Zoekresultaat
3060 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 17
- 18
- 19
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra
Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.
-
Warenwetbesluit toegankelijkheidsvoorschriften 2022
Het ministerie van VWS bereidt de implementatie voor van de toegankelijkheidsvoorschriften voor de in de Europese Toegankelijkheidsakte genoemde producten. Dit vergroot de toegankelijkheid van deze producten voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld aan marktdeelnemers, zijnde fabrikanten, gemachtigden, importeurs of distributeurs, die zich met deze producten bezighouden. De eisen gelden vanaf 28 juni 2025.
-
Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep
Het doel van deze regeling is om door middel van subsidie de inzet van Individuele Plaatsing en Steun trajecten (IPS) voor de gemeentelijke doelgroep te bevorderen. De trajecten zijn erop gericht de arbeidsparticipatie van klanten met psychische aandoeningen te vergroten. Doel van het IPS-traject kan toeleiding naar regulier werk zijn, maar ook toeleiding naar een Beroeps Begeleidende Leerweg traject.
-
Ontwerpbesluit NFP-wijziging 3,5 GHz-band
Dit ontwerpbesluit strekt tot wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 (hierna: NFP) in verband met de vaststelling van een vernieuwde indeling van de 3,5 GHz-frequentieband (hierna: 3,5 GHz-band). Het NFP is een soort bestemmingsplan voor (radio)frequentieruimte, waarmee de minister van EZK vaststelt welke frequentieruimte kan worden gebruikt voor welke toepassingen. Het ontwerpbesluit wordt voorbereid met behulp van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.
-
Besluit toepassingsbereik sensitieve technologie
Deze amvb vindt zijn grondslag in de Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (hierna verder te noemen: Wet vifo). De Wet vifo heeft ten doel risico's voor de nationale veiligheid te beheersen door middel van investeringstoetsing. Dit besluit is relevant voor verwervingsactiviteiten in ondernemingen die actief zijn op het gebied van sensitieve technologie.
-
Besluit veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames
Het onderhavig besluit werkt een aantal technische aspecten uit die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Wet vifo. Specifiek ziet het toe op het nader uitwerken van een aantal onderdelen: (1) de bij de melding te verstrekken gegevens; (2) de mogelijkheid voor een meldingsplichtige om te kunnen verwijzen naar een eerder gedane melding; (3) de wijze waarop opbrengst wordt verstrekt aan de verwerver; (4) informatieverstrekking door andere instanties; en (5) de bewaartermijnen van de gegevens en de wijze waarop de gegevens die in het kader van een informatieverzoek tot identiteitsvaststelling zijn verkregen worden verwerkt.
-
Verzamelwet Omgevingswet 20xx
Bij het opstellen van de Omgevingswet en de bijbehorende wetgeving zijn wetstechnische onvolkomenheden en imperfecties ontstaan in de Omgevingswet zelf en in andere wetten die verband houden met de Omgevingswet. De onvolkomenheden en imperfecties vormen geen belemmering om met de Omgevingswet te werken, maar het is wel van belang dat deze zo spoedig mogelijk worden opgelost. De Verzamelwet Omgevingswet 20xx strekt daartoe.
-
Tweede nota van wijziging Wbsrz
In deze nota van wijziging zijn grondslagen opgenomen voor de uitwisseling van gegevens, waaronder persoonsgegevens tussen gemeenten en zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars, gemeenten onderling en binnen gemeenten tussen de domeinen Wmo 2015, Wlz, Zvw en de Jeugdwet.
-
NFP-wijziging PAMR-band
De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK is voornemens om de helft van de frequentieruimte opnieuw uit te geven via ‘verdeling op afroep’. Het gaat om een landelijke vergunning van 1,5 MHz gepaard met een looptijd van ruim tien jaar. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op het ontwerpbesluit en de frequentietabel te controleren op de correcte vermelding van rechten. U kunt ook reageren op de ontwerpvergunning.
-
Wijziging van het NFP in verband met het herstel van de koppeling voor commerciële radio-omroepen
Dit besluit strekt tot wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 (hierna: NFP). Aanleiding voor dit besluit is de uitspraak van de rechtbank Rotterdam van 20 juli 2022 naar aanleiding van een ingesteld beroep van een belanghebbende tegen de verlenging van de vergunningen voor landelijke commerciële FM-radio-omroep voor een periode van drie jaar. De rechtbank Rotterdam heeft bij deze uitspraak onder andere het landelijke verlengbaarheidsbesluit vernietigd maar ook het NFP waarin de koppeling van de analoge aan de digitale vergunningen voor meerdere commerciële radiopartijen is vastgelegd. Dit besluit strekt ertoe om het NFP weer in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie.
