Zoekresultaat

3059 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Consultatiedocument implementatie ATAD2

    Op 29 mei 2017 is de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking tot wijziging van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking wat betreft hybridemismatches met derde staten (hierna: ATAD2) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD2 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. De maatregelen leiden naar verwachting tot een afname van belastingontwijking door middel van hybridemismatchstructuren.

  • Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen

    Met deze regeling worden de tarieven vastgesteld voor het verrichten van eenmalige handelingen door de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Het gaat om handelingen als het beoordelen van een vergunningaanvraag of het toetsen van een beleidsbepaler. Deze tarieven zijn op dit moment nog geregeld in bijlage I van de Wet bekostiging financieel toezicht.

  • Besluit implementatie geldmarktfondsen

    De wijzigingen van het Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten hebben tot doel de AFM aan te wijzen als bevoegde autoriteit voor wat betreft de verordening geldmarktfondsen met uitzondering van artikel 28 (stresstesten). Daarvoor wordt DNB aangewezen. Als gevolg hiervan kunnen de AFM respectievelijk DNB handhavend optreden indien artikelen van de verordening worden overtreden.

  • Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen

    In het regeerakkoord is afgesproken om te komen tot een experiment met de teelt en verkoop van hennep of hasjiesj voor recreatief gebruik in een gesloten coffeeshopketen. Deze consultatie heeft betrekking op het ontwerpbesluit experiment gesloten coffeeshopketen dat nadere uitwerking geeft aan het wetsvoorstel experiment coffeeshopketen.

  • Wijziging Besluit loonbegrip

    In het Besluit Loonbegrip wordt vastgesteld hoe het ‘loon per maand’ voor de berekening van de transitievergoeding berekend kan worden. Het besluit gaat daarbij uit van de overeengekomen of gemiddelde arbeidsduur per maand. Door de introductie van de maatregel dat transitievergoeding vanaf dag 1 verschuldigd is, moet ook een loon per maand berekend kunnen worden als er geen volledige maand is gewerkt. Het gewijzigde besluit voorziet hierin.

  • Ontwerpbesluit nadere regels over oproepovereenkomsten

    Dit besluit geeft duidelijkheid welke arbeidsovereenkomsten niet worden aangemerkt als oproepovereenkomst. Zo wordt geregeld dat arbeidsovereenkomsten, waarin vergoede consignatiediensten of vergoede beschikbaarheidsdiensten in de zorg zijn afgesproken, niet worden gezien als oproepovereenkomsten. Hierdoor vallen deze arbeidsovereenkomsten niet onder de oproepmaatregelen en kan de lage WW-premie worden afgedragen (mits sprake is van een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd).

  • Wijziging Regeling Wfsv i.v.m. aanpassing van de premiedifferentiatie voor werknemersverzekeringen

    Deze ministeriële regeling regelt twee dingen in verband met de invoering WW-premiedifferentiatie (zie het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans). Ten eerste vervallen enkele bepalingen in de Regeling Wfsv in verband met de afschaffing van de sectorfondsen. Ten tweede wordt het overgangsrecht omtrent de sectoraansluiting van uitzendbedrijven afgeschaft en worden nieuwe regels gesteld ten aanzien van de sectoraansluiting van payrollbedrijven.

  • Wijziging Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding i.v.m. inzetbaarheidskosten

    Het Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding regelt onder welke voorwaarden werkgevers kosten kunnen aftrekken van de transitievergoeding. Het besluit wordt verruimd. Werkgevers kunnen voortaan niet alleen inzetbaarheidskosten voor de werknemer in mindering brengen op de transitievergoeding die gericht zijn op een andere functie bij een andere werkgever, maar ook inzetbaarheidskosten die gericht zijn op een andere functie in de eigen onderneming van de werkgever.

  • Ontwerpbesluit compensatie transitievergoeding beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming

    Werkgevers zijn transitievergoeding verschuldigd bij ontslag. Deze verplichting geldt ook als de onderneming in zijn geheel wordt beëindigd als voortzetting van de onderneming niet mogelijk is door ziekte of pensionering van de werkgever. In het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans wordt voorgesteld de transitievergoeding in dat geval te compenseren. In dit conceptbesluit zijn de voorwaarden opgenomen waaronder de werkgever voor deze betaalde transitievergoedingen wordt gecompenseerd.

  • Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassing premiedifferentiatie WW en afschaffing sectorfondsen

    Dit besluit regelt in hoofdlijnen drie dingen in verband met de invoering WW-premiedifferentiatie (zie het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans). Ten eerste wordt het vaste verschil tussen de hoge en lage WW-premie vastgesteld op vijf procentpunten. Ten tweede worden vier situaties vastgelegd waarin de werkgever met terugwerkende kracht de hoge premie dient af te dragen. En ten derde worden in verband met de opheffing van de sectorfondsen enkele lasten overgeheveld naar andere fondsen.

