Zoekresultaat

3056 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met aanscherping van het openbare ordebeleid voor criminele vreemdelingen

    Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 om de afwijzingsmogelijkheden te verruimen voor aanvragen om verlening van een verblijfsvergunning regulier voor onbepaalde tijd van zeer zware criminele vreemdelingen.

  • Regeling strafrechtelijke handhaving door de Inspectie SZW

    De Inspectie SZW wordt aangewezen als bevoegd tot strafrechtelijke handhaving op het terrein van de Jeugdwet, de Wet langdurige zorg, de Wet marktordening gezondheidszorg, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Zorgverzekeringswet.

  • Wet kinderopvang Caribisch Nederland

    Het wetsvoorstel heeft als doel om een stelsel van veilige, kwalitatief goede en (financieel) toegankelijke kinderopvang in Caribisch Nederland te creëren, zodat: • kinderen (0-12 jaar) een perspectief op een betere toekomst hebben doordat zij via de kinderopvang gericht worden gestimuleerd in hun ontwikkeling, en • ouders in staat worden gesteld om inkomen te verdienen omdat zij hun kinderen naar de opvang kunnen brengen.

  • Besluit naturalisatietoets 2021

    Het ontwerp BNT 2021 komt in de plaats van het huidige Besluit naturalisatietoets en vloeit voort uit het regeerakkoord 2017-2021. Het regeerakkoord kondigt aan dat de taaleis zowel voor inburgering als voor naturalisatie wordt verhoogd van A2 naar B1. In het nieuwe inburgeringsstelsel voor nieuwkomers, opgenomen in het wetsvoorstel van de minister van SZW (Kamerstukken 35483), wordt voorgesteld het na te streven taalniveau, overeenkomstig het regeerakkoord 2017 2021, te verhogen naar B1.

  • Tijdelijke wet Tweede Kamerverkiezing covid-19

    Dit wetsvoorstel is een aanvulling op de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19, en wijzigt die wet op enkele onderdelen. Hoofddoel van dit wetsvoorstel is om het voor de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 mogelijk te maken dat kiezers van 70 jaar en ouder hun stem per brief kunnen uitbrengen, en dat met name kiezers met een kwetsbare gezondheid de gelegenheid krijgen om gedurende twee dagen voorafgaand aan de ‘reguliere’ dag van de stemming hun stem in een stemlokaal uit te brengen.

  • Implementatiewetsvoorstel richtlijn modernisering consumentenbescherming

    Met dit wetsvoorstel wordt de Richtlijn (EU) 2019/2161 wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Unie geïmplementeerd. Deze richtlijn beoogt een betere handhaving van consumentenregels. Daarnaast worden deze regels gemoderniseerd zodat zij beter geschikt zijn voor nieuwe, met name digitale, ontwikkelingen.

  • Regeling veiligheid en integriteit telecommunicatie

    Deze regeling bevat nadere regels over de door mobiele netwerkoperators te treffen beveiligingsmaatregelen (artikel 11a.1, eerste en vierde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 2, eerste lid, van het Besluit veiligheid en integriteit telecommunicatie). Er zijn 19 organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen in deze regeling opgenomen.

  • Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp

    Het doel van het wetsvoorstel is om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten doordat er vanuit onderwijs en jeugdhulp niet tijdig een passend aanbod komt. Het voorstel regelt dat de taak voor samenwerkingsverbanden om te zorgen voor een dekkend aanbod explicieter in de wet komt. Ook wordt een verplichting gecreëerd voor samenwerkingsverbanden en voor gemeenten om een gezamenlijke doorbraakaanpak met casusregie vast te leggen om te komen tot een aanbod bij vastgelopen casuïstiek.

  • Wijziging besluit betreffende de benoemingsprocedure voor leden van de Sociaal-Economische Raad en enige aanverwante onderwerpen

    Het besluit betreffende de benoemingsprocedure voor de leden van de Sociaal-Economische Raad en enige aanverwante onderwerpen dient ter vervanging van een tweetal besluiten uit 1955 en 1959, om de procedure rondom de benoemingen van de leden van de Sociaal-Economische Raad te actualiseren en vereenvoudigen.

  • Besluit VOG politiegegevens

    Dit besluit betreft een wijziging van het Besluit politiegegevens waarmee een geautomatiseerde hit/no hit-bevraging van politiesystemen door Justis ten behoeve van het beoordelen van aanvragen voor een VOG politiegegevens mogelijk wordt gemaakt. Deze wijziging is noodzakelijk om op een goede wijze uitvoering te kunnen geven aan het wetsvoorstel VOG politiegegevens (Kamerstukken II, 35355).

  • Wijziging van het Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang

    Het Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang wordt aangepast als gevolg van de wetswijziging waarbij ouderparticipatiecrèches (opc’s) worden opgenomen in de Wet kinderopvang. Aanpassing van het besluit LRK zorgt ervoor dat nieuwe opc’s ook als opc’s herkenbaar zijn in de systemen. Zo kan de toezichthouder daar rekening mee houden bij het toezicht op opc’s en zijn opc’s voor ouders vindbaar in het Landelijk Register Kinderopvang.

  • Wet werken waar je wil

    De Wet werken waar je wil wijzigt de Wet flexibel werken. Met deze wijziging kan een verzoek tot aanpassing van de werkplek die door de werknemer bij de werkgever wordt ingediend alleen nog maar door de werkgever worden afgewezen wanneer er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Hierdoor wordt het recht van de werknemer om de werkplek te kiezen verstevigd.

