Zoekresultaat

3057 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Subsidie verduurzaming mkb

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor het definitief maken van de subsidieregeling “Subsidie verduurzaming mkb”. Deze consultatie loopt van 9 juni 2021 tot en met 30 juni 2021. De regeling is voorafgaand aan deze consultatie uitgebreid afgestemd met MKB-Nederland.

  • Verzamelwijziging Bbl parkeergarages, woonfunctie voor zorg en daglicht

    Bij parkeergarages onder hoge gebouwen waarin wordt geslapen wordt bij nieuwbouw een sprinklerinstallatie verplicht. Verder gaan er nieuwe voorschriften gelden bij in parkeergarages te plaatsen laadpalen. Voor de woonfunctie voor zorg worden brandveiligheidseisen aangepast op de WAR-systematiek die zich richt op de mate waarin de bewoners moeten worden geholpen bij het vluchten bij brand. Verder worden de eisen en bepalingsmethode voor daglicht aangepast op de Europese norm.

  • Voorontwerp online oprichting besloten vennootschappen

    Dit voorontwerp implementeert richtlijn (EU) 2019/1151 en wijzigt Boek 2 Burgerlijk Wetboek en de Wet op het notarisambt. Het voorstel maakt online oprichting van BV’s mogelijk, door onder meer mogelijk te maken dat de notariële oprichtingsakte op elektronische wijze kan worden verleden, op afstand van de notaris. Verschijnen voor de notaris kan via beeldverbinding in plaats van fysiek, tenzij er vermoeden bestaat van identiteitsfraude of twijfel over de handelingsbekwaamheid van de oprichter.

  • Wijziging NFP ten behoeve van verlenging FM-vergunningen

    De Staatssecretaris van Economische en Klimaat heeft besloten tot een verlenging van drie jaar van de bestaande hoogvermogen middengolf vergunning, FM vergunningen en een tweetal Dab-only vergunningen in laag 4. Dit wijzigingsbesluit heeft betrekking op de continuering van de koppeling van vergunningen voor landelijke en niet-landelijke commerciële radio-omroep in de FM-band en commerciële middengolfomroep met frequentieruimte in de band voor digitale radio-omroep.

  • Wet Adviescollege ICT-toetsing

    Dit wetsvoorstel geeft het Adviescollege ICT-toetsing, nu tijdelijk ingesteld per ministerieel besluit, een permanente grondslag. Hiermee kan het Adviescollege onder meer blijvend adviseren over ICT-projecten en onderhoud- en beheeractiviteiten aan informatiesystemen. Het college komt voorts verder op afstand te staan van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • Conceptregeling implementatie en uitvoering crowdfunding

    De conceptregeling strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2020/1504 van 7 oktober 2020 tot wijziging van Richtlijn 2014/65/EU betreffende markten voor financiële instrumenten (PbEU 2020, L 347) en tot uitvoering van Verordening (EU) 2020/1503 van 7 oktober 2020 betreffende Europese crowdfundingdienstverleners voor bedrijven en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1129 en Richtlijn (EU) 2019/1937 (PbEU 2020, L 347).

  • Wijziging Tijdelijke wet verkiezingen covid-19

    Dit wetsvoorstel ziet op de herindelingsverkiezingen van nov. 2021. Doel: het verkiezingsproces weer zoveel mogelijk terug naar het “oude normaal”. Voor de Tweede Kamerverkiezing in maart jl. waren maatregelen nodig (briefstemmen en 3 i.p.v. 2 volmachten per kiezer) die gevolgen hadden voor de waarborgen waaraan het verkiezingsproces moet voldoen. Nu er kan worden afgeschaald, laat dit wetsvoorstel als eerste die maatregelen vervallen. Verder worden enkele verbeteringen voorgesteld.

  • Algemene leidraad Wwft

    De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) beoogt te voorkomen dat het financiële stelsel wordt gebruikt voor witwassen of terrorismefinanciering. De Algemene leidraad Wwft biedt instellingen guidance bij de toepassing van de verplichtingen uit die wet. Door o.a. de implementatie van de gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn dient de bestaande leidraad te worden aangepast. Die aanpassingen worden ter consultatie voorgelegd.

  • Wet programmatuur verkiezingsuitslagen

    Met dit wetsvoorstel worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd rond het beheer en het gebruik van uitslagprogrammatuur in het verkiezingsproces.

  • Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid

    Dit wetsvoorstel strekt er toe een aantal taken van de Minister van Justitie en Veiligheid op het terrein van de bestrijding van terrorisme en bescherming van de nationale veiligheid en de daarmee gepaard gaande verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens in verband met de verhoging van de weerbaarheid van de samenleving wettelijk te verankeren.

  • Regeling geografisch onderzoek bereik telecomnetwerken

    De regeling betreft het kunnen vorderen van inlichtingen ten behoeve van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken. De regeling vloeit voort uit de implementatie van de Telecomcode. Doel is het bereik van de vaste en mobiele telecommunicatienetwerken in Nederland in kaart te brengen.

  • Yarari reservaat en aanpassing Visserijwetgeving CN

    in het Yarari reservaat worden beschermingsmaatregelen voor haaien en roggen vastgesteld. Daarnaast wordt gedateerde visserijwetgeving gemoderniseerd. tenslotte krijgen de Openbare Lichamen van de eilanden de mogelijkheid om lokaal vissserijbeleid in de territoriale wateren te voeren.

  • Wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen

    Reden van herziening is dat regelgeving op een aantal punten niet goed handhaafbaar en gebruikersonvriendelijk is, waardoor veiligheid en gezondheid van werknemers onvoldoende gewaarborgd kan worden. Deze punten zijn met name de complexe aanwijssystematiek, geen aansluiting op CLP en de overlap met het Brzo 2015. Met herziening moet worden bereikt dat bedrijven de ARIE beter kunnen naleven en dat de ARIE beter kan worden gehandhaafd, opdat de veiligheid van werknemers beter gewaarborgd wordt.

  • Wijziging Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen i.v.m. uitbreiding bevoegdheid MinJenV

    Deze voorgestelde wijziging van de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) regelt dat aanbieders, die geen vitale aanbieder zijn en evenmin deel uitmaken van de rijksoverheid, in ruimere mate de beschikking krijgen over dreigings- en incidentinformatie over hun eigen netwerk- en informatiesystemen. Op basis hiervan kunnen zij maatregelen nemen om incidenten te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken.

  • Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

    Dit wetsontwerp voert tijdelijk wijzigingen door in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de turboliquidatie. De wijzigingen betreffen de introductie van een financiële verantwoordingsverplichting voor bestuurders en de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik. Doel hierbij is om het vertrouwen in de regeling te vergroten en de turboliquidatie op die manier een toegankelijker instrument te maken voor ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

  • Tijdelijke experimentenwet assistentie bij het stemmen

    Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om gedurende 5 jaar bij verkiezingen te experimenten met het geven van assistentie in het stemhokje aan alle kiezers die hierom verzoeken. Volgens de huidige Kieswet mogen alleen kiezers die vanwege hun lichamelijke gesteldheid niet zelfstandig hun stem kunnen uitbrengen in het stemhokje worden geassisteerd bij het uitbrengen van hun stem.

  • Nota van wijziging Wetsvoorstel transparantie maatschappelijke organisaties

    Deze nota van wijziging regelt dat het openbaar ministerie (OM) voortaan de rechter maatregelen kan vragen (o.a. bevriezing gelden, verbeurdverklaring) wanneer een maatschappelijke organisatie donaties ontvangt en activiteiten ontplooit die gericht zijn op ondermijning van de Nederlandse democratische rechtstaat. De burgemeester kan daartoe informatie delen met het OM. Het wetsvoorstel ziet straks op donaties van zowel binnen-als buiten de EU, om misbruik te voorkomen.

  • Besluit algemene richtlijnen concessiehouders Wet telecommunicatievoorzieningen BES

    Er zijn op voor Caribisch Nederland verschillende concessies uitgegeven voor de exploitatie van telecominfrastructuur op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Aangezien deze concessies op veel verschillende momenten zijn uitgegeven of vernieuwd, verschillen zij onderling op een aantal punten van elkaar. Deze variaties kunnen leiden tot onduidelijkheden en ongewenste verschillen tussen de concessies. Harmonisatie van de concessievoorwaarden is daarom gewenst

  • Ministeriële regeling Woonplaatsbeginsel

    In de Wet wijziging woonplaatsbeginsel is een betaal-, onderzoeks- en informatieplicht ten aanzien van jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering opgenomen (Artikel 8.2.1 van de Jeugdwet). Daarbij is bepaald dat bij regeling nadere regels worden gesteld over de betaal-, onderzoeks- en informatieplicht. Met deze ministeriële regeling, een wijziging van de Regeling Jeugdwet, worden deze nadere regels vastgesteld.

  • Wijziging Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet

    Het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet wordt gewijzigd in verband met de vergoedingensystematiek en een uitbreiding van de reikwijdte van het besluit (Caribisch Nederland).

  • Tijdelijke experimentenbesluit nieuwe stembiljetten

    Het wetsvoorstel Tijdelijke experimentenwet nieuwe stembiljetten (ingediend bij de Tweede Kamer) maakt het mogelijk om bij verkiezingen te experimenteren met een nieuw stembiljet. Gebruik van een nieuw stembiljet is erop gericht dat het stembiljet a) eenvoudiger te hanteren en tellen is en b) de mogelijkheid heeft om er logo's van politieke partijen op te plaatsen. In deze AMvB is de nadere vormgeving van de experimenten neergelegd.

  • Consultatiedocument ‘Audit Quality Indicators’ – Kwartiermakers Toekomst Accountancysector

    De Kwartiermakers Toekomst Accountancysector hebben tien kwaliteitsindicatoren (Audit Quality Indicators) opgesteld om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van de accountancysector. De kwaliteitsindicatoren kunnen gebruikers van de jaarrekening nader inzicht geven in factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de wettelijke jaarrekeningcontrole, en zien o.a. op cultuur, fraude, innovatiebereidheid en kwaliteitsbeheersingssysteem.

  • Wet toekomst accountancysector

    Het voorstel strekt tot invoering van maatregelen om de kwaliteit van de wettelijke controle duurzaam te verbeteren. Met deze maatregelen wordt uitvoering gegeven aan de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie toekomst accountancysector (Cta), die bij brief van 20 maart 2020 aan beide Kamers der Staten-Generaal is gezonden.

