Zoekresultaat

3060 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • ADS-B Out verplichting NSAA

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. Op verzoek van de general aviation sectorpartijen geldt de verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.

  • AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • AERIUS 2024, monitoring omgevingswaarde 2025 en wijzigingen SSRS-bank

    Deze regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling schrijft het gebruik van AERIUS Calculator, Monitor en Register versie 2024 voor:

  • AERIUS Calculator versie 2021 en wijziging stikstofregistratiesysteem

    Deze regeling stelt het al bestaande stikstofregistratiesysteem open voor 'PAS-meldingen' en voor clusters van woningbouwprojecten, regelt het oormerken van beschikbare depositieruimte voor soorten projecten en het weer wijzigen daarvan, en stelt een nieuwe versie vast van de webapplicatie AERIUS Calculator (periodieke actualisatie).

  • Afgifteplicht afgedankte electronica (AEEA)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor met betrekking tot het afgeven van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Met dit besluit wordt de correcte inzameling en verwerking van AEEA afkomstig van bedrijven voorgeschreven en verbeterd. 

  • Afschaffen collectiviteitskorting zorgverzekering

    Met het wetsvoorstel wordt de collectiviteitskorting voor zorgverzekeringen met ingang van het jaar 2023 afgeschaft. Met deze afschaffing wordt een einde gemaakt aan kruissubsidiëring tussen verzekerden. Daarnaast wordt het aanbod van zorgverzekeringen overzichtelijker.

  • Afschaffing van de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten

    Dit wetsvoorstel regelt de afschaffing van de tegemoetkoming arbeidsongeschikten. In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat die tegemoetkoming per 2027 wordt afgeschaft. Momenteel ontvangt iemand die recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op basis van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) en de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) (en in geval van de WAO, WIA en WAZ: die ten minste 35% arbeidsongeschiktheid is) de tegemoetkoming arbeidsongeschikten.

  • Afschaffing voorwaardelijke invrijheidstelling (V.I.) en aanpassing voorwaardelijke veroordeling

    In dit voorstel wordt geregeld dat de straf die wordt opgelegd, ook echt wordt uitgezeten. De automatische voorwaardelijke invrijheidstelling wordt afgeschaft. Alleen als het expliciet in het vonnis is bepaald, is er sprake van een voorwaardelijke straf. Die kan echter nooit meer dan een kwart van de totale straf zijn en maximaal 4 jaar. Bij korte straffen wordt de mogelijkheid van een voorwaardelijk deel verkort van twee naar een jaar.

  • Afschermen op verzoek

    De regeling maakt het mogelijk om het bezoekadres van een onderneming of rechtspersoon in het handelsregister af te schermen. Dit is aan de orde als er sprake is van een dreiging, en het in verband daarmee niet wenselijk is dat het adres voor iedereen in te zien is. 

  • Afsluitbeleid

    De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van 1) Regeling Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas (Regeling van 27 juni 2011, nr. WJZ / 11076169) en 2) Warmteregeling (Regeling van 4 september 2013, nr. WJZ/13132689)

  • Afsplitsing oude vergunningen

    Het wetsvoorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet bewerkstelligt dat delen van vergunningen voor het winnen van koolwaterstoffen die zijn verleend vóór 1965 kunnen worden afgesplitst in verband met overdracht aan een ander.

  • Afvalpreventieprogramma Nederland

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft, conform een Europese verplichting in de Kaderrichtlijn afvalstoffen, het Afvalpreventieprogramma Nederland (APP) in voorbereiding. Het APP beschrijft, conform Europese eisen, bestaande maatregelen die Nederland neemt op het gebied van afvalpreventie. Het bevat geen nieuw beleid of aankondigingen van toekomstige maatregelen.

  • Afzien geweld in opvoeding BW BES

    Het wetsvoorstel wijzigt het Burgerlijk Wetboek van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) en regelt dat ouders en verzorgers in de verzorging en opvoeding van het kind geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toepassen. Een gelijkluidende regeling is vanaf 2007 in het (Europees-)Nederlandse BW opgenomen. Het wetsvoorstel breidt dit nu uit tot de BES-eilanden.

  • Alcoholbesluit

    Het Alcoholbesluit bevat onder meer regels over het beschikken over en het hanteren van een geborgde werkwijze die moet waarborgen dat online of telefonisch bestelde alcoholhoudende drank slechts afgeleverd wordt bij een meerderjarige en de voorwaarden waaronder in bepaalde slijterijen proeverijen of cursussen gegeven mogen worden.

  • Alcoholregeling

    De Alcoholregeling bevat onder meer regels over het hanteren van een leeftijdsverificatiesysteem bij de online of telefonische aankoop van alcoholhoudende drank en de kostendekkende tarieven die de nieuw op te richten Landelijke commissie sociale hygiëne in rekening zal mogen brengen.