  • Kabinetsreactie Regulering van online content

    Nederland staat voor een open, vrij en veilig internet. Maar als gevolg van onder meer terroristische content online, hate speech en desinformatie groeien de zorgen over online content. De roep om internetregulering wordt dan ook steeds sterker. Internetregulering kan implicaties hebben voor het open en vrije internet en internetgebruikers wereldwijd en in Nederland. Het kabinet heeft het AIV gevraagd om reguleringsopties te onderzoeken, en zal nu op basis van dit advies een reactie schrijven.

  • Initiatiefwetsvoorstel strafbaar stellen publicatie beelden van slachtoffers

    Initiatiefwetsvoorstel van de leden Van Toorenburg (CDA), Kuiken (PvdA) en Van den Berge (GroenLinks) dat de strafbaarstelling beoogt van de publicatie van beelden van personen die hulp behoeven of van overledenen.

  • Wijziging Frequentiebesluit 2013 ter bescherming van de volksgezondheid tegen radiofrequente elektromagnetische velden

    Met het vaststellen van landelijke regels is beoogd de verdere uitrol van mobiele netwerken zo goed mogelijk te faciliteren binnen duidelijke kaders voor volksgezondheid, leefmilieu en veiligheid. Dit zorgt voor zekerheid bij burgers dat de elektromagnetische velden binnen de limieten blijven, ook als er meerdere antennes zijn of komen in hun directe omgeving. De Gezondheidsraad heeft in zijn advies aanbevolen de nieuwste ICNIRP-richtlijnen te gebruiken als basis voor het blootstellingsbeleid.

  • Wetsvoorstel opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur

    Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om in een gebied een opkoopbescherming in te voeren, zodat mensen die op zoek zijn naar een koopwoning om zelf in te wonen hierop meer kans maken. Daarnaast wordt het mogelijk om langere tijdelijke huurcontracten te sluiten en deze tussentijds maximaal eenmaal te verlengen, zodat de mogelijkheid tot tijdelijke huurcontracten beter aansluit bij de behoeften in de praktijk.

  • Wijziging van het Mijnbouwbesluit (het verwijderen of hergebruiken van mijnbouwwerken)

    In het wetsvoorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet (het verwijderen of hergebruiken van mijnbouwwerken en investeringsaftrek) (Kamerstukken 35 462) zijn de bepalingen over het verwijderen en hergebruiken van mijnbouwwerken verduidelijkt, geactualiseerd en aangevuld. In bijgaande wijziging van het Mijnbouwbesluit wordt het in het wetsvoorstel neergelegde nieuwe systeem ten aanzien van verwijderen en hergebruiken verder uitgewerkt en worden tevens enkele andere verbeteringen doorgevoerd.

  • Besluit doorberekening kosten College van Toezicht

    Het Besluit strekt ertoe dat vijftig procent van de kosten die het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA) maakt, in rekening wordt gebracht aan de collectieve beheersorganisaties (cbo’s) en onafhankelijke beheersorganisaties (obo’s). Dit besluit is daarvan de technische uitwerking.

  • Wet verval bijzondere aanwijzingsbevoegdheid openbaar ministerie

    Met dit wetsvoorstel wil Kamerlid Groothuizen (D66) vastleggen dat de minister van J&V zich niet meer mag mengen in individuele strafzaken. Nu mag dat nog wel. De minister kan het OM opdracht geven tot onder andere vervolging of opsporing. In het wetsvoorstel staat dat hiertoe de bijzondere aanwijzingsbevoegdheid wordt afgeschaft. De minister moet zich afzijdig houden bij individuele zaken. Het is enkel aan de rechter om het handelen van het OM in een concrete strafzaak te beoordelen.

  • wet invoering leerrecht

    De Leerplichtwet wordt aangepast op het recht op onderwijs, zoals in het Kinderrechtenverdrag. Jongeren krijgt het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De positie van de jeugdarts op school wordt expliciet en versterkt. Samenwerkingsverbanden krijgen een meldingsplicht bij de jeugdarts bij (dreigende) uitval, zodat er tijdig adequate maatregelen worden geformuleerd voor het ondersteuningsplan van de samenwerkingsverbanden.

  • Besluit invoering bepalingen omtrent de toets anderstalig onderwijs

    Met het wetsvoorstel taal en toegankelijkheid wordt de instemming voor het verzorgen van een opleiding in een andere taal dan het Nederlands geregeld. Een aantal aspecten worden met onderhavig besluit nader uitgewerkt. Het gaat hier om aspecten met betrekking de voorwaarden die kunnen worden gesteld voordat de instemming kan worden verleend en met betrekking tot de beoordeling of sprake is van een nieuwe opleiding ivm de instemming.

  • Besluit en regeling uitwerking betaald ouderschapsverlof

    Vanaf 2 augustus 2022 krijgen werknemers op grond van de Wet arbeid en zorg, zoals gewijzigd door de Wet betaald ouderschapsverlof, recht op een uitkering als zij ouderschapsverlof opnemen. Aanleiding van deze wetswijziging is richtlijn (EU) 2019/1158 betreffende evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers. Het voorliggende besluit voorziet in een technische aanpassing van het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten en het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen.

  • Wet Wijziging Wsnp

    Met dit wetsontwerp worden wijzigingen doorgevoerd in de Faillissementswet om te zorgen voor een betere aansluiting tussen het gemeentelijke schuldhulpverleningstraject en de wettelijke schuldsaneringsregeling natuurlijke personen (Wsnp). De wijzigingen betreffen een aanpassing van de criteria waaraan de rechter een verzoek tot toelating tot de Wsnp moet toetsen en de introductie van de mogelijkheid voor schuldeisers om hoger beroep in te stellen tegen de toelatingsbeslissing van de rechter.

