Zoekresultaat
3054 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 18
- 19
- 20
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur tweede tranche
Dit wetsvoorstel gaat over het veranderen van regels over de integriteit van bestuurders van de lokale overheid.
-
Wet bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg
Voor een effectievere aanpak van fraude in de zorg is het soms noodzakelijk dat instanties (bijzondere) persoonsgegevens kunnen uitwisselen. Informatie die de ene instantie heeft kan namelijk noodzakelijk zijn voor een andere instantie om fraude in de zorg in de eigen gemeente of eigen domein aan te pakken. Dit wetsvoorstel biedt hier grondslagen voor en bestaat uit twee onderdelen: het Waarschuwingsregister Zorg en het Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ).
-
Wet bevordering digitale weerbaarheid bedrijven
Met het wetsvoorstel Bevordering digitale weerbaarheid bedrijven worden de taken en bevoegdheden van de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op het gebied van digitale weerbaarheid vastgelegd. Met dit voorstel wordt gehoor gegeven aan de roep van het bedrijfsleven om dreigingsinformatie breder te delen. Dit wetsvoorstel voorziet daarmee in de benodigde grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de digitale weerbaarheid van bedrijven.
-
Wet bevordering internationalisering hoger onderwijs
Doel wetsvoorstel is bevordering van de internationalisering van het hoger onderwijs: - een verbeterde regeling voor het verzorgen van gezamenlijk hoger onderwijs met Nederlandse en buitenlandse instellingen - een gewijzigde regeling van de studiekeuzeactiviteiten voor studenten met een buitenlandse vooropleiding - uitbreiding van de bevoegdheid van het college voor promoties ook andere personeelsleden dan hoogleraren aan te wijzen als promotor Daarnaast een aantal technische verbeteringen
-
Wet bevordering mediation
Consultatie van wettelijke maatregelen ter bevordering van het gebruik van mediation als instrument voor geschiloplossing.
-
Wet bevordering wooncoöperaties
De wooncoöperatie is -terecht- populair. Wooncoöperaties leveren een bijdrage aan het aanpakken van de wooncrisis. Er is brede politieke steun. Niet voor niets werden coöperatieve woonvormen zowel in het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV, als in het hoofdlijnenakkoord van het kabinet Schoof prominent genoemd.
-
Wet BIBOB
Wijziging van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en de Wet op de kansspelen
-
Wet borging gegevensverwerkingen funderend onderwijs
In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor diverse gegevensverwerkingen voor het funderend onderwijs
-
Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten
Wetswijziging om de structuur van onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen (ozl) te verbeteren. Doel van de wet is om de voorziening flexibel en toekomstbestendig te maken. Voorstel is om alle financiële middelen, taken en mensen op het gebied van ozl onder te brengen bij een nieuwe landelijke stichting met regionale uitvoering.
-
Wet chartaal betalingsverkeer
Contant geld vervult belangrijke maatschappelijke functies en publieke belangen. De Wet chartaal betalingsverkeer heeft tot doel om contant geld bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar te houden.
-
Wet CO2-heffing industrie
Dit wetsvoorstel bevat de uitwerking van de CO2-heffing industrie zoals aangekondigd in het Klimaatakkoord. De vormgeving van de heffing is erop gericht te borgen dat de reductiedoelstelling voor de industrie zoals afgesproken in het Klimaatakkoord wordt gerealiseerd, terwijl het gelijke speelveld met omringende landen zo min mogelijk wordt aangetast.
-
Wet collectieve warmtevoorziening
Het doel van de voorliggende Wet collectieve warmtevoorziening is om het draagvlak voor het product warmte, het vertrouwen in de markt en de bereidheid om te investeren in duurzame collectieve warmte, te vergroten. Specifiek wordt met het wetsvoorstel het volgende nagestreefd: (i) groei van collectieve warmtesystemen door nieuwe spelregels (marktordening); (ii) transparantie in de tariefstelling; (iii) aanscherpen van vereisten voor leveringszekerheid; (iv) zeker stellen van de verduurzaming.