  • Algemeenverbindendverklaring milieuovereenkomsten

    De consultatie betreft een aanpassing van de Wet milieubeheer en een daarop gebaseerde ministeriële regeling.

  • algemeenverbindendverklaring van overeenkomst tussen handelaren in gewasbeschermingsmiddelen

    Door dit besluit wordt de overeenkomst tussen handelaren in gewasbeschermingsmiddelen, verenigd in Agrodis, algemeenverbindend verklaard. Hierdoor dienen alle handelaren van gewasbeschermingsmiddelen te werken conform het CDG-certificeringsschema versie 4.0. Dit Besluit is een voortzetting van de huidige algemeenverbindendverklaring die op 31 december 2018 afloopt.

  • Algemene leidraad Wwft

    De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) beoogt te voorkomen dat het financiële stelsel wordt gebruikt voor witwassen of terrorismefinanciering. De Algemene leidraad Wwft biedt instellingen guidance bij de toepassing van de verplichtingen uit die wet. Door o.a. de implementatie van de gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn dient de bestaande leidraad te worden aangepast. Die aanpassingen worden ter consultatie voorgelegd.

  • Algemene Leidraad Wwft en Sw 1977

    Algemene Leidraad Wwft en Sw 1977.

  • Algemene Maatregel van Bestuur geografische afbakening effectgebied wettelijk bewijsvermoeden

    Met dit besluit wordt op grond van de Tijdelijke wet Groningen en het Burgerlijk Wetboek het gebied waar fysieke schade aan gebouwen of werken, die redelijkerwijs mijnbouwschade zou kunnen zijn, in ieder geval met toepassing van het bewijsvermoeden dient te worden afgehandeld geografisch gespecificeerd.

  • Algemene Maatregel van Bestuur Transnationaal Onderwijs

    Deze AMvB over transnationaal onderwijs, werkt op basis van de wet inzake bevordering internationalisering hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (Kamerstukken I, 2016/17, 34 355, A) uit wat een instelling voor hoger onderwijs in haar aanvraag voor het verzorgen van een volledige opleiding in het buitenland moet opnemen en op basis van welke gronden de minister toestemming kan verlenen, weigeren of intrekken.

  • Algemene wet onderwijs

    In de Algemene wet onderwijs (AWO) worden thema's geregeld die meerdere onderwijssectoren aangaan. Met de AWO wordt beoogd de onderwijswetgeving toegankelijker en consistenter te maken. Het eerste thema in de AWO is het register onderwijsdeelnemers. De huidige, verspreide registerwetgeving wordt gebundeld en gemoderniseerd. Ook regelt dit wetsvoorstel dat diploma's van niet bekostigde onderwijsinstellingen worden ontsloten via het register.

  • Algoritmische besluitvorming en de Awb

    Deze consultatie bevat een reflectiedocument over algoritmische besluitvorming in het bestuursrecht. Het betreft een document waarin de context van het gebruik van algoritmen en het gesprek dat daarover in politiek, wetenschap en samenleving wordt gevoerd aan de orde komen. Bestuursorganen die in de praktijk gebruik maken van algoritmen doen dat op verschillende manieren. Om die reden wordt door middel van deze consultatie de gelegenheid geboden om vanuit de praktijk inbreng te leveren op dit onderwerp. Daartoe dienen de vragen aan het einde van het reflectiedocument.

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Amvb afschaffen rookruimtes

    Het sluiten van de rookruimtes is één van de maatregelen van het Nationaal Preventieakkoord. In deze concept amvb wordt de uitspraak van de Hoge Raad van september 2019, als gevolg waarvan rookruimtes in de horeca verboden zijn, gecodificeerd. Verder wordt wetgeving ingericht om de rookruimtes in (semi-)publieke sectoren en openbare gebouwen en het bedrijfsleven op termijn te sluiten. Ten slotte worden enkele technische omissies hersteld en verwijzingen geactualiseerd.

  • AMvB CBS opvragen energiegegevens voor Europese statistieken

    Het Besluit gegevensverwerving CBS geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de bevoegdheid om bij categorieën bedrijven en andere rechtspersonen specifieke gegevens op te kunnen vragen om Europees verplichte statistieken te produceren. 

  • AMvB en ministeriële regeling voor de toets anderstalig onderwijs

    De AMvB toets anderstalig onderwijs en de ministeriële regeling procedurele voorschriften voor de toets anderstalig onderwijs zijn onderdeel van de lagere regelgeving bij het wetsvoorstel Wet internationalisering in balans. Met dit wetsvoorstel voert de regering maatregelen in om een duurzame balans voor internationalisering van ons hbo- en wo-stelsel te bewerkstelligen, daarbij oog hebbende voor de maatschappelijke voor- en nadelen, en om het Nederlands als taal in het hbo en wo te behouden en te versterken.