  • Wijzigingsbesluit aangewezen staten Wft

    In dit besluit wordt Hongkong SAR aangewezen als staat waar adequaat toezicht wordt uitgeoefend op beleggingsinstellingen. De in dit besluit opgenomen wijziging heeft betrekking op beleggingsinstellingen met zetel in Hongkong waarvan rechten van deelneming in Nederland uitsluitend worden aangeboden aan niet-professionele beleggers. Bovendien moeten deze beleggingsinstellingen zijn geregistreerd bij de betrokken toezichthoudende instantie van Hongkong, de Securities and Futures Commission.

  • Wijziging Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000 ivm aanpassing van de indexeringsbepaling

    Middels dit besluit wordt de indexeringsformule in artikel 3, tweede lid, van het Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000 (Bvr 2000) aangepast. Deze wijziging is geboden, omdat bepaalde in de vroegere indexeringsformule opgenomen gegevens niet meer beschikbaar zijn.

  • Aanpassing procedure bij behandeling van herhaalde asielaanvragen

    Met dit ontwerpbesluit wordt uitvoering gegeven aan het in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ van het kabinet Rutte III opgenomen voornemen mogelijk te maken dat bij een herhaalde aanvraag een gehoor achterwege wordt gelaten indien op basis van de stukken blijkt dat deze aanvraag geen kans van slagen heeft.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong

    Het doel van het wetsvoorstel is om de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten (Wajong) te vereenvoudigen en stroomlijnen waardoor (meer) werken lonend is, mensen die gaan studeren er niet op achteruit gaan en mensen niet langer bang zijn hun uitkering te verliezen als ze gaan werken.

  • algemeenverbindendverklaring van overeenkomst tussen handelaren in gewasbeschermingsmiddelen

    Door dit besluit wordt de overeenkomst tussen handelaren in gewasbeschermingsmiddelen, verenigd in Agrodis, algemeenverbindend verklaard. Hierdoor dienen alle handelaren van gewasbeschermingsmiddelen te werken conform het CDG-certificeringsschema versie 4.0. Dit Besluit is een voortzetting van de huidige algemeenverbindendverklaring die op 31 december 2018 afloopt.

  • Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

    Het wetsvoorstel regelt de afschaffing van het lerarenregister. Daardoor krijgt het onderwijsveld volledig de ruimte om te werken aan de ontwikkeling van een nieuwe koers voor professionalisering van leraren.

  • Besluit acute zorg Wkkgz

    In een algemene maatregel van bestuur op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg worden eisen gesteld aan de beschikbaarheid en de bereikbaarheid van de acute zorg. De positie van het regionaal overleg acute zorgketen wordt versterkt en aanbod van acute zorg mag alleen onder voorwaarden worden opgeschort of beëindigd.

  • Wijziging Besluit inburgering ivm vrijstelling voor werkenden van examenonderdeel ONA

    Met de wijziging van het Besluit inburgering wordt een vrijstelling geïntroduceerd voor het examenonderdeel oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt (ONA). De vrijstelling wordt verleend als de aanvrager over werk beschikt. De achtergrond van de vrijstelling is dat als iemand aantoont zelfstandig op de Nederlandse arbeidsmarkt te kunnen functioneren de noodzaak vervalt om ONA-examen te doen. In het besluit is opgenomen onder welke voorwaarden de vrijstelling wordt verleend.

  • Besluit finaliteit en derde landen

    De wet Wijziging van de Faillissementswet met betrekking tot de rechten en verplichtingen inzake deelname aan betalings- en effectenafwikkelsystemen in derde-landen regelt dat overboekingsopdrachten die worden ingevoerd in betalings- en effectenafwikkelsystemen ‘finaal’ zijn in derde landen. De wet bevat een grondslag om bij algemene maatregel van bestuur te bepalen voor welke derde landen dat zal gelden. Dat besluit wordt hierbij geconsulteerd.

  • Wijziging Besluit Verklaring derdenbeslag en wijziging Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders

    Dit besluit vloeit voort uit het wetsvoorstel herziening beslag- en executierecht. Het besluit vereenvoudigt onder meer het verklaringsformulier waarop de derde-beslagene moet invullen wat hij verschuldigd is. Het besluit maakt daarnaast mogelijk dat de verklaring elektronisch kan worden afgelegd. Tevens worden de kosten gemaximeerd die aan de schuldenaar kunnen worden doorberekend door de derde-beslagene voor de afgifte van de verklaring en afwikkeling van het beslag.

  • Wijziging verschillende ministeriële regelingen op het gebied van de verdeling van frequentieruimte

    Deze wijzigingsregeling strekt tot verbetering van de Regeling aanvraag- en veilingprocedure teruggekomen niet-landelijke commerciële FM-vergunningen 2017 en de Regeling aanvraagprocedure bij verlening op volgorde van binnenkomst. Hiernaast wordt met deze wijzigingsregeling de Regeling categorieën niet-automatisch voortrollende vergunningen gewijzigd, zodat vergunningen die zijn bestemd voor laagvermogen middengolf voortaan automatisch worden verlengd.