-
Wet College voor mensenrechten en gelijke behandeling
Het wetsvoorstel College voor mensenrechten en gelijke behandeling (Cmgb) gaat over de oprichting van het nationaal instituut voor de rechten van de mens. De al bestaande Commissie gelijke behandeling wordt omgevormd tot het College voor mensenrechten en gelijke behandeling. Hiermee komt Nederland tegemoet aan de oproep van de Verenigde Naties en de Raad van Europa een nationaal mensenrechteninstituut op te richten.
-
Wet concretisering voorschriften inzake het ononderbroken ontwikkelingsproces, de kwaliteit van het onderwijs en het stelsel van kwaliteitszorg
Dit wetsvoorstel concretiseert twee wettelijke eisen die van invloed zijn op de onderwijskwaliteit. Hierbij wordt verplicht gesteld dat:
- Scholen cyclisch en planmatig werken aan het bewaken en verbeteren van het onderwijs
- scholen op een evidence-informed manier werken;
- Schoolbesturen een kwaliteitscultuur bevorderen. -
Wet continuïteit ondernemingen I
Op 26 november 2012 is in het kader van het wetgevingsprogramma herijking faillissementsrecht een aantal maatregelen aangekondigd om het reorganiserend vermogen van bedrijven te versterken (Kamerstukken II 2012-13, 29 911, nr. 74). Één van deze maatregelen betreft de invoering van de mogelijkheid voor de rechtbank om al vóór een mogelijk faillissement in stilte aan te wijzen wie zij zal aanstellen als curator (hierna: beoogd curator).
-
Wet Continuïteit Ondernemingen II
De voorgestelde regeling strekt ertoe in de Faillissementswet een regeling in te voeren voor de totstandkoming van een dwangakkoord buiten faillissement.
-
Wet criteria meeneembare studiefinanciering hoger onderwijs
Studenten in het hoger onderwijs kunnen met Nederlandse studiefinanciering in het buitenland te studeren, dit heet ‘meeneembare studiefinanciering’. Studenten kunnen in aanmerking komen voor meeneembare studiefinanciering als ze voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de Wet studiefinanciering 2000. Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie moeten de wettelijke voorwaarden worden gewijzigd. Dat wordt met dit wetsvoorstel geregeld.
-
Wet deelgezag
Dit wetsvoorstel introduceert een nieuwe vorm van gezag over een minderjarige, het deelgezag. De deelgezagdrager krijgt de bevoegdheid en verantwoordelijkheid om met de gezagdragende ouders en voogden dagelijkse beslissingen te nemen over de verzorging en opvoeding van een kind. Voor het kind biedt deelgezag meer duidelijkheid over de rol van deze derde en waarborgen voor behoud van contact met deze persoon of personen.
-
Wet Digitaal vergaderen decentrale overheden
Dit wetsvoorstel maakt digitaal vergaderen permanent mogelijk voor gemeenteraden, provinciale staten, eilandsraden en algemene besturen van waterschappen. Als het wetsvoorstel in werking treedt, hebben deze decentrale volksvertegenwoordigingen voortaan de mogelijkheid om te kiezen tussen een fysieke en een digitale vergadering.
-
Wet digitale aanvraag rijbewijzen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Wegenverkeerswet 1994 aanpassen voor de invoering van de Wet digitale aanvraag rijbewijzen. Deze wet maakt het mogelijk om de foto voor het rijbewijs bij een aangesloten fotograaf te maken en daarna:
• een rijbewijs met een digitale foto en handtekening elektronisch (digitaal) aan de balie van het gemeentehuis aan te vragen; of
• het rijbewijs digitaal te verlengen, dit kan alleen als je al eerder een rijbewijs hebt gehad. -
Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen
Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.
-
Wet digitale identificatie en authenticatie in de zorg (Wet Diaz)
Het wetsvoorstel legt de focus op veilige identificatie en authenticatie voor de zorg met behulp van inlogmiddelen die voldoen aan betrouwbaarheidsniveau hoog én een door de overheid beheerd register voor het verstrekken van identificerende kenmerken van zorgaanbieders en zorgmedewerkers. Hiermee krijgen zorgaanbieders en zorgmedewerkers keuze in welke inlogmiddelen zij gebruiken, zo kunnen zij kiezen voor een middel dat het beste past bij de betreffende werkzaamheden. De goedgekeurde inlogmiddelen beschikken over het betrouwbaarheidsniveau hoog. Deze inlogmiddelen kunnen ook worden gebruikt door zorgverzekeraars en indicatieorganen om het burgerservicenummer van cliënten te raadplegen.