  • Besluit gepseudonimiseerde kwaliteitsregistraties (traumaregister en LADIS)

    Voorgesteld wordt om het Uitvoeringsbesluit Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg) te wijzigen in verband met het bepalen van gegevens die ten behoeve van de kwaliteitsregistraties LADIS en LTR mogen worden verwerkt, alsmede het stellen van een bewaartermijn aan die gegevens. De wettelijke basis voor dit besluit is het wetsvoorstel tot wijziging van de Wkkgz (Kamerstukken 2019-2020, 35562, nr 2) dat in behandeling is bij de Tweede Kamer.

  • Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

    Dit wetsvoorstel neemt belemmeringen weg bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Indien appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, indien het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

  • Wijziging Regeling experiment gesloten coffeeshopketen

    In het kader van de voorbereiding van het Experiment gesloten coffeeshopketen is het wenselijk gebleken om enkele eisen voor coffeeshophouders en aangewezen telers aan te passen of te verduidelijken.

  • Wijziging Besluit experiment gesloten coffeeshopketen

    In het kader van de voorbereiding van het Experiment gesloten coffeeshopketen is het wenselijk gebleken om enkele eisen voor coffeeshophouders en aangewezen telers aan te passen of te verduidelijken.

  • Regeling aanvraag verlenging en digitalisering ten behoeve van niet-landelijke commerciële radio-omroep 2021

    De niet-landelijke commerciële FM-vergunningen, de hoogvermogen middengolfvergunningen de niet-gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep in laag 4 worden verlengbaar gemaakt voor een periode van drie jaar. Ingevolge artikel 18, vijfde lid, van het Frequentiebesluit 2013 dient er een aanvraag voor een verlenging te worden ingediend, al dan gelijktijdig met een aanvraag voor een digitale vergunning. De bijgevoegde ontwerp ministeriële regeling voorziet hierin.

  • Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud

    Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/784 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2021 inzake het tegengaan van de verspreiding van terroristische online-inhoud (PbEU 2021, L172); ook wel TOI-verordening. De verordening is van toepassing met ingang van 7 juni 2022.

  • Wijziging Besluit vertrouwensdiensten

    De toezichthouder (Agentschap Telecom) heeft aangegeven dat het wenselijk is de regelgeving over vertrouwensdiensten te verduidelijken, zodat het duidelijk is dat het verboden is om je als verlener van certificaten voor een geavanceerde handtekening of zegel voor te doen indien deze dienst niet aan de eisen van de eIDAS-verordening voldoet. Daarnaast is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele wijzigingen in artikel 3 van het Besluit vertrouwensdiensten door te voeren.

  • Wijziging Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen

    De Wet arbeid vreemdelingen (Wav) regelt de toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt voor personen van buiten de Europese Economische Ruimte (EER). In de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen (RuWav) zijn nadere regels hierover opgenomen. Bij deze internetconsultatie ligt een wijziging in het RuWav voor in verband met het vervallen van de regeling voor tewerkstelling van koks in de Aziatische horeca.

  • Wijziging van de Vakantieregeling WW en IOW

    Het aantal vakantiedagen met behoud van WW- of IOW-uitkering moet in redelijke verhouding tot de maximale duur van deze uitkering in een kalenderjaar staan. Daarom wordt voorgesteld dat het maximum aantal vakantiedagen in een kalenderjaar wordt vastgesteld naar rato van de uitkeringsduur in dat kalenderjaar. Zodoende wordt niet alleen rekening gehouden met het feit dat men reeds vakantie kan hebben genoten maar ook met de totale maximale duur van de uitkering in een kalenderjaar.

  • Reparatiewet tijdelijke verhuur

    Het betreft het ongedaan maken van de verruiming van tijdelijke huurcontracten van 2 naar 3 jaar waarbij de verhuurder een minimum termijn mag opnemen. Deze verruiming zal op 1 januari 2022 van kracht worden. Met dit wetsvoorstel wordt deze verruiming zo snel als mogelijk worden teruggedraaid.

  • Derdenbesluit BRP

    Met deze amvb worden vier werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang aangewezen ten behoeve waarvan systematisch gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt. De vier werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang kunt u vinden in de beantwoording van vraag 1 uit het IAK in bijgevoegd document.

  • Open Erfgoedstandaard (standaard voor vastleggen en uitwisselen van data van het gebouwde erfgoed)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om open standaard Erfgoedstandaard (standaard voor vastleggen en uitwisselen van data van het gebouwde, vervaardigde en aangelegde erfgoed) op de lijst van aanbevolen standaarden te plaatsen.

  • Huisvesting aandachtsgroepen 2021

    Goede woonomstandigheden zijn voor iedereen van belang, ook voor groepen in een kwetsbare positie. Dat zijn in deze regeling dak- en thuislozen, arbeidsmigranten, statushouders, woonwagenbewoners, studenten en overige spoedzoekers, oftewel aandachtsgroepen. Het niet tijdig voorzien in de woonvraag van deze groep kan op persoonlijk niveau en voor de samenleving grote gevolgen hebben. Het kabinet heeft daarom middelen vrijgemaakt voor het versneld realiseren van huisvesting voor aandachtsgroepen.