  • Bedenktijd voor beursvennootschappen

    Het voorontwerp strekt er toe het bestuur van een beursvennootschap meer tijd en rust te gunnen voor de inventarisatie en weging van belangen van de vennootschap en haar stakeholders. Daartoe krijgt het bestuur de mogelijkheid om een bedenktijd in te roepen wanneer een aandeelhouder het ontslag van een bestuurder of commissaris voorstelt of ingeval een (vijandig) ovenamebod wordt aangekondigd. Het voorontwerp strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Regeling tot implementatie van de bilaterale overeenkomst tussen de EU en de VS m.b.t. prudentiële maatregelen voor verzekering

    Ter consultatie wordt voorgelegd een concept ministeriële regeling waarmee voor herverzekeraars de bilaterale overeenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten met betrekking tot prudentiële maatregelen voor verzekering en herverzekering wordt geïmplementeerd.

  • Besluiten tolkvoorzieningen auditief beperkten Wmo 2015 en Participatiewet

    Het Wetsvoorstel centralisering tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd beoogt de Wmo 2015 en de Participatiewet te wijzigen. Het voorstel strekt ertoe dat bij algemene maatregel van bestuur zaken rond tolkvoorzieningen voor auditief beperkten in het leef- en werkdomein worden geregeld. Het gaat met name om de omvang en de inhoud van die tolkvoorzieningen en de voorwaarden waaronder de voorzieningen worden verleend.

  • De Verborgen Vervuiler: Stop de CO2-uitstoot uit veen

    Deze initiatiefnota van GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet gaat over de aanpak van veen in Nederland. Met deze consultatie wil zij graag reacties ontvangen voordat zij de nota in zal dienen als Kamerstuk.

  • Wijziging Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015

    Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor van de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015. Door de wijziging worden de regels omtrent het registreren van frequentiegebruik aangescherpt, zodat alleen tot registratie overgegaan wordt indien het schip dan wel diens eigenaar ook daadwerkelijk een band met Nederland heeft.

  • Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).

  • Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies

    Op 13 maart 2018 is de richtlijn inzake verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (hierna: DAC6) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC6 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • Wijziging van de Muntwet 2002 in verband met de aanbesteding van het vervaardigen van munten en het afschaffen van beleggingsmunten

  • Wijz Besluit onderstand BES ivm introductie toeslag AOV

    Het doel van het wijzigingsbesluit is om de inkomenspositie van alleenstaande AOV-gerechtigden te verbeteren.

  • Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn

    Ter consultatie wordt voorgelegd een concept wetsvoorstel waarmee een groot deel van de bepalingen van richtlijn 2018/843 worden geïmplementeerd. Deze richtlijn wijzigt de vierde anti-witwasrichtlijn.worden geïmplementeerd.

  • Wet verbetering rechtsbescherming WOZ

    Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.

  • Transparantie maatschappelijke organisaties

    Het conceptwetsvoorstel strekt er toe dat maatschappelijke organisaties, waaronder religieuze en levensbeschouwelijke organisaties, grote donaties die zij hebben ontvangen openbaar maken. Stichtingen worden verplicht om hun balans en staat van baten en lasten openbaar te maken. Het voorstel strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Wet aanpassing 2:20 BW

    Het regeerakkoord stelt dat de verbodsbepalingen voor radicale organisaties die tot doel hebben om onze democratische rechtsstaat omver te werpen of af te schaffen moeten worden uitgebreid door aanpassing van artikel 2:20 BW. Met de in het wetsvoorstel neergelegde combinatie van civiel- en strafrechtelijke maatregelen beoogt de regering het instrumentarium voor het waarborgen van de open democratische samenleving te versterken.

  • Wijziging Algemeen inkomensbesluit en Dagloonbesluit ivm aanvullend geboorteverlof

    Vanaf 1 juli 2020 hebben partners van de moeder recht op aanvullend geboorteverlof. Dit verlof bedraagt maximaal 5 maal de wekelijkse arbeidsduur. Dit is geregeld in de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG). Dit besluit voorziet in een aanpassing van het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (AIB) en het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen (Dagloonbesluit) om te regelen wat onder inkomen wordt verstaan als iemand de nieuwe uitkering, geïntroduceerd met de WIEG, ontvangt.

  • Wetsvoorstel tot Wijziging van de Advocatenwet, de Gerechtsdeurwaarderswet, de Wet op het notarisambt

  • Wijziging van de Kieswet en de Waterschapswet tot aanpassing van de regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de vertegenwoordigende organen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte

    Leden van vertegenwoordigende organen hebben het recht om tijdelijk ontslag te krijgen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte. Zij worden dan gedurende een periode van 16 weken vervangen. De Kieswet en de Waterschapswet regelen nu dat aan een verzoek niet voldaan, indien het verzoek wordt gedaan binnen een periode van 16 weken voor het einde van de reguliere zittingsduur van het vertegenwoordigend orgaan. De regering acht dit onwenselijk en stelt daarom voor om deze beperking te schrappen.