-
Wet drempelverlaging omgang grootouders
Uit onderzoek blijkt dat de drempel voor grootouders om ontvankelijk te zijn in een verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling hoog is. In dit wetsvoorstel wordt deze drempel voor grootouders om tot omgang te kunnen verzoeken verlaagd.
-
Wet duurzaam stelsel rechtsbijstand
Met dit wetsvoorstel worden verschillende maatregelen doorgevoerd in onder meer de Wet op de rechtsbijstand en het Wetboek van Strafvordering, waarmee het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand wordt herijkt. Om de houdbaarheid van het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand ook voor de toekomst te waarborgen, is vernieuwing en modernisering van het stelsel nodig.
-
Wet educatieve module
De WHW, de WSF 2000 en de WVO 2020 worden aangepast om het mogelijk te maken dat universiteiten een educatieve module kunnen aanbieden en er worden enkele wijzigingen doorgevoerd bij de kopopleiding, de educatieve minor en de educatieve master in het wo met als doel de toegankelijkheid te vergroten.
-
Wet eerlijk beslissen
Onderhavig initiatief wetsvoorstel heeft tot doel werknemers van grote bedrijven instemmingsrecht te geven bij belangrijke besluiten over de koers van de onderneming, door de bevoegdheden van de ondernemingsraad te verruimen.
-
Wet eerlijk delen
Onderhavig intiatief wetsvoorstel heeft tot doel winstdeling wettelijk vast te leggen en werknemers meer zeggenschap te geven in vennootschappen.
-
Wet eerlijke huur
Met dit wetsvoorstel worden de huurprijzen in een groot deel van de geliberaliseerde huursector gemaximeerd door middel van het van toepassing verklaren van het reeds bestaande woningwaarderingsstelsel. Dit stelsel bepaalt op basis van objectieve criteria wat de maximaal toegestane huurprijs is. Op dit moment is dit stelsel alleen van toepassing op sociale huurwoningen (huren tot 763,47 euro, in 2022). Woningen met een hoger aantal punten kennen op dit moment geen maximale aanvangshuurprijs. Met dit wetsvoorstel wordt dit gewijzigd en geldt de maximale huurprijs ook voor een groot deel van de woningen in het geliberaliseerde segment.
-
Wet eerlijker inkomen
De Wet eerlijker inkomen regelt een stapsgewijze verhoging van het wettelijk minimumloon (WML). Einddoel is dat het minimumloon 60% van het gemiddelde loon bedraagt.
-
Wet elektriciteit en drinkwater BES
De consultatie betreft een wetsvoorstel over de drinkwater- en elektriciteitsvoorziening in Caribisch Nederland. Op het gehele wetsvoorstel en de gehele memorie van toelichting wordt een reactie gevraagd. Van 9 tot 14 september lichten ambtenaren het wetsvoorstel op de eilanden toe. Dit is tevens één van de gelegenheden om reacties in te dienen. An English translation of the act and explanatory memorandum are available as documents on this Internet page.
-
Wet elektronische indiening dagvaarding
Het wetsvoorstel neemt de wettelijke belemmeringen voor het elektronisch indienen van de dagvaarding weg.
-
Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen
In bijgevoegd wetsvoorstel wordt de verplichting voor bestuursorganen om te publiceren in huis-aan-huis-bladen vervangen door een verplichting te publiceren in het officiële publicatieblad zoals het gemeenteblad of het provinciaal blad. Tevens wordt een wettelijke regeling getroffen voor de voorziening "Berichten over uw buurt", waarmee iedereen via e-mail bericht kan ontvangen over berichten die betrekking hebben op het adres waarop hij is ingeschreven in de BRP.
-
wet en besluit aanvullende middelen mbo
Met het wetvoorstel wordt geregeld dat mbo-instellingen aanvullende middelen kunnen ontvangen bij zeer bijzondere omstandigheden, die naar redelijkheid en billijkheid niet uit de rijksbijdrage kunnen worden bekostigd. Tevens wordt geregeld dat deze middelen in latere jaren op de rijksbijdrage ingehouden kunnen worden. In het besluit wordt geregeld dat hiervoor gereserveerde, niet bestede en teruggevorderde middelen jaarlijks aan het macrobudget van de mbo-instellingen toegevoegd worden.