  • AMvB Flexibele arrangementen

    In deze AMvB worden de nadere voorwaarden gesteld aan het opdc po, zoals maximaal 6 maanden plaatsing op het opdc po. Daarnaast worden er in deze AMvB nadere voorwaarden gesteld aan meetellen onderwijstijd binnen het primair onderwijs en tussen het regulier onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Dit kan voor maximaal 3 maanden fulltime, of voor langere tijd een gedeelte van de week.

  • AMvB grootschalige uitrol slimme meters

    Eind 2013 loopt de tweejarige kleinschalige uitrol van op afstand uitleesbare meters ten einde. Middels de AMvB grootschalige uitrol (Besluit) wordt het uitroltempo voor landelijke opschaling geregeld. Tevens worden enkele wijzigingen in het Besluit Metereisen vastgelegd, waaronder het schrappen van de wettelijke minimumeis dat op afstand uitleesbare meters moeten beschikken over een schakelfunctionaliteit.

  • AMvB integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

    Het wetsvoorstel integratie van leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) in passend onderwijs biedt de kaders voor het onderbrengen van lwoo en pro in het stelsel van passend onderwijs. In het wetsvoorstel is op onderdelen de opdracht of de mogelijkheid gecreëerd om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere voorschriften te geven.

  • AMvB invoering minimum en maximum instellingscollegegeld

    In deze AMvB wordt een grondslag in het Uitvoeringsbesluit WHW opgenomen om bij ministeriële regeling de hoogte en berekeningswijze vast te stellen van het maximumtarief instellingscollegegeld voor EER-studenten en het minimumtarief instellingscollegegeld voor niet-EER-studenten. Deze grondslag heeft tevens betrekking op het instellingscollegegeld voor studenten aan de Open Universiteit. Daarnaast wordt de wijze van de jaarlijkse indexatie van deze tarieven vastgesteld.

  • Amvb monitoren van de veiligheid op scholen

    Met de AMvB monitoren van de veiligheid op scholen worden de vereisten uitgewerkt waaraan de monitoringsinstrumenten, die scholen gebruiken om te monitoren hoe het staat met de veiligheid van de leerlingen, moeten voldoen.

  • AmvB Onafhankelijkheid

    Het onderwerp van deze consultatie is een concept algemene maatregel van bestuur houdende regels ten uitvoering de implementatie van richtlijnen en verordeningen op het gebied van elektriciteit en gas (Besluit uitvoering onafhankelijkheidseisen energierichtlijnen)

  • AMvB OV chipkaart

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een wijziging van het Besluit Personenvervoer 2000 in voorbereiding. De wijziging bevat het vastleggen van het gebruik en de geldigheid van de OV-chipkaart als vervoerbewijs in het openbaar vervoer. Momenteel ontbreekt een wettelijke grondslag.

  • AMvB passend onderwijs

    Een verslag van de reacties die zijn ontvangen tijdens de periode van de openbare internetconsultatie van dit besluit, zal worden opgenomen in de toelichting.

  • AMvB reële prijzen Jeugdwet

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Daartoe kopen zij zorg voor jeugdigen (jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering) in bij jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen (verder: aanbieders). In de praktijk bestaat er tussen gemeenten en aanbieders veel discussie over de vraag wat precies reële prijzen voor deze zorg zijn. Deze algemene maatregel van bestuur (AMvB) regelt dat gemeenten en aanbieders verplicht zijn om hun prijzen op te bouwen met gebruik van in de AMvB bepaalde kostprijselementen. Mede gelet op de ervaringen met een vergelijkbare AMvB voor de Wmo 2015, wordt verwacht dat gemeenten en aanbieders hierdoor bij het opstellen van een contract zorgvuldiger tot een reële prijs komen.

  • Amvb stelselvernieuwing rechtsbijstand I

    Dit ontwerpbesluit bevat enkele maatregelen in het kader van de stelselvernieuwing rechtsbijstand.

  • AMvB ter uitvoering van het NRF

    Geconsulteerd wordt het ontwerp van een Algemene Maatregel van Bestuur ter uitvoering van het wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet, in verband met de implementatie van het gewijzigd Europees regelgevend kader voor elektronische communicatie

  • Amvb verbieden van de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten op afstand

    Het vorige kabinet heeft in het Nationaal Preventieakkoord (2018) aangekondigd het aantal verkooppunten van tabak terug te dringen. In 2020 heeft dat kabinet daarom besloten dat in 2023 de online verkoop wordt verboden. Met deze Amvb wordt het Tabaks- en rookwarenbesluit aangepast, met het doel de (grensoverschrijdende) verkoop op afstand van tabaksproducten en aanverwante producten te verbieden.

  • Amvb volgrecht

    In dit besluit wordt bepaald dat erfgenamen van de maker van een kunstwerk tot 1 januari 2012 geen vergoeding krijgen op basis van het volgrecht. Het volgrecht is het recht van de maker om bij iedere verkoop van een origineel van een kunstwerk waarbij een professionele kunsthandelaar is betrokken, een vergoeding te ontvangen. De uitzondering voor erfgenamen geldt nu tot 1 januari 2010 en wordt in dit besluit verlengd tot 2012.