-
Lokaal verbod op generieke tijdelijke verhuur
De evaluatie van de tijdelijke huurcontracten en gesprekken met de stakeholders maakt duidelijk dat het gebruik van tijdelijke contracten in kwetsbare wijken kan leiden tot leefbaarheidsproblematiek. Dit is het gevolg van een hoge mutatiegraad, woononzekerheid en mogelijke uitbuiting van de huurders. Met dit wetsvoorstel kunnen gemeenten gebieden of wijken aanwijzen waar tijdelijke huurcontracten verboden zijn. De keuze om een lokaal verbod op tijdelijke verhuur in te stellen is aan gemeenten.
-
Besluit testlocatie drones
In het AO in de Tweede Kamer van 3 september 2015 is het belang van de aanwezigheid van meer experimenteerruimte op testlocaties voor test- of experimentele vluchten drones onderkend.Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens, het Besluit luchtvaartuigen 2008 en het Besluit vluchtuitvoering te wijzigen in verband met het faciliteren van experimenten en testen met drones op testlocaties.
-
Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.
-
Tijdelijke regeling tot wijziging van de Regeling voertuigen in verband met de uitfasering van Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt tijdelijke regelgeving voor Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen voor. Met deze Regeling worden verzoeken tot het op de markt brengen van restantvoorraad Euro 2 en Euro 3 brom- en snorfietsen per 1 januari 2018 afgewezen. De Tweede Kamer wil dat de emissies van brom- en snorfietsen voor de luchtkwaliteit verminderen. Eerdere pogingen om dit via een Green Deal met de sector te bereiken zijn niet geslaagd.
-
Wijziging vuurwerkbesluit ivm erkenningplicht voor bedrijfsmatige importeurs van vuurwerk
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil met een wijziging op het vuurwerkbesluit een erkenningplicht invoeren voor personen die bedrijfsmatig vuurwerk en pyrotechnische artikelen importeren. Met deze erkenningplicht roept het ministerie een stelsel voor de import van vuurwerk in het leven. Dit biedt de mogelijkheid om de handel in illegaal vuurwerk aan te pakken, de handhaving effectiever te maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen van de vuurwerksector te bevorderen.
-
Wijziging van het Vuurwerkbesluit in verband met verbetering van de handhaafbaarheid
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt het vuurwerkbesluit. Met de wijziging maakt het ministerie het Vuurwerkbesluit beter uitvoerbaar en handhaafbaar. Opgedane ervaringen van de handhavingsinstanties en opmerkingen vanuit de vuurwerkbranche over de uitvoerbaarheid van het besluit vormen de aanleiding voor de wijziging.
-
Wijziging van de regeling bodemkwaliteit (normdocumenten) en enkele andere ministeriële regelingen
De regeling bodemkwaliteit regelt de kwaliteitsborging in het bodembeheer. Sommige werkzaamheden mogen alleen worden uitgevoerd door erkende personen of bedrijven. Daarbij wordt voor elke werkzaamheid aangegeven volgens welke normdocumenten de werkzaamheid moet worden verricht. Deze vormen de grondslag voor het verlenen van certificaten en erkenningen. Innovaties en veranderende inzichten kunnen aanleiding geven tot aanpassing van deze documenten.
-
Besluit tot wijziging diverse reglementen ivm het kentekenen van landbouw- en bosbouwtrekkers
Dit besluit bevat wijzigingen van het Kentekenreglement, het Reglement rijbewijzen en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
-
Wijziging Besluit voertuigen in verband met implementatie APK-richtlijn (2014/45/EU)
Dit ontwerpbesluit leidt tot implementatie van richtlijn nr. 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 voor de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG (PbEU 2014, L 127) (hierna: richtlijn 2014/45/EU).
-
Ontwerpwijziging Besluit personenvervoer 2000 houdende invoering van een passagepas
Met deze wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 wordt het mogelijk gemaakt om na ingecheckt te hebben met een uitsluitend daarvoor door of namens de vervoerder afgegeven bewijs (passagepas) gebruik te maken van de bij het openbaar vervoer behorende voorzieningen, zoals winkels in het station of interwijk-verbindingen. De regelgeving kent nu nog enkel het elektronisch vervoersbewijs.