-
Wet en Besluit uitvoering verordening SFTR
Met het ontwerpwetsvoorstel Wet uitvoering verordening SFTR en het ontwerpbesluit Besluit uitvoering verordening SFTR wordt uitvoering gegeven aan de Securities Financing Transactions Regulation.
-
Wet EU-informatievoorziening Staten-Generaal
Over steeds meer aangelegenheden die ons dagelijks leven raken worden besluiten op het niveau van de Europese Unie genomen, zoals wetgeving op terrein van klimaat, digitalisering, migratie en de interne markt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt aan regels over hoe de regering de Tweede en Eerste Kamer informeert over deze en andere aangelegenheden van de Europese Unie (EU-informatievoorziening). De regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de Tweede en Eerste Kamer het werk van de regering in de Europese Unie goed kunnen controleren en zelf ook invloed kunnen uitoefenen op besluiten van de Europese Unie. De regels zijn gebaseerd op afspraken die de regering en de Tweede en Eerste Kamer in de afgelopen jaren met elkaar hebben gemaakt over EU-informatievoorziening.
-
Wet excessief lenen bij eigen vennootschap
De voornaamste reden voor deze maatregel is het tegengaan van belastinguitstel en -afstel door ab-houders. Door overtollige gelden als lening aan de eigen vennootschap te onttrekken in plaats van als dividend of loon te genieten, wordt belastingheffing op dat moment voorkomen. Het kabinet sluit met dit wetsvoorstel de belastingheffing aan op het beschikkingsmoment van deze gelden. Ab-houders moeten daardoor box 2-belasting betalen voor zover ze meer dan €500.000 lenen van hun vennootschap.
-
Wet flexibel cameratoezicht
Op grond van Artikel 151c van de Gemeentewet kan de gemeenteraad bij verordening de burgemeester de bevoegdheid verlenen om in het belang van de handhaving van de openbare orde camera’s te plaatsen. De huidige regeling in de Gemeentewet voorziet in vast cameratoezicht, hetgeen erop neer komt dat camera’s nagelvast en doorgaans voor lange duur op een specifieke plek worden aangebracht. Het wetsvoorstel voorziet in de mogelijkheid om cameratoezicht flexibeler in te zetten.
-
Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen
Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.
-
Wet Flexibilisering zaaksverdeling rechtspraak
Dit wetsvoorstel draagt bij aan flexibiliteit voor gerechten (rechtbanken en gerechtshoven) bij het verlenen van onderlinge bijstand in geval van onvoldoende capaciteit.
-
Wet franchise
Uw mening wordt gevraagd over het voorstel voor de Wet franchise. Het wetsvoorstel bevat regels voor samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers, die cruciaal zijn voor evenwichtige franchiseverhoudingen.
-
Wet garantiefonds notariaat
Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van een garantiefonds voor het notariaat om kosten bij zogenaamde probleemprotocollen te dekken. Daarnaast worden in dit wetsvoorstel de twee commissies die adviseren over de benoeming van notarissen samengevoegd tot één commissie.
-
Wet GDI
Digitale toegang tot dienstverlening van de overheid.
-
Wet gebruik Friese taal
De consultatie betreft een conceptwetsvoorstel voor een Wet gebruik Friese taal
-
Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken
Met de Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken wordt het in verschillende gevallen mogelijk voor de douane om in de toezichtsfase, wanneer nog geen sprake is van een (redelijke vermoeden van een) strafbaar feit, douanegegevens te verstrekken aan de politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar), de Financiële inlichtingen eenheid (FIU) of de Belastingdienst/Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) waaronder ook gegevens waarop de geheimhoudingsplicht rust en persoonsgegevens.
-
Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity
Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.
-
Wet gelijke beloning van vrouwen en mannen
De opstellers van de initiatiefwet, de Kamerleden Ploumen (PvdA), Özütok (GroenLinks), Jasper van Dijk (SP) en Van Brenk (50Plus), nodigen iedereen die op dit initiatiefwetsvoorstel wil reageren uit om middels deze internetconsultatie te laten weten wat zij of hij vindt van de wet, met als doel de wet te verbeteren.
