Zoekresultaat

3056 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Tijdelijke Subsidieregeling Vuurwerkverbod Covid19 detailhandel 2

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is met name bedoeld als compensatie voor de detailhandel vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari 2022 ook een internetconsultatie voor een regeling voor opslag en vervoer. In de Kamerbrief van 22 december 2021 worden beide regelingen ook toegelicht (zie de link hieronder).

  • Tijdelijke subsidieregeling Vuurwerkverbod COVID19 opslag en vervoer 2

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is bedoeld als compensatie voor de importeurs van eindejaarsvuurwerk vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari ook een internetconsultatie voor een regeling voor de detailhandel. In de Kamerbrief van 22 dec. 2021 worden beide regelingen toegelicht (zie de links hieronder).

  • Tijdelijke uitgifte frequentieruimte laag 6 voor lokale digitale radio-omroep

    Vooruitlopend op de definitieve resultaten is binnen de Taskforce Radio afgesproken om, waar mogelijk, frequentieruimte in de zogenoemde laag 6 tijdelijk uit te geven t.b.v. (lokale) digitale radio-omroep (brief van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 1 april 2019, Kamerstukken II 2018/19, 24095, nr 463). Deze frequentieruimte zal worden uitgegeven op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

  • Tijdelijke verlaging maximale kredietvergoeding

    Met dit besluit wordt de maximale kredietvergoeding tijdelijk verlaagd in verband met de coronacrisis. De vergoeding wordt aangepast zodat aanbieders van consumptief krediet aan consumenten maximaal een kredietvergoeding van 10 procent op jaarbasis mogen rekenen.

  • Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding

    Tijdelijke regels inzake het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen aan personen die een gevaar vormen voor de nationale veiligheid of die voornemens zijn zich aan te sluiten bij terroristische strijdgroepen en het weigeren en intrekken van beschikkingen bij ernstig gevaar voor gebruik ervan voor terroristische activiteiten (Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding)

  • Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma

    Nederland wordt in toenemende mate geconfronteerd met dreigingen in het cyberdomein. Bepaalde landen zoals Rusland en China voeren digitale aanvallen uit op Nederland en Nederlandse belangen om te spioneren, te beïnvloeden of te saboteren. Deze landen worden steeds actiever met hun aanvallen. Het gaat dan bijvoorbeeld over het stelen van gevoelige informatie of het saboteren van vitale infrastructuur. Deze landen maken voor hun cyberaanvallen gebruik van een digitale infrastructuur, verspreid over de hele wereld. Zij wisselen hierbij ook voortdurend van positie. Deze cyberdreiging vereist daarom een snelle en effectieve inzet van bestaande bevoegdheden en een dekkend waarborgenstelsel dat past bij de benodigde snelheid. 

  • Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma

    Nederland wordt in toenemende mate geconfronteerd met dreigingen in het cyberdomein. Bepaalde landen zoals Rusland en China voeren digitale aanvallen uit op Nederland en Nederlandse belangen om te spioneren, te beïnvloeden of te saboteren. Deze landen worden steeds actiever met hun aanvallen. Het gaat dan bijvoorbeeld over het stelen van gevoelige informatie of het saboteren van vitale infrastructuur. Deze landen maken voor hun cyberaanvallen gebruik van een digitale infrastructuur, verspreid over de hele wereld. Zij wisselen hierbij ook voortdurend van positie. Deze cyberdreiging vereist daarom een snelle en effectieve inzet van bestaande bevoegdheden en een dekkend waarborgenstelsel dat past bij de benodigde snelheid. 

  • Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne

    Sinds 1 april jl. zijn de burgemeesters verantwoordelijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Dat doen zij op basis van het staatsnoodrecht. Het staatsnoodrecht kan slechts tijdelijk worden toegepast. Dit wetsvoorstel volgt het staatsnoodrecht op, en zorgt ervoor dat gemeenten langer, maar wel tijdelijk, in die opvang voorzien.

  • Tijdelijke wet testbewijzen covid-19

    Het wetsvoorstel expliciteert de grondslag om bij ministeriële regeling testbewijzen te kunnen verplichten voor toegang tot sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen, restaurants en overige horeca, een en ander met inbegrip van doorstroomlocaties. Daarnaast kan het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen. Op andere terreinen kan het testbewijs niet van overheidswege worden voorgeschreven.

  • Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur

    De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen. 

  • Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

    Dit wetsontwerp voert tijdelijk wijzigingen door in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de turboliquidatie. De wijzigingen betreffen de introductie van een financiële verantwoordingsverplichting voor bestuurders en de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik. Doel hierbij is om het vertrouwen in de regeling te vergroten en de turboliquidatie op die manier een toegankelijker instrument te maken voor ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

  • Tijdelijke wet Tweede Kamerverkiezing covid-19

    Dit wetsvoorstel is een aanvulling op de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19, en wijzigt die wet op enkele onderdelen. Hoofddoel van dit wetsvoorstel is om het voor de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 mogelijk te maken dat kiezers van 70 jaar en ouder hun stem per brief kunnen uitbrengen, en dat met name kiezers met een kwetsbare gezondheid de gelegenheid krijgen om gedurende twee dagen voorafgaand aan de ‘reguliere’ dag van de stemming hun stem in een stemlokaal uit te brengen.

  • Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19

    Dit wetsvoorstel heeft tot doel het mogelijk te maken dat de komende verkiezingen kunnen worden georganiseerd en gehouden met inachtneming van de maatregelen die noodzakelijk zijn om verspreiding van het COVID-19-virus te voorkomen. Gedoeld wordt op de verkiezingen als gevolg van een gemeentelijke herindeling op 18 november 2020 en de Tweede Kamerverkiezing op 17 maart 2021.

  • Toekomst DVB-T

    Peiling naar de marktbehoefte aan diensten te leveren via aardse digitale omroepzendernetwerken voor televisie (DVB-T)

  • Toekomst PAMR-frequentievergunning

    De PAMR-frequentievergunning in de 450 - 470 MHz-band loopt november 2020 af. Het ministerie van EZK zal in 2018 besluiten over de toekomst van de vergunning, gegeven de vraag in de markt en technologische ontwikkelingen. EZK heeft onderzoek laten doen naar de behoefte aan professionele mobiele communicatie in Nederland. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.

  • Toekomstig gebruik PAMR-frequentieband (450 MHz)

    De PAMR-frequentievergunning loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK heeft beleid ontwikkeld voor het toekomstig gebruik van de PAMR-frequentieband van 2 x 3 MHz in het 450 - 470 MHz spectrum. EZK heeft hiervoor verschillende onderzoeken laten doen. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.

  • Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming

    Kinderen, gezinnen en huishoudens moeten kunnen rekenen op effectieve bescherming en tijdige hulp. Het is daarom belangrijk om het stelsel slimmer te organiseren. Het toekomstscenario is ontwikkeld in gezamenlijk opdrachtgeverschap van het Rijk (JenV en VWS) en de VNG en betekent een grote innovatie en verandering in de jeugdbeschermingsketen. Op termijn moet het toekomstscenario een structurele oplossing bieden voor de knelpunten in de jeugdbescherming.

  • Toelatingsregeling startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU

    Dit ontwerpbesluit regelt dat startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU een verblijfsvergunning kunnen verkrijgen. Zij zijn een bron van innovatie, nieuwe banen, internationalisering en productiviteit.

  • Toeristische verhuur van woonruimte

    Dit wetsvoorstel bevat 3 maatregelen waarmee een gemeente met schaarste op de woningmarkt toeristische verhuur van woningen kan reguleren. De gemeente kan een eenmalige registratieplicht invoeren waarbij de aanbieder het registratienummer moet vermelden bij elke aanbieding. Ten tweede kan de gemeente een meldplicht per feitelijke aanbieding invoeren. Ten slotte kan de gemeente indien er ernstige negatieve effecten zijn van toeristische verhuur een vergunningensysteem invoeren.

  • Toetsbesluit PO

    Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.

  • Toetsingskader huis- en hobbydierenlijst

    U heeft de gelegenheid om te reageren op het wetenschappelijk toetsingskader voor huis- en hobbydieren waarmee zoogdiersoorten worden beoordeeld en ingedeeld in risicoklassen. Op basis van deze risicobeoordeling wordt bepaald welke diersoorten door een ieder mogen worden gehouden (positieflijst). Voorts wordt op basis van de risicobeoordeling bepaald of -en zo ja onder welke voorwaarden- diersoorten uit aangrenzende hogere risicoklassen door specialistische houders mogen worden houden.

  • Toetsingskader opwerkingsafval

    Het ministerie van IenW heeft een Toetsingskader Opwerkingsafval opgesteld. Aanleiding is een verzoek door de exploitant (EPZ) van de kerncentrale Borssele. EPZ heeft contractuele afspraken met Orano (Frankrijk) over de opwerking van verbruikte splijtstoffen. EPZ vraagt nu om opwerkingsafval terug te mogen ontvangen met een andere samenstelling, wel met gelijke potentiële stralingsbelasting. Voor afgewogen besluitvorming acht de staatsecretaris een toetsingskader noodzakelijk.

  • Toevoeging emissiearme stalsystemen voor melkrundvee en konijnen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van bijlage V van de Omgevingsregeling. Er worden twee emissiearme stalsystemen met emissiefactor voor ammoniak toegevoegd aan de lijst: 
    1.    de ligboxenstal met urineopvangstation voor rundvee; 
    2.    het deeppit-stalsysteem voor konijnen. 
    De ammoniakemissie uit deze twee stalsystemen is beoordeeld aan de hand van metingen die voldoen aan het meetprotocol. Beide voldoen aan de emissiegrenswaarden. Daarnaast wordt in bijlage V het aantal toepassingen van de ligboxenstal met roostervloer en luchtwassysteem voor rundvee uitgebreid. Deze kan worden toegepast in combinatie met een ander vloertype en ook in combinatie met salpeterzuur in plaats van zwavelzuur. 

  • Toevoeging nationale standaard voor uitwisselen van e-orders via Peppol

    Een Peppol BIS 3 order is een elektronisch bericht dat via het Peppol-netwerk uitgewisseld kan worden tussen afnemers en hun leveranciers. Binnen dit internationale netwerk biedt Peppol de mogelijkheid om een set met landspecifieke eisen toe te voegen. De Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) adviseert om géén landspecifieke eisen toe te voegen aan de Peppol BIS 3 order. De NPa wil dit voorlopige advies toetsen aan de wensen van de markt.