  • Wijziging AMvB over o.a. insecten en dry needling

    Hiermee worden wijzigingen aangebracht in het Besluit houders van dieren en het Besluit diergeneeskundigen. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op het houden van insecten voor productiedoeleinden en op het toestaan dat dierenfysiotherapeuten dry needling uitvoeren bij dieren. Daarnaast worden nog een aantal technische wijzigingen doorgevoerd.

  • Uitbreiding benadelingsverbod klokkenluiders

    In het Burgerlijk wetboek wordt in artikel 658c van Boek 7 het benadelingsverbod voor werknemers die een vermoeden van een misstand als bedoeld in de Wet Huis voor klokkenluiders melden, aangevuld met een benadelingsverbod voor degenen die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid verrichten zoals zzp-ers, vrijwilligers en stagiairs.

  • Wetswijziging energie-etikettering

    Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.

  • wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014

    De analoge vergunningen (FM) voor kavels B05, B28, B29 en B34 zijn ingetrokken. Vanuit het oogpunt van doelmatig ethergebruik is het wenselijk om deze kavels opnieuw te verdelen, met een verplichting tot digitalisering. Om het mogelijk te kunnen maken om de FM-kavels B28 en B34 te veilen met een definitieve koppeling in allotment 6B van de bovenregionale kavel, net als kavel B29, wordt het Nationaal Frequentieplan aangepast.

  • Invoeringswet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen

    Met dit wetsvoorstel wordt de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (Stb. 2017, 82) gereed gemaakt voor inwerkingtreding. De wet wordt technisch gecorrigeerd en er wordt voorzien in samenloop met andere wetgeving. Daarnaast worden enkele zaken in de tenuitvoerlegging geregeld, waaronder de afschaffing van de executieverjaringstermijnen en een wetstechnische stroomlijning van bepalingen over de tbs-maatregel en de pij-maatregel.

  • Ontwerpbesluit veiling kavels B05, B28, B29 en B34,

    Op grond van artikel 3.10, derde lid, van de Telecommunicatiewet wordt met dit besluit bekendgemaakt dat de vergunningen voor niet-landelijke commerciële radio-omroep in de FM-band voor de kavels B05, B28, B29 en B34 zullen worden verdeeld middels een veilingprocedure.

  • Ontwerpbesluit veiling kavels B05, B28, B29 en B34,

    Op grond van artikel 3.10, derde lid, van de Telecommunicatiewet wordt met dit besluit bekendgemaakt dat er een aantal FM vergunningen worden verdeeld middels een veilingprocedure.

  • Verzamelbesluit Bouwbesluit 2012

    consultatie van het Besluit tot wijziging van het Bouwbesluit 2012 in verband met het verbeteren van de veiligheid bij het bouwen en de bruikbaarheid en gezondheid in bouwwerken en enkele andere wijzigingen

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 BENG 2020

    Consultatie van het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw

  • Wijziging van Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet Tweede Tranche

    Het ontwerp betreft de tweede tranche het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet en regelt de openbaarmaking van calamiteitenrapporten. Het besluit geeft uitvoering aan de actieve openbaarmaking o.g.v. de Gezondheidswet en de Jeugdwet (Stb. 2016, 448). Bij de parlementaire behandeling van de wijziging van de Gezondheidswet en de Jeugdwet is de toezegging gedaan dat de openbaarmaking van calamiteitenrapporten zal worden geregeld in deze tweede tranche.

  • Wijziging van het Besluit basisregistratie ondergrond met betrekking tot het aanwijzen van registratieobjecten (tweede tranche)

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereidt het Besluit basisregistratie ondergrond voor welke betrekking heeft op de tweede tranche van de basisregistratie. Deze tweede tranche voorziet in de volgende serie van 8 registratieobjecten. De wet basisregistratie ondergrond is reeds op 1 januari 2018 voor de eerste tranche in werking getreden. De tweede tranche kan in werking treden als de regelgeving die daarvoor nodig is, gereed is.

  • Ontwerpbesluit voorwaarden adequate pensioenregeling payrollkrachten

    Payrollwerknemers hebben op grond van de Wet arbeidsmarkt in balans recht op een adequate pensioenregeling als voor vergelijkbare werknemers van de inlener of in de betreffende sector een pensioenregeling geldt. Indien de werknemer niet deelneemt aan de regeling van de inlener moet de pensioenregeling voldoen aan de voorwaarden die worden gesteld met dit besluit.