  • Regeling houdende de verlenging per 1 januari 2022 van een drietal subsidieregelingen van BZK

    Met deze ministeriële regeling worden drie subsidieregelingen van BZK gewijzigd. Het gaat om de subsidieregelingen ten aanzien van ProDemos, Nationaal Comité 4 en 5 mei en Kenniscentrum Europa Decentraal.

  • Voorstel van wet tot wijziging van de Participatiewet ten behoeve van de werkvoorzieningen voor visueel beperkten

    Doel van het wetsvoorstel is verbetering van de positie van mensen met een visuele beperking in de Participatiewet door de uitvoering van technische werkvoorzieningen over te hevelen van gemeenten naar UWV waar men deskundigheid en ervaring heeft met deze voorzieningen. Gebruikers van de voorziening kunnen dan voor deze werkvoorzieningen terecht bij één loket.

  • Regeling tijdelijke huurcontracten wezen

    Met deze wijziging van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting wordt het woningcorporaties toegestaan om meerderjarige weeskinderen tijdelijke huurcontracten van maximaal twee jaar toe te kennen.

  • Wijziging Besluit garantiebedrag Wajong

    Door de coronacrisis zijn de arbeidsmarktkansen van Wajongers verslechterd. In de Wajong is de mogelijkheid opgenomen de termijn bij het garantiebedrag te verlengen als de arbeidsmarktkansen van Wajongers verslechteren door de coronacrisis. Het gaat om de termijn waarna het garantiebedrag vervalt. Het wetsvoorstel verlengt de termijn met vijf maanden zodat het percentage Wajongers dat binnen de termijn een baan vindt, en zo het garantiebedrag behoudt, na de crisis net zo hoog is als ervoor.

  • Wijziging Opiumwet 1960 BES

    Dit voorstel regelt de bevoegdheid voor de gezaghebbers van Bonaire, Sint Eustatius en Saba om drugspanden op de BES te sluiten.

  • Wijziging Politiewet 2012 ivm boa's

    Dit wetsvoorstel creëert een wettelijker grondslag in de Politiewet 2012 voor het bij of krachtens algemene maatregel van bestuur stellen van regels over de bewapening en de uitrusting van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's).

  • Verhoging kindgebonden budget vanaf tweede kind

    Het kabinet heeft besloten om de koopkracht van kwetsbare groepen in 2022 te repareren. Zonder reparatie zouden gezinnen met kinderen er volgend jaar minder in koopkracht op vooruit gaan dan huishoudens zonder kinderen. Daarom verhoogt het kabinet het maximumbedrag van het kindgebonden budget per kind per 1 januari 2022 vanaf het tweede kind met € 70,– per jaar. Omdat het kindgebonden budget inkomensafhankelijk is, komt dit geld terecht bij de gezinnen die dit het hardst nodig hebben.

  • Regeling vaststelling bedrag landelijke commerciële radio-omroep 2021

    De vergunningen voor landelijke commerciële radio in de FM-band worden verlengbaar gemaakt op grond van het algemeen economisch belang, als bedoeld in artikel 18, tweede lid, onderdeel a, van het Frequentiebesluit 2013. Deze regeling strekt daartoe. Op grond van artikel 3.15 van de Telecommunicatiewet kan voor het gebruik van frequentieruimte een bedrag in rekening worden gebracht teneinde een optimaal gebruik van die frequentie-ruimte te bevorderen.

  • Wijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag in verband met de aanpassing van de koppeling gewerkte uren voor de ouder met een partner met Wlz-indicatie of een gedetineerde partner

    Om een onbedoeld effect te voorkomen met de koppeling gewerkte uren voor de gezinnen die recent recht hebben gekregen of binnenkort krijgen op kinderopvangtoeslag n.a.v. de Verzamelwet kinderopvang 2021 en Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen, regelt dit besluit dat bij deze gezinnen de ouder met een Wlz-indicatie of detentie op gelijke wijze wordt behandeld als een doelgroeper voor de KGU. Ofwel, dat deze ouder voor de berekening van de KGU 230 uur per kalendermaand opbouwt.

  • Wet kiescollege niet-ingezetenen

    In eerste lezing is ingestemd met het Grondwetsvoorstel dat strekt tot invoering van een nieuw in te stellen kiescollege voor niet-ingezetenen voor de verkiezing van de Eerste Kamer. De behandeling van de tweede lezing start naar verwachting begin oktober 2021. De uitwerking van het grondwetsvoorstel moet geregeld worden in een uitvoeringswet. Dit wetsvoorstel voorziet daarin.

  • Wijziging van het Besluit register onderwijsdeelnemers in verband met de uitbreiding van de gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers ten behoeve van de uitvoering van wettelijke taken

    Om te beoordelen of erkende leerbedrijven in aanmerking komen voor subsidie op grond van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg is het voor RVO noodzakelijk te beschikken over onderwijsdeelnamegegevens van degenen voor wie erkende leerbedrijven subsidie aanvragen als tegemoetkoming in de kosten voor het realiseren van hun praktijkplaats. Met bijgevoegd ontwerpbesluit wordt een wettelijke grondslag gecreëerd op basis waarvan OCW/DUO onderwijsgegevens mag verstrekken aan SZW/RVO.