  • Toevoeging van Standaard Bedrijfsindeling codes (SBI-codes) aan de bijlage van Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit  (NVWA) houdt toezicht op de voedselveiligheid in Nederland. De NVWA maakt hierover informatie openbaar zodat iedereen kan zien hoe de NVWA werkt, wat de resultaten van het toezicht zijn en om ervoor te zorgen dat mensen de regels naleven. 

  • Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs

    De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.

  • Tranchering verplicht eigen risico in medisch-specialistische zorg vanaf 2027

    Met deze wijziging geldt vanaf 2027 een maximumbedrag van € 50 per behandelprestatie voor medisch-specialistische zorg, tot een maximum van € 165.

  • Transparantie maatschappelijke organisaties

    Het conceptwetsvoorstel strekt er toe dat maatschappelijke organisaties, waaronder religieuze en levensbeschouwelijke organisaties, grote donaties die zij hebben ontvangen openbaar maken. Stichtingen worden verplicht om hun balans en staat van baten en lasten openbaar te maken. Het voorstel strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Tweede nota van wijziging Wbsrz

    In deze nota van wijziging zijn grondslagen opgenomen voor de uitwisseling van gegevens, waaronder persoonsgegevens tussen gemeenten en zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars, gemeenten onderling en binnen gemeenten tussen de domeinen Wmo 2015, Wlz, Zvw en de Jeugdwet.

  • Tweede tranche wijziging Wet publieke gezondheid

    Dit wetsvoorstel is de tweede tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Dit wetsvoorstel regelt twee dingen. Allereerst wordt een directe sturingsbevoegdheid van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op de directeur publieke gezondheid (dPG) van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in geval van een epidemie wettelijk geborgd. Deze sturingsbevoegdheid heeft betrekking op het treffen van medisch-operationele maatregelen door de GGD bij de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A of een directe dreiging daarvan. Daarnaast wordt voorzien in een grondslag om regels te kunnen stellen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders de GGD de taken in het kader van de algemene infectieziektebestrijding laat uitvoeren. Op deze manier kan via kaderstelling worden gestuurd op een meer uniforme werkwijze van de GGD’en.

  • Tweede wijzigingsregeling 2023 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling wijzigen. Hierin staan de verwijzingen naar de kaarten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waaronder de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er zijn regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door ruimtelijke ontwikkelingen of door verbetering van het kaartmateriaal. Twee keer per jaar brengt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze veranderingen bij elkaar in een vernieuwing van de kaart.

  • Tweede wijzigingsregeling 2024 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

  • Tweede wijzigingsregeling 2025 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. Er ontstaan door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Tweede wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Wijzigingsregeling van de Omgevingsregeling voor. Per gebied kunnen regels gelden voor bepaalde activiteiten, zoals een vergunning- of meldingsplicht. Deze grenzen worden periodiek herzien, en zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet zichtbaar. Met deze wijziging worden een aantal geometrische begrenzingen en bijbehorende artikelen in de Omgevingsregeling geupdate.

  • UAV 2012

    Twee ontwikkelingen vormen aanleiding voor de consultatie: 1. Met invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen worden drie bepalingen in het Burgerlijk Wetboek gewijzigd. De vraag is of deze wijzigingen aanleiding geven de UAV 2012 aan te passen. 2. Het Besluit bouwwerken leefomgeving wordt mogelijk gewijzigd m.b.t. het bouwtoezicht, op grond waarvan een veiligheidscoördinator wordt geïntroduceerd. De vraag is of deze wijziging mogelijk aanleiding geeft de UAV 2012 aan te passen.

  • UDD-regeling

    De UDD-regeling is een jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Uit deze evaluatie is gebleken dat het gebruik van antibiotica in de veehouderijsector daalt, maar enkele wijzigingen van de regeling gewenst zijn ten behoeve van het oplossen van de ervaren problemen en knelpunten in de praktijk en het verbeteren van een effectief en restrictief tweedekeusmiddelengebruik onder regie van de dierenarts. De wijziging op de regeling voorziet in die wens.

  • Uitbreiding benadelingsverbod klokkenluiders

    In het Burgerlijk wetboek wordt in artikel 658c van Boek 7 het benadelingsverbod voor werknemers die een vermoeden van een misstand als bedoeld in de Wet Huis voor klokkenluiders melden, aangevuld met een benadelingsverbod voor degenen die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid verrichten zoals zzp-ers, vrijwilligers en stagiairs.

  • Uitbreiding bestuurlijk handhavingsinstrumentarium van de minister in het onderwijs

    Het wetsvoorstel stelt voor de uitbreiding van het bestuurlijk instrumentarium waarmee de minister kan ingrijpen door: het invoeren van een spoedaanwijzing, een bevoegdheid tot schorsen van recht tot diplomering/examinering private instellingen mbo, de uitbreiding van de definitie van wanbeheer, verplichting tot het bevorderen van het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in het mbo, uitbreiding van de beëindiging van de bekostiging in po/vo en aanscherpen wettelijke termijn toezichtproces.

  • Uitbreiding btw-herzieningsregels voor kostbare diensten

    De consultatie betreft de voorgenomen uitbreiding van de btw-herzieningsregels voor zogenoemde kostbare diensten. Onder deze kostbare diensten worden (investerings)diensten verstaan die aan een ondernemer worden verricht en door die ondernemer over langere tijd binnen zijn onderneming worden gebruikt. Deze diensten worden doorgaans op de balans geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. Daardoor vertonen deze diensten dezelfde kenmerken als investeringsgoederen binnen de onderneming.