  • Amvb waardeoverdracht klein pensioen

    Ter uitvoering van de Wet waardeoverdracht klein pensioen bevat dit besluit bepalingen met betrekking tot: 1. het proces van zo automatisch mogelijke waardeoverdracht van kleine pensioenen; 2. de voorwaarden die zijn verbonden aan waardeoverdracht van bestaande kleine pensioenen; 3. de communicatieverplichtingen richting de gewezen deelnemers wiens klein pensioen automatisch wordt overgedragen bij einde deelneming.

  • amvb waardevaststelling netten

    Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een besluit tot vaststelling van de waarde van de economische eigendom bij overdracht van een net voor transport van elektriciteit of een gastransportnet. Dit besluit vloeit voort uit wijzigingen in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter implementatie van de derde energierichtlijnen (artikel 13 lid 8 Elektriciteitswet 1998 en artikel 5 lid 8 Gaswet).

  • Amvb’s vereenvoudiging bekostiging po

    Deze drie besluiten voorzien in de verdere uitwerking van de wet vereenvoudiging bekostiging po. De besluiten behelzen een nieuwe regeling van de bekostiging voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs, in overeenstemming met deze wet. De niet-bekostigingsonderwerpen uit de huidige besluiten worden ongewijzigd ondergebracht in een nieuw Inrichtingsbesluit WPO.

  • Andere benadering gaswinning

    De gaswinning in Groningen veroorzaakt aardbevingen. Daarom is de gaswinning verminderd en wordt er voortdurend onderzoek gedaan om vast te stellen op welke wijze en met welke maatregelen gaswinning veilig en verantwoord kan plaatsvinden. In dit onderzoeksrapport is onderzocht of een andere benadering van gaswinning mogelijk en wenselijk is waarbij meer gas uit het buitenland wordt geïmporteerd. Dit met als doel de veiligheid van de inwoners van Groningen te vergroten.

  • Antimicrobiële geneesmiddelen uitzonderen van GVS-vergoedingslimieten

    Dit voorstel houdt in dat de vergoedingslimieten voor antimicrobiële geneesmiddelen, zoals die zijn vastgesteld in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), vervallen. Dit is een experiment met een looptijd van twee jaar. 

  • ANVS Beleidsregel toezicht COVRA tarieven

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft de taak gekregen om toezicht te houden op de tarieven van de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA). De COVRA verzamelt radioactief afval in Nederland en slaat dat veilig op. Allerlei bedrijven in Nederland betalen COVRA voor deze dienst. De regelgeving bepaalt dat COVRA de tarieven voor deze dienst op een transparante, objectieve en niet-discriminerende manier vaststelt. De ANVS bereidt een beleidsregel voor waarmee ze de tarieven van de COVRA op deze drie vereisten kan beoordelen.

  • ANVS-verordening basisveiligheidsnormen stralingsbescherming

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming bereidt een wijziging voor van de ANVS-verordening. Een zogenaamde vrijgavewaarde bepaalt wanneer radioactief materiaal het controlestelsel veilig mag verlaten. In 2018 zijn enkele vrijgavewaarden aangescherpt, wat geleid heeft tot meer regeldruk. Daarom is door het werkveld verzocht om enkele vrijgavewaarden weer te verhogen. Nader onderzoek toont aan dat dit, mits onder voorwaarden, veilig kan. Dit wordt met deze wijziging geregeld.

  • ANVS-Verordening nucleaire drukapparatuur en beveiliging

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) bereidt een vaststelling van de ANVS-Verordening nucleaire drukapparatuur en beveiliging voor. Daarin staan regels waaraan vergunninghouders moeten voldoen. Bijvoorbeeld over de nucleaire drukapparatuur en voor de beveiliging van nucleaire inrichtingen en splijtstoffen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Ook gaat het over regels voor de beveiliging van het transport van splijtstoffen en radioactieve bronnen.

  • APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling voertuigen voor ter invoering van een nieuwe APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter stoten veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Met de nieuwe test worden fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen van een dieselauto geteld.

  • app-verbod fietsers

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens (RVV). Hierdoor wordt het verbod op handheld telefoongebruik uitgebreid naar bestuurders van alle voertuigen. Nieuw zijn met name fietsers en trambestuurders. Door de wijziging vallen ook tablets, muziekspelers en toekomstige elektronische apparaten onder dit verbod. Dit maakt handhaving makkelijker en biedt ruimte voor moderne handhavingsmethoden.