  • Open standaard Digikoppeling

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Experts adviseren om Digikoppeling met uitbreiding van een REST API koppelvlak op de ‘pas toe of leg uit’-lijst te handhaven en aanvullend het toepassingsgebied te verduidelijken. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies.

  • Nadere regels inzake kwaliteitsborging voor het bouwen

    De Regeling kwaliteitsborging voor het bouwen (Rkb) is een nadere uitwerking van het ontwerpbesluit kwaliteitsborging voor het bouwen. Geregeld wordt: • de opleidingseisen, de administratieve organisatie en de bewaarplicht van de kwaliteitsborger; • de informatie die de kwaliteitsborger dient te verstrekken aan de instrumentaanbieder; • het formulier voor de verklaring van de kwaliteitsborger; • de verdeelsleutel voor de jaarlijkse bijdrage per instrumentaanbieder in de toezichtkosten.

  • Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen

    In het kader van de versterkingsopgave is het nodig dat er middelen worden overgemaakt aan gemeenten en de provincie Groningen middels specifieke uitkeringen. Deze regeling biedt samen met het wetsvoorstel Versterken de grondslag om de benodigde middelen meerjarig te verstrekken. Kortgezegd functioneert de regeling als juridische kapstok op basis waarvan betalingen richting gemeenten en provincie kunnen worden gedaan.

  • Regeling aansprakelijkheid kernongevallen

    Deze regeling bepaalt de bedragen waarvoor exploitanten van kerninstallaties aansprakelijk zijn in afwijking van het uitgangspunt in de de wet dat de exploitanten in beginsel aansprakelijk zijn voor een maximumbedrag van € 1,2 miljard.

  • Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsondernemingen

    Het wetsvoorstel Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsonderneming implementeert richtlijn (EU) 2021/338. Doel van de richtlijn is de gevolgen van de COVID-19 pandemie te mitigeren door onnodig belastende informatieverplichtingen voor beleggingsondernemingen weg te nemen en het huidige regime voor positielimieten en positiebeheerscontroles voor grondstoffenderivaten te herzien.

  • Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen

    Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.

  • Regeling vaststelling formulier opgave doodsoorzaak 2021

    De wijziging van de Wet op de lijkbezorging (Stb. 2021, 408) maakt digitalisering van de opgave van de doodsoorzaak mogelijk. Het formulier opgave doodsoorzaak behoeft ter uitvoering van die wet aanpassing. De belangrijkste wijziging in de wet betreft het toevoegen van het BSN van de overledene of in sommige gevallen, van de moeder. Hierdoor kan de opgave rechtstreeks bij het CBS worden gedaan, zonder tussenkomst van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden.

  • Besluit rapportage man-vrouwverhouding in het bestuursverslag van grote vennootschappen

    Deze ontwerp-amvb wijzigt het Besluit inhoud bestuursverslag. Aan dit besluit wordt een artikel toegevoegd om grote vennootschappen te verplichten om in hun bestuursverslag te rapporteren over de man-vrouwverhouding in de top (raad van bestuur en raad van commissarissen) en subtop (werknemers in leidinggevende functies), over de zelf opgelegde streefcijfers voor hun top en subtop, over een plan van aanpak om deze streefcijfers te behalen en over de behaalde resultaten.

  • Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens

    De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.

  • Wijzigingen RTIV n.a.v. evaluatie

    De Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting (RTIV) wordt gewijzigd i.v.m. de wijziging van de Woningwet en het Besluit toegelaten instellingen (BTIV) naar aanleiding van de evaluatie. Deze wijzigingen zijn eveneens in consultatie gebracht (zie link onder). Uit de evaluatie volgt dat de hoofddoelen van de wet bereikt worden. Stelselwijzigingen zijn daarom niet nodig, maar de werking en toekomstbestendigheid kan verbeterd worden.

  • Regeling bescherming koopvaardij

    De Regeling bescherming koopvaardij bevat nadere regels over vergunningseisen voor particuliere maritieme beveiligingsbedrijven, door de kapitein en scheepsbeheerder zelf te treffen beveiligingsmaatregelen aan boord van koopvaardijschepen, eisen aan maritieme beveiligers, alsmede voorschriften inzake bestuursrechtelijke handhaving en boetes de bescherming van persoonsgegevens en verwerking van gegevens.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft in verband met het vervallen van de EVC-procedure voor de erkenning van verworven competenties

    Met het besluit tot wijziging van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen in verband met het vervallen van de EVC-procedure voor de erkenning van verworven competenties komt de mogelijkheid tot het aantonen van vakbekwaamheid door financieel adviseurs met de EVC-procedure te vervallen.

  • SVOH

    Deze regeling draagt levert een bijdrage aan aan het beleidsdoel energiebesparing in de gebouwde omgeving. Particuliere verhuurders en institutionele beleggers van gereguleerde huurwoningen kunnen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparing, onderhoud en energieadvies.

  • Regeling verlenging en digitalisering landelijke commerciële radio-omroep 2021

    De landelijke commerciële FM-vergunningen worden verlengbaar gemaakt voor een periode van drie jaar. Ingevolge artikel 18, vijfde lid, van het Frequentiebesluit 2013 dient er een aanvraag voor een verlenging te worden ingediend, al dan gelijktijdig met een aanvraag voor een digitale vergunning. De bijgevoegde ontwerp ministeriële regeling voorziet hierin.

  • Wijzigingsregeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening voor het examenjaar 2022

    In de Regeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft voor het examenjaar 2022 zijn de eisen voor het examenjaar 2022 neergelegd waaraan de Wft-examens moeten voldoen.

  • Regeling tarief centrale examenbank Wft 2022

    Het College Deskundigheid Financiële Dienstverleners maakt examens om de vakbekwaamheid van financieel adviseurs vast te stellen. De uitvoeringskosten worden gedekt met leges voor de examens. Met deze regeling worden de nieuwe legestarieven door de minister vastgesteld.

  • biometrie automatische grenscontrole

    Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 om het mogelijk te maken om voor de doelgroep biometrische gegevens te verwerken bij het gebruik van e-gates voor grensoverschrijding.

  • Wijziging Wet publieke gezondheid vanwege invoering vergunning- en meldplicht

    Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege de invoering van een vergunning- en meldplicht ter zake van het verrichten van handelingen met verwekkers van bepaalde infectieziekten en enkele andere wijzigingen.

  • Consultatiedocument insolventierecht

    De discussienota beoogt de praktijk te betrekken bij de ontwikkeling van het insolventierecht en zienswijzen te verzamelen over een aantal actuele thema’s, zoals: de toekomst van de surseance; de efficiency van de faillissementsprocedure; het takenpakket van de curator en de lege boedelproblematiek; het toezicht van de rechter-commissaris in faillissement, en de mate waarin de verschillende categorieën van schuldeisers in faillissement nog enige uitkering op hun vordering kunnen verwachten.

  • Besluit stroomlijning keten voor derdenbeslag

    Het kabinet acht het noodzakelijk dat de gegevensuitwisseling wordt verbeterd tussen partijen die beslag mogen leggen op periodiek inkomen of bevoegd zijn tot verrekening bij deze inkomsten. Het voorontwerp Wet stroomlijning keten derdenbeslag geeft een grondslag voor de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen deze partijen. Het voorontwerp bepaalt dat de gegevensuitwisseling verder wordt uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur (hierna: AMvB). Hierin voorziet deze AMvB.

  • Mijnbouwregeling verwijderen en hergebruik

    De wijziging ziet op de uitwerking van het wettelijk systeem dat is geïntroduceerd in de wijziging van de Mijnbouwwet in het kader van het verwijderen of hergebruiken van mijnbouwwerken. Er zijn indieningsvereisten opgenomen voor het rapport over de verwijdering en het melden van het buiten werking stellen van pijpleidingen offshore. Daarnaast zijn retributiebedragen opgenomen voor de 4 procedures en is in een indexatie van het geheel aan retributies voorzien.

  • Wet verdere versterking integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak

    Aanpassing van enkele wetten in verband met verdere versterking onafhankelijke, onpartijdige en integere rechtspraak

  • Ontwerpbesluit NFP-wijziging 28 GHz-band

    Deze NFP-wijziging ziet op een deel van de frequentieruimte in de zogenaamde 28 GHz band. Door deze wijziging worden de banddelen 27,9405 – 28,0525 GHz en 28,9485 – 29,0605 GHz bestemd voor vaste verbindingen ten behoeve van openbare orde en veiligheid. Met als verdeelmechanisme ‘vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag’.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wet vervroegd stemmen in het stemlokaal

    Met dit wetsvoorstel stellen de initiatiefnemers de permanente invoering voor van de mogelijkheid voor kiezers om gedurende twee dagen voorafgaand aan de dag van de stemming vervroegd te stemmen in het stemlokaal. Daarnaast wordt voorgesteld om het maximumaantal volmachten per persoon te verminderen tot één volmacht per persoon.

  • Wijziging van de Huisvestingswet 2014

    Dit wetsvoorstel strekt tot verbetering van de werking, uitvoerbaarheid en toekomstbestendigheid van de Huisvestingswet 2014. Om dit te bereiken worden de regels aangaande woonruimteverdeling, woonruimtevoorraadbeheer en de sturing en het toezicht op het lokale huisvestingsbeleid aangevuld en aangepast. Daarnaast worden een aantal technische wijzigingen doorgevoerd en wordt verduidelijkt hoe de Huisvestingswet 2014 zich in de praktijk verhoudt tot andere aanverwante wet- en regelgeving.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wijziging Regeling Bouwbesluit 2012

    Met deze wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 wordt de herziene Bepalingsmethode Milieuprestatie Bouwwerken aangewezen in de bouwregelgeving. In deze herziening zitten maatregelen die leiden tot de bevordering van verlaging van de milieudruk van bouwwerken en tot de toepassing van circulaire maatregelen. Dit zijn accuratere waardering van circulaire maatregelen, waardering van hergebruik en waardering van levensduurverlenging.

  • Wet Beoordelingscommissie dopingzaken

    Het wetsvoorstel voorziet in het instellen van een van de Dopingautoriteit institutioneel onafhankelijk zbo dat de taak krijgt om beslissingen en besluiten die op grond van de WAD Code appellabel moeten zijn en genomen worden door de Dopingautoriteit te beoordelen. Daarnaast wordt met het wetsvoorstel de mogelijkheid voor een dubbele rechtsgang weggenomen, die met het instellen van het zbo Dopingautoriteit onbedoeld is ontstaan.