-
Wijziging vd Wegenverkeerswet 1994 ivm kentekenen tractoren en voertuigen beperkte snelheid
Het wetsvoorstel bevat de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de invoering van de kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtractoren, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines. Aanleiding is de motie Kuiken (2012–2013, 29 398 nr. 356) waarin is verzocht om, in het belang van de verkeersveiligheid en gelijke concurrentieverhoudingen, over te gaan tot kentekening van genoemde voertuigen.
-
Wijziging Besluit personenvervoer 2000 in verband met een vervoerplicht voor taxichauffeurs
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu gaat taxichauffeurs verplichten om consumenten en hun hulpmiddelen mee te nemen in de taxi. Het onderhavige besluit voorziet in een vervoerplicht voor taxichauffeurs die op de openbare weg taxivervoer aanbieden. Hierbij is met name aandacht besteed aan mensen die vanwege hun handicap zijn aangewezen op hulpmiddelen om te voorzien in hun zelfredzaamheid.
-
Schorsingstermijn kentekenbewijs
Per 1 januari 2014 is met de wijziging van de Wegenverkeerswet de vaststelling van de schorsingtermijn van de geldigheid van een kentekenbewijs gedelegeerd naar ministeriële regeling (Regeling schorsing geldigheid tenaamstelling). Hiermee wordt het mogelijk de schorsingstermijn relatief eenvoudig aan te passen en indien wenselijk andere termijnen te hanteren voor verschillende voertuigcategorieën.
-
Regeling plankosten exploitatieplan
Consultatie in verband met de introductie van een regeling van de gemeentelijke plankosten voor de gemeente in het exploitatieplan. De conceptregeling kan al worden toegepast in de praktijk. Gemeenten, projectontwikkelaars, grondeigenaren en grondexploitatie-adviseurs worden uitgenodigd te reageren op de concept regeling. Het Excelmodel dat bij de regeling hoort en nodig is om het in de praktijk te kunnen toepassen staat niet op deze site, maar op de websites van VROM, VNG, VVG, NEPROM en NVB.
-
Wijziging Vrijstellingsbesluit Wbp
De consultatie betreft een verruiming van het Vrijstellingsbesluit Wbp.
-
Wijziging Regeling zorgverzekering voor de modernisering van het GVS
In het GVS staat welke door de apotheek verstrekte geneesmiddelen tot het basispakket van de zorgverzekering behoren. Onderling vervangbare middelen worden geclusterd en krijgen een vergoedingslimiet. Als de prijs hoger is dan de vergoedingslimiet, betaalt de verzekerde het verschil. De modernisering van het GVS bestaat vooral uit actualisering van de vergoedingslimieten. Daarbij zal er per cluster ten minste één geneesmiddel zijn waarvoor geen eigen bijdrage betaald hoeft te worden.
-
Wijziging Kadasterwet ivm obstakeldatabank
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor op de Kadasterwet. Aanleiding is dat het Kadaster de taak heeft gekregen om obstakelgegevens te verzamelen en bij te houden. Dit gebeurt in een database genaamd Electronic Terrain and Obstacle Data (eTOD). Met jaarlijkse meetvluchten worden obstakels hoger dan 100 m (Civiele vereiste) en 60 m (Defensie vereiste) opgenomen in deze database. De luchtvaart gebruikt die bij het voorbereiden en uitvoeren van een vlucht.
-
wijziging Kadasterwet ivm grondslag nieuwe taken bij AMvB
Het wetsvoorstel strekt ertoe een grondslag toe te voegen aan de Kadasterwet om bij algemene maatregel van bestuur taken die geen openbaar gezag betreffen aan het takenpakket van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (de Dienst) toe te kunnen voegen. De voorgestelde nieuwe grondslag beoogt sneller en slim nieuwe activiteiten van de Dienst juridisch te kunnen borgen.
-
Tijdelijke regeling subsidie bodemsanering ernstige historische verontreiniging bedrijfsterreinen
Het Ministerie van IenW bereidt een TIJDELIJKE subsidieregeling ter sanering van ernstige historische verontreinigde bedrijfsterreinen voor. Bij inwerkingtreding van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet vervalt de huidige subsidiebasis voor saneringen grotendeels. Deze (concept)regeling gaat gelden voor saneringen die niet onder het overgangsrecht van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet vallen.