  • Arbeidsomstandighedenwet Caribisch Nederland

    In het wetsvoorstel wordt de basis gelegd voor een modern stelsel voor gezond en veilig werken in elke organisatie. De belangrijkste onderdelen van het voorstel zijn de introductie van een verplichting voor werkgevers tot het opstellen van arbeidsomstandighedenbeleid op basis van een risico-inventarisatie en –evaluatie en het aanstellen van preventiemedewerker(s) en bedrijfshulpverlener(s). Daarnaast krijgt de Arbeidsinspectie CN de mogelijkheid om bestuurlijke boetes op te leggen.

  • Archiefbesluit 20xx

    In het Archiefbesluit worden een aantal onderdelen uit de Archiefwet 20xx uitgewerkt. Het gaat om nadere regels over duurzame toegankelijkheid, waardering en selectie, vervanging, vervreemding en vernietiging, overbrengen en toegang tot beperkt openbaar overgebracht archief dat persoonsgegevens bevat.

  • Archiefregeling 20XX

    In de Archiefregeling worden een aantal onderdelen uit de Archiefwet 20XX en het Archiefbesluit 20XX uitgewerkt. Het gaat om eisen met betrekking tot duurzame toegankelijkheid van digitale en fysieke documenten, procesbeschrijving bij vervanging van documenten, het migratieplan en de migratieverklaring, procesbeschrijving en verklaring van vernietiging, eisen aan materialen, verpakkingsmaterialen, bewaaromstandigheden en gebouwen in het geval van fysieke documenten en de meldplicht bij incidenten (bij beschadiging, verlies, vermissing of anderszins ontoegankelijk worden van documenten).

  • Archiefwet 2021

    De Archiefwet schrijft voor dat de overheid haar informatie op een goede manier bewaart. Dat is van belang voor de bedrijfsvoering van de overheid zelf, maar ook voor publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur-historisch perspectief. Omdat de huidige wetgeving zich vooral op papier richt, wordt de Archiefwet aangepast aan digitale ontwikkelingen. Zo wordt voortaan zowel papieren als digitale overheidsinformatie duurzaam bewaard.

  • Auteurscontractenrecht

    In het voorontwerp worden wijzigingen voorgesteld in de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten met als doel de positie van de natuurlijke maker ten opzichte van de exploitant van zijn werken te versterken. Het consultatiedocument dient ter toelichting op het voorontwerp.

  • AVV aanvragen BO Granen, BO Suiker, BO Aardappelen en overige akkerbouwgewassen

    Brancheorganisatie (hierna BO) Granen, BO Suiker en BO Aardappelen en overige akkerbouwgewassen verzoeken de Minister van EZ te besluiten dat akkerbouwers die niet worden vertegenwoordigd door de leden van deze BO's (deze leden zijn de Land- en Tuinbouworganisatie en de Nederlandse Akkerbouw Vakbond) worden verplicht jegens deze drie BO's dezelfde financiële bijdrage af te dragen die akkerbouwers afdragen die worden vertegenwoordigd door de leden (LTO Nederland en NAV) van deze BO's.

  • AVV-aanvraag bloembollen

    De brancheorganisatie Sierteeltproducten verzoekt de Minister van LNV om een verbindende verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie bloembollen en de financiering ervan.

  • AVV-aanvraag kalversector

    De Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK) verzoekt de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvraag kalversector

    Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK) verzoekt de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie voor een duurzame kalversector en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvraag varkenshouderij

    De erkende producentenorganisatie de vereniging Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) verzoekt de Minister van LNV om verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvraag varkenssector

    De Producentenorganisatie Varkenshouderij verzoekt de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen Akkerbouwsector

    De Brancheorganisatie Akkerbouw verzoekt de Minister van LNV om een verbindendverklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen glastuinbouwsector

    AVV-aanvragen glastuinbouwsector De erkende brancheorganisaties de vereniging Brancheorganisatie Groenten en Fruit Nederland (BO G&F) en de vereniging Brancheorganisatie Sierteeltproducten (BO Sierteelt) verzoeken de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen glastuinbouwsector

    De erkende brancheorganisaties de vereniging Brancheorganisatie Groenten en Fruit Nederland (BO G&F) en de vereniging Brancheorganisatie Sierteeltproducten (BO Sierteelt) verzoeken de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen Glastuinbouwsector

    AVV-aanvragen glastuinbouwsector. De erkende brancheorganisaties de vereniging Brancheorganisatie Groenten en Fruit Nederland (BO G&F) en de vereniging Brancheorganisatie Sierteeltproducten (BO Sierteelt) verzoeken de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen pluimveesector

    De brancheorganisaties Stichting OVONED en Stichting PLUIMNED verzoeken de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • AVV-aanvragen pluimveesector

    De brancheorganisatie AVINED verzoekt de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • bacterievuur_meidoorn

    Inwinnen zienswijzen ten aanzien van voorgenomen wijziging van het Besluit bestrijding bacterievuur 1983 en de Beschikking bestrijding bacterievuur 1984 in verband met vervanging van een gebied van bijzondere landschappelijke waarde door een bij ministeriële regeling aan te wijzen gebied waarin de meidoorn een landschappelijk bepaalde rol speelt.