-
Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo
Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.
-
Wet gemeenschappelijke regelingen
Concreet vragen wij uw mening te geven over: 1. de regeling van de toedeling van bevoegdheden over het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van het openbaar lichaam; 2. invoering van een gemeenschappelijk orgaan met rechtspersoonlijkheid voor de behartiging van taken op het gebied van bedrijfsvoering; 3. de voorstellen tot versterking van de invloed van gemeenteraden op de begroting en rekening van gemeenschappelijke regelingen. 4. de overige voorstellen.
-
Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven
Dit voorstel wijzigt artikel 151a van de Gemeentewet. Op basis van dit artikel kunnen gemeenten momenteel al een verordening vaststellen waarin voorschriften worden gesteld met betrekking tot het bedrijfsmatig geven van gelegenheid tot het verrichten van seksuele handelingen met of voor een derde tegen betaling. Een gemeente kan bijvoorbeeld een vergunning verplicht stellen voor prostitutiebedrijven. Het kan vervolgens voor de exploitant (vergunninghouders) en gemeenten noodzakelijk zijn om bepaalde bijzondere persoonsgegevens te verwerken om deze voorschriften te kunnen naleven en te handhaven. Bijvoorbeeld omdat een vergunninghouder met sekswerkers een intakegesprek moet voeren om na te gaan of diegene vrijwillig het werk wil gaan doen. De gemeente moet kunnen controleren of de exploitant dit inderdaad is nagegaan. Het wetsvoorstel maakt dit mogelijk.
-
Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie
Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd. Als onderdeel van de uitwerking van de Klimaatakkoord-afspraken over de gebouwde omgeving, biedt dit wetsvoorstel gemeenten de bevoegdheid tot het stellen van lokale regels om de transitie in de gebouwde omgeving naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. Het gaat daarbij om wijzigingen van de Omgevingswet en de Gaswet.
-
Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen
Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.
-
Wet handhaving kraakverbod
De initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Koerhuis (VVD) en Van Toorenburg (CDA) regelt dat in geval van verdenking van kraken sneller ontruimd kan worden. Binnen drie dagen toetst de rechter-commissaris het verzoek tot handhaving van de officier van justitie. Na goedkeuring kan direct ontruiming plaatsvinden. De opstellers van de initiatiefwet geven eenieder de gelegenheid op dit initiatiefwetsvoorstel te reageren via deze internetconsultatie.
-
Wet handhaving sociale zekerheid
Met het voorstel wordt het handhavingsregime in de sociale zekerheid geüniformeerd. Vertrouwen is hierbij het uitgangspunt. Dat betekent dat bij het constateren van een overtreding wordt uitgegaan van een foutje en niet van fraude. Op een overtreding moet vervolgens passend gereageerd kunnen worden.
-
Wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs
Dit wetsvoorstel gaat over een aanpassing van de studiefinancieringsrechten in het hoger onderwijs en over de tegemoetkoming voor studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.
-
Wet herpositionering taken NZa en deregulering
Met dit wetsvoorstel worden de volgende doelen gediend: a. Een duidelijke positionering van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als robuuste en onafhankelijke toezichthouder; b. Deregulering (omslag van verbodstelsel naar gebodstelsel); c. Bevorderen contractering via macrobeheersinstrument.
-
Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt het instrumentarium voor de afwikkeling van verzekeraars herzien. Voorts voorziet het voorstel in een aanpassing van de regeling voor het faillissement van een verzekeraar.
-
Wet herziening gerechtelijke kaart
Het wetsvoorstel verandert de gebiedsindeling van rechtbanken (arrondissementen) en gerechtshoven (ressorten). Het aantal arrondissementen wordt teruggebracht van 19 naar 10 en het aantal ressorten van 5 naar 4. Door de nieuwe gebiedsindeling fuseren diverse rechtbanken, zodat er 10 rechtbanken ontstaan. Daarnaast worden de gerechtshoven Arnhem en Leeuwarden samengevoegd. Elke rechtbank en elk gerechtshof krijgt verschillende zittingsplaatsen, in het hele land in totaal 32.