  • Uitbreiding doelgroep studiefinanciering, tegemoetkoming schoolkosten en onderwijsbijdrage en wettelijk collegegeld.

    Deze AMvB heeft tot doel om enkele beperkte aanpassingen aan te brengen in de groep die aanspraak maakt op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de schoolkosten en/of onderwijsbijdrage en/of wettelijk collegegeld. Dit gebeurt naar aanleiding van EU-richtlijnen, een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep en de uitvoeringspraktijk van DUO. De AMvB regelt ook welke gegevens ho-instellingen aan Studiekeuze 123 aanleveren ten behoeve van onderzoek naar studenttevredenheid en - betrokkenheid.

  • Uitbreiding rookverbod

    In het Nationale Preventieakkoord is opgenomen dat het rookverbod per 2020 wordt uitgebreid voor de elektronische-sigaret met en zonder nicotine en bestaande en toekomstige dampwaren en aanverwante producten. Met dit wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan deze maatregel.

  • Uitbreiding toegelaten betaalinstrumenten Koa

    Het Besluit kansspelen op afstand moet worden gewijzigd in verband met de gewenste uitbreiding van toegestane (gereguleerde) betaalinstrumenten voor het bij- en afboeken op de rekeningen van spelers van kansspelen op afstand.

  • Uitbreiding vangnet Participatiewet

    Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet. 

  • Uitbreiding verbod op wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen met gecoupeerde honden en paarden

    Deze consultatie betreft een wijziging van het 'Besluit houders van dieren'. Het is al verboden om de oren en/of staart van honden en paarden te (laten) couperen wanneer dit niet diergeneeskundig noodzakelijk is. Honden en paarden die tóch onnodig gecoupeerd zijn, mogen ter ondersteuning van het verbod niet deelnemen aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen. Helaas worden er toch nog veel gecoupeerde dieren bij deze gelegenheden gezien, maar is het erg lastig om te bewijzen dat ze onnodig gecoupeerd zijn. Deze uitbreiding van het verbod op deelname aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen is nodig om het (laten) uitvoeren van deze ingrepen verder te ontmoedigen. 

  • Uitgifte landelijke commerciële radiovergunningen

    Met dit besluit wordt een aantal wijzigingen aangebracht in het Nationaal Frequentieplan 2014. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de nieuwe verdeling van de FM- en DAB-vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroep per 1 september 2023. De analoge en digitale vergunningen zullen samen geveild worden. Een landelijk pakket bestaat uit zowel een analoge als digitale vergunning.

  • Uitgiftebeleid perceelgebonden netten 3,5 GHz-band

    In februari 2023 is het Nationaal Frequentieplan gewijzigd, zodat de 3,5 GHz-frequentieband (3400-3800 MHz) beschikbaar komt voor mobiele communicatie. De beide uiteinden van deze frequentieband, de banddelen 3400-3450 MHz en 3750-3800 MHz, zijn bestemd voor besloten lokale netwerken. Dit beleidsvoornemen beschrijft het uitgiftebeleid voor deze "perceelgebonden netten". Op basis van dit uitgiftebeleid zullen de vergunningvoorwaarden worden vastgesteld.

  • Uitsluiten van nieuwe winning van delfstoffen onder het Waddengebied

    Deze wijziging regelt het uitsluiten van nieuwe opsporing en winning van delfstoffen onder het Waddengebied. Daarnaast stelt het besluit beperkingen aan de bestaande winningsvergunningen en winningsplannen waarmee is ingestemd. De beperkingen houden in dat de duur van de vergunningen en instemmingen niet meer kan worden verlengd, geen nieuwe winningsplannen meer kunnen worden ingediend binnen reeds vergunde gebieden en de productieomvang van bestaande winning niet meer kan worden uitgebreid.

  • Uitstel meetellen cijfer rekentoets VO

    Nagaan of het uitstel van de uitslagregel goed uitpakt op de school.

  • Uitvoerings- en implementatiewet Asiel- en Migratiepact 2026

    Op 11 juni 2024 is het Asiel- en migratiepact in werking getreden. Het pact beoogt verdergaande harmonisatie van de regels over asiel en migratie in de lidstaten van de Europese Unie.

  • Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017

    De Ambtenarenwet 2017 wordt met de inwerkingtreding van de Wnra van kracht. Een aantal voorschriften in de eerstgenoemde wet kunnen bij algemene maatregel van bestuur nader worden uitgewerkt. Dat gebeurt in dit ontwerpbesluit

  • Uitvoeringsbesluit Bankwet 1998

    Besluit tot uitvoering van hoofdstuk IIB van de Bankwet 1998 waarin de verwerving en het gebruik van gegevens door de Nederlandsche Bank ten behoeve van haar taak tot het bevorderen van de stabiliteit van het financiële stelsel, haar taak tot het verzamelen van statistische gegevens en het vervaardigen van statistieken of om te voldoen aan informatieverzoeken van internationale organisaties, wordt geregeld.