-
Actualisatie regels industriële emissies
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de algemene regels voor de industrie. De aanleiding voor deze aanpassing is tweeledig. Enerzijds ziet de wijziging op het actualiseren en het op niveau brengen van de Best Beschikbare Technieken (BBT) van regels op het gebied van industriële emissies. Daarnaast levert de wijziging een bijdrage aan de uitvoering van de afspraken die het Rijk, provincies en gemeenten hebben gemaakt in het Schone Lucht Akkoord.
-
Tarievenregeling BAG en BGT
De tarievenregeling Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT) maakt het mogelijk dat gebruikers van deze basisregistraties bij grote afname getarifeerd worden.
-
Besluit tot vervroegde invoering Europese emissie-eisen voor kachels
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor over het ecologisch ontwerp voor toestellen voor lokale ruimteverwarming die vaste brandstoffen gebruiken, oftewel (pellet)kachels. Het ontwerpbesluit bepaalt dat de eisen uit een Europese Verordening niet pas in 2022, maar al in 2020 in Nederland van toepassing worden op nieuwe (pellet)kachels. Dit ontwerpbesluit is uitsluitend bedoeld om emissie-eisen op toestellen toe te passen.
-
Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wijziging van de Gemeentewet voor. Tot nu toe mogen parkeertarieven alleen afhankelijk zijn van parkeerduur, parkeertijd, oppervlakte en ligging. Door deze wijziging mogen gemeenten ook differentiëren naar uitlaatgasemissies van een voertuig, zowel voor parkeerplekken, -vergunningen en laadplekken. Dit alles is in lijn met het Regeerakkoord Rutte III.
-
Regeling inrichtingen- en activiteiten BES
**For English documents, see below at “Relevante documenten”**
-
Tweede wijzigingsregeling 2023 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling wijzigen. Hierin staan de verwijzingen naar de kaarten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waaronder de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er zijn regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door ruimtelijke ontwikkelingen of door verbetering van het kaartmateriaal. Twee keer per jaar brengt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze veranderingen bij elkaar in een vernieuwing van de kaart.
-
Wijziging Regeling tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15. Deze wijzigingsregeling is een uitwerking van de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 en het bijbehorende wijzigingswetsvoorstel (zie de links bij “ondersteunende documenten”).
-
Wijziging Vuurwerkbesluit in verband met invoering van een Pyro-pas
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een algemene maatregel van bestuur (AMvB) voor waarin de pyro-pass en het pyro-passregister nader worden uitgewerkt. Op grond van een Benelux-beschikking is Nederland verplicht de pyro-pass in te voeren in nationale wet- en regelgeving. Dat gebeurt onder andere met deze AMvB.
-
Wijziging Regeling bodemkwaliteit voor aanwijzen normdocumenten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk) voor. In de Rbk worden gewijzigde en nieuwe normdocumenten aangewezen die moeten worden gebruikt binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer). Een normdocument is een voor een werkzaamheid op grond van artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit aangewezen beoordelingsrichtlijn, protocol of andere richtlijn, code, aanbeveling of norm die eisen bevat ter bevordering van de kwaliteit van werkzaamheden of de uitvoering daarvan.
-
Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren. Hiermee wordt een verlaagd tarief voor een ontheffingsaanvraag door een specifieke doelgroep toegevoegd. Ook worden enkele verouderde verwijzingen in de regeling hersteld.
-
Uitvoeringsregeling hergebruik stedelijk afvalwater
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Uitvoeringsregeling verordening hergebruik stedelijk afvalwater voor. De Europese verordening wil hergebruik van water in de landbouw bevorderen op een manier die veilig is voor mens en milieu. Gezuiverd water uit een rioolwaterzuivering kan worden ingezet voor irrigatie in de landbouw. Hiervoor is een vergunning nodig. In sommige gebieden willen we hergebruik verbieden ter bescherming van ons drinkwater. In de regeling wijzen we deze specifieke gebieden aan. Daarnaast worden specifieke gegevens gevraagd voor de vergunning.
-
Wijziging Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (Rvgz). Met deze wijziging krijgt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een zelfstandige bevoegdheid om een vervoersverbod op te leggen als de regels uit de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) code worden overtreden.