-
Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen
Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke regeling van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen opnieuw vastgesteld.
-
Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen
Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast. -
Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.
-
Wet homologatie onderhands akkoord ter voorkoming van faillissement
In 2014 is het wetsvoorstel continuïteit ondernemingen II geconsulteerd. Dit voorstel stelt een onderneming in financiële moeilijkheden in staat om een akkoord aan schuldeisers aan te bieden, om daarmee problematische schulden te herstructureren. Naar aanleiding van de ingekomen reacties op de eerder gehouden consultatie zijn de conceptwetstekst en de bijbehorende toelichting bijgewerkt en is besloten deze stukken opnieuw ter consultatie voor te leggen.
-
Wet identificatie houders aandelen aan toonder
Wetsvoorstel identificatie houders aandelen aan toonder
-
Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva
Met deze wet wordt de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van de Europese DAC8-richtlijn is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC-richtlijn.
-
Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies
Op 13 maart 2018 is de richtlijn inzake verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (hierna: DAC6) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC6 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
-
Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen
Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.
-
Wet implementatie herziening mer-richtlijn (Wihm)
De Europese richtlijn voor milieueffectrapportage (mer) is herzien (Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten). De wijzigingen moeten uiterlijk 16 mei 2017 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dit betreft wijzigingen in de Wet milieubeheer, de Crisis- en herstelwet en het Besluit mer.
-
Wet implementatie Open data richtlijn
De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.
-
Wet implementatie prospectusverordening en Besluit implementatie prospectusverordening
Deze consultatie betreft een wetsvoorstel en een ontwerpbesluit ter implementatie van Verordening (EU) nr. 2017/1129 (prospectusverordening).
-
Wet implementatie richtlijn betalingsdienstaanbieders
Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2020/284 (richtlijn betalingsdienstaanbieders) aangenomen. Op grond van deze richtlijn worden betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden alle betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd om deze richtlijn te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de Omzetbelasting 1968.
-
Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering
Het wetsvoorstel implementeert de Europese richtlijn duurzaamheidsrapportering (2022/2464). Deze richtlijn verplicht bepaalde ondernemingen om verslag te doen over duurzaamheidskwesties. Het wetsvoorstel gaat over de eisen voor accountants en accountantsorganisaties indien zij deze informatie controleren. Ook worden transparantieverplichtingen voor beursondernemingen uitgebreid.
-
Wet implementatie richtlijn grensoverschrijdende distributie van beleggingsinstellingen en icbe's
Wijziging van de Wet op het financieel toezicht ter implementatie van de Richtlijn (EU) 2019/1160 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot wijziging van Richtlijnen 2009/65/EG en 2011/61/EU met betrekking tot de grensoverschrijdende distributie van instellingen voor collectieve belegging (PbEU 2019, L 188).
-
Wet implementatie richtlijn grensoverschrijdende omzettingen, fusies en splitsingen
Dit voorontwerp implementeert richtlijn (EU) 2019/2121 en wijzigt Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet op het financieel toezicht. Het voorstel geeft procedurele regels voor grensoverschrijdende omzettingen en splitsingen en wijzigt de procedurele regels voor grensoverschrijdende fusies. Daarnaast bevat het voorstel inhoudelijke regels voor de bescherming van aandeelhouders, schuldeisers en werknemers bij een grensoverschrijdende omzetting, fusie of splitsing.
-
Wet implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten
Met het wetsvoorstel worden de vier quick fixes geïmplementeerd. Dit ziet op de btw-regelgeving over de voorraad die een ondernemer aanhoudt in een andere lidstaat op afroep van een hem bekende afnemer, een regeling voor zogenoemde ketentransacties waarmee wordt bepaald welke van de leveringen in die keten als de intracommunautaire levering heeft te gelden, het bewijs van het intracommunautaire vervoer van goederen naar andere lidstaten en de status van het btw-identificatienummer.
-
Wet implementatie richtlijn kleineondernemersregeling
De consultatie betreft het voorstel om de Richtlijn kleineondernemersregeling te implementeren. Het voorstel maakt toepassing van de kleineondernemersregeling in andere lidstaten mogelijk. Daarnaast worden termijnen voor de toepassing van de kleineondernemersregeling verkort.