  • Uitvoeringsbesluit cyberbeveiligingsverordening

    Het concept besluit geeft invulling aan de goedkeuringsprocedure zoals omschreven in artikelen 3 - 5 van de Uitvoeringswet cyberbeveiligingsverordening. De uitvoeringswet heeft alleen nog niet ingekaderd op welke wijze de markt gegevens moet aanleveren aan de nationale cyberbeveiligingsautoriteit, hiermee is er nog geen voldoende uniformiteit voor zowel markt als de autoriteit gecreëerd. Het concept besluit lost dit op door voor te schrijven dat gegevens elektronisch aangeleverd moeten worden.

  • Uitvoeringsbesluit EMIR 3-verordening en EMIR 3-richtlijn

    In december 2024 is de EMIR 3-verordening (Verordening (EU) 2024/2987) en EMIR 3-richtlijn (Richtlijn (EU) 2024/2994) vastgesteld. Deze verordening wijzigt de European Market Infrastructure Regulation (EMIR). EMIR bevat regelgeving over het verplicht centraal clearen van bepaalde derivatentransacties, de vereisten waaraan centrale tegenpartijen (CCP's) moeten voldoen om een vergunning te verkrijgen, en de vereisten voor transactieregisters waaraan marktpartijen hun derivatentransacties moeten vermelden. De EMIR 3-verordening maakt enkele aanpassingen aan EMIR. 

  • Uitvoeringsbesluit Jeugdwet

    Op grond van de Jeugdwet wordt de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid voor jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering gedecentraliseerd naar gemeenten. Dit uitvoeringsbesluit is gebaseerd op de Jeugdwet, die momenteel aanhangig is bij de Eerste Kamer.

  • Uitvoeringsbesluit kiescolleges BES

    Het ontwerpbesluit wijzigt het Kiesbesluit en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES als gevolg van de wet tot wijziging van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Kieswet in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer.

  • Uitvoeringsbesluit TOI-verordening

    De Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud (hierna: Uitvoeringswet TOI-Verordening) is in werking getreden en beoogt de verspreiding van terroristische online-inhoud tegen te gaan. Ter uitvoering van de Uitvoeringswet TOI-verordening moeten nadere regels worden gesteld. Dit besluit voorziet daarin door nadere regels te geven over de openbaar te maken gegevens bij het openbaar maken van een bestuurlijke boete.

  • Uitvoeringsbesluit verordening hergebruik afvalwater

    Het ministerie van IenW bereidt het Uitvoeringsbesluit hergebruik afvalwater voor, als uitvoering van de EU-verordening 2020/741 van 25-5-20. Deze verordening wil het hergebruik van gezuiverd rioolwater in de landbouw bevorderen op een manier die veilig is voor mens en milieu. ‘Voor de uitvoering van deze verordening brengt dit nieuwe besluit wijzigingen aan in regelgeving onder de Omgevingswet. De kern van het conceptbesluit zijn een risicobeheerplan en een vergunningplicht.

  • Uitvoeringsbesluit verordening herstel en afwikkeling centrale tegenpartijen

    Dit besluit geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/23 inzake herstel en afwikkeling van centrale tegenpartijen. In dit besluit wordt de Nederlandsche Bank (DNB) aangewezen als toezichthouder en afwikkelingsautoriteit. Daarnaast worden een aantal artikelen uit de verordening beboetbaar gesteld.

  • Uitvoeringsbesluit verordening kapitaalvereisten 2025

    Banken moeten voldoende kapitaal aanhouden om allerlei risico's af te dekken die zij lopen door hun werkzaamheden. De verordening kapitaalvereisten (Verordening (EU) nr. 575/2013) bevat al deze vereisten voor banken. Deze verordening is recent aangepast door Verordening (EU) 2024/1623 om de mondiale finale Bazel 3-standaarden op te nemen in de verordening kapitaalvereisten.

  • Uitvoeringsbesluit Vo's cryptoactiva en informatie bij geldovermakingen en overdrachten cryptoactiva

    Dit uitvoeringsbesluit voorziet in de wijzigingen die nodig zijn op besluitniveau voor de Verordening (EU) 2023/1114 betreffende cryptoactivamarkten (hierna: MiCA) en Verordening (EU) 2023/1113 betreffende bij geldovermakingen en overdrachten van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/849 (hierna: TFR).

  • Uitvoeringsbesluit wet straffen en beschermen

    Dit besluit geeft verder uitvoering aan de Wet straffen en beschermen.

  • Uitvoeringsbesluit wijziging Beginselenwetten

    Dit besluit wijzigt de Penitentiaire maatregel, het Reglement verpleging ter beschikking gestelden en het Reglement justitiële jeugdinrichtingen. Er wordt onder andere een hoofdstuk betreffende de commissie van toezicht en de beklagcommissie voor het vervoer ingevoegd en de bepalingen over de geestelijke verzorging worden aangepast.

  • Uitvoeringsbesluit Wtza

    In dit besluit worden bepaalde zorgaanbieders uitgezonderd van de meldplicht, vergunningplicht, of eisen met betrekking tot het interne toezicht uit de Wtza. Tevens wordt ingegaan op de gevallen waarin bij de toelatingsvergunning een verklaring omtrent het gedrag (VOG) nodig is. Tot slot kent dit besluit regels voor de versterking van het interne toezicht.