  • Balanced Approach Schiphol

    ** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **

  • Barro (kustfundament, grote rivieren, radarstations en hoogspanningsverbindingen)

    Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening vertaalt de nationale belangen uit de Structuurvisie infrastructuur en ruimte naar juridische regels. Die regels omvatten instructies aan andere overheden die door hen moeten worden opgevolgd. Vanuit nationale belangen vindt een actualisering van de regelgeving plaats. Dit vanwege nieuwe beleidsontwikkelingen zoals het tussen belanghebbenden gesloten kustpact. De regels voor grote rivieren en radarstations komen de energietransitie ten goede.

  • Bedenktijd voor beursvennootschappen

    Het voorontwerp strekt er toe het bestuur van een beursvennootschap meer tijd en rust te gunnen voor de inventarisatie en weging van belangen van de vennootschap en haar stakeholders. Daartoe krijgt het bestuur de mogelijkheid om een bedenktijd in te roepen wanneer een aandeelhouder het ontslag van een bestuurder of commissaris voorstelt of ingeval een (vijandig) ovenamebod wordt aangekondigd. Het voorontwerp strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Begrensde gebiedsontwikkelruimte tussen Thorn en Wessem en tussen Mook, Middelaar en Gennep

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en de Omgevingsregeling (Or). In de gebieden tussen Thorn en Wessem en tussen Mook, Middelaar en Gennep wordt met de projecten ‘Thorn-Wessem’ en ‘Lob van Gennep’ toegewerkt naar versterking van de dijken. De binnendijkse gebieden maken straks geen deel meer uit van het rivierbed. Dit gaat pas gelden als het projectbesluit tot versterking van de dijk is genomen, het project in uitvoering is en de geometrische begrenzingen in de Omgevingsregeling hierop zijn aangepast. Vanaf dan is er geen omgevingsvergunning van de minister van IenW meer nodig voor het verrichten van (bouw)activiteiten in dat gebied.

  • Bekendmaking diversiteitsbeleid door beursvennootschappen

    Het ambtelijk voorontwerp strekt ter uitvoering van EU-richtlijn 2014/95/EU wat betreft de verplichting voor grote beursvennootschappen om in het bestuursverslag een beschrijving te geven van het diversiteitsbeleid voor het bestuur en de raad van commissarissen.

  • Bekendmaking niet-financiële informatie door organisaties van openbaar belang

    Het ambtelijk voorontwerp strekt ter uitvoering van EU-richtlijn 2014/95/EU wat betreft de verplichting voor grote organisaties van openbaar belang om in het bestuursverslag een niet-financiële verklaring op te nemen.

  • Bekostigingsbesluit WVO 2020

    Deze AMvB vloeit voort uit het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs. Door deze vereenvoudiging wordt de meerjarige financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via een speciaal daarvoor ontwikkelde informatietool op www.rijksoverheid.nl/vereenvoudigingbekostigingvo krijgen scholen inzicht in wat de vereenvoudiging van de bekostiging voor hun situatie betekent.

  • Belasting op luchtvaart

    In het regeerakkoord “Vertrouwen in de toekomst” heeft het kabinet afgesproken dat een belasting op luchtvaart zal worden geïntroduceerd met vanaf 2021 een opbrengst van structureel € 200 miljoen per jaar. Daarbij zijn drie sporen benoemd. Na afloop van de consultatieperiode zal het kabinet besluiten welk spoor verder wordt uitgewerkt.

  • Beleidslijn grote rivieren 2025

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Beleidslijn grote rivieren. De manier waarop we de toelaatbaarheid van nieuwe activiteiten of wijziging van bestaande activiteiten in het rivierbed van de grote rivieren beoordelen wordt hiermee aangepast. 
    Daarvoor wordt de Beleidsregel grote rivieren (Bgr 2025) opnieuw vastgesteld. Ook  worden de regels over het rivierbed in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in de Omgevingsregeling (Or) op een aantal punten gewijzigd. 

  • Beleidsmatige wijziging regeling groenprojecten 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, na een jaarlijkse monitoring, een beleidsmatige wijziging voor van de Regeling groenprojecten 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Door de voorliggende wijziging van deze regeling worden de mogelijkheden voor circulaire technieken verbreed.

  • Beleidsnota maximale kredietvergoeding

    De maximale kredietvergoeding geldt voor consumptief krediet. De maximale kredietvergoeding bestaat uit wettelijke rente (2%) met een opslag. De opslag is in verband met de coronacrisis tijdelijk verlaagd van 12% naar 8%, waardoor de maximale kredietvergoeding is verlaagd van 14% naar 10%. Dit document dient ter voorbereiding van besluitvorming over structurele verlaging, welke aan het nieuwe kabinet is gelaten. Er wordt geconsulteerd over structurele verlaging van de opslag naar 8%.