-
Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen
Op 7 juni 2023 is de Europese Richtlijn loontransparantie in werking getreden. Lidstaten van de Europese Unie moeten de maatregelen uit deze richtlijn opnemen in hun eigen wetgeving. Dit wetsvoorstel regelt dit. Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen namelijk nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die zorgen voor transparantie over beloning. Ook zijn maatregelen opgenomen die de rechtsbescherming van werknemers verbeteren.
-
Wet implementatie richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014
Het wetsvoorstel implementeert richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van richtlijn 2002/92/EG en richtlijn 2011/61/EU ( hierna: MiFID II) en de daarbij behorende verordening (PbEU 2014, L 173).
-
Wet implementatie richtlijn verzekeringsdistributie
Consultatie van het concept-wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht ter implementatie van de richtlijn nr. 2016/97/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende verzekeringsdistributie (herschikking) (Wet implementatie richtlijn verzekeringsdistributie).
-
Wet implementatie verordening en richtlijn marktmisbruik
Het wetsvoorstel implementeert Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (PbEU 2014, L 173) en Richtlijn nr. 2014/57/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik (PbEU 2014, L 173)
-
Wet implementatie verordening essentiële-informatiedocumenten
Het wetsvoorstel implementeert de verordening (EU) nr. 1286/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 26 november 2014 over essentiële-informatiedocumenten voor verpakte retailbeleggingsproducten en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten (PRIIP’s) (PbEU 2014, L 352).
-
Wet inburgering
Met dit wetsvoorstel wordt het inburgeringsstelsel herzien. Het huidige stelsel bevat belemmeringen, waardoor inburgering als start van meedoen in de Nederlandse samenleving onvoldoende tot zijn recht komt. In het nieuwe stelsel worden inburgeringsplichtigen, gemeenten en het Rijk optimaal in positie gebracht, zodat het doel van inburgering wordt bereikt: alle inburgeringsplichtigen doen zo snel en volwaardig mogelijk mee in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk.
-
Wet indexering minimumloon
De Wet indexering minimumloon regelt dat de stijging van het minimumloon voortaan wordt gekoppeld aan het gemiddelde loon. Het wettelijk minimumloon is langzaam steeds minder waard geworden ten opzichte van het gemiddelde loon. Was het wettelijk minimumloon in 1976 nog ongeveer 68% van het gemiddelde loon, nu is het nog slechts 43%. Dit wetsvoorstel koppelt de stijging van het minimumloon aan de stijging van het gemiddelde loon, teneinde te voorkomen dat de kloof tussen de twee groter wordt.
-
Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten
Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken
-
Wet inhoudingsplicht houdstercoöperatie en uitbreiding inhoudingsvrijstelling
Nv’s/bv’s zijn inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting. Een coöperatie, ook als die als houdstercoöperatie in internationale structuren wordt gebruikt, is niet inhoudingsplichtig. Dit ontwerp bevat maatregelen om dit verschil op te heffen. Ook de inhoudingsvrijstelling wordt uitgebreid richting derde landen waarmee Nederland een volledig belastingverdrag heeft gesloten. Dekkingsmaatregelen, die binnen het domein van het bedrijfsleven liggen, worden in het definitieve wetsvoorstel opgenomen.
-
Wet inroepbevoegdheid ACM
Preventief concentratietoezicht moet voorkomen dat ondernemingen door overnames en fusies (concentraties) te veel marktmacht krijgen en daarmee kunnen gaan zorgen voor ongezonde concurrentieverhoudingen.
-
Wet integratie Wet educatie en beroepsonderwijs BES en Wet sociale kanstrajecten jongeren BES
De regering bekostigt beroepsonderwijs in Nederland en verstrekt ook een uitkering aan gemeenten om laaggeletterdheid bij volwassenen te bestrijden. Er bestaan ook wettelijke regels om te voorkomen dat jongeren zonder diploma hun school verlaten. Met bijgaand wetsvoorstel worden deze regels en voorzieningen voor het Caribisch deel van Nederland gemoderniseerd, zodat een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan worden bereikt op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij wordt rekening gehouden met de lokale situatie.