  • Uitvoeringsbesluit WVO 20xx

    Met de Wet voortgezet onderwijs 20xx wordt de huidige Wet op het voorgezet onderwijs vervangen door een consistente, toegankelijke en voor de praktijk beter bruikbare wet. Dit besluit strekt ter uitvoering van de nieuwe wet en volgt de opzet daarvan. In het besluit zijn diverse onderwerpen samengebracht die voorheen waren opgenomen in aparte besluiten. Net als de WVO 20xx heeft ook dit besluit mede betrekking op Caribisch Nederland.

  • Uitvoeringsbesluit Wwft 2018

    Dit ontwerpbesluit strekt ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141) en strekt tot het geven van uitvoering aan Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).

  • Uitvoeringsregelgeving WIBON

    Uitvoeringsregelgeving ter implementatie richtlijn kostenreductie breedband. Dit pakket omvat: - het concept-besluit informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - de concept-regeling informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - het concept-besluit medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur; - de concept-regeling gegevensverstrekking medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur.

  • Uitvoeringsregeling hergebruik stedelijk afvalwater

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Uitvoeringsregeling verordening hergebruik stedelijk afvalwater voor. De Europese verordening wil hergebruik van water in de landbouw bevorderen op een manier die veilig is voor mens en milieu. Gezuiverd water uit een rioolwaterzuivering kan worden ingezet voor irrigatie in de landbouw. Hiervoor is een vergunning nodig. In sommige gebieden willen we hergebruik verbieden ter bescherming van ons drinkwater. In de regeling wijzen we deze specifieke gebieden aan. Daarnaast worden specifieke gegevens gevraagd voor de vergunning.

  • Uitvoeringsregeling Kadasterwet BES

    De Kadasterwet BES regelt dat de kadasterfunctie op Bonaire, Sint Eustatius en Saba wordt uitgeoefend door het Kadaster. Deze regeling geeft uitwerking aan een aantal artikelen van de Kadasterwet BES over: • hoe de bestuurscolleges geraadpleegd worden; • hoe de zienswijzen van de bestuurscolleges tot stand komen (bijvoorbeeld over tarieven); • hoe het Kadaster met de zienswijzen om dient te gaan.

  • Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude

    De Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude bevat nadere regels over het Waarschuwingsregister zorgfraude. In de bijlage van de uitvoeringsregeling staat het protocol. De zorgverzekeraars en gemeenten moeten dit protocol volgen bij het gebruik van het Waarschuwingsregister zorgfraude. 

  • Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee

    Deze regeling vult het wetsvoorstel windenergie op zee zeer beperkt nader in. Uitgewerkt worden de gronden waarop een aanvraag voor een vergunning voor een windpark kan worden afgewezen en de vergoeding voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de afwijzingsgronden die gelden voor de subsidie. Vanwege de samenhang wordt de Regeling windenergie op zee 2015 tegelijk geconsulteerd.

  • Uitvoeringsregeling Wtza

    In de Wtza en de Jeugdwet is een meldplicht opgenomen voor zorgaanbieders en jeugdhulpaanbieders. In de regeling zijn hiervoor meldformulieren opgenomen. Ook moeten sommige zorgaanbieders een vergunning hebben. Hiervoor is een aanvraagformulier opgenomen. Ook is het bedrag bepaald dat aanvragers betalen voor de vergunningaanvraag. Onder meer zorgaanbieders die medisch specialistische zorg verlenen, hebben een vergunning nodig. In de regeling staat wat hieronder wordt verstaan.

  • Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming

    Regels ter uitvoering van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PbEU 2016, L 119) (Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming).

  • Uitvoeringswet CLNI 2012

    Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan het op 27 september 2012 tot stand gekomen Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012)(Trb. 2013, 72). Het CLNI 2012 is een herziening van het op 4 november 1988 te Straatsburg tot stand gekomen Verdrag inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 1988) en regelt de beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar.

  • uitvoeringswet CPC-verordening 2017

    Met dit wetsvoorstel worden enkele aspecten ter uitvoering van verordening (EU) 2017/2394 (CPC-verordening) geregeld. Deze verordening bevat een opdracht aan de lidstaten om de toezichthouders van consumentenregelgeving een aantal minimumbevoegdheden toe te delen. Deze bevoegdheden zijn al grotendeels geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Met dit wetsvoorstel worden twee nieuwe bevoegdheden aan de Wet handhaving consumentenbescherming toegevoegd.

  • uitvoeringswet cyberbeveiligingsverordening

    Met dit wetsvoorstel wordt Verordening 2019/811 van 17 april 2019 inzake Enisa (het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging), en inzake de certificering van de cyberbeveiliging van informatie- en communicatietechnologie en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 526/2013 (de cyberbeveiligingsverordening) geïmplementeerd.

  • Uitvoeringswet dataverordening

    De wet voert de Europese Dataverordening uit. De wet wijst aan wie in Nederland toezicht houdt op de Dataverordening en wat de sancties en de rechtsgang zullen zijn. De belangrijkste doelen uit de Dataverordening zijn om gebruikers van producten controle te geven over de data uit die producten en concurrentie in de cloudmarkt te vergroten.