-
Wijziging Besluit vergoedingen luchtvaartnavigatiediensten i.v.m. 1ATM
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit vergoedingen luchtvaartnavigatiediensten 2010 voor. Dit besluit maakt het voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) mogelijk om diensten op de luchthavens Eindhoven en De Kooy te leveren. Ook kunnen zij de kosten hiervoor in rekening brengen bij gebruikers van de twee luchthavens. Daarnaast geeft het besluit de minister de bevoegdheid om regels vast te leggen voor het ontwerpen van vluchtprocedures.
-
Wijziging van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens in verband met de toepasbaarheid van het nieuwe wegtype binnen de bebouwde kom, de gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens met hierin twee wijzigingen. Hiervoor maakt IenW een wijzigingsregeling. De twee wijzigingen zorgen ervoor dat wegbeheerders een nieuw soort weg binnen de bebouwde kom, de zogenaamde gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30), goed kunnen toepassen in de praktijk.
-
Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan agrarisch waterbeheer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een ‘Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer’ voor. Het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is een programma waarin (verenigingen van) agrariërs en overheden samenwerken aan schoon, voldoende en gezond water. Deze subsidieregeling regelt aanvullende financiering voor maatregelen op het gebied van waterbeheer waar waterschappen en agrariërs samen aan werken.
-
Wijziging RVV 1990 in verband met aanpassing definitie rolstoeltoegankelijke voertuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), om de definitie van ‘voor rolstoelen toegankelijk voertuig’ te wijzigen.
-
Wijziging Waterschapsbesluit herziening regels voor beleidsvoorbereiding en verantwoording
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Waterschapsbesluit voor. Dat betreft hoofdstuk 4 (beleidsvoorbereiding en verantwoording) en 5 (de accountantscontrole). Aanleiding is het streven om het Waterschapsbesluit zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, dat vergelijkbare regels bevat voor provincies en gemeenten. Ook vindt een algemene actualisatie plaats naar aanleiding van ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van vennootschapsbelasting voor overheden.
-
Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor, die gemeenten in staat stellen om snel extra infrastructurele voorzieningen te realiseren. Dit is nodig om op korte termijn grootschalige woningbouwlocaties te kunnen bouwen door heel Nederland.
-
Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.
-
Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.
-
Regeling tot wijziging van enkele regelingen in verband met de introductie van de paramotortrike
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van meerdere regelingen voor in verband met het opnemen van nadere regels voor het gemotoriseerde schermvliegtuig en de paramotortrike. Met deze wijziging wil de minister onder andere de paramotortrike introduceren in de luchtvaartregelgeving. Ook kunnen in het buitenland geregistreerde gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes van Nederlandse eigenaren in Nederland in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden en voorzien van een (speciaal) bewijs van luchtwaardigheid (sBVL).
-
Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan
De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld.
-
Wijzigingsregeling enkele bijlagen van de Binnenvaartregeling voor technische eisen aan rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Binnenvaartregeling. De onderdelen die gewijzigd worden zijn de bijlagen die technische voorschriften bevatten voor rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen.
-
Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de vormgeving en instelling van een Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Dit wordt de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).
-
Beleidsregel consignatie
Het voorstel bevat beleidsregels die een uitleg geven aan enkele begrippen uit de Wet op de consignatie van gelden.
-
Wijziging Regeling subsidies hoogwaterbescherming 2014
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling subsidies hoogwaterbescherming 2014. De wijziging is gericht op de jaarlijkse (financiële) verantwoording van een experiment of demonstratieproject (zoals genoemd in artikel 15 van de regeling).
-
Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen voor. Hiermee wordt een vergunningensysteem ingevoerd voor modelvliegverenigingen. De aanleiding hiervoor is de invoering van Europese regels voor modelvliegers. De huidige Regeling modelvliegen biedt meer ruimte, en om dit zoveel mogelijk te behouden wordt dit vergunningensysteem ingevoerd.
-
Besluit ZZS register
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van drie besluiten voor. Met deze wijziging leggen we vast dat vergunningsplichtige bedrijven hun emissies van ZZS (zeer zorgwekkende stoffen) moeten registreren in een database. Deze bedrijven moeten deze gegevens nu al aanleveren bij de overheid die de vergunning heeft verleend (bevoegd gezag). Met deze wijziging wordt toegevoegd dat de gegevens in een landelijke ZZS-emissiedatabase komen. Via een website kan iedereen deze gegevens inzien.
-
Wijziging van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol en de Regeling burgerluchthavens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol en de Regeling burgerluchthavens.