-
Wet internationaal verantwoord ondernemen
Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.
-
Wet internationale sanctiemaatregelen
De Sanctiewet 1977 is de schakel tussen internationale sanctiemaatregelen en nationale uitvoering. De wet geeft de overheid, bedrijven en Nederlanders instrumenten om sancties goed na te leven. De wet is in het afgelopen decennium slechts beperkt gewijzigd. Dat terwijl de omvang en complexiteit van internationale sanctiemaatregelen sterk is toegenomen, en zich zal blijven ontwikkelen. Daarom moderniseert het kabinet het sanctiestelsel en stelt zij een nieuwe Wet internationale sanctiemaatregelen voor.
-
Wet internationalisering in balans
Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.
-
Wet invoering associate degree-opleiding
Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.
-
Wet invoering betaling ouderschapsverlof en enkele andere wijzigingen
Dit wetsvoorstel dient ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers. Deze Europese richtlijn voorziet o.a. in het recht van werknemers op twee maanden betaald ouderschapsverlof. Op dit moment is dit nog onbetaald. Dit wordt met dit wetsvoorstel geregeld. Tevens worden het geboorteverlof en de Wet flexibel werken op onderdelen aangepast.
-
Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES
Het voorstel is om alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN) te geven. Daarmee krijgen zij ook toegang tot DigiD en andere inlogmiddelen om zaken te regelen met de overheid. Denk aan het online doorgeven van een verhuizing en het doen van belastingaangifte. Het kan vanuit huis, vanaf de computer of smartphone. Dat is gemakkelijker, scheelt de burger tijd en maakt de overheidsdienstverlening beter.
-
Wet invoering conditionele bronbelasting op dividenden
Invoering conditionele bronbelasting op dividenden.
-
Wet invoering elektronisch vervoerbestand
Het wetsvoorstel voert het elektronisch vervoerbestand in voor het goederenvervoer over zee. Hierdoor wordt aan de praktijk duidelijkheid gegeven over of en onder welke omstandigheden het elektronisch vervoerbestand kan worden gebruikt.
-
Wet invoering extra geboorteverlof
In het Regeerakkoord is afgesproken om het verlof voor partners bij de geboorte van het kind uit te breiden van 2 dagen met loondoorbetaling nu naar 1 week verlof met behoud van loon en aanvullend 5 weken verlof zonder loon. Gedurende die 5 weken hebben partners wel recht op een uitkering van UWV ter hoogte van 70% van het loon (met een maximum). Daarnaast wordt het adoptie- en pleegzorgverlof verlengd van 4 weken tot 6 weken (met een uitkering ter hoogte van 100% van het dagloon).
-
wet invoering leerrecht
De Leerplichtwet wordt aangepast op het recht op onderwijs, zoals in het Kinderrechtenverdrag. Jongeren krijgt het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De positie van de jeugdarts op school wordt expliciet en versterkt. Samenwerkingsverbanden krijgen een meldingsplicht bij de jeugdarts bij (dreigende) uitval, zodat er tijdig adequate maatregelen worden geformuleerd voor het ondersteuningsplan van de samenwerkingsverbanden.
-
Wet invoering meldplicht arbeidsongevallen en vergewisplichten uitleners
Uitlener en inlener worden samen verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden van ingeleende werknemers. Nieuw in het wetsvoorstel is dat ook het uitzendbureau ernstige en dodelijke arbeidsongevallen van haar uitgeleende werknemers moet gaan melden. Daarnaast is het uitzendbureau verplicht om na een bedrijfsongeval te controleren of er voldoende maatregelen zijn genomen zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan.
-
Wet invoering reële ambitieovereenkomst
De consutatie betreft het voorontwerp van wet en de oplegbrief.
-
Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.
De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.
-
Wet invoering rouwverlof
Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat er een basis voor rouwverlof in de wet wordt vastgelegd. Hierdoor krijgen werknemers recht op vijf betaalde verlofdagen in gezinssituaties met minderjarige kinderen waarbij één van de ouders of een minderjarig kind is komen te overlijden. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de begeleiding en ondersteuning van rouwende werknemers.
-
Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie
Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 18
- 19
- 20
- ...
- 31
- volgende pagina