  • Uitvoeringswet digitaledienstenverordening

    Op 16 november 2022 is de digitaledienstenverordening (Digital Services Act, hierna: DSA) in werking getreden. De DSA harmoniseert de regels die van toepassing zijn op zogenaamde aanbieders van tussenhandeldiensten, waaronder online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders. De DSA heeft als doel te zorgen voor een veilige, voorspelbare en betrouwbare online omgeving, waarin de verspreiding van illegale online-inhoud en de maatschappelijke risico’s die de verspreiding van desinformatie of andere inhoud met zich kunnen brengen, worden aangepakt en waarin de grondrechten doeltreffend worden beschermd en innovatie wordt vergemakkelijkt. Daartoe bevat de DSA enerzijds een kader voor de aansprakelijkheid van aanbieders van tussenhandeldiensten voor door hun gebruikers verstrekte informatie en anderzijds een aantal zorgvuldigheidsverplichtingen waar deze aanbieders aan moeten voldoen bij het verlenen van hun diensten.

  • Uitvoeringswet digitalemarktenverordening (Digital Markets Act)

    Op 1 november 2022 is de Europese digitalemarktenverordening (Verordening (EU) 2022/1925) (Digital Markets Act, hierna: DMA) in werking getreden. Voor de goede werking van de DMA is nationale uitvoeringsregelgeving nodig. De DMA bevat regels voor de allergrootste online platforms. Deze platforms kwalificeren door hun aanzienlijke marktpositie als zogenoemde poortwachters. Zakelijke gebruikers of eindgebruikers kunnen vanwege die marktpositie niet of nauwelijks meer om die platforms heen. Doel van de DMA is om gebruikers van die platforms beter te beschermen en te zorgen voor beter werkende digitale markten.

  • Uitvoeringswet eidas-verordening

    Uitvoeringswet in verband met de uitvoering van EU-verordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten

  • Uitvoeringswet en Uitvoeringsbesluit verordening instantovermakingen in euro's

    Dit wetsvoorstel en concept besluit zet de Europese verordening inzake instantovermakingen in euro's om in Nederlands recht. Lidstaten moeten er op grond van deze richtlijn voor zorgen dat betalingsdienstaanbieders instantovermakingen verzenden en ontvangen. Een instantovermaking is een overboeking die binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger staat.

  • Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.

  • Uitvoeringswet kiescolleges BES

    Met dit wetsvoorstel wordt per openbaar lichaam (Sint Eustatius, Saba en Bonaire) een kiescollege Eerste Kamer ingesteld. De leden van de kiescolleges hebben de taak om samen met de leden van de provinciale staten de leden van de Eerste Kamer kiezen. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan de voorgestelde grondwetswijziging strekkende tot het opnemen van een constitutionele basis voor Caribische openbare lichamen en het regelen van een kiescollege voor de Eerste Kamer.

  • Uitvoeringswet Rotterdam Rules

    Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de overeenkomsten voor het internationaal vervoer van goederen geheel of gedeeltelijk over zee (Trb. 2011, 222 en 2013,42) (hierna: de Rotterdam Rules). Het voornaamste doel van de Rotterdam Rules is het moderniseren en uniformeren van de bestaande verdragen inzake goederenvervoer over zee.

  • Uitvoeringswet screeningsverordening buitenlandse directe investeringen

    Op 19 maart 2019 Verordening (EU) 2019/452 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie (PbEU 2019, L 79) vastgesteld. In het wetsvoorstel Uitvoeringswet screeningsverordening buitenlandse directe investeringen worden de noodzakelijke wettelijke maatregelen vastgesteld ter uitvoering van deze verordening.

  • Uitvoeringswet Verordening Brussel II bis (herschikking)

    Met dit wetsontwerp wordt uitvoering gegeven aan de gewijzigde Verordening Brussel II-bis betreffende de bevoegdheid, de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid, en betreffende internationale kinderontvoering (Verordening (EU) nr. 2019/1111). Hiervoor worden de Uitvoeringswet internationale kinderbescherming en enkele andere wetten gewijzigd.

  • Uitvoeringswet verordening cryptoactiva

    De Verordening cryptoactiva schept een regelgevend kader voor cryptodienstverleners en crypto-uitgevers. De verordening streeft verschillende doelen na, waaronder: het geven van rechtszekerheid binnen de EU, het stimuleren van innovatie, het regelen van consumentenbescherming en het stellen van regels omtrent marktintegriteit en het waarborgen van financiële stabiliteit.

  • Uitvoeringswet Verordening cyberweerbaarheid

    De Europese Verordening cyberweerbaarheid (of Cyber Resilience Act, hierna: CRA) introduceert cybersecurityeisen voor alle producten met digitale elementen. Hierbij gaat het om hardware, software en losse componenten die vanaf 11 december 2027 in de Europese Unie op de markt worden aangeboden. Vanaf 11 september 2026 geldt voor fabrikanten van deze producten een meldplicht bij actief uitgebuite kwetsbaarheden en ernstige incidenten. De verordening heeft rechtstreekse werking en wordt dus niet omgezet in nationale wetgeving. Wel dient er in een uitvoeringswet te worden bepaald wie wordt aangewezen voor de uitvoering, toezicht en handhaving van de CRA in Nederland, en dienen de bijbehorende boetebevoegdheden en rechtsbescherming te worden geregeld. 

  • Uitvoeringswet verordening herstel en afwikkeling centrale tegenpartijen

    Deze wet geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/23 inzake herstel en afwikkeling van centrale tegenpartijen. In deze wet worden een aantal aanpassingen aan Nederlandse wetgeving voorgesteld om goed uitvoering te kunnen geven aan de verordening.

  • Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud

    Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/784 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2021 inzake het tegengaan van de verspreiding van terroristische online-inhoud (PbEU 2021, L172); ook wel TOI-verordening. De verordening is van toepassing met ingang van 7 juni 2022.

  • Uitvoeringswet Vo bij geldovermakingen en overdrachten van cryptoactiva te voegen informatie

    De consultatie geeft uitvoering aan de verordening betreffende bij geldovermakingen en overdrachten van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie. Deze verordening wijzigt tevens de vierde anti-witwasrichtlijn. Het wetsvoorstel bevat hoofdzakelijk wijzigingen van de Wwft, als gevolg van de wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn. De belangrijkste wijziging van de Wwft ziet op de uitbreiding van de reikwijdte van de Wwft, die van toepassing wordt op aanbieders van cryptoactivadiensten die onder MiCA vallen. In het wetsvoorstel wordt de AFM aangewezen als Wwft-toezichthouder op aanbieders van cryptoactivadiensten. Het registratieregime in de Wwft zoals die nu geldt voor cryptopartijen, komt te vervallen.

  • Uitwerking eisen abortuspil huisarts

    De Tweede en Eerste Kamer hebben het initiatiefwetsvoorstel aangenomen dat mogelijk maakt dat huisartsen de abortuspil mogen verstrekken. Het gaat hierbij om vrouwen die tot negen weken zwanger zijn en deze zwangerschap willen afbreken.

  • Uitwerking logeren met pgb en maatwerk bij vervoer met pgb

    De Regeling langdurige zorg (hierna: Rlz) wordt gewijzigd. Het gaat om twee wijzigingen:

    1. In de wijziging wordt aangegeven wie voor logeren met de eigen vertrouwde zorgverlener in aanmerking komt. Ook wordt beschreven wanneer er sprake is van een passende zorglocatie bij deze vorm van logeren.

    2. Met de tweede wijziging wordt in bijzondere situaties vervoer met een pgb mogelijk, ook als er collectief vervoer mogelijk is.  Het zorgkantoor geeft hiervoor toestemming.

  • Uitwerking vergunning- en meldplicht handelingen poliovirus

    Er komt een vergunningplicht en meldplicht voor faciliteiten en instellingen die handelingen verrichten met poliovirus(materiaal). Beide plichten moeten worden uitgewerkt in lagere regelgeving via een wijziging van het Besluit publieke gezondheid (AMvB) en een wijziging van de Regeling publieke gezondheid (ministeriële regeling). 

  • URLB 2011

    De Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 dient ter vervanging van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001. De belangrijkste verschillen tussen deze beide regelingen hangen samen met de introductie van de werkkostenregeling met ingang van 1 januari 2011. Daarnaast zijn ook de overige bepalingen van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 heroverwogen en in sommige gevallen herzien.

  • Urm AP05

    Het wordt mogelijk gemaakt digestaat te mengen met dierlijke meststoffen. Ook wordt geregeld dat coproducten niet gemengd aangeleverd mogen worden, maar wel gemengd mogen worden op locatie voor de vergisting. Stoffen worden toegevoegd aan bijlage Aa. In bijlage H wordt geregeld dat in AP05 de NEN 7433 gebruikt kan worden en wordt e.e.a verduidelijkt. De ringtesten voor laboratoria vervallen. De forfaitaire mineralengehalten worden bijgewerkt. Er worden correcties uitgevoerd in bijlagen Ea en M.

  • URM wijziging dierlijke forfaits 2017

    Een ontwerpwijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet in verband met aanpassing dierlijke forfaits

  • Urm wijzigingen 6e AP

    Wijziging van de Urm tbhv de geldigheidsduur van analyserapporten over de fosfaattoestand van een perceel, het wijziging van bijbehorend bemonsteringsprotocol, doorvoeren van een korting van 65kg N per ha gescheurd grasland voor consumptie- en fabrieksaardappelen op zand- en lössgrond, en het generiek maken van deze korting voor snijmaïs geteeld na gescheurd grasland op zand- en lössgrond. Deze laatst genoemde korting bestond al voor derogatiebedrijven.

  • Vaccinatie als toelatingsvoorwaarde kinderopvang bij gevaarlijk lage vaccinatiegraad

    De laatste jaren ligt de vaccinatiegraad voor met name de mazelen en kinkhoest te laag. Dit heeft ernstige en in sommige gevallen zelfs dodelijke gevolgen. Dit wetsvoorstel beoogt om bij een te lage vaccinatiegraad vaccinatie als voorwaarde te kunnen stellen voor toegang tot de kinderopvang. Het is een initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Tielen (VVD) en Paulusma (D66).

  • Variawet hoger onderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt een aantal wijzigingen voorgesteld van de WHW, de WOT en de WSF 2000. Het gaat om verschillende beleidsmatige wijzigingen, waarmee met name eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer gestand worden gedaan. Deze zijn onder andere gedaan in de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025, tijdens debatten in en brieven aan de Tweede Kamer en door de uitwerking van de door de minister van OCW getekende beschikking van het Benelux Comité van Ministers.

  • Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so

    In de wet Passend Onderwijs is een aantal technische omissies geslopen dat betrekking heeft op de bekostiging en door deze variawet Passend Onderwijs worden hersteld. Daarnaast worden enkele kleine beleidswijzigingen voorgesteld.