisplaatsing en gesloten

    In dit wetsvoorstel wordt geregeld dat pleegzorg standaard kan door-lopen totdat een jeugdige 21 jaar is. Bij een verzoek aan de kinderrechter tot het verlenen van een machtiging tot uithuisplaatsing of een (voorwaardelijke) machtiging tot gesloten jeugdhulp dient een beschikking te worden overgelegd. Deze eis wordt geschrapt.

  • Wijziging van de Kiesregeling in verband met de definitieve invoering van het nieuwe stembiljet voor kiezers buiten Nederland

    In het kiesrecht worden verschillende formulieren gebruikt. Deze formulieren worden modellen genoemd. De Eerste Kamer behandelt een voorstel tot wijziging van de Kieswet (dossiernummer: 35670). Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, en dus wet is geworden, dan moeten sommige modellen uit de Kiesregeling worden aangepast aan die gewijzigde wet. Dat wordt met deze ministeriële regeling gedaan.

  • Wijziging van de Kiesregeling in verband met de verduidelijking van Model Y 32

    In het kiesrecht worden verschillende formulieren gebruikt. Deze formulieren worden modellen genoemd. Die modellen zijn opgenomen in de Kiesregeling. Met deze wijziging van de Kiesregeling wordt Model Y 32 in overeenstemming gebracht met de Kieswet. Daardoor wordt beter duidelijk wat op dit formulier moet worden ingevuld.

  • Wijziging van de Kieswet en de Waterschapswet tot aanpassing van de regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de vertegenwoordigende organen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte

    Leden van vertegenwoordigende organen hebben het recht om tijdelijk ontslag te krijgen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte. Zij worden dan gedurende een periode van 16 weken vervangen. De Kieswet en de Waterschapswet regelen nu dat aan een verzoek niet voldaan, indien het verzoek wordt gedaan binnen een periode van 16 weken voor het einde van de reguliere zittingsduur van het vertegenwoordigend orgaan. De regering acht dit onwenselijk en stelt daarom voor om deze beperking te schrappen.

  • Wijziging van de loodsplichtregeling 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Loodsplichtregeling 2021 voor. De Loodsplichtregeling 2021 is onderdeel van het vernieuwde stelsel van loodsplichtregelgeving (Loodsplicht Nieuwe Stijl), die op 1 januari 2021 in werking is getreden. Dit stelsel bevat regels over ontheffing en vrijstelling van de loodsplicht ten behoeve van de veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer in en rond de Nederlandse zeehavens. De loods adviseert de kapitein aan boord van het schip of vanaf een andere locatie over de te voeren navigatie. Met instemming van de kapitein kan de loods optreden als verkeersdeelnemer.

  • Wijziging van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992 in verband met de Rijkswet nationaliteit zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in overeenstemming met het ministerie van Justitie en Veiligheid, bereidt een wijziging voor van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992. De reden is dat in de ‘Rijkswet nationaliteit zeeschepen’ de teboekstelling van zeeschepen en de nationaliteitsverlening worden gescheiden. Hierdoor is er een wettelijk basis nodig voor de beoogde nieuwe taken en verantwoordelijkheden voor het Kadaster.

  • Wijziging van de Mediawet 2008 door verlaging van de rijksmediabijdrage

    In de Voorjaarsnota 2023 is besloten om de rijksmediabijdrage vanaf 2025 met € 24,3 miljoen en vanaf 2029 met € 13 miljoen te verlagen. De rijksmediabijdrage is het bedrag dat de overheid uit belastinggeld beschikbaar stelt om de publieke mediaopdracht te kunnen betalen en uitvoeren. Dit besluit is genomen omdat de overheid geld nodig had om de kosten van belangrijke dossiers te kunnen betalen. Ook is in de Voorjaarsnota 2023 besloten dat de landelijke publieke omroep de kans krijgt om meer geld via reclames te krijgen zodat de verlaging gecompenseerd kan worden.

  • Wijziging van de Muntwet 2002 in verband met de aanbesteding van het vervaardigen van munten en het afschaffen van beleggingsmunten

  • Wijziging van de Participatiewet en andere wetten

    De consultatie betreft het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet en enige andere wetten.

  • Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen

    De leeftijd waarop de kostendelersnorm van toepassing is, wordt verhoogd van 21 naar 27 jaar. Door dit wetsvoorstel wordt de kostendelersnorm gewijzigd zodat inwonende jongvolwassenen tot 27 jaar niet langer meetellen als kostendeler voor de uitkering van huisgenoten (vaak de ouders). Met deze wijziging beoogt de regering inkomenszekerheid bij uitkeringsgerechtigde gezinnen te vergroten.

  • Wijziging van de Participatiewet in verband met het op onderdelen in balans brengen van de wet tussen bestaanszekerheid, re-integratie en handhaving

    Met het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans' zet de regering de eerste stappen om te komen tot een (uitvoering van de) Participatiewet waarbij de menselijke maat en vertrouwen meer centraal staan, door: de regels en ondersteuning van de Participatiewet te laten aansluiten op de mogelijkheden en omstandigheden van de mensen voor wie ze bedoeld zijn; het vergroten van de rechtszekerheid, zowel qua rechten als plichten; en het creëren van meer handelingsruimte voor de uitvoerend professional.

  • Wijziging van de Participatiewet in verband met het wijzigen van de bepalingen omtrent de ontzorging van asielstatushouders

    Met dit wetsvoorstel wordt artikel 56a van de Participatiewet, over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders, gewijzigd. Het ontzorgen houdt in dat gemeenten zes maanden lang vaste lasten (huur, gas, water, stroom en verplichte zorgverzekering) voor de statushouder betalen vanuit de bijstandsuitkering. Dit doen zij voor personen die inburgeren onder de Wet inburgering 2021. Met de wetswijziging wordt het mogelijk gemaakt voor gemeenten om op basis van de persoonlijke situatie van de statushouder van dit artikel af te wijken. Financieel ontzorgen blijft het uitgangspunt maar er ontstaat meer ruimte voor maatwerk.  

  • Wijziging van de Paspoortuitvoeringsregelingen voor de verbetering van het afgifteproces van het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart en de invoering van de vervangende identiteitskaart

    Er zijn twee voorstellen tot wijziging van de paspoortuitvoeringsregelingen ontworpen in verband met het Rijkswetvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstuk 34358) en de daarmee samenhangende introductie van een vervangende identiteitskaart. Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt nog een aantal andere wijzigingen in de uitvoeringsregelingen door te voeren.

  • Wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd

    Het voorstel wijzigt de Paspoortwet met als doel om het paspoort en identiteitskaart van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd op grond van de Tijdelijke wet bijzondere maatregelen terrorismebestrijding van rechtswege te laten vervallen en om aan betrokkenen een vervangende identiteitskaart te kunnen verstrekken.

  • Wijziging van de Penitentiaire maatregel en het Besluit politiegegevens

    Met het Besluit wordt verder uitvoering gegeven aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Penitentiaire beginselenwet in verband met aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie (Kamerstukken II 2022/23, 36 372, nr. 2). Dit wetsvoorstel vergroot de armslag bij de bestrijding van ernstige georganiseerde criminaliteit vanuit detentie.

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel

    Dit wetsvoorstel regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden overgeheveld naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de maximale duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. In eerste instantie wordt in de amvb geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet inkomstenbelasting 2001

    Het wetsvoorstel heeft drie doelstellingen die verband houden met knelpunten bij kleine pensioenen. Ten eerste wordt het voor pensioenuitvoerders mogelijk om de waarde van alle kleine (bruto) ouderdomspensioenen (2e pijler) te kunnen overdragen. Ten tweede mag de uitvoerder van een klein nettopensioen deze straks afkopen. Ten derde neemt dit wetsvoorstel fiscale sancties weg in geval de gerechtigde besluit tot het afkopen van zijn kleine nettolijfrente.

  • Wijziging van de Politiewet 2012 ivm de screening van ambtenaren van politie en politie-externen

    Het voorstel bevat de hoofdelementen van een herziend screeningsbeleid bij de politie, de rijksrecherche en de Politieacademie. Met het voorstel wordt de huidige screening van ambtenaren van politie gewijzigd en een screening van personen die krachtens een overeenkomst werkzaamheden voor de politie, de rijksrecherche of de Politieacademie verrichten geïntroduceerd.