  • Urm wijzigingen 6e AP

    Wijziging van de Urm tbhv de geldigheidsduur van analyserapporten over de fosfaattoestand van een perceel, het wijziging van bijbehorend bemonsteringsprotocol, doorvoeren van een korting van 65kg N per ha gescheurd grasland voor consumptie- en fabrieksaardappelen op zand- en lössgrond, en het generiek maken van deze korting voor snijmaïs geteeld na gescheurd grasland op zand- en lössgrond. Deze laatst genoemde korting bestond al voor derogatiebedrijven.

  • Wijziging Besluit Tijdelijke Wet Groningen

    Dit voorstel voor een algemene maatregel van bestuur is een uitwerking van het wetsvoorstel Versterken.

  • Verlenging Twbmt

    Dit wetsvoorstel verlengt de werkingsduur van de Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding met vijf jaar. Daardoor vervalt deze wet niet op 1 maart 2022, maar op 1 maart 2027. Het wetsvoorstel strekt niet tot inhoudelijke wijziging van de Twbmt.

  • Permanentmaking bevoegdheid tot intrekking Nederlanderschap

    De bevoegdheid tot intrekking van het Nederlanderschap in het belang van de nationale veiligheid (artikel 14, vierde lid, RWN) vervalt op 1 maart 2022. Dit wetsvoorstel voorkomt dat, en maakt deze bevoegdheid permanent. Het wetsvoorstel strekt niet tot inhoudelijke wijziging van deze bevoegdheid.

  • Uitvoeringswet Verordening Brussel II bis (herschikking)

    Met dit wetsontwerp wordt uitvoering gegeven aan de gewijzigde Verordening Brussel II-bis betreffende de bevoegdheid, de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid, en betreffende internationale kinderontvoering (Verordening (EU) nr. 2019/1111). Hiervoor worden de Uitvoeringswet internationale kinderbescherming en enkele andere wetten gewijzigd.

  • Wetsvoorstel Burgerforum kiesstelsel

    Het kabinet wil vanaf 2023 het Burgerforum kiesstelsel invoeren. Dit kiesstelsel biedt de kiezer de keuze om te stemmen op de gehele lijst van een partij of op een afzonderlijke kandidaat op de lijst. Kandidaten die kandidaatsstemmen krijgen, hebben in het nieuwe stelsel meer kans om gekozen te worden dan kandidaten nu met voorkeursstemmen. In dit voorstel wordt verder voorgesteld vanaf 2023 voor alle verkiezingen het aantal ondersteuningsverklaringen en de waarborgsommen te verhogen.

  • Wet toekomst pensioenen

    Dit wetsvoorstel strekt tot herziening van de tweede pijler van het pensioenstelsel, ter uitwerking van het Pensioenakkoord van juni 2019 tussen kabinet en sociale partners. En tot standaardisering van het nabestaandenpensioen.

  • UAV 2012

    Twee ontwikkelingen vormen aanleiding voor de consultatie: 1. Met invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen worden drie bepalingen in het Burgerlijk Wetboek gewijzigd. De vraag is of deze wijzigingen aanleiding geven de UAV 2012 aan te passen. 2. Het Besluit bouwwerken leefomgeving wordt mogelijk gewijzigd m.b.t. het bouwtoezicht, op grond waarvan een veiligheidscoördinator wordt geïntroduceerd. De vraag is of deze wijziging mogelijk aanleiding geeft de UAV 2012 aan te passen.

  • Ontwerpbesluit NFP-wijziging 3,5 GHz-band

    Deze wijziging van het Nationaal Frequentieplan (NFP) ziet op de 3,5 GHz band, de frequentieband die internationaal is aangewezen voor 5G. Door deze wijziging wordt het banddeel 3450 – 3750 MHz per 1 september 2022 bestemd voor nationale mobiele communicatie, te verdelen volgens een veiling. Daarnaast betreft de NFP wijziging een aantal verdere veranderingen zoals onder andere voor satellietdiensten en voor bedrijfsspecifieke connectiviteit.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit Wfsv om in verband met de bijzondere omstandigheden als gevolg van covid-19 tijdelijk de AWf-premie in 2021 niet te herzien bij overwerk

    Dit besluit regelt een tijdelijke afwijking van het Besluit Wfsv waarin is opgenomen dat werkgevers met terugwerkende kracht alsnog de hoge WW-premie moeten afdragen voor vaste werknemers die in een kalenderjaar meer dan 30% hebben overgewerkt. Vanwege het Coronavirus leidt deze bepaling nu tot ongewenste effecten in sectoren waar veel extra overwerk nodig is. Door dit besluit zal met betrekking tot de kalenderjaren 2020 en 2021 op basis van deze regeling de lage WW-premie niet worden herzien.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

    Er worden twee nieuwe bevoegdheden voor het schoolonderwijs in de wet opgenomen, een bevoegdheid voor het jonge kind en een bevoegdheid voor het oude kind. Ook kunnen bekwaamheidseisen en toelatingseisen hiervoor aangepast worden. De commissie Onderwijsbevoegdheden zal begin 2021 een advies uitbrengen over de invulling van bekwaamheidsgebieden en opleidingsroutes. Dit advies zal naar verwachting ook raken aan het doel van dit wetsvoorstel

  • Voorstel van de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995

    Voorstel de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995 in verband met de introductie van een bevoegdheid van de Minister van VWS om een dwanglicentie in te zetten

  • Wijziging Woningwet vanwege saneringskader

    Het saneringskader voor woningcorporaties is in 2019 geëvalueerd in de evaluatie van de herziene Woningwet. Op basis daarvan en de ervaringen met de saneringsaanvragen tot nu toe is er aanleiding om het saneringskader verder te verbeteren. Dit wetsvoorstel bevat dergelijke verbetervoorstellen. Deze zijn aangekondigd in brieven naar de Tweede Kamer van 22 februari 2019 en 20 april 2020.