-
Regeling gevelisolatie Schiphol 2023
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling gevelisolatie Schiphol 2023 voor.
-
Regeling voertuigen, Invoering nationale typegoedkeuring mobiele machines
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Door de wijziging komt er een nationale typegoedkeuring voor mobiele machines, zodat maar één voertuig van een serie identieke mobiele machines gekeurd hoeft te worden. Daardoor kunnen mobiele machines sneller ingeschreven worden in het kentekenregister. Ook worden de eisen aangepast voor het gebruik op de weg van (land)bouwvoertuigen en mobiele machines. Door de aanpassing van deze eis wordt beter aangesloten bij de praktijk en wordt de verkeersveiligheid gewaarborgd.
-
Wijziging Besluit Spoorverkeer en Regeling Spoorverkeer
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit spoorverkeer en de Regeling spoorverkeer. Deze wijzigingen zijn een implementatie van Europese regelgeving, en voor het grootste gedeelte dus verplicht om door te voeren in Nederland. Een gevolg is onder andere dat er wijzigingen in de veiligheidsbeheersystemen van infrastructuurbeheerder en spoorwegondernemingen moeten komen.
-
Wijziging Regeling beoordeling reinigbaarheid grond
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006 (Rbrg). Het gaat om de volgende twee wijzigingen:
-
Wijziging Regeling voertuigen, RDW als goedkeuringsinstantie bijzondere bromfietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. De wijziging is een noodzakelijke technische uitwerking van het wetsvoorstel Wijziging WVW 1994 i.v.m. Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. Dat wetsvoorstel belegt de bevoegdheid tot het toelaten van bijzondere bromfietsen bij de RDW. De nu voorliggende regeling bepaalt de regels ter uitoefening van deze bevoegdheid van de RDW.
-
Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de ‘Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing’ voor. Op het moment dat de Blankenburgverbinding en de ViA15 worden opengesteld, zal op die wegen tol worden geheven. Hiervoor moeten eerst de technische hulpmiddelen worden getest. In de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 (hierna: wijzigingswetvoorstel) wordt een bevoegdheid voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat opgenomen om deze technische hulpmiddelen in een tijdelijke testomgeving op de A12 te testen en hiervoor een tijdelijke regeling vast te stellen. Het wijzigingswetsvoorstel is op 20 juni 2022 bij de Tweede Kamer ingediend. Momenteel loopt de parlementaire behandeling.
-
Wijziging kernenergiewet ivm beleidsoverdracht
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Kernenergiewet. De verantwoordelijkheid voor het beleid over nucleaire veiligheid en stralingsbescherming is al in 2020 overgedragen van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) naar de Directeur-Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) van IenW. De voorgestelde wijziging brengt de wettelijke taakomschrijving van de ANVS hiermee in overeenstemming.
-
Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2023
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2023. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2023 in laten gaan.
-
Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.
-
Wijziging Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. De wijziging gaat over voorrangsregels bij de verdeling van capaciteit op het spoor. De wijziging regelt dat binnenlands personenvervoer dat onder concessie rijdt voorrang krijgt op binnenlands personenvervoer dat in zogeheten open toegang rijdt (open toegang betekent dat ook partijen zonder concessie passagiersdiensten mogen aanbieden).
-
Verlenging geldigheidsduur tijdelijke chauffeurskaarten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten aanpassen. Met de aanpassing wordt de geldigheidsduur van de tijdelijke chauffeurskaart van vier naar zes maanden verlengd. Hierdoor krijgen deelnemers aan het leer-werktraject voor taxibestuurders meer tijd om een officiële chauffeurskaart te behalen.
-
Invoering twee educatieve maatregelen en wijziging EMG
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de ‘Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid’ en een wijziging van de ‘Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen’. Snelheidsovertredingen en drugsgebruik zijn toenemende problemen in het verkeer en slecht voor de verkeersveiligheid. De huidige instrumenten voor handhaving en gedragsverandering zijn onvoldoende en niet altijd passend. Hiervoor komen er nieuwe educatieve maatregelen en een uitbreiding.
-
Regeling tot wijziging van de Regeling ammoniak en veehouderij en overeenkomstige aanpassing Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling ammoniak en veehouderij (Rav) en overeenkomstige aanpassing van de Omgevingsregeling. Met deze wijziging wil het ministerie een nieuw huisvestingssysteem opnemen in bijlage 1 bij de Rav, voor een huisvestingssysteem een definitieve emissiefactor vaststellen en een fout bij de vaststelling van een emissiefactor herstellen.