  • Beleidsnota: naar een mkb-vriendelijke Rijksoctrooiwet 1995

    Deze beleidsnota (zie onderaan deze pagina) bevat enkele concrete voorstellen om het nationale octrooisysteem toegankelijker te maken voor met name het mkb. Voorgesteld wordt om procedures te vereenvoudigen, de waarde van een rijksoctrooi te vergroten en de mogelijkheden voor handhaving te verbeteren. Daarmee wordt beoogd de drempel om te kiezen voor octrooibescherming op grond van de Rijksoctrooiwet 1995 te verlagen zodat de mogelijkheden van een rijksctrooi beter kunnen worden benut.

  • Beleidsnota: naar een mkb-vriendelijke Rijksoctrooiwet 1995

    Deze beleidsnota (zie onderaan deze pagina) bevat enkele concrete voorstellen om het nationale octrooisysteem toegankelijker te maken voor met name het mkb. Voorgesteld wordt om procedures te vereenvoudigen, de waarde van een rijksoctrooi te vergroten en de mogelijkheden voor handhaving te verbeteren. Daarmee wordt beoogd de drempel om te kiezen voor octrooibescherming op grond van de Rijksoctrooiwet 1995 te verlagen zodat de mogelijkheden van een rijksctrooi beter kunnen worden benut.

  • Beleidsreactie inzake NZa-rapport MGZ

    Wij maken graag gebruik van uw inbreng op de beleidsreactie op het rapport ‘Onderzoek Medisch-generalistische zorg voor Wlz-patiënten’ van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Met de term medisch-generalistische zorg (MGZ) wordt gedoeld op de zorg zoals huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten in samenspel bieden.

  • Beleidsregel bij Besluit dierlijke producten

    Gekwalificeerde personen (hierna: GP) vervullen een rol bij het onderzoek van gedood wild dat bestemd is voor menselijke consumptie ten behoeve van borging van de voedselveiligheid. De GP heeft hierbij een sleutelpositie bij de eerste beoordeling van geschoten wild en het toelaten daarvan voor menselijke consumptie. De beoordeling van de GP om het geschoten wild voor menselijke consumptie toe te laten in de handel is een belangrijke verantwoordelijkheid. De consument moet er immers op kunnen vertrouwen dat het geschoten vrij wild alleen voor menselijke consumptie in de handel wordt gebracht indien dat daarvoor veilig en geschikt is. Om een dergelijke gedegen beoordeling te waarborgen is het noodzakelijk dat de GP voldoende kennis en kunde heeft die aantoonbaar is onderhouden. Het aantoonbaar onderhouden van kennis wordt geregeld in onderhavige beleidsregel.

  • Beleidsregel clementie

    Wijziging van de clementieregels met betrekking tot de mogelijkheid tot boetevermindering bij een clementieverzoek. In het bijzonder gaat het om boete-immuniteit (boetevermindering van 100%) en een trapsgewijze boetereductie voor ondernemingen die hun kartel aanmelden bij de ACM.

  • Beleidsregel consignatie

    Het voorstel bevat beleidsregels die een uitleg geven aan enkele begrippen uit de Wet op de consignatie van gelden.

  • Beleidsregel maximumtemperatuur diertransport

    Met het aanpassen van de Beleidsregel diertransport bij hoge temperaturen wordt de maximumtemperatuur voor diertransport verlaagd van 35 graden Celsius naar 30 graden Celsius.

  • Beleidsregel mededinging en duurzame ontwikkeling

    Deze beleidsregel gaat over de toepassing van artikel 6, derde lid, van de Mededingingswet door de Autoriteit Consument en Markt op mededingingsbeperkende afspraken die zijn gemaakt met het doel duurzame ontwikkeling te bevorderen. Om te beoordelen of een duurzaamheidsafspraak onder de vrijstelling op het kartelverbod valt, worden per onderscheiden voorwaarde van artikel 6, derde lid, de voor duurzame ontwikkeling kenmerkende aspecten benoemd.

  • Beleidsregel netneutraliteit

    Het verduidelijken van artikel 7.4a van de Telecommunicatiewet met betrekking tot netneutraliteit. In het bijzonder gaat het om de verduidelijking van het begrip internettoegangsdienst in relatie tot het aanbieden van losse, via internet geleverde, diensten.

  • Beleidsregel netwerkaansluitpunt

    Deze beleidsregel verduidelijkt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ uit de Telecommunicatiewet door de scheiding tussen een openbaar elektronisch communicatienetwerk en een privaat netwerk van een telecom-eindgebruiker uit te leggen.

  • Beleidsregel ontheffing verbod van kinderarbeid 2015

    De consultatie betreft de beleidsregel inzake de ontheffing van het verbod van kinderarbeid.