  • Klimaatwet 1.5

    Voorstel van wet van het lid Van Raan houdende wijziging van de Klimaatwet om te bewerkstelligen dat Nederland zo spoedig mogelijk een zo groot mogelijke bijdrage gaat leveren aan het voorkomen van een verdere opwarming van de Aarde (Klimaatwet 1.5). De klimaatcrisis dient daadwerkelijk als een crisis behandeld te worden. De Klimaatwet 1.5 legt vast dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om deze crisis te bezweren.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met het duurzaam gebruik van daken

    Het concept Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met duurzaam gebruik van daken introduceert de bevoegdheid voor gemeenten om bij maatwerk te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie, zoals groendaken. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Regeling acute zorg

    De Regeling acute zorg geeft op een aantal punten een nadere invulling aan het Besluit acute zorg. Het Besluit acute zorg ligt momenteel bij de Raad van State voor advies. Een eerdere versie van het Besluit is ter informatie bijgevoegd, evenals een document met een aantal wijzigingen in het Besluit dat van belang is voor de beoordeling van de concept regeling.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit kwaliteitseisen curatoren, beschermingsbewindvoerders en mentoren

    Het Besluit kwaliteitseisen wordt op onderdelen gewijzigd, veelal als gevolg van vragen om verduidelijking in het besluit ten aanzien van de opleidingseisen, de accountantsverklaring en de vrijstellingen. Daarnaast wordt het Besluit kwaliteitseisen aangepast aan de Wet adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind die op 1 januari 2021 in werking is getreden.

  • Voorstel van wet houdende het niet-indexeren van het basiskinderbijslagbedrag en het extra bedrag van de kinderbijslag in de Algemene Kinderbijslagwet over de jaren 2022, 2023 en deels over 2024

    Het kabinet hecht waarde aan goed functionerende uitvoeringsorganisaties. Het kabinet investeert daarom vanaf 2022 structureel € 100 miljoen extra in de uitvoering bij het UWV, de SVB S en het BKWI. Het kabinet stelt voor om de investering te dekken door de bedragen in de Algemene Kinderbijslagwet in 2022 en 2023 niet te indexeren en in 2024 met -0,1%-punt minder te indexeren. Het kabinet acht deze maatregel aanvaardbaar omdat het beperkte inkomenseffecten heeft voor kinderbijslagontvangers.

  • Beleidsreactie inzake NZa-rapport MGZ

    Wij maken graag gebruik van uw inbreng op de beleidsreactie op het rapport ‘Onderzoek Medisch-generalistische zorg voor Wlz-patiënten’ van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Met de term medisch-generalistische zorg (MGZ) wordt gedoeld op de zorg zoals huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten in samenspel bieden.

  • Wijziging van het Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer en het Besluit middelenonderzoek bij geweldplegers

    Dit besluit wijzigt het Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer en het Besluit middelenonderzoek bij geweldplegers. Die besluiten regelen de onderzoeksbevoegdheden die kunnen worden ingezet bij een verdenking van rijden onder invloed of een verdenking van (kort gezegd) het onder invloed plegen van geweldsdelicten. Sinds de inwerkingtreding van beide besluiten in 2017 zijn er in de praktijk enkele (beperkte) knelpunten gerezen die dit besluit beoogt te ondervangen.

  • Regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting

    In verschillende gebieden staat de leefbaarheid steeds verder onder druk. Dit heeft veel negatieve gevolgen voor de bewoners van deze gebieden en regio’s. Op grond van deze regeling kunnen gemeenten aanspraak maken op een specifieke uitkering ten behoeve van de verbetering van de woonkwaliteit en de leefomgeving in kwetsbare gebieden.

  • Verbod Nachtvluchten

    Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, worden nachtvluchten verboden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.

  • Besluit bekendmaking kleine FM-frequenties

    kleinere partijen die nu nog niet beschikken over een FM-vergunning hebben aangegeven dat zij graag toe willen treden tot de markt. Het onderstaande concept-besluit strekt ertoe om op tijdelijke basis een beperkt aantal analoge FM-frequenties met beperkt lokaal bereik uit te geven.

  • Wetsvoorstel dubbele achternaam

    Het huidige naamrecht laat ouders kiezen tussen de naam van de ene ouder of de andere ouder. Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat ouders ook kunnen kiezen voor een combinatie van hun namen. Als ouders kiezen voor een combinatie van hun namen mogen zij zelf kiezen in welke volgorde die namen komen te staan. In geval van adoptie en als het kind meerdere nationaliteiten heeft, geldt een extra keuzemogelijkheid.

  • FM-gedragslijn 2021

    Naar aanleiding van de motie Weverling en Sjoerdsma en in dialoog met de commerciële omroepsector en nieuwkomers is gesproken over onder meer de wens om tot meer flexibele regels te komen omtrent netverbetering. De uit de Dialoogsessies voorvloeiende afspraken zijn neergelegd in de FM-gedragslijn 2021.

  • Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal

    Dit wetsvoorstel is erop gericht het internet te schonen van online kinderpornografisch materiaal. Het wetsvoorstel maakt het mogelijk om bestuursrechtelijk op te treden tegen aanbieders van communicatiediensten die, vaak ongewild, betrokken zijn bij de opslag of doorgifte van online kinderpornografisch materiaal, maar toch nalaten daar (vrijwillig en tijdig) tegen op te treden.