  • Besluit verplicht elektronisch doen van verzoeken en mededelingen en de indiening en verzending van processtukken inzake kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdhulp

    Dit besluit codificeert de grondslag voor de gemaakte afspraken tussen de rechtbanken, de raad voor de kinderbescherming en de gecertificeerde instellingen over het elektronisch verzenden en indienen van verzoeken, mededelingen en processtukken inzake kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdhulp. 

  • Wijzigingsregeling Omgevingsregeling bijlage III

    Dit is een conceptwijziging ten behoeve van het uitvoeren van onderhoudswijzigingen aan bijlage III bij de Omgevingsregeling op het gebied van militaire terreinen en terreinen met een militair object.

  • Wet implementatie richtlijn betalingsdienstaanbieders

    Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2020/284 (richtlijn betalingsdienstaanbieders) aangenomen. Op grond van deze richtlijn worden betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden alle betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd om deze richtlijn te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de Omzetbelasting 1968.

  • Wet implementatie richtlijn kleineondernemersregeling

    De consultatie betreft het voorstel om de Richtlijn kleineondernemersregeling te implementeren. Het voorstel maakt toepassing van de kleineondernemersregeling in andere lidstaten mogelijk. Daarnaast worden termijnen voor de toepassing van de kleineondernemersregeling verkort.

  • Wijziging NFP ten behoeve van DAB-vergunningen

    Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep. Er is binnen deze frequentieruimte  een tijdelijke laag gecreëerd bestaande uit lokale allotments die bij uitstek geschikt is voor het uitzenden van lokale radioprogramma’s, de zogenoemde laag 6.  Momenteel zijn delen van deze laag reeds tijdelijk uitgegeven en zijn daarvoor vergunningen verleend, deze vergunningen worden verlengd tot 1 september 2024.

  • Wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB voor studiesucces mbo

    Het amendement Bisschop e.a. wijzigt de Wet educatie en beroepsonderwijs met de grondslag om een opleiding als ‘zeer zwak’ te beoordelen. Daarvoor is onder andere nodig dat sprake is van onvoldoende studiesucces. In deze AMvB is vastgelegd hoe studiesucces gemeten en beoordeeld wordt. Alleen bekostigde mbo-opleidingen op niveau 2, 3 en 4 zijn opgenomen, omdat dit kon zonder de werkwijze van de inspectie aan te passen. Voor overige opleidingen wordt de werkwijze later wettelijk vastgelegd.

  • Besluit screening ambtenaren van politie en politie-externen

    Het ontwerp bevat de regels die nodig zijn op grond van de Wet screening ambtenaren van politie en politie-externen. Het bepaalt het juiste screeningsniveau aan de hand van de gevoeligheid van de werkzaamheden die worden verricht. Daarnaast wijst het de misdrijven aan die beschouwd worden als zwaarwegende beletselen, stelt het regels over de meldplicht, de te volgen procedure voor, tijdens en na het betrouwbaarheidsonderzoek en bepaalt het wanneer een nieuwe screening moet plaatsvinden.

  • Besluit actualisering deugdelijkheidseisen funderend onderwijs

    Dit besluit voert verschillende wijzigingen door naar aanleiding van de wet actualisering deugdelijkheidseisen funderend onderwijs (Stb. 2020, 235). Voor een deel hebben de aanpassingen een technisch karakter. Daarnaast wordt een bepaling ingevoegd, die het begrip ‘evident ondoelmatige besteding van de bekostiging’ nader invult, teneinde daarop te kunnen handhaven.

  • Wetsvoorstel strafuitsluitingsgrond humanitaire hulpverleners en journalisten

    Met dit wetsvoorstel wordt de strafbaarstelling van verblijf in een door een terroristische organisatie gecontroleerd gebied – zoals opgenomen in wetsvoorstel 35 125 – aangevuld met een strafuitsluitingsgrond voor humanitaire hulpverleners, evenals voor journalisten en publicisten.

  • Novelle Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap en enige andere onderwerpen (35 348)

    In het wetsvoorstel Huwelijkse gevangenschap is door de Tweede Kamer voorgesteld om het strafbaar te maken om eerst in de kerk of moskee te trouwen voordat je bij de gemeente een huwelijk sluit. De Eerste Kamer denkt over dat voorstel nog na. Nu stelt de regering voor om dat toch niet te doen. Deskundigen zeggen dat mensen die willen scheiden misschien minder snel hulp zoeken als zij weten dat ze strafbaar zijn doordat ze eerst in de kerk of moskee trouwden. Dat wil de regering voorkomen.