  • Initiatiefwet Gijs van Dijk tot het recht op onbereikbaarheid

    Werkgevers moeten de risico’s van continue bereikbaar zijn in kaart brengen en daarbij, in samenspraak met werknemers, maatregelen nemen om de nadelige gevolgen van het altijd bereikbaar zijn te voorkomen. Iedereen moet namelijk zeker kunnen zijn van ongestoorde vrije tijd

  • Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen

    Bijgaand voorontwerp geeft het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling. De fiscale maatregelen, het overgangsrecht en wijzigingen in overige wetten zullen op een later moment worden geconsulteerd, samen met het civielrechtelijke gedeelte.

  • Digitaal Loket Commissie Toekomst Accountancysector

    De Commissie Toekomst Accountancysector is op 1 januari 2019 ingesteld door de minister van Financiën om, kort gezegd, maatregelen te onderzoeken om de kwaliteit van de wettelijke accountantscontrole duurzaam te verhogen. De Commissie nodigt eenieder uit om via deze website inbreng te leveren voor het werk van de Commissie.

  • Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

    Het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) is een re-integratie-instrument voor starters en een sociaal vangnet voor startende en gevestigde zelfstandigen. Kern van het Bbz is dat het bedrijf of zelfstandig beroep van de startende of gevestigde zelfstandige (potentieel) levensvatbaar is, zodat na enige tijd bijstandsverlening niet meer nodig is. Voorstel is het Bbz op onderdelen te wijzigen om de regeling te vereenvoudigen en meer in lijn met het beoogde doel te brengen.

  • Beleidsvoornemen 3,5 GHz-band

    Dit document schetst het voorgenomen beleid t.a.v. de uitgifte van de 3,5 GHz-frequentieband. In de brief over de toekomst van de 3,5 GHz-band is de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) al ingegaan op de eerste voornemens. Het ministerie van EZK wil partijen nu in de gelegenheid stellen hun zienswijzen te geven op het voorgenomen uitgiftebeleid. Dit beleidsvoornemen zal met de uitkomsten van deze consultatie worden verwerkt in de definitieve Nota Mobiele Communicatie.

  • Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

    De voornaamste reden voor deze maatregel is het tegengaan van belastinguitstel en -afstel door ab-houders. Door overtollige gelden als lening aan de eigen vennootschap te onttrekken in plaats van als dividend of loon te genieten, wordt belastingheffing op dat moment voorkomen. Het kabinet sluit met dit wetsvoorstel de belastingheffing aan op het beschikkingsmoment van deze gelden. Ab-houders moeten daardoor box 2-belasting betalen voor zover ze meer dan €500.000 lenen van hun vennootschap.

  • Besluit opvang Wmo van slachtoffers van eergerelateerd en huiselijk geweld zonder verblijfsvergunning en technische wijzigingen eigen bijdrage

    Dit besluit heeft tot doel dat slachtoffers van huiselijk en eergerelateerd geweld het recht hebben op toegang tot de maatschappelijke opvang op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), ook als zij nog wachten op een beslissing op hun aanvraag van een verblijfsvergunning. Daarnaast worden correcties doorgevoerd die betrekking hebben op de eigen bijdrage voor de Wmo 2015 en de Wet langdurige zorg. De wijzigingen hebben geen uitvoeringsconsequenties.

  • Minimumkapitaalregel voor banken en verzekeraars

    Met ingang van 1 januari 2020 wordt de in het regeerakkoord aangekondigde minimumkapitaalregel voor banken en verzekeraars ingevoerd. Deze minimumkapitaalregel beperkt, kort gezegd, de fiscale renteaftrek als er sprake is van een teveel aan vreemd vermogen.

  • Aanvullingsbesluit grondeigendom Omgevingswet

    Het Aanvullingsbesluit grondeigendom Omgevingswet is onderdeel van een van de vier aanvullingssporen bij de Omgevingswet. Het regelt een aantal onderdelen van het onderwerp grondeigendom, zoals inhoudelijke en procedurele bepalingen voor de voorkeursrecht- en de onteigeningsbeschikking, bepalingen voor de landinrichting en aanpassingen in de regeling voor het verhalen van kosten. De nieuwe bepalingen zullen worden toegevoegd aan de algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet.

  • Wijziging van de Wet Inkomensvoorziening oudere werklozen

    Het kabinet wil de Wet Inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) verlengen tot 1 januari 2024 en de leeftijdsgrens vaststellen op 60 jaar en 4 maanden. De IOW biedt na afloop van een WW-uitkering of loongerelateerde WGA-uitkering inkomensondersteuning op sociaal-minimumniveau tot de AOW leeftijd. De IOW is tijdelijk. Tot en met 2019 komen mensen die bij instroom in de WW 60 jaar of ouder zijn, na afloop van hun WW-uitkering of loongerelateerde WGA-uitkering) in aanmerking voor de IOW.