  • Open standaard RDFS (standaard voor het modelleren van gegevens, eigenschappen en datatypen te beschrijven)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om open standaard RDFS (standaard voor het modelleren van gegevens, eigenschappen en datatypen te beschrijven) op de lijst van aanbevolen standaarden te plaatsen.

  • Open Standaard GWSW 1.5.1 (een standaard voor uitwisseling van gegevens in het stedeijk waterbeheer)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om een versiewijziging van de open standaard GWSW op de verplichte lijst door te voeren en aanvullend ook de kwalificatie 'uitstekend beheer' toe te kennen aan het beheer van GWSW.

  • Open Standaard Principe Universeel (richtlijnen voor de bouwkwaliteit van websites)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling in de publieke sector. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om de standaard Principe Universeel (richtlijnen voor de bouwkwaliteit van websites) van de lijst aanbevolen standaarden te verwijderen.

  • Open Standaard NL LOM (onderwijsstandaard voor de vindbaarheid van leermateriaal)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling in de publieke sector. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om NL LOM (onderwijsstandaard voor de vindbaarheid van leermateriaal) niet te verwijderen van de verplichte lijst van open standaarden.

  • Besluit tot wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit i.v.m modernisering asbeststelsel alsmede enkele technische wijzigingen van het Asbestverwijderingsbesluit 2005 en het Bouwbesluit 2012

    In 2018 is de beleidsreactie aangaande het functioneren van het asbeststelsel aan de Kamer gezonden. Hierin werd een pakket aan maatregelen aangekondigd met als doel een zorgvuldig asbestbeleid, waarbij wetenschappelijke inzichten over asbestrisico’s en werkwijzen centraal staan, waarbij regels eenduidig zijn en waarbij ruimte is voor innovatie. Deze consultatie betreft aanpassing van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de Arboregeling rondom de voorschriften over het verwijderen van asbest.

  • Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur

    Deze Nota van Wijziging op het wetsvoorstel bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur ziet op een risicoanalyse integriteit voorafgaand aan de benoeming van bestuurders wettelijk te verankeren.

  • Nieuwe aanpak productverbetering – criteria

    De overheid ontwikkelt een nieuwe aanpak voor productverbetering. In 2020 is een consultatie gehouden over de voorgestelde aanpak met criteria voor een aantal productgroepen. Hierop zijn diverse reacties ontvangen. Er zijn vervolgens voorstellen voor criteria opgesteld voor de voedingsmiddelengroepen brood/graanproducten, kaas, maaltijden, zoete snacks, bereidingsvetten en smeersels, visproducten, broodbeleg en frisdranken. Met voorliggende consultatie kunt u specifiek hierop reageren.

  • Tijdelijk Experimentenbesluit rechtspleging

    Het ontwerpbesluit geeft nadere regels bij de Tijdelijke Experimentwet rechtspleging, die het mogelijk maakt om bij wijze van experiment af te wijken van het procesrecht voor de burgerlijke rechter. Het ontwerp-Tijdelijk Experimentenbesluit rechtspleging regelt de opzet, inhoud en evaluatie van de experimenten.

  • Tijdelijke besluit Toetsingscommissie experimenten rechtspleging

    Het ontwerpbesluit geeft nadere regels bij de Tijdelijke Experimentwet rechtspleging, die het mogelijk maakt om bij wijze van experiment af te wijken van het burgerlijk procesrecht. Het ontwerp-Tijdelijk Besluit Toetsingscommissie experimenten rechtspleging regelt de samenstelling en het functioneren van de Toetsingscommissie en de wijze waarop zij voorstellen voor experimenten vooraf toetst.

  • Ontwerpbesluit aanwijzing gegevens artikel 13:3a, eerste lid, onderdeel c, van de Wvggz

    Dit besluit wijst de gegevens aan die de officier van justitie, na machtiging daartoe door de rechter-commissaris, kan vorderen op grond van artikel 13:3a, eerste lid, onderdeel c, van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg over een gebruiker van een communicatiedienst en het communicatieverkeer met betrekking tot die gebruiker. Daarnaast voorziet dit besluit in een technische wijziging van het Besluit vorderen gegevens telecommunicatie.

  • Initiatiefwet vergroten beslissingsruimte gemeenten bij terugvordering bijstand

    Deze initiatiefwet geeft gemeenten meer beleidsvrijheid om te beslissen of zij bijstand terugvorderen en een boete opleggen bij schending van de inlichtingenplicht. Op dit moment zijn gemeenten verplicht tot terugvordering en boete bij schending van de inlichtingenplicht, ook als dit onbedoeld was. Dit zorgt voor schrijnende situaties. De menselijke maat ontbreekt. Deze initiatiefwet geeft gemeenten de ruimte om zelf een afweging te maken, door een kan-bepaling te maken van de verplichtingen.

  • Consultatiedocument belastingplichtmaatregel omgekeerde hybride lichamen (ATAD2)

    Op grond tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) dient per 1 januari 2022 de belastingplichtmaatregel voor omgekeerde hybride lichamen te worden geïmplementeerd. De maatregel maakte reeds deel uit van de Wet implementatie ATAD2 die per 1 januari 2020 in werking is getreden, met een uitgestelde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022. Met dit concept wordt beoogd de belastingplichtmaatregel nader in te passen in het systeem van de vennootschaps-, dividend- en bronbelasting.