  • Beleidsregel ontheffing vergunningsplicht IJsselmeer voor cultuurhistorische visserij

    De beleidsregel geeft duidelijkheid over de ruimte die de minister bereid is te geven aan cultuurhistorische visserij op het IJsselmeer

  • Beleidsregel uitvoering deel associate degree-opleiding door bve-instelling

    Met de herziening van de Regeling macrodoelmatigheid hoger onderwijs komen de twee bepalingen over het deels uitvoeren van een Ad-opleiding bij een bve-instelling te vervallen. Deze beleidsregel bevat die bepalingen en verduidelijkt de procedure rondom de aanvraag. Deze goedkeuring door de Minister van OCW staat los van de macrodoelmatigheidsvraagstuk en is daarom in een aparte beleidsregel opgenomen.

  • Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap

    Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.

  • Beleidsregels taakuitoefening CBS

    In deze beleidsregels wordt ingegaan op de taakuitoefening door het CBS. Specifiek gaat het hier om de aanvullende dienstverlening van het CBS.

  • Beleidsrichting direct aanpassen

    Voor burgers en bedrijven kan het vanwege bepaalde regels lastig zijn om onjuistheden bij de heffing van belasting te herstellen. Ideeën om dit eenvoudiger te maken staan in de beleidsrichting ‘direct aanpassen’. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de wettelijke regels die gaan over het vaststellen van de belastingschuld. Met deze pre-consultatie kunnen burgers, bedrijven, belangenbehartigers, bestuursorganen, rechtspraak, wetenschap en andere partijen reageren op deze beleidsrichting en de verschillende keuzes die nog openstaan. Hierover heeft het Ministerie van Financiën ook een aantal vragen opgesteld. De inbreng zal worden meegenomen in het conceptwetsvoorstel dat te zijner tijd op internetconsultatie.nl verschijnt.

  • Beleidsvisie ECZA 2024

    Een expertisecentrum voor een zeldzame aandoening is vaak een instelling binnen een ziekenhuis waar ze veel weten over een bepaalde zeldzame aandoening. Om een erkenning te krijgen als expertisecentrum kan je een aanvraag doen bij het ministerie van VWS. Met een erkenning kan een instelling aansluiten bij een Europees Referentie Netwerk (ERN). Hiermee kan de kennis en ervaring over de zeldzame aandoening binnen Europa worden gedeeld. Het ministerie van VWS heeft samen met de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) een procedure ingericht om een aanvraag als expertisecentrum voor een erkenning te toetsen. Hierbij wordt gekeken of de aanvragende instelling voldoet aan bepaalde eisen. Deze eisen staan beschreven in een beleidsvisie. De huidige beleidsvisie is opnieuw bekeken en verbeterd zodat deze beter past bij de huidige praktijk. Deze aanpassingen zijn opgenomen in een nieuwe beleidsvisie waar u op kunt reageren.

  • Beleidsvisie gegevensdeling en privacy in het sociaal domein

    De visie gaat over hoe om te gaan met het verwerken van persoonsgegevens in het kader van de decentralisaties naar gemeenten. Wanneer mensen zich melden bij een gemeentelijk loket worden er persoonsgegevens opgevraagd. Rechtstreeks of via digitale bestanden. Ook kunnen er gegevens gedeeld worden met instellingen waar gemeenten mee samenwerken. Dat roept vragen op over de mogelijkheden om gegevens te verwerken binnen de wettelijke kaders en zorgen of er niet te veel gegevens gedeeld worden.

  • Beleidsvoornemen 3,5 GHz-band

    Dit document schetst het voorgenomen beleid t.a.v. de uitgifte van de 3,5 GHz-frequentieband. In de brief over de toekomst van de 3,5 GHz-band is de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) al ingegaan op de eerste voornemens. Het ministerie van EZK wil partijen nu in de gelegenheid stellen hun zienswijzen te geven op het voorgenomen uitgiftebeleid. Dit beleidsvoornemen zal met de uitkomsten van deze consultatie worden verwerkt in de definitieve Nota Mobiele Communicatie.

  • Beleidsvoornemen DVB-T/700 MHz

    Beleidsvoornemen DVB-T en 700 MHz band. Op 31 januari 2017 lopen de vergunningen voor DVB-T af. In deze nota beschrijft het ministerie van Economische Zaken de voornemens met betrekking tot digitale ethertelevisie, in samenhang met de release van de 700 MHz band voor mobiele communicatie.

  • Beleidsvoornemen eenmalig bedrag GSM-verlenging

    De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is van plan om de huidige GSM-vergunningen te verlengen met maximaal 21 maanden om te voorkomen dat de continuiteit van de mobiele telecommunicatiedienstverlening in gevaar kan komen. In het beleidsvoornemen wordt aangegeven hoe de minister voornemens is het bedrag te berekenen dat de huidige vergunninghouders voor verlenging zullen moeten betalen.