-
Regeling tarieven transportsectoren
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een nieuw tarievenstelsel voor vergunningen die door of in mandaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) worden verstrekt. In deze Regeling tarieven transportsectoren worden de verschillende regelingen waarin de tarieven zijn vastgelegd teruggebracht tot één regeling voor alle transportsectoren (luchtvaart, scheepvaart, railvervoer en wegvervoer).
-
Wijziging Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030
Het ministerie van IenW wil de Regeling energie vervoer wijzigen: • Inboekmogelijkheden voor leveringen hernieuwbare energie aan de binnenvaart en leveringen van EN15940 biobrandstof worden versoepeld; • De lijst inboekbare vaste installaties wordt uitgebreid; • Een mogelijke verlaging van de multiplier zeevaart wordt voorgelegd; • De vermenigvuldigers voor inboekingen van verschillende categorieën energiedragers worden verlaagd; • en enkele tekstuele verduidelijkingen.
-
Derde wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling op een paar punten aanvullen en verbeteren. In deze regeling staan de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Deze zijn vindbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Een aantal van deze grenzen zijn niet meer actueel. Met deze wijziging worden ze vernieuwd. Let op: in mei 2022 is de Tweede wijzigingsregeling al in consultatie geweest, zie de link hieronder.
-
Regeling erkenning opleidingsinstellingen en assessments VGL
Het ministerie van IenW wil de nationale trainingseisen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gelijk trekken met de aangepaste internationale trainingseisen. Hiervoor vervangt IenW de 'Regeling erkenning opleidingsinstellingen en examinering vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht' door de 'Regeling erkenning opleidingsinstellingen en assessments vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht'. Ook wordt de 'Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht' aangepast.
-
Wijziging van de Drinkwaterregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterregeling. Elke drie jaar stelt de minister de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (of weighted average cost of capital, WACC) voor drinkwaterbedrijven vast. Dit zorgt ervoor dat er redelijke drinkwatertarieven in rekening worden gebracht bij de consument en waarborgt het voorkomen van overwinsten van drinkwaterbedrijven. Met de nieuwe wijziging sluit de manier van berekenen van de WACC beter aan bij de actuele inzichten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
-
Wijziging Beheerconcessie ProRail
Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Zo kan ProRail na 1 januari 2025 haar functie als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur blijven uitvoeren.
-
Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijzigingsregeling voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De Regeling bodemkwaliteit 2022 geeft uitvoering aan het Besluit bodemkwaliteit. Met deze wijzigingsregeling worden gewijzigde normdocumenten (beoordelingsrichtlijnen en accreditatieschema’s) aangewezen die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het Bodembeheer).
-
Regeling Actieve Openbaarmaking Woo en Tijdelijke regeling uitzonderen bestuursorganen
Volgens de Wet open overheid (Woo) moet de overheid informatie actief openbaar maken. Dat wil zeggen: niet pas na een vraag of verzoek, maar uit eigen initiatief. In artikel 3.3 van de Woo staan 17 categorieën van informatie die overheidsorganisaties ten minste actief openbaar moeten maken. Bijvoorbeeld bereikbaarheidsgegevens, onderzoeksrapporten en klachtoordelen. De Regeling actieve openbaarmaking Woo bevat regels over hoe deze informatie actief openbaar moet worden gemaakt, bedoeld voor overheidsorganisaties. De verplichting tot het actief openbaar maken van de informatiecategorieën verloopt gefaseerd in tranches.
-
Wijziging Besluit energie vervoer 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’).
-
Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:
-
Subsidieregeling aanschaf emissieloze touringcars
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor de aanschaf van nieuwe batterij-elektrische touringcars (emissieloze touringcars). Touringcarbedrijven en concessiehouders kunnen een subsidie ontvangen op de aanschaf van nieuwe batterij-elektrische touringcars. Het gaat om touringcars die zijn goedgekeurd voor een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Hierdoor vallen bijvoorbeeld ook touringcars die worden gebruikt als interliner onder de regeling.
-
Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen 2020
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020.
-
Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.