  • Consultatiedocument wetsvoorstel Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel

    Het doel van dit wetsvoorstel is om mismatches weg te nemen die ontstaan als gevolg van de toepassing van het zakelijkheidsbeginsel en ertoe leiden dat een deel van de winst van een multinationale onderneming niet in een naar de winst geheven belasting wordt betrokken. Met de in dit wetsvoorstel voorgestelde maatregelen loopt Nederland internationaal meer in de pas.

  • Slachttaks

    Het doel van de Wet slachtbelasting is het bevorderen van de eiwittransitie naar plantaardige eiwitten, door het beter beprijzen van dierlijke eiwitten. Eén van de manieren om dit te doen is door de externe kosten van vlees ook te beprijzen. De initiatiefwet regelt dat een deel van de milieuschade in Nederland wordt verhaald op de veroorzakers, op het moment dat de milieuschade zich gemanifesteerd heeft en dieren naar de slacht gaan. De tarieven per dier zijn gebaseerd op geaccepteerde kennis.

  • Besluit bekendmaking veiling kavels B01, B03, B04, B06 tot en met B26, B35 en B37

    De vergunningen voor kavels B01, B03,B04, B06 tot en met B26, B35 en B37 zijn voorwaardelijk ingetrokken, zodat zij weer beschikbaar komen met het wettelijk minimum percentage regiogerichtheid van 10 procent. Vanuit het oogpunt van doelmatig frequentiegebruik is het wenselijk om deze kavels opnieuw te verdelen, met een verplichting tot digitalisering

  • Wetsvoorstel sluitingsbevoegdheid uitbraak

    Het voorgestelde artikel 58na Wpg biedt een eenduidige wettelijke grondslag voor de burgemeester om de sluiting van publieke en besloten plaatsen te kunnen bevelen bij een uitbraak van het virus. Er is sprake van een uitbraak van het virus wanneer ten minste drie besmette personen aan elkaar zijn te relateren in tijd plaats en persoon, het aannemelijk is dat die specifieke plaats de besmettingsbron is en er aanwijzingen zijn dat de transmissie op de plaats nog gaande is.

  • Wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege quarantaineplicht voor reizigers

    Het wetsvoorstel voorziet in het kader van de bestrijding van de epidemie in aanvullende maatregelen voor het internationaal personenverkeer. Reizigers uit hoogrisicogebieden moeten - ongeacht hun vervoersmodaliteit - bij inreis beschikken over een negatieve testuitslag en quarantaineverklaring. Zij moeten na inreis in thuisquarantaine gedurende 10 dagen. Op vrijwillige basis mag op dag 5 na inreis een test worden afgenomen. Als de uitslag daarvan negatief is, eindigt de quarantaineplicht.

  • Tijdelijke wet testbewijzen covid-19

    Het wetsvoorstel expliciteert de grondslag om bij ministeriële regeling testbewijzen te kunnen verplichten voor toegang tot sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen, restaurants en overige horeca, een en ander met inbegrip van doorstroomlocaties. Daarnaast kan het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen. Op andere terreinen kan het testbewijs niet van overheidswege worden voorgeschreven.

  • Besloten vennootschap met een maatschappelijk doel

    Doel van de beoogde wettelijke regeling is de erkenning en betere herkenning van maatschappelijke ondernemingen (waaronder ook begrepen sociale ondernemingen) die toebehoren aan een besloten vennootschap. De regeling maakt mogelijk een BVm-status te verwerven waarmee aan met name zakelijke relaties duidelijk wordt gemaakt dat voor de onderneming het sorteren van maatschappelijke impact boven het uitkeren van winst aan aandeelhouders gaat.

  • Wet beschikbaarheid basisbetaalrekening Nederlanders in het buitenland

    Met dit initiatiefwetsvoorstel wordt het recht gecreëerd voor Nederlanders buiten de Europese Unie om een basisbetaalrekening bij een bank aan te vragen en aan te houden. Het niet kunnen beschikken over een basisbetaalrekening kan verstrekkende gevolgen hebben, van het maken van extra kosten enerzijds tot het geen toegang meer hebben tot noodzakelijke medicatie anderzijds. Dit nieuwe recht zal dus enkel wijken wanneer dit een disproportionele inspanning van een bank zou vragen.

  • Domein-overstijgende samenwerking

    Met dit wetsvoorstel wordt de samenwerking tussen de inkopende partijen vanuit de verschillende zorgwetten gestimuleerd doordat er voor zorgkantoren financiële ruimte komt om afspraken over de zorgdomeinen heen te maken. Daarnaast maakt dit wetsvoorstel het in bepaalde situaties mogelijk dat de zorgaanbieders, die zorg leveren in de langdurige zorg, in aanvulling op de bekostiging een extra vergoeding voor de geleverde zorg kunnen afspreken.

  • Conceptwetsvoorstel naar aanleiding van de evaluatie van de Wet OM-afdoening

    Dit conceptwetsvoorstel wijzigt de regeling van de buitengerechtelijke afdoening van strafbare feiten op vier onderdelen: (i) transacties en rechterlijke toetsing van hoge transacties, (ii) rechterlijke toetsing van hoge ontnemingsschikkingen, (iii) voorwaardelijke straffen in een strafbeschikking met een omzettingsprocedure voor het geval de tenuitvoerlegging van de strafbeschikking niet is gelukt en (iv) verbeurdverklaring van inbeslaggenomen voorwerpen in een strafbeschikking.