  • Besluit abonnementstarief Wmo 2020 en bevoegdheid kwijtschelding CAK bij tekortkomingen keten

    Dit besluit regelt de verdere invoering van een abonnementstarief van €19 per maand voor een belangrijk gedeelte van de Wmo-voorzieningen. Verder wordt de bijdrage voor een persoonsgebonden budget voor beschermd wonen onder de intramurale bijdragesystematiek gebracht. Ten slotte worden maatregelen genomen voor het verminderen van negatieve financiële effecten voor cliënten die het gevolg zijn van stapelfacturen van het CAK die buiten de schuld van de cliënt om zijn ontstaan.

  • vertrouwenspersonen jeugd

    wijziging van Besluit Jeugdwet en Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 die nodig zal zijn nadat de Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd (Kamerstukken I, 2018/19, 35 070, A) in werking zal zijn getreden.

  • Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassingen in premiestelling voor startende werkgevers

    Voor startende werkgevers een premie vast te stellen die zo goed mogelijk het ZW en/of WGA-risico van startende werkgevers weerspiegelt, en dit op een juiste manier vast te leggen in de regelgeving.

  • Invoeringswet Europees Openbaar Ministerie

    Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan de verordening van de EU betreffende het Europees Openbaar Ministerie

  • Wet aanpassing liquidatie- en stakingsverliesregeling

    Dit wetsvoorstel past de liquidatie- en stakingsverliesregeling in de vennootschapsbelasting aan om de belastinggrondslag te verbreden en oneigenlijk gebruik te voorkomen.

  • Btw-tarief voor elektronische uitgaven

    De consultatie betreft het voorstel om het verlaagde btw-tarief toe te passen voor digitale boeken, kranten en tijdschriften. Het gaat dan om het langs elektronische weg leveren of uitlenen van een boek, dagblad, weekblad, tijdschrift of een ander tenminste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven. Hiermee wordt het bestaande verschil in behandeling voor de btw van fysieke en elektronische uitgaven opgeheven en wordt beoogd te voorkomen dat nieuwe verschillen ontstaan.

  • Besluit Wmcz 2018

    Het Besluit Wmcz 2018 gaat over medezeggenschap in de zorg. Het is een besluit bij het wetsvoorstel Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). Het besluit regelt: 1. Welke instellingen niet onder het wetsvoorstel gaan vallen. Deze instellingen hoeven geen cliëntenraad in te stellen. 2. Welke instellingen pas een cliëntenraad in hoeven te stellen als ze met meer dan 25 personen zorg verlenen.

  • Besluit medische hulpmiddelen

    Medische hulpmiddelen zijn belangrijk voor de kwaliteit van leven en gezondheid van veel Nederlanders. Vanaf 26 mei 2020 is de Europese Verordening Medische Hulpmiddelen van toepassing. Om de verordening goed uit te voeren, zijn extra regels nodig. Een deel van de regels komt in het Besluit Medische Hulpmiddelen, met regels over: implantaatkaart; permanente rimpelvullers; herverwerking van medische hulpmiddelen voor eenmalig gebruik; herverwerking van herbruikbare medische hulpmiddelen.

  • Besluit USB en Invoeringsbesluit USB

    De Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (Wet USB) voorziet in een nieuwe regeling voor de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen in het Wetboek van Strafvordering. Het Besluit tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (Besluit USB) stelt de voor de wettelijke regeling benodigde nadere regels vast. Aanvullend wijzigt het Invoeringsbesluit USB amvb's die niet hun grondslag vinden in de wettelijke regeling, maar wel door de Wet USB worden geraakt.

  • Besluit opleidingseisen orthopedagoog-generalist

    Bij de Tweede Kamer is het wetsvoorstel tot invoering van de Wzd-functionaris ingediend (Kamerstukken 35087). Op grond van dit voorstel wordt de orthopedagoog-generalist als registerberoep opgenomen in de Wet BIG. Alleen personen, die voldoen aan de opleidingseisen, kunnen worden ingeschreven in het BIG-register van orthopedagogen-generalist. Deze opleidingseisen worden vastgelegd in het Besluit opleidingseisen orthopedagoog-generalist. Over dat besluit wordt uw mening gevraagd.

  • Wet implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten

    Met het wetsvoorstel worden de vier quick fixes geïmplementeerd. Dit ziet op de btw-regelgeving over de voorraad die een ondernemer aanhoudt in een andere lidstaat op afroep van een hem bekende afnemer, een regeling voor zogenoemde ketentransacties waarmee wordt bepaald welke van de leveringen in die keten als de intracommunautaire levering heeft te gelden, het bewijs van het intracommunautaire vervoer van goederen naar andere lidstaten en de status van het btw-identificatienummer.

  • Aanpassingsbesluit Wnra

    Technische aanpassingen ten behoeve van de invoering van de Wnra in algemene maatregelen van bestuur.

  • Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017

    De Ambtenarenwet 2017 wordt met de inwerkingtreding van de Wnra van kracht. Een aantal voorschriften in de eerstgenoemde wet kunnen bij algemene maatregel van bestuur nader worden uitgewerkt. Dat gebeurt in dit ontwerpbesluit

  • Implementatiewet herziene detacheringsrichtlijn

    Met het wetsvoorstel wordt de herziene detacheringsrichtlijn geïmplementeerd, die tot doel heeft een nieuwe en betere balans te vinden tussen enerzijds het bevorderen van het vrij verrichten van diensten in de Europese Unie en het zorgen voor een gelijk speelveld, en anderzijds de bescherming van de rechten van gedetacheerde werknemers, waaronder met name de bescherming van de arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden van deze werknemers.

  • Wet uitbreiding meldplichten aandeelhouders

    Wijziging van Wft ter verlaging van initiële meldingsdrempel aandeelhouders beursgenoteerde ondernemingen naar 2 procent stemmen/kapitaal

  • Wet Flexibilisering zaaksverdeling rechtspraak

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan flexibiliteit voor gerechten (rechtbanken en gerechtshoven) bij het verlenen van onderlinge bijstand in geval van onvoldoende capaciteit.

  • Wet overgang van onderneming in faillissement

    Met dit wetsontwerp en deze ministeriële regeling wordt een nieuwe regeling ingevoerd betreffende de positie van werknemers in faillissement. In het bijzonder betreft het de rechten van werknemers bij een overgang van onderneming in faillissement.

  • Ontwerpbesluit wijziging BTIV markttoets en erfpacht

    In dit ontwerpbesluit maakt de markttoets plaats voor een marktverkenning, worden procedurele voorschriften en uitzonderingen beter gegroepeerd en worden nadere regels gesteld omtrent het taxeren van het mogelijke financiële voordeel van woningcorporaties in het geval van eeuwigdurend afgekochte erfpacht. Hiermee wordt uitwerking gegeven aan verschillende moties en een amendement bij de Wet maatregelen middenhuur.

  • Wijziging van het Besluit rechtspositie rechterlijke ambtenaren in verband met het melden van financiële belangen en effectentransacties rechterlijke ambtenaren

    Voor rechterlijke ambtenaren (rechters en officieren van justitie) die door hun werk beschikken over mogelijk financieel gevoelige informatie komt een plicht tot het melden van bezit van en handelen in bepaalde financiële belangen. Er komt dus geen algemene meldplicht te gelden, maar uitsluitend een meldplicht voor specifiek aangewezen rechters en officieren van justitie. Verder kan hen worden verboden om bepaalde financiële belangen te hebben.

  • Wijziging besluit videoconferentie

    Aanpassing van het besluit strekt ertoe videoconferentie binnen het strafproces in meer gevallen mogelijk te maken. De categorische uitzondering voor bepaalde type verdachten of misdrijven wordt opgeheven

  • Besluit bedrijfs- en organisatiemiddel Wdo

    Dit ontwerpbesluit vormt de nadere uitwerking van het stelsel van bedrijfs- en organisatiemiddelen op grond van de voorgenomen wet digitale overheid. Deze middelen worden gebruikt om ondernemingen en rechtspersonen toegang te verlenen tot elektronische overheidsdienstverlening. Het ontwerpbesluit stelt regels over de erkenning van private partijen die deze middelen leveren en daarbij betrokken diensten aanbieden.

  • Nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA

    Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan maatregelen om de loondoorbetalingsverplichtingen voor werkgevers makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken. Twee maatregelen uit dit pakket vergen wetswijziging. De derde maatregel uit dit wetsvoorstel heeft als doel om WIA-gerechtigden te stimuleren het werk te hervatten of uit te breiden.

  • Wet tegengaan ontwijking WNT

    Het doel van het wetsvoorstel is om de toepassing van de WNT in de zorg te verbeteren en een drietal mogelijkheden om de WNT te ontwijken aan te pakken.

  • Wijz. Participatiewet ivm uitsluiten fraudevorderingen bij vermogenstoets

    Dit wetsvoorstel heeft als doel het wegnemen van de onterecht gunstige positie van mensen met fraudevorderingen bij de toegang tot het recht op bijstand. Om dit te bereiken wordt voorgesteld openstaande vorderingen en boetes wegens fraude binnen de sociale zekerheid uit te sluiten als ‘schuld’ bij de vermogenstoets. Fraude mag immers niet lonen.

  • Implementatiewetsvoorstel Richtlijn auteursrecht in de digitale eengemaakte markt

    Op 17 mei is de Richtlijn (EU) 2019/790 inzake auteursrechten en naburige rechten in de digitale eengemaakte markt en tot wijziging van Richtlijnen 96/9/EG en 2001/29/EG gepubliceerd (PbEU 2019, L 130). De uiterste datum waarop die richtlijn in Nederlands recht moet zijn omgezet is 7 juni 2021. In het kader van de omzetting van de richtlijn worden de Auteurswet, de Wet op de naburige rechten en de Databankenwet gewijzigd.

  • Wet Uitvoering Verordening 2017/821

    Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.