  • Besluit aanpassing vergoedingen rechtsbijstandverleners en mediators

    Dit ontwerpbesluit strekt tot verbetering, overeenkomstig de aanbevelingen van de Commissie-Van der Meer, van de vergoedingen voor rechtsbijstandverleners en mediators die werkzaam zijn in het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand op grond van de Wet op de rechtsbijstand (Wrb)

  • Wijziging van enkele besluiten i.v.m. de evaluatie van de Politiewet 2012

    Dit besluit bevat wijzigingen van enkele besluiten die voortvloeien uit de kabinetsreactie op het eindrapport van de Commissie Evaluatie Politiewet 2012. Een deel van de benodigde aanpassingen vereist wijziging van de Politiewet 2012, waartoe een wetsvoorstel inmiddels is ingediend (Kamerstukken II 2020/21, 35759, nr. 2). Het onderhavige besluit voorziet in de benodigde aanpassingen op AMvB-niveau.

  • Mogelijkheden versterking maatregelen ter voorkoming van dividendstripping

    Deze consultatie volgt op een brief van het kabinet van 3 december 2018 waarin is aangekondigd dat zal worden onderzocht of dividendstripping binnen het bestek van de huidige nationale regels voldoende kan worden aangepakt. Met het oog daarop is in de afgelopen periode in kaart gebracht welke hoofdvormen van dividendstripping zich in de praktijk voordoen. Daarbij is ook aandacht besteed aan de complexiteit die schuilt in de aanpak van dividendstripping. Vervolgens is een aantal alternatieven om dividendstripping aan te pakken in kaart gebracht. Bovendien volgt uit dit onderzoek dat de doeltreffendheid van een maatregel en de impact daarvan op de praktijk per alternatief verschilt. Om die reden betrekt het kabinet graag de betrokken partijen en overige belangstellenden bij de afweging van de verschillende alternatieven.

  • Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met een aantal omissies en verduidelijkingen

    Het voorstel neemt een aantal knelpunten die bij de implementatie van de wet en de bestuurlijke afspraken naar voren kwamen weg. Tevens bevat het een aantal verhelderingen in het artikel over de heffing van kosten aan NAM. Ook bevat het een aanpassing inzake de verstrekking van historische schadedata van NAM aan de Minister van EZK, en een aanpassing inzake de verstrekking van de gegevens over gezondheid.

  • Wijziging besluit Tijdelijke wet Groningen afstemming versterking en schade

    Dit voorstel voor een algemene maatregel van bestuur is een uitwerking van het wetsvoorstel Versterken en ziet op de afstemming tussen de uitvoering van de versterking en de vergoeding van schade.

  • Besluit bekendmaking veiling kavels B01, B03, B04, B06 tot en met B26, B35 en B37

    Achtergrond van dit besluit en de daarbij behorende veilingregeling vormen de hoge percentages regiogerichtheid die opgenomen zijn in de huidige FM-vergunningen van de niet-landelijke commerciële partijen en de wens om deze terug te brengen naar het wettelijke minimum van 10 procent. Op deze wijze wordt de mogelijkheid geboden om de niet-landelijke commerciële vergunningen op een meer rendabele wijze uit te nutten. Steeds duidelijker komt namelijk naar voren dat de hoge percentages regiogerichtheid daaraan in de weg staan.

  • Wijziging Besluit Erfgoedwet archeologie

    Uit de Erfgoedwet (art. 5.1) volgt dat eenieder die een archeologische opgraving wil doen over een certificaat moet beschikken. In het Besluit Erfgoedwet archeologie (BEa) zijn vier uitzonderingen hierop neergelegd. Dit wijzigingsbesluit voegt daar drie uitzonderingen aan toe. Hierdoor is tevens aanpassing van een van de vier bestaande uitzonderingen gewenst.

  • Experimentenbesluit BRP

    Dit besluit regelt twee experimenten in de basisregistratie personen (BRP).

  • Wijziging subsidieregeling met oog op samenvoegen versterkingsbudgetten

    Het voorstel maakt het mogelijk voor eigenaren van meerdere gebouwen dat versterkingsbudgetten worden samengevoegd, zodat eigenaren de versterking van hun bezig projectmatig kunnen aanpakken en meer flexibiliteit hebben om hun woningen passend bij hun eigen woonopgave terug te kunnen bouwen. Daarnaast wordt mogelijk gemaakt dat eigen en personele inzet voor vergoeding in aanmerking komt. 

  • Besluit prijsverminderingen

    Dit besluit stelt regels voor prijsverminderingsacties (kortingen). Het gaat om acties met 'van-voor'-prijzen.

  • Besluit uitbreiding gelijkgestelde aandoeningen

    Wijziging van het Besluit zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten in verband met het aanwijzen van twee aandoeningen die gelijkgesteld worden met een psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap.

  • Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten

    De consultatie betreft de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften. Deze wet betreft implementatie van Richtlijn (EU) 2019/882. Deze richtlijn heeft tot doel een bijdrage te leveren aan het goed functioneren van de interne markt door onderlinge aanpassing van de wet- en regelgeving van de lidstaten inzake de toegankelijkheidsvoorschriften voor bepaalde producten en diensten. Achterliggend doel is het vergroten van de maatschappelijke deelname van personen met een beperking.

  • Subsidieregeling experimenten, kennisontwikkeling en kennisoverdracht wonen 2022

    De opgaven met betrekking tot het bouwen, het wonen en de woonomgeving hebben een voortdurende urgent

  • Nieuwbouwregeling

    Gebouweigenaren van nieuw te bouwen gebouwen kunnen op grond van deze beleidsregel aanspraak maken op de subsidie voor het aardbevingsbestendig bouwen.