  • Programma EMVAF

    Dit betreft het Programma voor het Europees Maritiem, Visserij en Aquacultuur Fonds (EMVAF) en de daarbij horende ontwerp Strategische Milieubeoordeling (SMB). In het Programma is vastgelegd op welke manier Nederland de haar beschikbare EU middelen en aanvullende nationale cofinanciering voor de periode 2021 – 2027 voornemens is te besteden. Het doel van de SMB-procedure is om het milieubelang een volwaardige en tijdige plaats te geven in het plan- en besluitvormingsproces over het Programma.

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet inkomstenbelasting 2001

    Het wetsvoorstel heeft drie doelstellingen die verband houden met knelpunten bij kleine pensioenen. Ten eerste wordt het voor pensioenuitvoerders mogelijk om de waarde van alle kleine (bruto) ouderdomspensioenen (2e pijler) te kunnen overdragen. Ten tweede mag de uitvoerder van een klein nettopensioen deze straks afkopen. Ten derde neemt dit wetsvoorstel fiscale sancties weg in geval de gerechtigde besluit tot het afkopen van zijn kleine nettolijfrente.

  • Consultatiedocument aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

    De vennootschapsbelastingplicht van de open commanditaire vennootschap komt per 1 januari 2022 te vervallen, hierbij wordt voorzien in overgangsrecht. Daarnaast wordt het open fonds voor gemene rekening in de wet opnieuw gedefinieerd. Tevens wordt voorgesteld om voor een tweetal bijzondere situaties niet de huidige methode van kwalificatie van rechtsvormen, maar een aanvullende methode te gebruiken.

  • Wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit

    Het doel van het besluit is om enkele technische aanpassingen en kleine beleidscorrecties in het Arbeidsomstandighedenbesluit door te voeren. Het betreft met name: • De aanpassing van enkele voorschriften op het gebied van certificatie en registratie; • In artikel 7.23d vervalt de verplichte inzet van gecertificeerde hogere veiligheidskundigen, worden eisen gesteld aan het schriftelijke werkplan en wordt gespecificeerd hoe de maximale windsnelheid gemeten moet worden.

  • Implementatiewet richtlijn herstructurering en insolventie

    Met dit wetsvoorstel wordt de Europese richtlijn betreffende herstructurering en insolventie geïmplementeerd. De richtlijn vereist dat ondernemingen met financiële moeilijkheden toegang hebben tot een stelsel waarmee zij hun schulden kunnen herstructureren. Daarnaast moeten insolvente ondernemers (natuurlijke personen) een tweede kans kunnen krijgen in de vorm van een volledige kwijtschelding van hun schulden. Ook bevat de richtlijn regels om insolventieprocedures efficiënt te laten verlopen.

  • Open standaard SETU (gericht op het uitwisselen van gegevens van flexibele arbeidskrachten).

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om een versiewijziging van de set SETU standaarden op de verplichte lijst door te voeren en aanvullend ook de kwalificatie 'uitstekend beheer' toe te kennen aan het beheer van SETU.

  • Open standaard MIM (een gemeenschappelijk vertrekpunt voor het opstellen van informatiemodellen)

    Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om open standaard MIM (metamodel voor informatiemodellering) op de lijst aanbevolen standaarden te plaatsen en de kwalificatie 'uitstekend beheer' toe te kennen aan het beheer van MIM.

  • Wijziging van het Besluit Wfsv ivm de verhoging terugkeerpremie ZW

    Deze wijziging van het Besluit Wfsv bevat twee aanpassingen die betrekking hebben op de berekening van de premie voor de Werkhervattingskas (Whk). De terugkeerpremie wordt per 1 januari 2023 verhoogt naar de volledige sectorale premie om tot een zo gelijk mogelijk speelveld op de hybride ZW-markt te komen. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de regels omtrent het nemen van regres en de gevolgen daarvan op de hoogte van de Whk-premie in lijn te brengen met de huidige uitvoeringspraktijk.

  • Wet Nationaal Groeifonds

    De internetconsultatie voor de Instellingswet voor een begrotingsfonds voor het Nationaal Groeifonds.

  • Besluit BRO tranche 4

    Het voorstel beoogt de vierde uitbreiding van het Besluit basisregistratie ondergrond. Deze vierde tranche voorziet in zes nieuwe registratieobjecten. De wet basisregistratie ondergrond is reeds op 1 januari 2018 voor de eerste tranche in werking getreden, de tweede tranche op 1 januari 2020 en de derde op 1 januari resp. 1 juli 2021. De vierde tranche kan in werking treden als de regelgeving die daarvoor nodig is, gereed is

  • Subsidieregeling verduurzaming, onderhoud en verbetering gebouwen aardbevingsgebied Groningen

    In de bestuurlijke afspraken van 6 november 2020 is afgesproken dat eigenaren een tegemoetkoming krijgen. Deze subsidieregeling geeft hier invulling aan. Op basis van deze subsidieregeling kunnen eigenaren in het aardbevingsgebied een bedrag krijgen om hun woning te verbeteren en te verduurzamen. Bijvoorbeeld door onderhoud te plegen, een uitbouw te realiseren of door zonnepanelen te kopen.

  • Toevoeging nationale standaard voor uitwisselen van e-orders via Peppol

    Een Peppol BIS 3 order is een elektronisch bericht dat via het Peppol-netwerk uitgewisseld kan worden tussen afnemers en hun leveranciers. Binnen dit internationale netwerk biedt Peppol de mogelijkheid om een set met landspecifieke eisen toe te voegen. De Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) adviseert om géén landspecifieke eisen toe te voegen aan de Peppol BIS 3 order. De NPa wil dit voorlopige advies toetsen aan de wensen van de markt.

  • Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten

    Het voorontwerp zet de richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten om in het Nederlandse recht. De richtlijn verplicht de lidstaten een collectieve schadevergoedingsactie voor consumenten in te voeren. De richtlijn stelt aan deze actie enkele inhoudelijke eisen en voorwaarden, bijvoorbeeld voor de financiering van de actie. De richtlijn regelt ook dat iedere lidstaat een lijst moet opstellen met organisaties die collectieve acties kunnen beginnen in een andere lidstaat.

  • Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden

    De regeling beoogt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk te maken voor een experiment met de vroegsignalering van schulden in de gemeenten Amsterdam, Dordrecht, Purmerend en Rotterdam. De regeling is gebaseerd op de experimenteerbepaling (artikel 10) van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • Wijziging Besluit BRP i.v.m. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

    De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wordt met het ontwerpbesluit vastgelegd in het Besluit BRP.

  • Wijziging Regeling BRP i.v.m. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

    De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wordt met de ontwerpregeling vastgelegd in de Regeling BRP.

  • Voortzetting tijdelijke verlaging maximale kredietvergoeding

    Op 10 augustus 2020 is de maximale kredietvergoeding, die in rekening mag worden gebracht door kredietaanbieders, tijdelijk verlaagd van 14% naar 10% in verband met de gevolgen van covid-19. De maximale kredietvergoeding geldt voor alle soorten consumptief krediet dat wordt verstrekt aan consumenten, zoals rood staan, doorlopend (goederen)krediet of een persoonlijke lening. Met dit wijzigingsbesluit wordt de tijdelijke verlaging verlengd tot 1 juli 2022.

  • Verzamelregeling bouwen

    Consultatie van de Regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling en enkele andere regelingen in verband met het opnemen van de risicomatrix en technische aanpassingen aan het stelsel van de Omgevingswet voor het onderwerp bouwen.

  • Verlenging Tijdelijke experimentenwet stembiljetten en centrale stemopneming

    Dit wetsvoorstel verlengt de werkingsduur van de Tijdelijke experimentenwet stembiljetten en centrale stemopneming.

  • Novelle WCO I

    Dit wetsontwerp wijzigt het wetsvoorstel Wet continuïteit ondernemingen I (WCO I). De WCO I betreft de invoering van de mogelijkheid voor de rechtbank om al vóór een mogelijk faillissement in stilte aan te wijzen wie zij zal aanstellen als curator. Dit wetsontwerp beperkt het toepassingsbereik van de WCO I tot ondernemingen die activiteiten verrichten waarmee maatschappelijke belangen zijn gediend, zoals ziekenhuizen. Hierdoor kan een gecontroleerde afbouw van de activiteiten worden voorbereid.

  • Frequentieveiling 3,5 GHz-band

    In 2022 zal de veiling van de vergunningen voor het gebruik van de 3,5 GHz-frequenties plaatsvinden. Ter voorbereiding daarop worden de benodigde besluiten, regelingen en beschikkingen die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van deze veiling openbaar geconsulteerd.

  • Regeling hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    Deze ministeriële regeling maakt deel uit van de implementatie van de EU-richtlijn voor hernieuwbare energie (REDII). Het vormt de nadere uitwerking van het Besluit in verband met hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Besluit verlengbaarheid vergunningen niet-landelijke commerciële radio FM-band, vergunning voor commerciële radio-omroep in de AM-band en niet-gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep in laa

    Besluit verlengbaarheid vergunningen niet-landelijke commerciële radio FM-band, vergunning voor commerciële radio-omroep in de AM-band en niet-gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep in laag 4 (2021).

  • Besluit verlengbaarheid vergunningen landelijke commerciële radio FM-band 2021

    Besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, inzake de verlengbaarheid van vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroepen in de FM-ban

  • Aandelenoptieregeling

    Dit wetsvoorstel wijzigt de aandelenoptieregeling. Het doel van dit wetsvoorstel is om een aandelenoptierecht zoveel als mogelijk in de heffing te betrekken op het moment waarop liquide middelen beschikbaar (kunnen) zijn. Daarmee wenst de wetgever liquiditeitsproblemen die op het huidige heffingsmoment kunnen ontstaan waar mogelijk te voorkomen.

  • Wet kwaliteitsregistraties zorg

    In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor kwaliteitsregistraties om gepseudonimieseerde (bijzondere) persoonsgegevens te mogen verwerken. Deze grondslag geldt alleen voor kwaliteitsregistraties die het Zorginstituut heeft opgenomen in het, ook bij dit wetsvoorstel te regelen, nieuwe openbare register voor kwaliteitsregistraties.

  • Conceptreglement Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen

    De minister van LNV is voornemens om een geschillencommissie aan te wijzen die belast zal worden met het beslechten van geschillen tussen leveranciers en afnemers omtrent de toepassing van de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen. Met deze commissie wordt een laagdrempelig en onafhankelijk alternatief voor de civiele rechter geboden. De Stichting Geschillencommissie voor Beroep en Bedrijf heeft een conceptreglement opgesteld t.b.v. de oprichting van de commissie.

  • Besluit betrouwbaarheid geschiktheid toezichthouders en bestuurders collectieve beheersorganisaties

    Het Besluit strekt ertoe dat het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA) de betrouwbaarheid en geschiktheid van toezichthouders en bestuurders van grote collectieve beheersorganisaties kan toetsen.

  • Subsidie verduurzaming mkb

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor het definitief maken van de subsidieregeling “Subsidie verduurzaming mkb”. Deze consultatie loopt van 9 juni 2021 tot en met 30 juni 2021. De regeling is voorafgaand aan deze consultatie uitgebreid afgestemd met MKB-Nederland.