  • wetsvoorstel Huur en inkomensgrenzen

    Dit wetsvoorstel bevat vier maatregelen voor de gereguleerde huursector: 1. Differentiatie DAEB-inkomensgrenzen naar huishoudenstypen 2. Verbetering van de systematiek van inkomensafhankelijke hogere huurverhoging 3. Tijdelijke huurkorting 4. Zeer lage huren met een hogere huursprong verhogen

  • Wet nadere beloningsmaatregelen financiële sector

    Dit wetsvoorstel bevat nadere beloningsmaatregelen voor de financiële sector die de minister van Financiën heeft aangekondigd in de agenda financiële sector van december 2018. Daarnaast bevat dit wetsvoorstel enkele meer technische wijzigingen van de beloningsregels voor de financiële sector die aanvankelijk onderdeel waren van het voorstel voor de Wijzigingswet financiële markten 2018 alsmede de bestendiging van bestaand beleid met betrekking tot handelaren voor eigen rekening.

  • Wijzigingsbesluit BIG-nummer

    De consultatie betreft wijziging van de situaties waarin BIG-geregistreerde zorgverleners hun BIG-nummer kenbaar moeten maken aan het publiek. Met bekendmaking van het BIG-nummer wordt beoogd de vindbaarheid van een BIG-geregistreerde in het BIG-register voor patiënten en cliënten te verbeteren. Totdat het nieuwe besluit in werking treedt, handhaaft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd niet op de huidige, te wijzigingen verplichting het BIG-nummer te vermelden.

  • Regeling verlaging maximale kredietvergoeding BES

    Regeling verlaging maximale kredietvergoeding BES

  • Besluit orgaandonatie

    Dit besluit regelt diverse aspecten ter uitvoering van de Wet op de orgaandonatie. Het gaat om aspecten rondom het donorformulier, de registratie daarvan in het donorregister en de toegankelijkheid van dat register. Deze aspecten worden nu nog geregeld in het Besluit donorregister; dat besluit zal komen te vervallen. Nieuwe aspecten die geregeld worden in het besluit betreft de borging van de kwaliteitstandaard over de positie van nabestaanden en regels over de voorlichting over orgaandonatie.

  • Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Stafvordering en enkele andere wetten. Het bevat verschillende voorstellen op strafrechtelijk terrein die bijdragen aan een effectievere aanpak van ondermijnende criminaliteit.

  • Wijziging Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs ivm afwijking van artikel 8a Waadi voor werknemers met een beperking

    Dit besluit zorgt ervoor dat voor werknemers die werkzaam zijn in een dienstbetrekking als bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en van daaruit gedetacheerd worden, de cao Wsw toegepast kan blijven worden, ook als zij gekwalificeerd worden als payrollwerknemers in de zin van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi).

  • Wet handhaving kraakverbod

    De initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Koerhuis (VVD) en Van Toorenburg (CDA) regelt dat in geval van verdenking van kraken sneller ontruimd kan worden. Binnen drie dagen toetst de rechter-commissaris het verzoek tot handhaving van de officier van justitie. Na goedkeuring kan direct ontruiming plaatsvinden. De opstellers van de initiatiefwet geven eenieder de gelegenheid op dit initiatiefwetsvoorstel te reageren via deze internetconsultatie.

  • Subsidieregeling STAP-budget

    Het doel van het leer- en ontwikkelbudget voor de stimulans van de arbeidsmarktpositie (kort: STAP-budget) is om, aanvullend aan andere inspanningen vanuit de overheid en private partijen, de beroepsbevolking duurzaam inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt. Dit is mogelijk door gerichte post-initiële scholing te stimuleren en toegankelijk te maken door een financiële tegemoetkoming te bieden.

  • Jongeren strategie/ Youth Strategy

    A large group of young people in the Sahel, Horn of Africa and the MENA region is facing a huge lack of prospects for the future, among other things due to the enormous unemployment and insufficient education. There is a gap between (the quality and relevance of) education and what young people learn and the demands of the labor market. The Netherlands invests in more perspective for young people and focuses on education and work. To be able to do that well, we are developing a strategy.

  • actualisatie van bijlage D - excretieforfaits

    Deze regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet in verband met een integrale actualisatie van de excretieforfaits in bijlage D en de aanpassing van de omschrijving van enkele diercategorieën in Bijlage D.

  • Innovatiewet Strafvordering

    Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van een enkele onderdelen van het Wetboek van Strafvordering met het oog op bevordering van innovatie binnen het strafprocesrecht. Die innovatie is gericht op de modernisering van het Wetboek van Strafvordering.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2020

    Consultatie van de concept-wijzigingsregeling hypothecair krediet 2020 in verband met de vaststelling van de inkomenstabellen voor 2020 en enkele andere aanpassingen.

  • Wijziging Mededingingswet i.v.m. uitzonderingen landbouw en visserij

    Wijziging van de Mededingingswet om de bijzondere positie van de landbouw- en visserijsector te verduidelijken en expliciteren.