-
Tijdelijke subsidieregeling omschakeling naar verwerking circulaire plastics
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor die de omschakeling van fossiel plastic naar plasticrecyclaat en biogebaseerd plastic moet stimuleren. Deze maatregel is onderdeel van een pakket van het Kabinet om de introductie van de zogenoemde ‘nationale circulaire plastic norm’ per 2027 te ondersteunen. Vanaf 2027 verplicht deze norm tot het gebruik van een bepaald percentage van plasticrecyclaat of biogebaseerd plastic, dat gaat oplopen tot 25%-30% in 2030.
-
Tweede wijzigingsregeling 2024 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
-
Wijziging Regeling luchtvaartheffingen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Regeling luchtvaartheffingen. Voor de financiering en bekostiging van onder andere geluidwerende voorzieningen wordt een heffing geheven van luchtvaartmaatschappijen voor het landen met een burgerluchtvaartuig. De Regeling luchtvaartheffingen bepaalt hoe de exploitanten van de luchthavens de heffing innen en afdragen aan de overheid.
-
Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven
Het ministerie van IenW werkt aan een subsidieregeling voor private laadinfrastructuur bij bedrijven. In het Klimaatakkoord is de ambitie uitgesproken dat alle wegmobiliteit in 2050 emissievrij is. Daarom stimuleert het ministerie elektrisch rijden. Omdat laden geen obstakel mag zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, werkt het ministerie aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen. Het aantal laadpalen is minder dan eerder werd verwacht. Dat komt door een kennistekort over laadinfrastructuur, maar ook is de aanschaf en plaatsing van laadpalen duur. Deze subsidieregeling moet deze knelpunten oplossen, zodat er meer private laadpalen komen.
-
Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Omdat er nog maar weinig batterij-elektrische vrachtauto’s (BEV’s) zijn, komt de uitrol van logistieke laadinfrastructuur nu maar langzaam op gang. Het doel van de regeling is de uitrol te versnellen. Met deze regeling kunnen investeerders subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen, wat op zijn beurt de transitie naar schone mobiliteit bevordert.
-
Wijziging Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb) voor.
-
Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.
-
Beleidsmatige wijziging regeling groenprojecten 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, na een jaarlijkse monitoring, een beleidsmatige wijziging voor van de Regeling groenprojecten 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Door de voorliggende wijziging van deze regeling worden de mogelijkheden voor circulaire technieken verbreed.
-
Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten woningbouw
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor. Deze regeling stelt gemeenten of regio’s in staat om mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties te realiseren. Het gaat hierbij om maatregelen voor de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woningen. Hiervan is ruim één miljard bestemd voor mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties.
-
Actualisering regeling basisnet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regeling Basisnet. Deze regeling is ingevoerd in 2015. In het kader van de Omgevingswet is het Basisnet gedigitaliseerd. Sinds 2015 is er nieuwe infrastructuur aangelegd waar gevaarlijke stoffen over worden vervoerd, maar die nog niet zijn toegevoegd aan de regeling Basisnet. Deze regeling wordt daarom geactualiseerd aan de hand van de digitalisering en de sinds 2015 genomen Tracébesluiten.
-
Ministeriële regeling tot wijziging bijlagen V en VI bij de Or
Deze regeling wijzigt verschillende onderdelen van bijlage V en VI bij de Omgevingsregeling (Or). In de Or zijn emissiefactoren en reductiepercentages opgenomen voor de berekening van de ammoniakemissie vanuit veehouderijen. De emissiefactoren zijn gekoppeld aan huisvestingssystemen en de reductiepercentages aan aanvullende technieken, per diercategorie.
-
Eerste wijzigingsregeling ministerie van IenW 2024 omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. De ligging van deze grenzen veranderen regelmatig door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.
-
Vaststelling maximum taxitarieven 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2024. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2024 in laten gaan.
-
Wijzigingsbesluit Beleidsregels grote rivieren
De Beleidslijn grote rivieren is erop gericht de veiligheid tegen overstromingen te waarborgen en de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Om deze reden schrijft de beleidslijn voor in welke gevallen je wel en niet mag bouwen in het rivierbed.
-
Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren en de Regeling examinatoren voor luchtvarenden. Het gaat hierbij vooral om indexering van de tarieven voor vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden in de regeling een aantal tekstuele aanpassingen doorgevoerd en tarieven gewijzigd.
-
Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit
Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit geeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impuls aan zowel de tankinfrastructuur voor waterstof als de afname ervan door vervoerders. Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 17
- 18
- 19
- ...
- 31
- volgende pagina